Kwestie Opheusden

Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Framboos »

Ik zie dat het op de site inmiddels ook is aangepast..
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Wet en Evangelie »

Ik ben van harte blij dat Ds. Van Voorden door de Heere een nieuwe standplaats is aangewezen. Onze wens is dan ook dat hij in Leerdam nog vele jaren het Woord mag verkondigen en dat er ook daar nog toegebracht mogen worden. Moge dominee en mevrouw Van Voorden een goede tijd in Leerdam ontvangen en zo de achterliggende tijd in Opheusden snel vergeten. Ben benieuwd wanneer de afscheidsdienst in Opheusden wordt gehouden.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door emigrant »

mooi nieuws voor Leerdam.

Hopelijk kan de gemeente ook snel het nieuwe gebouw in gebruik nemen. Komst van een dominee betekent altijd weer meer toeloop, zeker nu ook de GG in die plaats vakant is.

het gebouw op de Nieuwstraat voldoet echt niet meer. Vol, benauwd, onveilig.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door eilander »

Een serie berichten hier weggehaald om verschillende redenen.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Bruna »

Gerson schreef:
Bruna schreef:
Gerson schreef:
Er zijn andere items waaraan getoetst kan worden op in de situatie correct is gehandeld en dat is het kerkrecht. En daarvoor hoef ik niet te weten wat er gebeurd is.

Vind dat ver gezocht. Een conflict in Opheusden waarna e.e.a. door classis wordt teruggedraaid en waarna hij door hele land gaat preken en diverse beroepen krijgt.
Ik vraag me af of kerkenraden uit andere classis weten wat er op heeft gedaan.
Gezien het beperkte aantal nu op hem uitgebrachte beroepen en de zeer vele vakante gemeenten is dat volgens mij helemaal niet ver gezocht.
Als er een student beroepbaar is krijgt hij zo minstens 20 beroepen, waar blijven die nu dan? Waar blijft Bruinisse?
[/quote]

Ik zal het voor je navragen. Ik denk dat KR van andere classis en ook Bruinisse officieel weinig weten. Logisch dat er dan niet gelijk een hele boel beroepen komen.
kerkespraek
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 feb 2018, 15:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door kerkespraek »

Bruna schreef:
Gerson schreef:
Bruna schreef:
Gerson schreef:
Er zijn andere items waaraan getoetst kan worden op in de situatie correct is gehandeld en dat is het kerkrecht. En daarvoor hoef ik niet te weten wat er gebeurd is.

Vind dat ver gezocht. Een conflict in Opheusden waarna e.e.a. door classis wordt teruggedraaid en waarna hij door hele land gaat preken en diverse beroepen krijgt.
Ik vraag me af of kerkenraden uit andere classis weten wat er op heeft gedaan.
Gezien het beperkte aantal nu op hem uitgebrachte beroepen en de zeer vele vakante gemeenten is dat volgens mij helemaal niet ver gezocht.
Als er een student beroepbaar is krijgt hij zo minstens 20 beroepen, waar blijven die nu dan? Waar blijft Bruinisse?
Classis West heeft op ds. A. van Voorden de meeste beroepen uitgebracht. Ik denk aan 's-Gravendeel, Gouda-Stationsplein, Hendrik-Ido-Ambacht, Groot-Ammers en Utrecht-De Bilt.
Classist Zuid veel minder, maar heeft de predikant wel beroepen. Het gaat dan om de gemeenten Sint-Annaland en Terneuzen.
Andere beroepen kwamen uit classis Oost.
De gemeenten in classis West en Zuid hadden net als Oost het rapport met betrekking tot deze kwestie over alles wat er speelde, dus ze wisten wel degelijk hoe het in Opheusden verliep. En in zo'n klein kerkverband is het niet ondenkbaar dat men via kennissen elkaar veel informatie deelt.
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Info-feitenkenner »

kerkespraek schreef:
Bruna schreef:
Gerson schreef:
Bruna schreef:

Vind dat ver gezocht. Een conflict in Opheusden waarna e.e.a. door classis wordt teruggedraaid en waarna hij door hele land gaat preken en diverse beroepen krijgt.
Ik vraag me af of kerkenraden uit andere classis weten wat er op heeft gedaan.
Gezien het beperkte aantal nu op hem uitgebrachte beroepen en de zeer vele vakante gemeenten is dat volgens mij helemaal niet ver gezocht.
Als er een student beroepbaar is krijgt hij zo minstens 20 beroepen, waar blijven die nu dan? Waar blijft Bruinisse?
Classis West heeft op ds. A. van Voorden de meeste beroepen uitgebracht. Ik denk aan 's-Gravendeel, Gouda-Stationsplein, Hendrik-Ido-Ambacht, Groot-Ammers en Utrecht-De Bilt.
Classist Zuid veel minder, maar heeft de predikant wel beroepen. Het gaat dan om de gemeenten Sint-Annaland en Terneuzen.
Andere beroepen kwamen uit classis Oost.
De gemeenten in classis West en Zuid hadden net als Oost het rapport met betrekking tot deze kwestie over alles wat er speelde, dus ze wisten wel degelijk hoe het in Opheusden verliep. En in zo'n klein kerkverband is het niet ondenkbaar dat men via kennissen elkaar veel informatie deelt.
Hoe weet je dat de andere classes net als classis Oost het rapport hadden?
Zover de informatie strekt: is het rapport door informatielekken op straat gekomen en niet volgens de officiële weg! Dus de juiste informatievoorziening naar de andere classes is niet gebeurt. Wellicht hebben velen het rapport wel kunnen lezen omdat het gewoonweg op straat lag.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door bcbroek »

