Ik begrijp wel wat je zeggen wil hoor. Maar het veroordelen pas ons niet. Ik blijf erbij dat je mensen die een getuigenis uitspreken geen 'snoevers' behoort te noemen en met een pennenstreek richting prullenbak moet veroordelen.Tiberius schreef:Niet zozeer, zei ik. Oftewel: niet in de eerste plaats gezien de scope van dit topic.Mister schreef:Dan moet je dat ook niet doen.Tiberius schreef:Juist ja. Daarom moet en we denk ik niet schromen om mensen, wiens leven haaks staat op de Bijbel, te waarschuwen dat ze geen deel hebben aan het koninkrijk Gods, zolang ze in die zonden blijven volharden. Dat missen we een beetje, tegenwoordig heeft men liever dat je zachte dingen spreekt en iedereen zomaar de handen oplegt.Jongere schreef:Ik vind het toch verstandiger rond dit soort dingen wat terughoudender te zijn met kritiek. Leer of leven, zeggen de DL, anders oordelen wij van hen het beste.
Ook dat waarschuwen is in de lijn van de Dordtse vaderen en de apostelen, die er niet voor schroomden om zondaarsregisters op te stellen (zie bijvoorbeeld het avondmaalsformulier). Het werkt dus twee kanten op.
@Mister: Overigens gaat het mij in dit topic niet zozeer om kritiek te leveren op iemands levensopenbaring, of hoe ik een bepaalde invulling ervaar, maar om de eredienst zuiver te houden (in lijn met de Reformatie). Laat de Schrift maar in het middelpunt staan, de Christus der Schriften, en niet de gelovige mens met al zijn bevindingen, al dan niet opgeleukt tot een indrukwekkend verhaal.
Maar als het nodig is, hoop ik daar nooit voor terug te deinzen. Zoals ik al zei: ik denk dat we dat scherpe, waarschuwende van de reformatoren en apostelen te veel kwijt zijn.
Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Dan moet je niet het openbaar getuigenis dat die mensen afleggen bekritiseren maar het belijdenis doen op zich. Wat jij hier zegt geeft helemaal niet aan dat de een openbaar vertellen van de weg tot de geloofsbelijdenis die bepaalde mensen mee hebben gemaakt verkeerd is.Tiberius schreef:Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.Mister schreef:En je hebt ook het dagelijks leven van de getuigenis afleggers (snoevers) voldoende helder om het kunnen concluderen dat er verder 'niets van te merken' is?Tiberius schreef:Van horen lezen. Ik ontvang het kerkblad van de betreffende gemeente, waarin genoemde getuigenissen beschreven worden.
En je zegt dat de mens zelf vaak in het middelpunt wil staan, ja ik geloof best dat dat vaak gebeurt, maar daarmee is het principe nog niet verkeerd. Als er dominees zijn die zichzelf in het middelpunt zetten ga jij ook niet zeggen dat er daar maar geen dominees meer moeten zijn en dat er enkel preken gelezen moeten worden.
Wat je doet is dus symptoombestrijding.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Wie het woord 'snoever' gebruikt voor een ander, bidt eigenlijk 'o God, ik dank U, dat ik niet ben als die snoever daar verderop. Wij hebben een sobere dienst.'.
Vanuit een vermeende tollenaarsgestalte. Het wordt allemaal erg ingewikkeld.
Vanuit een vermeende tollenaarsgestalte. Het wordt allemaal erg ingewikkeld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Dat doet Paulus dan zeker ook als hij praat over hypocrieten?refo schreef:Wie het woord 'snoever' gebruikt voor een ander, bidt eigenlijk 'o God, ik dank U, dat ik niet ben als die snoever daar verderop. Wij hebben een sobere dienst.'.
Vanuit een vermeende tollenaarsgestalte. Het wordt allemaal erg ingewikkeld.
En heb je wel eens gelezen wat David allemaal over anderen zegt?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Wat die predikanten betreft, daar heb je gelijk in. Dat is ook een groot gevaar voor hen, velen zullen zich dat wel realiseren en bidden of ze voor hoogmoed bewaard mogen worden.Fjodor schreef:Dan moet je niet het openbaar getuigenis dat die mensen afleggen bekritiseren maar het belijdenis doen op zich. Wat jij hier zegt geeft helemaal niet aan dat de een openbaar vertellen van de weg tot de geloofsbelijdenis die bepaalde mensen mee hebben gemaakt verkeerd is.Tiberius schreef:Laat ik het zo zeggen: de vruchten van wereldgelijkvormigheid tieren weliger dan enig ander.Mister schreef:En je hebt ook het dagelijks leven van de getuigenis afleggers (snoevers) voldoende helder om het kunnen concluderen dat er verder 'niets van te merken' is?Tiberius schreef:Van horen lezen. Ik ontvang het kerkblad van de betreffende gemeente, waarin genoemde getuigenissen beschreven worden.
