herziene psalmberijming

huisman

Re: herziene psalmberijming

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:Neem de moeite eens om de bezwaren tegen "1773" te lezen (Het is echt een gebrekkige berijming met een flink portie verlichtingsdenken.)

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -1773.html
Ik ken die (vaak terechte) bezwaren ook, maar wat geeft jou aanleiding te denken dat een nieuwe berijming daarvan gevrijwaard zal zijn?
Je denkt toch niet dat het verlichtingsdenken sinds de 18e eeuw minder is geworden?

Pas maar op of ik begin een nieuw psalmenoproer. :)
Heeft de krijgsmacht weer een extra taak.
Oh maar ik zing 1773 uit volle mond, maar ik vind het een hele andere discussie als HSV versus SV. De SV is een bijbelvertaling die altijd kerkenbreed gewaardeerd en geprezen is. Uiterst betrouwbaar en zeer dichtbij de grondtekst.
Voor de Psalmberijming van 1773 gaat dat niet op, deze berijming is vanaf zijn ontstaan bestookt met terechte argumenten.
Het verlichtingsdenken uit de 18e eeuw heeft helaas de berijming vrij sterk beïnvloed.
Dat valt wel mee.
Er heeft ooit eens een weerlegging in het RD gestaan die deze legende ontzenuwde.
Legende ? lees het artikel waar ik een link van gepost heb, zijn dat allemaal sprookjes ? Ben trouwens wel geïntresserd in het artikel met een weerlegging in het RD. Heb je een link?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
jvdg schreef:
huisman schreef:Neem de moeite eens om de bezwaren tegen "1773" te lezen (Het is echt een gebrekkige berijming met een flink portie verlichtingsdenken.)

Ik ken die (vaak terechte) bezwaren ook, maar wat geeft jou aanleiding te denken dat een nieuwe berijming daarvan gevrijwaard zal zijn?
Je denkt toch niet dat het verlichtingsdenken sinds de 18e eeuw minder is geworden?

Pas maar op of ik begin een nieuw psalmenoproer. :)
Heeft de krijgsmacht weer een extra taak.
Oh maar ik zing 1773 uit volle mond, maar ik vind het een hele andere discussie als HSV versus SV. De SV is een bijbelvertaling die altijd kerkenbreed gewaardeerd en geprezen is. Uiterst betrouwbaar en zeer dichtbij de grondtekst.
Voor de Psalmberijming van 1773 gaat dat niet op, deze berijming is vanaf zijn ontstaan bestookt met terechte argumenten.
Het verlichtingsdenken uit de 18e eeuw heeft helaas de berijming vrij sterk beïnvloed.
Maar je gaat niet in op mijn vraag.
Aangezien het berijmen van psalmen (ook/mede) een kunstuiting is, meen ik dat er bij het componeren meer vrijheid mag worden betracht dan bij het vertalen van Gods Woord, mits de inhoud daar niet van afwijkt.
En nogmaals, je hebt gelijk met je kritiek, maar daarom stel ik je weer de vraag: waarom zou het nu beter gedaan worden?
Zijn we nu rechtzinniger?
Upquark

Bericht door Upquark »

Wat '1968' betreft: wat zijn nu precies de bezwaren tegen die berijming? (en nee, dat het een nieuwe berijming is telt niet... :8|)

Het is immers vrij gemakkelijk te zien dat deze berijming dichter bij de onberijmde psalmtekst staat dan 1773.
Laatst gewijzigd door Upquark op 26 nov 2010, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
jvdg

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:

Wie is de schrijver?
Deze vraag van E. stond nog open en ik ben ook wel nieuwsgierig naar de bron.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:

Wie is de schrijver?
Ik had je vraag gemist....ik zou het niet weten, wel dat de kritiek op 1773 vrij algemeen gedeeld word, woorden als Opperwezen en en het veelgebruikte deugd zijn altijd al omstreden geweest. @jvdg Natuurlijk blijft er in een berijming altijd enige dichterlijke vrijheid zitten. Ook pleit in niet voor een nieuwe berijming, maar wel voor een nuchtere kijk op 1773 (Nogmaals het is niet te vergelijken met de SV )
Ook Ds C. J. Meeuse is het trouwens met huisman eens ;)
ND Geplaatst op vrijdag 26 september 2008