Hoe weet je dat de andere classes net als classis Oost het rapport hadden?
Zover de informatie strekt: is het rapport door informatielekken op straat gekomen en niet volgens de officiële weg! Dus de juiste informatievoorziening naar de andere classes is niet gebeurt. Wellicht hebben velen het rapport wel kunnen lezen omdat het gewoonweg op straat lag.[/quote]


Zo is het! Mijn familie in Zuid-Holland heeft het rapport wel gelezen, maar niet via de juiste weg. Ze hebben het rapport gewoonweg op het internet gevonden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Simon0612 »

Feit is in ieder geval dat bijna 20% van de gemeenten een beroep op de dominee heeft uitgebracht. En daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat lang nog niet alle gemeenten een mansledenvergadering hebben gehad. Fijn dat de dominee een nieuwe gemeente heeft mogen ontvangen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Formeel zijn de andere classes inderdaad niet op de hoogte van de inhoud van het rapport dat is uitgebracht door de commissie die is ingesteld door de classis Oost.

Door het uitlekken van dit rapport hebben echter velen, zowel binnen als buiten het kerkverband, kennis kunnen nemen van de zeer vertrouwelijke en uiterst gevoelige informatie die het bevat. Dat is zeer verdrietig, verontrustend en beschadigend!

Overigens heeft een groep leden uit de GGiN Opheusden een formeel verzoek bij de commissie neergelegd om uit te zoeken hoe dit lek heeft kunnen ontstaan.

Ik herhaal hier nogmaals wat ik al eerdere heb genoemd:
“Laten we er vooral voor waken om in onze postings uiterst gevoelige onderwerpen aan te snijden, zoals een vermeende breuklijn in de GGiN, een afwijkende preekvoordracht, opsomming van aantallen beroepen, waarom een bepaalde gemeente geen beroep heeft uitgebracht, enz.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Gerson »

Objectief schreef:
Ik herhaal hier nogmaals wat ik al eerdere heb genoemd:
“Laten we er vooral voor waken om in onze postings uiterst gevoelige onderwerpen aan te snijden, zoals een vermeende breuklijn in de GGiN.
Waarom zegt u nu weer dat hier niet over gesproken mag worden?

‘Vermeend’ betekent volgens mijn woordenboek: ’verondersteld’ maar vooral : ‘ten onrechte verondersteld’
Mag ik dan uit uw woorden concluderen dat er volgens u geen grote verschillen zijn binnen de GGN en iedereen die daar anders over denkt dat ten onrechte verondersteld?
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Gerson schreef:
Objectief schreef:
Ik herhaal hier nogmaals wat ik al eerdere heb genoemd:
“Laten we er vooral voor waken om in onze postings uiterst gevoelige onderwerpen aan te snijden, zoals een vermeende breuklijn in de GGiN.
Waarom zegt u nu weer dat hier niet over gesproken mag worden?

‘Vermeend’ betekent volgens mijn woordenboek: ’verondersteld’ maar vooral : ‘ten onrechte verondersteld’
Mag ik dan uit uw woorden concluderen dat er volgens u geen grote verschillen zijn binnen de GGN en iedereen die daar anders over denkt dat ten onrechte verondersteld?

Laten we ons eerst en vooral richten op de zaken die ons samenbinden en zeker in deze topic niet nog meer tweedracht zaaien!
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:
Objectief schreef:Heel bijzonder om te zien hoe Ds. Schultink de dominee naar de kansel bracht.
Wat vond je daar bijzonder aan?
Ik begrijp het zo: dat ds. Van Voorden zo onder vuur ligt maar nu zo wordt gesteund door zijn ambtsbroeder. Maar dat had je vast zelf ook wel kunnen bedenken.
Dank voor je reactie Erasmiaan! Beter had ik het niet kunnen verwoorden!
Objectief
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2018, 10:54

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door Objectief »

Thuisvrouw schreef:
kerkespraek schreef:We zagen op de site van kerktijden.nl dat ds. Weststrate uit Elspeet dinsdag 15 mei en ds. Krijgsman uit Arnemuiden maandag 21 mei hopen voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden. Tijdens de dienst van ds. Weststrate zal er tevens bediening plaatsvinden van de Heilige Doop. Laten we wel in ons achterhoofd houden dat ds. Van Voorden dit anders gedaan zou hebben, maar nu een andere gemeente moet gaan dienen en dat langs een bedroevende weg.
Ja inderdaad... Het moet voor hemzelf ook een zware gang zijn.. Ik vind het persoonlijk heel aangrijpend. Soms denk ik weleens of de andere dominees daar nog onbevangen kunnen staan, wetende wat er gebeurd is. Het moet voor hen ook dubbel voelen denk ik dan.
Dat denk ik ook wel eens Thuisvrouw. Er is erg veel wijsheid en tact nodig in woordkeuze enz. bij het dienen van deze gemeente!
subjectief
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:37

Re: Kwestie Opheusden

Bericht door subjectief »

---knip--- ontopic aub
Gesloten