Toelatingsbeleid reformatorische scholen

refo

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door refo »

Reformatorische scholen zijn er voor de reformatorische scholen. En niet meer voor de ouders en leerlingen.
Massaal wegsturen maakt ze kleiner en dat willen ze niet.

De regels op papier zijn bestendiger dan de mode. Die verandert steeds. Je kunt wel willen om steeds een jaar of twee achter te lopen, maar kinderen hebben daar (terecht) geen zin an.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara

Bericht door Mara »

Joannah schreef:Zou het zo kunnen zijn, dat ouders van een vaak groot gezin, toch een beetje hopen dat het onderwijs de opvoeding gedeeltelijk overneemt en hun kind in het gareel houdt?
Iets waar de gemiddelde lleraar natuurlijk niet op zit te wachten en /of voor opgeleid is.
School is onderwijs, thuis geschiedt de opvoeding.
Dat gevoel heb ik ook wel eens.
Dat pubers opstandig zijn tegen regels, hoort er een beetje bij, maar dat de ouders daarin meegaan ! DAT is een kwalijke zaak. De uitholling begint dan van binnenuit. Net als die knul, hierboven genoemd, met het lange haar. Die ouders weten wat de regels zijn en dan zo te reageren. Schandelijk wat mij betreft.
Vind je als ouders die regels te overdreven, zoek dan een andere school, er zijn er genoeg.
Overigens, bij de school van onze dochter staat ook een school van de vrijgemaakte kerk, die hebben evengoed strenge regels (niet van kleding weliswaar) maar een toelatingscommissie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Luther, ik voel de nood wel aan. Alleen is het nu kennelijk zo, dat ouders een school kiezen voor hun kind, op grond van allerlei informatie, waaronder inderdaad de schoolregels. En dan blijken zelfs de leerkrachten er niet pal achter te willen staan in plaats van handhavend op te treden.
Dan wordt er op zijn minst toch een beeld voorgespiegeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Of zie ik het verkeerd?

Ik vergelijk het bijvoorbeeld met de forumregels. Mensen die hier komen, verwachten ook iets van het forum, mede op basis van de regels. Die kan je dan ook handhaven. Niet op een wettische wijze door overal met het fileermes langs te gaan (wat hier een beetje over de schoolregels gesuggereerd wordt), maar uitwassen kunnen aangepakt worden.
Laat helder zijn: uitwassen worden nog steeds aangepakt. Sterker nog: elke keer als ik een broek ontwaar, en allerlei onverpakt vlees, dan neem ik die leerling even apart om (meestal) haar daarop aan te spreken. Tja, dan heb je dus maandelijks ouders aan de lijn hangen om te vragen hoe ik het in m'n hoofd haal om hun kind daarop aan te spreken.

Jouw andere veronderstelling klopt niet, dat ouders kiezen voor de school o.a. voor de regels. Ik hoor steeds meer ouders die zeggen: Goede school; die kledingregels mogen van ons wel wat soepeler. Dan ben je gewoon weg. Het is precies zoals Zita zegt: strenge handhaving van de kledingregels leidt tot het omgekeerde effect. Daarnaast: strenge handhaving van de kledingregels doet bij jongeren het vermoeden rijzen dat dát nu bij uitstek het 'reformatorische' is op de reformatorische school. En dat lijkt me een verlies.

Ik ben het me Joannah eens dat een school een onderwijsinstituut is en pas op de tweede plaats een deeltje van de opvoeding voor haar rekening neemt. Een school kan niet repareren wat thuis onbelangrijk wordt geacht.