En je zegt dat de mens zelf vaak in het middelpunt wil staan, ja ik geloof best dat dat vaak gebeurt, maar daarmee is het principe nog niet verkeerd. Als er dominees zijn die zichzelf in het middelpunt zetten ga jij ook niet zeggen dat er daar maar geen dominees meer moeten zijn en dat er enkel preken gelezen moeten worden.
Wat je doet is dus symptoombestrijding.
Maar de prediking van het Woord is het door God verordineerde middel tot zaligheid. Daar moeten we ons dus aan houden.
Dat geldt niet voor allerlei menselijke getuigenissen tijdens erediensten, zelfs al zou het altijd met een oprecht hart zijn.
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Van harte mee eens! Volgens mij heeft de Heere ook al een getuigenis ingesteld in de eredienst, namelijk het Heilig Avondmaal. Daarmee getuigt men toch, midden in de dood te liggen? Daarmee getuigt men toch zijn zonden en vervloeking? Daarmee getuigt men toch, de gewisse belofte van God te geloven, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn? Daarmee getuigt men toch dat men in de conciëntie gezind is, voortaan van harte waarachtige dankbaarheid jegens God te bewijzen?Tiberius schreef:Maar de prediking van het Woord is het door God verordineerde middel tot zaligheid. Daar moeten we ons dus aan houden. Dat geldt niet voor allerlei menselijke getuigenissen tijdens erediensten, zelfs al zou het altijd met een oprecht hart zijn.
Lijkt me voldoende.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Tiberius schreef: Wat die predikanten betreft, daar heb je gelijk in. Dat is ook een groot gevaar voor hen, velen zullen zich dat wel realiseren en bidden of ze voor hoogmoed bewaard mogen worden.
Maar de prediking van het Woord is het door God verordineerde middel tot zaligheid. Daar moeten we ons dus aan houden.
Dat geldt niet voor allerlei menselijke getuigenissen tijdens erediensten, zelfs al zou het altijd met een oprecht hart zijn.
Het enige wat jullie hier zeggen is dat jullie het liever op een andere manier zien. Ga dan niet die manier van openbaar vertellen afkraken, maar gun anderen hun vrijheid. Hoe vaak zegt David niet dat hij van Gods grote daden zal getuigen?!, mogen we dat dan niet nadoen?Luther schreef:Van harte mee eens! Volgens mij heeft de Heere ook al een getuigenis ingesteld in de eredienst, namelijk het Heilig Avondmaal. Daarmee getuigt men toch, midden in de dood te liggen? Daarmee getuigt men toch zijn zonden en vervloeking? Daarmee getuigt men toch, de gewisse belofte van God te geloven, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn? Daarmee getuigt men toch dat men in de conciëntie gezind is, voortaan van harte waarachtige dankbaarheid jegens God te bewijzen?
Lijkt me voldoende.
(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Verder trouwens volledig eens met wat je over het avondmaal zegt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
ik dacht dat het bij de strict baptist ook de gewoonte was om een getuigenis te geven aan de gemeente voordat de doop plaatsvindt
ik vind het ook wel iets moois hebben
ik vind het ook wel iets moois hebben
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Wij moeten niet wijzer willen zijn dan de Heere Zelf. Als Hij de sacramenten o.a. ter getuigenis heeft ingesteld, moeten we niet allerlei andere vormen willen instellen, waarvan het gevaar levensgroot is om een mens in het middelpunt te stellen.Fjodor schreef:Tiberius schreef: Wat die predikanten betreft, daar heb je gelijk in. Dat is ook een groot gevaar voor hen, velen zullen zich dat wel realiseren en bidden of ze voor hoogmoed bewaard mogen worden.
Maar de prediking van het Woord is het door God verordineerde middel tot zaligheid. Daar moeten we ons dus aan houden.
Dat geldt niet voor allerlei menselijke getuigenissen tijdens erediensten, zelfs al zou het altijd met een oprecht hart zijn.Het enige wat jullie hier zeggen is dat jullie het liever op een andere manier zien. Ga dan niet die manier van openbaar vertellen afkraken, maar gun anderen hun vrijheid. Hoe vaak zegt David niet dat hij van Gods grote daden zal getuigen?!, mogen we dat dan niet nadoen?Luther schreef:Van harte mee eens! Volgens mij heeft de Heere ook al een getuigenis ingesteld in de eredienst, namelijk het Heilig Avondmaal. Daarmee getuigt men toch, midden in de dood te liggen? Daarmee getuigt men toch zijn zonden en vervloeking? Daarmee getuigt men toch, de gewisse belofte van God te geloven, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn? Daarmee getuigt men toch dat men in de conciëntie gezind is, voortaan van harte waarachtige dankbaarheid jegens God te bewijzen?