Meeuse wil geen strijd over psalmen
van onze redactie kerk

GOES - Een nieuwe reformatorische psalmberijming, ter vervanging van die uit 1773, is binnen de Gereformeerde Gemeenten geen haalbare kaart. Dat zegt ds. C.J. Meeuse uit Goes, voorzitter van een deputaatschap dat contacten onderhoudt met de bonden en verenigingen in zijn kerkverband.
Chiel Jan van Hofwegen, voorzitter van de organistenvereniging in de Gereformeerde Gemeenten, pleitte woensdag in Gouda voor een nieuwe berijming, gemaakt door dichters uit eigen kring. Volgens hem zijn oude psalmen lang niet altijd schriftuurlijk. Sommige teksten zijn beïnvloed door het verlichtingsdenken.

Meeuse deelt die kritiek en kan moeiteloos enkele voorbeelden geven. ,,Denk aan het gebruik van de term Opperwezen, dat vinden we in de onvertaalde psalmen niet terug. In de berijmde versie staat in psalm 1 vers 4: met vaste gang het pad der deugd betreden. Dat staat niet in de oorspronkelijke psalmtekst.''

Daarnaast duidt de oude berijming God aan als 'Heer', terwijl in de bevindelijk-gereformeerde kerk de naam 'Heere' in gebruik is, aldus Meeuse. ,,Om die naam te vermijden heeft men in psalm 25 vers 2 het woord ai ingevoerd, anders kwam het muzikaal niet uit. 'Heer, ai, maak mij Uwe wegen...', is er van gemaakt.''

,,Daar staat tegenover dat deze berijming ontzaglijk veel prachtige, Bijbelse liederen kent. In de beleving van degenen die de Here vrezen, hebben deze psalmen een grote betekenis, er bestaat veel liefde voor. Als je ze gaat vervangen, ontstaan er grote problemen. Ik denk even aan de berijming van Datheen, waarvoor het huidige psalmboek in de plaats is gekomen. Dat heeft veel beroering gegeven, tot aan gevangenisstraffen toe.''

De predikant uit Goes heeft ervaring met psalmverzen dichten. Hij berijmde meer dan honderd psalmen van Marnix van Sint-Aldegonde, de zestiende-eeuwse assistent van Willem van Oranje en overtuigd calvinist, opnieuw. Woorden die in deze tijd niet meer worden gebruikt of begrepen, verving hij naar eigen zeggen voor woorden die dichter bij de Bijbel staan.

Toch wil Meeuse niet dat zijn psalmen de plaats in nemen van de oude berijming, want ,,psalmen moeten, vanwege hun rijke inhoud, niet het voorwerp van strijd worden. Dat neemt niet weg dat ze te gebruiken zijn op zangavonden, wat ook wel gebeurt''.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef: Dat valt wel mee.
Er heeft ooit eens een weerlegging in het RD gestaan die deze legende ontzenuwde.
Legende ? lees het artikel waar ik een link van gepost heb, zijn dat allemaal sprookjes ? Ben trouwens wel geïntresserd in het artikel met een weerlegging in het RD. Heb je een link?
Die geef ik toch?
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Niemand is ten principale tegen een nieuwe psalmberijming, denk ik. Die van ds. Meeuse is inderdaad erg mooi.

Andere berijmingen zijn er ook. Ooit heb ik bijvoorbeeld deze herrijming van psalm 1 gezien:

1.
Welzalig hij, die goddeloze raad
verwerpt en ook het zondaarspad niet gaat,
en niet verkeert, waar spotters honend spreken
van God en Zijn verbond, dat zij verbreken.
Maar altijd vreugde vindt in ’s HEEREN Wet;
die dag en nacht bedenkt en daarop let.

2.
Want hij zal zijn zoals een frisse boom,
die is geplant dichtbij een waterstroom;
waaraan de vruchten op zijn tijd gaan groeien,
waarvan het blad niet valt – de boom blijft bloeien.
Welzalig hij die zo zijn leven leidt.
Al wat hij doet, gelukt, bloeit op, gedijt.