Terzijde: opnieuw leidt vooral deze uiterlijkheid tot grote discussie, terwijl niemand er een nacht van wakker schijnt te liggen dat voor een groot deel van de ouders (en vaak daarmee ook voor hun kinderen) het geloof en de kerkgang er maar een beetje bij bungelt. We zeggen het niet hardop, maar 't is toch allemaal een beetje moeilijk doen.
En terwijl er een eeuwigheid aanstaande is, en de dood ieder uur wenkt, heb ik toch de neiging: als alles rond kleding inmiddels zo moeilijk is komen te liggen, dan besteed ik mijn schaarse gesprekstijd liever aan wezenlijke zaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef: Terzijde: opnieuw leidt vooral deze uiterlijkheid tot grote discussie, terwijl niemand er een nacht van wakker schijnt te liggen dat voor een groot deel van de ouders (en vaak daarmee ook voor hun kinderen) het geloof en de kerkgang er maar een beetje bij bungelt. We zeggen het niet hardop, maar 't is toch allemaal een beetje moeilijk doen.
En terwijl er een eeuwigheid aanstaande is, en de dood ieder uur wenkt, heb ik toch de neiging: als alles rond kleding inmiddels zo moeilijk is komen te liggen, dan besteed ik mijn schaarse gesprekstijd liever aan wezenlijke zaken.
Het zou al een stuk schelen als je de ouders wat serieuzer nam. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je komt me redelijk jong over. Om dan maar een oordeel te geven dat bij 'een groot deel van de ouders het geloof en de kerkgang er maar een beetje bijbungelt'. Doe jij nu maar goed je best en bemoei je niet met zaken die je niet eens weet! Ik hoop dat je kindertjes als ze 16 zijn blijven luisteren.

Ga er van uit dat 'geloof en kerkgang' voor iedereen gewoon heel belangrijk is. Want als je insteek andersom is is geen serieuze discussie mogelijk. Die eeuwigheid ziet iedereen aankomen. Het leeuwendeel ziet echter niet direct een oplossing daarvoor. Het is het ultieme aanvaarden, (ja aanvaarden!) dat alles Godswerk is. Dat mag wat lamlendig overkomen, En dat min of meer evangelische gepraat zal ook niet iedereen zinnen of niet waarderen. Het klinkt vaak een beetje van: als je je gezin zus en zo inricht, morgengebedje zus, huisgodsdienst zo, methode van ds X en boekjes van drs Y dan gaat het vanzelf goed en komen er ook geen problemen. Zo denken veel mensen met kleine kinderen. Vergeet het.

Terug naar de scholen: De refo-scholen zijn er voor de ouders en de kinderen. Dat was de schoolstrijd. Laten de ouders zich sterk maken. Maak schoolregels waar de ouders achterstaan en handhaaf die. Stuur weg wie zich niet confirmeert. Maar ga aub niet het geloofsleven van iemand in twijfel trekken. Want dat is nu net wat niet gaat werken.
Het probleem van veel refoscholen is dat het STICHTINGEN zijn. Aldus worden ze hobby van een bestuur. Een vergadering met inbreng van ouders bestaat helemaal niet. En daar beginnen de problemen. Bestuur en ouders beleven de school totaal anders. Om over leerlingen maar te zwijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ben het helemaal met Refo eens.

En bovendien: alle bezwaren van Luther en Zita ten spijt, bij een andere locatie van hun school worden dezelfde regels wel netjes gehandhaafd, zonder in één of ander totalitair regime te vervallen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Ik ben het helemaal met Refo eens.

En bovendien: alle bezwaren van Luther en Zita ten spijt, bij een andere locatie van hun school worden dezelfde regels wel netjes gehandhaafd, zonder in één of ander totalitair regime te vervallen.
Klopt, een kleinere locatie, met veel meer homogene achterban en docentenkorps.

@Refo: doe alsjeblieft niet zo belerend. Ik heb inmiddels zo'n kleine 2700 oud-leerlingen en heb dus met veel ouders te maken gehad. Ik neem leerlingen niets kwalijk. Ik leg de bal bij de ouders neer; en mijn constatering dat e.e.a. er maar bij bungelt, zie je elke ouderavond weer terug. Ga eens met ambtsdragers praten, dan hoor je hetzelfde geluid.
Dat heeft niets te maken met het feit of mijn kinderen wel of niet oud zijn; ik kijk niet naar de kinderen, ik kijk naar de ouders. En ik constateer dat een groot deel van de huidige generatie ouders ofwel werelds kerkelijk zijn, ofwel inderdaad, zoals refo zegt "Die eeuwigheid ziet aankomen. Het leeuwendeel ziet echter niet direct een oplossing daarvoor. Het is het ultieme aanvaarden, (ja aanvaarden!) dat alles Godswerk is. Dat mag wat lamlendig overkomen..."
Ik vind beide even triest en beide bijna niet te aanvaarden, omdat ik dagelijks hoor en zie wat dat met de kids doet.