Lijkt me voldoende.
(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Verder trouwens volledig eens met wat je over het avondmaal zegt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Nee, dat ben ik niet me je eens (de rest overigens ook niet, maar dat had ik al gemeld).Fjodor schreef:(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Het kan zijn, dat iemand met een oprecht hart belijdenis af wil leggen, maar door een zekere morele druk een egocentrisch getuigenis aflegt.
Je ziet dat bij gezelschappen ook wel, als oprechte mensen gaan vertellen hoe ze de avondmaalsgang ervaren hebben: ze komen dan zelf in het middelpunt te staan en niet Christus.
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Inderdaad, er is voor een dopeling geen dierbaarder moment in zijn leven dan wanneer hij middels de doop mag belijden dat hij zijn oude leven vaarwel zegt .Een vraag van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus.(1Pet 3:21)helma schreef:ik dacht dat het bij de strict baptist ook de gewoonte was om een getuigenis te geven aan de gemeente voordat de doop plaatsvindt
ik vind het ook wel iets moois hebben
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Inderdaad. En bedenk dan ook hoe men het dan zo goed / mooi mogelijk wil formuleren.Tiberius schreef:Nee, dat ben ik niet me je eens (de rest overigens ook niet, maar dat had ik al gemeld).Fjodor schreef:(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Het kan zijn, dat iemand met een oprecht hart belijdenis af wil leggen, maar door een zekere morele druk een egocentrisch getuigenis aflegt.
Je ziet dat bij gezelschappen ook wel, als oprechte mensen gaan vertellen hoe ze de avondmaalsgang ervaren hebben: ze komen dan zelf in het middelpunt te staan en niet Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Want uit den overvloed des harten spreekt den mond.Fjodor schreef:Tiberius schreef: Wat die predikanten betreft, daar heb je gelijk in. Dat is ook een groot gevaar voor hen, velen zullen zich dat wel realiseren en bidden of ze voor hoogmoed bewaard mogen worden.
Maar de prediking van het Woord is het door God verordineerde middel tot zaligheid. Daar moeten we ons dus aan houden.
Dat geldt niet voor allerlei menselijke getuigenissen tijdens erediensten, zelfs al zou het altijd met een oprecht hart zijn.Het enige wat jullie hier zeggen is dat jullie het liever op een andere manier zien. Ga dan niet die manier van openbaar vertellen afkraken, maar gun anderen hun vrijheid. Hoe vaak zegt David niet dat hij van Gods grote daden zal getuigen?!, mogen we dat dan niet nadoen?Luther schreef:Van harte mee eens! Volgens mij heeft de Heere ook al een getuigenis ingesteld in de eredienst, namelijk het Heilig Avondmaal. Daarmee getuigt men toch, midden in de dood te liggen? Daarmee getuigt men toch zijn zonden en vervloeking? Daarmee getuigt men toch, de gewisse belofte van God te geloven, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn? Daarmee getuigt men toch dat men in de conciëntie gezind is, voortaan van harte waarachtige dankbaarheid jegens God te bewijzen?
Lijkt me voldoende.
Een waarlijk bekeerde zal niet anders kunnen dan getuigen, denk ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Dan blijft het symptoombestrijding. En nog even de rest, want waar heeft de Heere verordineerd dat er geen getuigenissen in de eredienst plaats zullen vinden? Nergens. En als Hij het heilig avondmaal instelt betekent dat niet dat er geen andere dingen meer gedaan mogen worden.Tiberius schreef:Nee, dat ben ik niet me je eens (de rest overigens ook niet, maar dat had ik al gemeld).Fjodor schreef:(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Het kan zijn, dat iemand met een oprecht hart belijdenis af wil leggen, maar door een zekere morele druk een egocentrisch getuigenis aflegt.
Je ziet dat bij gezelschappen ook wel, als oprechte mensen gaan vertellen hoe ze de avondmaalsgang ervaren hebben: ze komen dan zelf in het middelpunt te staan en niet Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Formulier voor openbare geloofsbelijdenis
Toevallig stond daarover gisteren een interessant stuk op CIP.Tiberius schreef:Nee, dat ben ik niet me je eens (de rest overigens ook niet, maar dat had ik al gemeld).Fjodor schreef:(En ga nu niet zeggen dat die mensen meer van hun eigen daden getuigen, want dat gaat over iets anders, namelijk over de vraag of ze eigenlijk wel belijdenis mogen doen.)
Het kan zijn, dat iemand met een oprecht hart belijdenis af wil leggen, maar door een zekere morele druk een egocentrisch getuigenis aflegt.
Je ziet dat bij gezelschappen ook wel, als oprechte mensen gaan vertellen hoe ze de avondmaalsgang ervaren hebben: ze komen dan zelf in het middelpunt te staan en niet Christus.
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=16839
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?