Nietig stof en as? Ook deze terminologie kom ik in het Onze Vader niet tegen. Wat is er op tegen om de Bijbel op een positieve manier in plaats van een uitsluitend negatieve manier te lezen?Erasmiaan schreef:Op het Revius College was er vroeger ook eens een kringgebed in de gymzaal, in de pauze. Een gymdocente was erbij betrokken (afkomstig uit evangelische kringen) en enkele leerlingen uit evangelische kringen, maar ook enkele uit de traditionele kerken. Ik werd uitgenodigd en ging eens mee. Ik kreeg er een onbehaaglijk gevoel bij. De notie van nietig stof en as dat tot een heilige en verheven God naderde ontbrak volkomen. Ik was erg geschrokken en heb deze bijeenkomsten niet meer bezocht. Ik begreep later dat, na een gesprek met de betreffende organisatoren en de directie, de kringgebeden zijn gestopt. Een reden daarvoor heb ik nooit gehoord.rekcor schreef:Ik denk (maar eigenlijk moeten we het de leerlingen in kwestie zelf vragen):Tiberius schreef:Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
- omdat het moeilijker wordt om voor bepaalde onderwerpen te bidden; stel je wilt bidden voor de bekering van docent Y: dat doe je toch een heel stuk minder snel als docent Y (of z'n collega) erbij zit;
- omdat 'de docent erbij' een door de school opgelegde regel is, die bijna niet anders uitgelegd kan worden als een vorm van wantrouwen; een vorm van wantrouwen die men waarschijnlijk thuis/in de kerk ook tegenkomt;
- omdat veel docenten zich waarschijnlijk ook niet thuis voelen bij het kringgebed; dit voelen de leerlingen in zo'n geval haarfijn aan;
Gebedskringen in de ban
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Ik zou zeggen dat een kringgebed juist 'heiliger' kan werken, omdat iedereen erbij betrokken is. In plaats van dat een persoon bidt, terwijl de rest ondertussen met zijn gedachten ergens anders is.huisman schreef:Ik ben het helemaal met Erasmiaan eens, de notie dat wij als onheilige onreine zondaren verschijnen voor een heilig God kan bij een kringgebed makkelijker verdwijnen.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Het gaat om het zelfde principe: controle, controle en nog eens controle. Goed bedoeld, ik geloof dat meteen. Maar ook alles verstikkend.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied. Ga de praktijken in Gouda nu niet met de China vergelijken, dat gaat mank.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
Re: Gebedskringen in de ban
Mee eens. Igg... ik ben 17 - en ik heb veel meer aan mijn opvoeding dan wat ik op school leer - op godsdienstig gebied.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
Op school leren we eerder heel veel over Reformatie - en de Nadere Reformatie - de oudvaders... En pas nog over de 3 eenheid... Maar... wat mij opvalt is dat het juist bij ons op school helemaal juist niet veel gepraat wordt over Wie God is... en hoe Hij werkt... Dat vind ik altijd zo jammer. Dat zou veel meer gezegd moeten worden...i.p.v alleen maar over Oudvaders enz.
Maargoed.

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Re: Gebedskringen in de ban
1. School is wel zeker een verlengstuk van de opvoeding.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
2. Het gaat over leerlingen vanaf 12 jaar.
3. Alles op school coachen en bidden niet?
Re: Gebedskringen in de ban
Kej. Leerlingen van 12 jaar - is anders.Mister schreef:1. School is wel zeker een verlengstuk van de opvoeding.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
2. Het gaat over leerlingen vanaf 12 jaar.
3. Alles op school coachen en bidden niet?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Re: Gebedskringen in de ban
judith schreef:Mee eens. Igg... ik ben 17 - en ik heb veel meer aan mijn opvoeding dan wat ik op school leer - op godsdienstig gebied.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
Op school leren we eerder heel veel over Reformatie - en de Nadere Reformatie - de oudvaders... En pas nog over de 3 eenheid... Maar... wat mij opvalt is dat het juist bij ons op school helemaal juist niet veel gepraat wordt over Wie God is... en hoe Hij werkt... Dat vind ik altijd zo jammer. Dat zou veel meer gezegd moeten worden...i.p.v alleen maar over Oudvaders enz.