Ik moet overigens wel glimlachen om de stelling dat je me nu beschuldigd van evangelisch gepraat. Als mijn collega's dat over mij zouden horen, zouden hun oren van hun hoofd rollen. ;)

Je stelt: "Maak schoolregels waar de ouders achterstaan en handhaaf die." Zita en ik proberen al pagina's lang aan te geven dat daar nu juist het probleem zit. Laat ik dan gewoon man en paard noemen:
- de ouders afkomstig uit OGG, GGiN, deel van de CGK, deel van de HHK, groot deel van de GG willen graag een behoudende refoschool met de daarbij behorende, thans op papier geldende kledingregels.
- de ouders afkomstig uit de PKN (vele), deel van de HHK, deel van de CGK, klein deel van de GG, snappen zelf de kledingregels niet en verschijnen ook dienovereenkomstig op ouderavonden. Klachten op aanspreken op de kledingregels komen uit deze groep voort.
- Personeel afkomstig uit bovengenoemde groep vindt de kledingregels zelf ook achterhaald en verschijnen soms op school in strijd met de eigen kledingregels.

Zie hier het dilemma waar je als individuele docent voor geplaatst bent, en je kunt de conclusie trekken dat je als eenling dus helemaal niets begint, tenzij je eerst op andere fronten een goede band met leerlingen hebt opgebouwd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther, ik begreep je al, maar nu, je onderstaande posring gelezende hebbend, nu nog beter.
Hoewel ik (we) geen kinderen heb, zijn we zeer betrokken bij het onderwijs.
Temeer daar mijn vrouw meer dan 20 jaar voor de "klas heeft gestaan" en met ouders uit alle geledingen te maken heeft gehad.
Primair ligt het godsdienstige (geestelijke) onderwijs idd bij de ouders, en het is dan mooi als de school (tot op zekere hoogte) daarbij volkomen aansluit.
Dit in het kader van het onderwijzen en het doen onderwijzen van onze kinderen.

1e Ouders
2e Kerk
3e Onderwijs

De bede onder en van ons allen zij, dat het, nu het nog vergund is, moge dan ook zijn voor de meesters/leraren/docenten die dat onderdeel, zijnde het doen onderwijzen in de "voorzeide leer" er ook vandaag nog mag zijn.
Zulke onderwijzers zijn van grote waarde.
Houdt ze in ere, en bidt voor hun arbeid onder onze kinderen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Luther, ik begreep je al, maar nu, je onderstaande posring gelezende hebbend, nu nog beter.
Temeer daar mijn vrouw meer dan 20 jaar voor de "klas heeft gestaan" en met ouders uit alle geledingen te maken heeft gehad.
Primair ligt het godsdienstige (geestelijke) onderwijs idd bij de ouders, en het is dan mooi als de school (tot op zekere hoogte) daarbij volkomen aansluit.

1e Ouders
2e Kerk
3e Onderwijs

De bede onder en van ons allen zij, dat het, nu het nog vergund is, moge dan ook zijn voor de meesters/leraren/docenten die dat onderdeel, zijnde het doen onderwijzen in de "voorzeide leer" er ook vandaag nog mag zijn.
Dankjewel Jan, je hebt het begrepen inderdaad!
En misschien snap je dan dat ik al lang blij ben als ik nog 'contact' heb op geestelijk niveau. En weet je, dan vallen al die kledingtoestanden weg. (Sorry voor de relativering, ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedeol.)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Dankjewel Jan, je hebt het begrepen inderdaad!
En misschien snap je dan dat ik al lang blij ben als ik nog 'contact' heb op geestelijk niveau. En weet je, dan vallen al die kledingtoestanden weg. (Sorry voor de relativering, ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedeol.)
Luther, ik begrijp het ten volle, en ik kan me voorstellen dat als je contact mag hebben het je een grote blijdschap bezorgt.
Dat maakt je denk ik, ootmoedig.
Ëén "geestelijk" gesprek met zo'n blijkbare verlorene kan je je verheffen boven al je eigen inspanningen.
En met dat verheffen bedoel ik: verootmoedigen en blijdschap gevend.

Ik ben oprecht blij als jij als docent zo'n contact mag hebben met een leerling. daar ben ik jaloers op.
En dat zo'n leerling uiterlijk niet voldoet aan "onze" normen maakt mij des te gelukkiger.