3.
Maar goddelozen hebben geen bestaan.
Zij moeten in ’t gericht naar recht vergaan.
Er is geen uitvlucht voor hun god’loos razen.
Zij zijn als kaf, dat door de wind geblazen,
verdwijnt. Waar kind’ren Gods tezamen zijn,
daar worden zondaars niets dan enkel schijn.

4.
De HEERE kent rechtvaardigen van hart.
Hun wegen zijn gebaand door zondesmart.
En op hun weg zal God aan hen verschijnen.
Maar goddelozen zullen toch verdwijnen.
Hun paden zullen dan met hen vergaan,
wanneer zij sterven in hun eigen waan.
Hartelijke groet,
Evangelist
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef: Dat valt wel mee.
Die geef ik toch?
Die link stond er eerst niet!!!! Toch vind ik dat drs G.C. de Waard zaken probeert recht te praten die echt niet deugen (Zie commentaar van Ds C.J. Meeuse.
En zou iedereen dit wel weten....?
De 'Statenberijming' van 1773 kent drie bronnen.

- De berijming van Johannes Eusebius Voet ( 81 psalmen)
- Het genootschap 'Laus Deo, Salus Populo' (59 psalmen)
- De berijming van Hendrik Ghijsen (10 psalmen)

Zó staat het ook voorin de oude psalmboekjes vermeld.

Wat niet vermeld wordt is dat de belangrijkste dichter(es) van 'Laus Deo, Salus Populo' mw. Lucretia Wilhelmina van Merken was,
lid van de remonstrantse (!) gemeente te Amsterdam.

Van de 59 berijmingen van dit genootschap waren er liefst 38 van haar hand, waaronder - huidige - gereformeerde 'toppers' als Ps. 5, 23, 24, 19, 33, 34, 42, 43, 46, 56, 61, 64, 90, 106, 108, 121, 134, 135, 136, 139, 146, 148 en 149.
refo

Bericht door refo »

Kunnen remonstranten niet rijmen dan?
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Kunnen remonstranten niet rijmen dan?
Als zelfs de Roomse Sinterklaas kan rijmen dan kunnen remonstranten het vast ook. (Ik denk niet dat dit de pit en merg van de discussie is :huhu )
Desiree

Bericht door Desiree »

Als het niet de Bijbel was waar wij over spraken, dan had ik nu meteen een gedicht neergezet.... dat jullie niet willen weten. Maar omdat het om Gods eigen woord gaat en wij als poppetjes proberen te verstaan wat God op aarde graag wil horen... doe ik het toch niet.
Mijn man krijgt een prachtgedicht een paar dagen na Sinterklaas, niet doorvertellen hoor..
Sst!
:love

Die psalm van Ds. Meeuse... knap gedaan!

Zo te zien is de berijming van Datheen dan toch beter dan die van 1773, als we die dan herzien? Geef wel ff een Bijbeltje als ik in jullie kerk kom. Ik weet nog dat mijn pa maar gewoon 1773 ging zingen omdat wij apart moesten zitten en je het raar vindt om je mond te houden. Dan toch maar gewoon volle borst 1773 tussen Datheen door... ach wat gaf het. Het was een goede dienst.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Ik geloof niet dat het een heel goed teken is als we alles willen vernieuwen. Het is de geest van de tijd, ik weet het. Maar ik verbaas me over het gemak waarmee men 'het oude' aan de kant schuift. Zelfs als men na 30 jaar gaat verhuizen naar een ander (nieuw) huis zal daar iets zijn van weemoed, van verdriet, vanwege de gehechtheid aan het oude. En dan gaat het over een huis! Maar nu gaat het over iets fundamenteels als een Bijbelvertaling en een psalmberijming! Waarin men onderwezen is, wat iemands (geestelijk) eten en drinken is, wat men uit zijn hoofd heeft geleerd, waar de meest dierbare en ontroerende momenten zijn geweest, ja, waar God zelf door gesproken heeft.
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Maar ik vind het wel naar afgoderij neigen. Tenslotte gaat het in het leven niet om een bijbelvertaling, niet om de psalmberijming of oude schrijvers, het gaat om de levende Christus! En in een relatie met Hem maakt het helemaal niet meer uit in welke vertaling je de bijbel leest, welke berijming je zingt, welke dominee je beluistert, welke muzieksoort je beluistert.