Maargoed.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Dat geeft toch te denken dat er over van alles en nog wat wordt gesproken, behalve over Wie God is? Ik vind het armoe, als men jongeren niet kan uitleggen hoe je een relatie kan hebben met de Heere God. Pure armoede. Weer een generatie die de wijde wereld wordt ingestuurd, zonder echte geestelijke bagage.judith schreef:Mee eens. Igg... ik ben 17 - en ik heb veel meer aan mijn opvoeding dan wat ik op school leer - op godsdienstig gebied.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
Op school leren we eerder heel veel over Reformatie - en de Nadere Reformatie - de oudvaders... En pas nog over de 3 eenheid... Maar... wat mij opvalt is dat het juist bij ons op school helemaal juist niet veel gepraat wordt over Wie God is... en hoe Hij werkt... Dat vind ik altijd zo jammer. Dat zou veel meer gezegd moeten worden...i.p.v alleen maar over Oudvaders enz.
Maargoed.
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
1. Ja, dat is wat veel gemakzuchtige ouders het liefst zien. Maar het is niet juist. Een christelijke opvoeding hoort thuis inMister schreef:1. School is wel zeker een verlengstuk van de opvoeding.blijmoedig schreef:In mijn optiek hoort deze begeleiding thuis in de opvoeding door de ouders. School is geen verlengstuk van de opvoeding. Als de ouders hun werk goed hebben gedaan, en hun kinderen hebben opgevoegd in eerbied voor de Heere God en Zijn geboden, zie ik echt niet in waarom jongeren van 16 en 17 niet zelfstandig en samen tot de Heere God zouden kunnen bidden. Het draait allemaal om vertrouwen. Ik zou zeggen, dat als je jongeren van 16 of 17 met deze zaken nog niet vertrouwt, je in feite zegt dat de opvoeding heeft gefaald. Daar helpt controle door de schoolleiding echt niet tegen.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied.
2. Het gaat over leerlingen vanaf 12 jaar.
3. Alles op school coachen en bidden niet?
het gezin. Het onderwijs in de kerk en op school is slechts complementair.
2. De ervaring leert dat met name de bovenbouw leerlingen dergelijke initiatieven ontplooien. De onderbouw leerlingen
hebben het nog te druk met andere zaken, zoals stiekem roken op het schoolplein.
3. Ik zou het geen coachen willen noemen, maar controle. En om aan te sluiten bij mijn vorige posting: De school zou zich
beter bezig kunnen houden met het coachen van leerlingen in een persoonlijke relatie met de Heere God, zodat zij zich
in de boze buitenwereld staande kunnen houden. Uit eigen ervaring weet ik dat reformatorische scholen daar vaak in te
kort schieten.
Re: Gebedskringen in de ban
Sinds wanneer is "leiding geven" gelijk aan controle?blijmoedig schreef:Het gaat om het zelfde principe: controle, controle en nog eens controle. Goed bedoeld, ik geloof dat meteen. Maar ook alles verstikkend.Mister schreef:Leerlingen hebben leiding nodig. Ook (vooral!) op godsdienstig gebied. Ga de praktijken in Gouda nu niet met de China vergelijken, dat gaat mank.
Wat is er nu bijbelser dan het begrip "leiden". Denk aan de herder en zijn schapen, denk aan de voetwassing van de Heere Jezus, denk aan de preek van Petrus. Allemaal vormen van leiding geven.
Kinderen en jongeren hebben die leiding brood- en broodnodig. Uiteraard is het zo dat er dan leiding gegeven moet worden door mensen die naast de jongeluitjes staan, bij wie ze hun hart kunnen uitstorten, die voor hen authentiek en vertrouwenwekkend is, en tegelijk ook Bijbelvast en geworteld in de gereformeerde belijdenis. Anders gaat het "ik-vind-principe" de overhand krijgen. Dat zouden we toch juist rond tere zaken als bijbellezen en bidden niet moeten willen.
Als je dit constateert (en helaas zit er een kern van waarheid in) dan is de oplossing toch niet op de jongelui het dan maar zelf te laten uitzoeken?blijmoedig schreef:Dat geeft toch te denken dat er over van alles en nog wat wordt gesproken, behalve over Wie God is? Ik vind het armoe, als men jongeren niet kan uitleggen hoe je een relatie kan hebben met de Heere God. Pure armoede. Weer een generatie die de wijde wereld wordt ingestuurd, zonder echte geestelijke bagage.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gebedskringen in de ban
Wat is dit nu voor een valse tegenstelling? Wij hebben gezondigd en het positieve is enkel Gods werk. Wie dat niet wilt horen of wie dat enkel negativiteit vindt die hoort in de christelijke kerk niet thuis..blijmoedig schreef: Nietig stof en as? Ook deze terminologie kom ik in het Onze Vader niet tegen. Wat is er op tegen om de Bijbel op een positieve manier in plaats van een uitsluitend negatieve manier te lezen?