Ooit maakte ik een overstap van de GG naar de GB.
Al de eerste zondag trof het mij dat uiterlijk gezien een aantal jongeren, dwars tegen mijn GG-ideën in, de kerk inkwamen in een outfit die (ook ik gooi nu een steen in de vijver) die alle tradities onderwierpen.
Maar ik voelde me thuis. Ze waren er! Ik was verheugd.

Daarom kan ik me aansluiten bij Luther en Zita die door het uiterlijk heen hebben dorheen zien.

En geloof me, als de Heere deze zielen grijpt, dan hoeven wij er niets aan toe te voegen.

In het kader van dit topic wil ik zeggen: Zie niet aan wat voor ogen is!
Oordeelt niet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

jvdg schreef:
Luther, ik begrijp het ten volle, en ik kan me voorstellen dat als je contact mag hebben het je een grote blijdschap bezorgt.
Ëén "geestelijk" gesprek met zo'n blijkbare verlorene kan je je verheffen boven al je eigen inspanningen.

Ik ben oprecht blij als jij als docent zo'n contact mag hebben met een leerling. daar ben ik jaloers op.
En dat zo'n leerling uiterlijk niet voldoet aan "onze" normen maakt mij des te gelukkiger.

Al de eerste zondag trof het mij dat uiterlijk gezien een aantal jongeren, dwars tegen mijn GG-ideën in, de kerk inkwamen in een outfit die (ook ik gooi nu een steen in de vijver) die alle tradities onderwierpen.

Daarom kan ik me aansluiten bij Luther en Zita die door het uiterlijk heen hebben dorheen zien.

En geloof me, als de Heere deze zielen grijpt, dan hoeven wij er niets aan toe te voegen.

Oordeelt niet.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:

Oordeelt niet.
prachtige post, jvdg!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dank je , Jan. Ik heb inderdaad dezelfde insteek als jij verwoordt.

Laat ik overigens voor de helderheid zeggen dat ik niet heb willen zeggen dat ik gelukkig word van de outfit die ik dagelijks op me heen zien. Verre van dat. Ik zou het ook graag anders zien. En er is ook gelukkig een deel van de leerlingen en ouders die op dit punt handelen en zich kleden, zoals onder ons gebruikelijk is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
jvdg schreef:Luther, ik begreep je al, maar nu, je onderstaande posring gelezende hebbend, nu nog beter.

1e Ouders
2e Kerk
3e Onderwijs

Dankjewel Jan, je hebt het begrepen inderdaad!
Ja hoor, dat begrijp ik zeker. Als je een inhoudelijk goed gesprek hebt met een puber die je vertelt wat God met haar deed/doet in haar leven, dan valt die broek even weg. Niet dat je het daar dan mee eens ben of dat het je allemaal onverschillig is. Maar datndoet die broek er even totaal niet toe. Sterker nog, dan springt je hart op van vreugde, omdat Zijn werk doorgaat!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:

Oordeelt niet.
Niet mee eens, Jan.
Het gaat namelijk in dit topic niet over oordelen en veroordelen van mensen met andere kleren, maar om handhaven van de eigen regels, of niet.
En goed, als je zelf (nog) geen kinderen in die leeftijd hebt, is die slordige handhaving misschien allemaal wat makkelijker te begrijpen. Dat zou kunnen.
Maar ik blijf het verbazingwekkend en principieel onjuist vinden om de eigen regels niet te handhaven. Op andere scholen gebeurt dat namelijk wel. Nu wordt je met de situatie geconfronteerd, dat twee scholen vrijwel gelijke regels hebben, maar op de ene is er eigenlijk maar één grens (broek voor meiden) en op de andere worden ze gehandhaafd. Dat is zowel voor de ouders als voor de leerlingen best verwarrend. Zet er dan gewoon een disclaimer onder, zoals ik eerder al typte.
(Denk overigens niet dat ik hiermee Luther persoonlijk kwalijk neem, want ik weet, dat juist hij nog een dam op probeert te werpen.)

Verder heeft die slordige omgang met kleding ook invloed op de kleding in de kerkelijke gemeenten van de leerlingen.
helma

Bericht door helma »

het is funest als school de eigen regels niet hanteert
hier zeggen ze ook: het mag, want ze zeggen er niets van
Plaats reactie