Persoonlijk zing ik 'Opent uwe mond' net zo lief mee als 'Trust and obey', een Psalm voor Nu, een rock gospelsong, een cantate van Bach, enz. Want in al die liederen wordt mijn Schepper en Heiland groot gemaakt.
Erasmiaan schreef:En natuurlijk weten we dat het een splijtzwam gaat worden! Maar wiens oorzaak zou dat nu zijn!? Zonder dergelijke initiatieven zou er nooit een splijtzwam zijn ontstaan.
Ik denk dat als je alles bij het oude laat, er ook een splijtzwam ontstaat. Dan scheiden de 'behoudenden' weliswaar niet af van de 'vooruitstrevenden', maar de 'vooruitstrevenden' van de 'behoudenden'. Bovendien is het mijns bescheiden inziens een teken aan de wand van het geestelijke verval van de gereformeerde gezindte als dit soort items echte splijtzwammen zouden zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

Desiree schreef:Weet je wat ik me afvraag? Hoe komt het dat men zo argwanend is van al dat nieuwe. Je identiteit is niet afhankelijk van dat oude, vertrouwde. Als je zelf de Heere niet leert
kennen, heb je een groot probleem.
Precies! Je identiteit ligt (als het goed is) in Christus. We mogen onszelf bijbels gesproken dan ook nooit 'refo' noemen, maar alleen 'christen'.
jvdg schreef:Als we toch bezig zijn, ik begrijp helemaal niks van het Wilhelmus, de Vaste Burcht en nog zo wat liederen die onder ons van betekenis zijn.
Herzien die handel....
Enne...... er zijn nogal wat onbekend psalmmelodieën.
Weg ermee, onze kinderen kunnen er niet mee uit de voeten.
Componisten, gaarne deze melodieën wat populairder maken.
Enne....hoe zit het met de cantates van bijv. ene Bach?
Dit is een duidelijke discussietruc: eerst een karikatuur maken van het standpunt van de ander, en die karikatuur vervolgens belachelijk maken.
Desiree

Bericht door Desiree »

Rekcor, je hebt helemaal gelijk. Duidelijk verwoord. Bedankt! Een nadenkertje..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

aboricultura

Bericht door aboricultura »

Wat ik probeer te bereiken is :1 er zijn nu al kerkgenootschappen die de hsv toe laten maar in somige gevallen nog wel een oude berijming en zo zingen.

Ik ben wel eens een paar keer in een kerk geweest waar zowel de oude als de nieuwe berijming word gezongen en het liedboek word gebruikt.
Ik weet eerlijk gezegd niet welke vertaling ze daar gebruiken ik denk de nbv.
Als extraatje zingen ze daar ook nog een Schriftberijming.
Vooral het laatste spreekt mij bijzonder aan.
Toch zijn de preken in die betreffende kerk rijk van inhoud ook met deze nieuwe vertalingen en zo
Maar ik en velen hier met mij leven nu eenmaal in een bepaalde cultuur en gewening dat het voor mij best wel wennen zou zijn om dat oude maar op te ruimen.
Ik ben het van harte eens met de vorige reacties we moeten niet menen dat de zaligheid te krijgen is bij het oude.

punt 2 Zijn deze psalmen wel volgens de Bijbel ? verschillenden zijn hier al op ingegaan dus laat ik rusten ,mischien moeten we ook wel naar een soort Schriftberijming.

Laten we elkaar niet gaan afkraken op vertalingen of berijmingen en liederenbundels.

Ik woon in de randstad dus is de randstad bundel wel iets voor mij en ik kom uit het tukkerland dan kan ik beter de Bijbel van Anne van der Meijden of zo iets de Twentse Bijbel gaan lezen.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Plaats reactie