Dan 9:
4 Ik bad dan tot den HEERE, mijn God, en deed belijdenis, en zeide: Och Heere! Gij grote en verschrikkelijke God, Die het verbond en de weldadigheid houdt dien, die Hem liefhebben en Zijn geboden houden.
5 Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan, en goddelooslijk gehandeld, en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden, en van Uw rechten.
6 En wij hebben niet gehoord naar Uw dienstknechten, de profeten, die in Uw Naam spraken tot onze koningen, onze vorsten en onze vaders, en tot al het volk des lands.
7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten, gelijk het is te dezen dage; bij de mannen van Juda, en de inwoners van Jeruzalem, en geheel Israël, die nabij en die verre zijn, in al de landen, waar Gij ze henengedreven hebt, om hun overtreding, waarmede zij tegen U overtreden hebben.
8 O Heere! bij ons is de beschaamdheid der aangezichten, bij onze koningen, bij onze vorsten, en bij onze vaders, omdat wij tegen U gezondigd hebben.
9 Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
10 En wij hebben der stem des HEEREN, onzes Gods, niet gehoorzaamd, dat wij in Zijn wetten wandelen zouden, die Hij gegeven heeft voor onze aangezichten, door de hand van Zijn knechten, de profeten.
11 Maar geheel Israël heeft Uw wet overtreden, met af te wijken, dat zij Uwer stem niet gehoorzaamden; daarom is over ons uitgestort die vloek, en die eed, die geschreven is in de wet van Mozes, den knecht Gods, dewijl wij tegen Hem gezondigd hebben.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gebedskringen in de ban
Nee inderdaad, en de oplossing van kringgebeden die niet helemaal lopen zoals het behoort is op precies dezelfde wijze ook niet het verbannen van het hele idee van een kringgebed.Luther schreef:Als je dit constateert (en helaas zit er een kern van waarheid in) dan is de oplossing toch niet op de jongelui het dan maar zelf te laten uitzoeken?blijmoedig schreef:Dat geeft toch te denken dat er over van alles en nog wat wordt gesproken, behalve over Wie God is? Ik vind het armoe, als men jongeren niet kan uitleggen hoe je een relatie kan hebben met de Heere God. Pure armoede. Weer een generatie die de wijde wereld wordt ingestuurd, zonder echte geestelijke bagage.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Gebedskringen in de ban
Goed dat je dat opmerkt!judith schreef: Mee eens. Igg... ik ben 17 - en ik heb veel meer aan mijn opvoeding dan wat ik op school leer - op godsdienstig gebied.
Op school leren we eerder heel veel over Reformatie - en de Nadere Reformatie - de oudvaders... En pas nog over de 3 eenheid... Maar... wat mij opvalt is dat het juist bij ons op school helemaal juist niet veel gepraat wordt over Wie God is... en hoe Hij werkt... Dat vind ik altijd zo jammer. Dat zou veel meer gezegd moeten worden...i.p.v alleen maar over Oudvaders enz.
Maargoed. ;)
Ik zou zeggen, probeer mensen erop te wijzen dat het er uiteindelijk toch om draait of we Christus persoonlijk leren kennen. Al dat wat je aangeeft dat je leert is bijzonder goed, maar het gaat er om dat een ieder Christus als persoonlijke Zaligmaker van zijn zonden leert kennen. Dat we God in Christus leren kennen. Dan weten we pas echt Wie God is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18
Re: Gebedskringen in de ban
Je hoeft mij niet uit te leggen dat we allen gezondigd hebben, en allen alleen door het werk van de Heere Jezus tot de Heere God kunnen komen. Bij mij wordt wel eens het idee gewekt dat het zo negatief mogelijk praten over jezelf (stof en as, bla bla bla) zou meehelpen in het verkrijgen van de zaligheid. Alsof de Heere God 'blij' zou worden van zulke eenzijdige deemoedigheid. Als ik alleen naar mezelf zou kijken, is er inderdaad alleen maar reden tot treurnis. Maar als ik naar mezelf kijk in het licht van het offer van de Heere Jezus, dan is er ruimte voor dankbaarheid en blijdschap. Het gaat om de juiste balans.Fjodor schreef:Wat is dit nu voor een valse tegenstelling? Wij hebben gezondigd en het positieve is enkel Gods werk. Wie dat niet wilt horen of wie dat enkel negativiteit vindt die hoort in de christelijke kerk niet thuis..blijmoedig schreef:Nietig stof en as? Ook deze terminologie kom ik in het Onze Vader niet tegen. Wat is er op tegen om de Bijbel op een positieve manier in plaats van een uitsluitend negatieve manier te lezen?