The passion of the Christ

Madtice

Bericht door Madtice »

Ik weet niet of dit een goede evangelisatie film is. In Amerika misschien, maar in Nederland niet denk ik. Volgens mij geeft het ook niet volledig een correct beeld van wat Jezus betekende voor de mensheid. De overdaad aan geweld is ongetwijfeld historisch correct, maar juist de historisch correcte gegevens die ze niet opgenomen hebben in de film zijn van groter belang. Mijn mening is dat evangeliseren bij deze film averechts werkt, met name omdat bioscoopgangers er niet op zit te wachten, of, in het geval van deze film, al christen zijn.
gallio

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Madtice
Ik weet niet of dit een goede evangelisatie film is. In Amerika misschien, maar in Nederland niet denk ik. Volgens mij geeft het ook niet volledig een correct beeld van wat Jezus betekende voor de mensheid. De overdaad aan geweld is ongetwijfeld historisch correct, maar juist de historisch correcte gegevens die ze niet opgenomen hebben in de film zijn van groter belang. Mijn mening is dat evangeliseren bij deze film averechts werkt, met name omdat bioscoopgangers er niet op zit te wachten, of, in het geval van deze film, al christen zijn.
Waarom wel goed in Amerika maar niet in NL ?????
Madtice

Bericht door Madtice »

Amerika is religieuzer dan Nederland. In Amerika is meer dan 60% nog officieel belijdend christen (met nadruk op "officieel"). Een religieuze film trekt daar veel meer aandacht dan in het veel meer geseculariseerde Nederland. Voor veel Nederlanders zegt een film over Jezus Christus net zo veel als een film over om het ander welke historische persoon, terwijl in Amerika het nationale religieuze bewustzijn veel hoger is dan hier. Vandaar dat daar de commotie rond deze film groter is dan het hier waarschijnlijk zal zijn, hoewel de populariteit in Amerika wel enige nieuwsgierigheid zal wekken hier. Snap je het nog? :)
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Amerika is religieuzer dan Nederland. In Amerika is meer dan 60% nog officieel belijdend christen (met nadruk op "officieel"). Een religieuze film trekt daar veel meer aandacht dan in het veel meer geseculariseerde Nederland. Voor veel Nederlanders zegt een film over Jezus Christus net zo veel als een film over om het ander welke historische persoon, terwijl in Amerika het nationale religieuze bewustzijn veel hoger is dan hier. Vandaar dat daar de commotie rond deze film groter is dan het hier waarschijnlijk zal zijn, hoewel de populariteit in Amerika wel enige nieuwsgierigheid zal wekken hier. Snap je het nog? :)
Toch worden er ook in Nederland aardig wat discussies gevoerd over deze film, en lang niet alleen in christelijke kringen. Op de eerste dag trok de film maar liefst 10500 mensen (zeker geen slechte score). Ook zie ik hier dat de film afgelopen week op nummer 1 stond.

Ook bij een programma als Kopspijkers, waarvan ik op internet een fragment heb gezien (en wat ik na de afgelopen uitzending niet meer hoef te zien) kwam het (helaas) ook in voor.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Amerika is religieuzer dan Nederland. In Amerika is meer dan 60% nog officieel belijdend christen (met nadruk op "officieel").
Beetje offtopic.

Aan de andere kant kunnen Amerikanen ook weer een overdreven scheiding tussen staat en godsdienst proberen te maken. Hierbij verwijs ik naar een plakaat met een verwijzing naar de Tien Geboden waar vervolgens maandenlang bij de rechter over gevochten is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Tussen de lijdensbeelden door, worden fragmenten weergegeven van de voetwassing, laatste avondmaal ed. Daardoor wordt een beter beeld gegeven waar dat lijden voor nodig was.

De film begint ook met de tekst:
Jes. 53:5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Ik heb de film zojuist gezien. Voor een zwakke maag is de film niet geschikt. Het is voor ons christenen ook niet nodig de film te zien voor ons geloofsleven. Maar dat de film een negatieve invloed op het geloofsleven geeft is erg ver gezocht. Ik heb er iig geen last van.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Zondagavond in een panel op de E.O. radio werd er gezegd [en daar kan ik volkomen in meegaan]: het echte lijden van Christus was niet aan het kruis [afgezien misschien van de drie uur durende duisternis] maar vond plaats in de hof van Getsemane. Daar was het geestelijke lijden veel groter dan het lichamelijke lijden aan het kruis en dat geestelijke lijden valt niet te filmen. Er zijn mensen geweest die meer lichamelijk geleden hebben.
Dat betwijfel ik zeer, want waar heeft Jezus uitgeroepen: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Nogmaals een antwoord op de rethorische vraag: aan het eind van de drie uur durende duisternis. Maar ik blijf van mening dat de strijd eigenlijk al gestreden is in Getsémane. Daar heeft Christus zich verzoend met het oordeel van God, Zijn Vader, daar is de Godsverlatenheid op z'n diepst geproefd, tot hoever we dit ook kunnen beseffen, Geestelijk lijden is veel erger dan lichamelijk lijden.
Scheef voorbeeld misschien maar wannneer maken de meeste mensen een eind aan hun leven? Na lichamelijk of geestelijk lijden?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wellicht is het niet relevant om te speculeren wanneer Jezus het meest geleden heeft. Zijn hele leven heeft Hij zwaar geleden en alleen God Zelf weet welke momenten het zwaarst waren.

Overigens komt het lijden van Jezus in Gethsemane ook voor in de film. Duidelijk wordt afgebeeld dat Zijn lijden werd verzwaard doordat de duivel hem preste.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Wellicht is het niet relevant om te speculeren wanneer Jezus het meest geleden heeft. Zijn hele leven heeft Hij zwaar geleden en alleen God Zelf weet welke momenten het zwaarst waren.

Overigens komt het lijden van Jezus in Gethsemane ook voor in de film. Duidelijk wordt afgebeeld dat Zijn lijden werd verzwaard doordat de duivel hem preste.
Evenzeer is Hij al vanaf de eeuwigheid gewillig geweest om te lijden, naar de eis van Zijn Vader. Getsemane is daar een onderdeel van: Zijn lijden was een gewillig lijden, Zijn keuze voor het leven was een gewillige keuze.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door LecramIk heb de film zojuist gezien. Voor een zwakke maag is de film niet geschikt. Het is voor ons christenen ook niet nodig de film te zien voor ons geloofsleven. Maar dat de film een negatieve invloed op het geloofsleven geeft is erg ver gezocht. Ik heb er iig geen last van.
Ben toch benieuwd of je dit na de preek van Goede Vrijdag nog steeds kan zeggen. Ik hoop niet dat je dan moet zeggen een uur lang met beelden uit de film in je hoofd te hebben gezeten....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Madtice

Bericht door Madtice »

Overigens beweer ik ook niet dat de film slecht is voor je geloofsleven, maar misschien overbodig. En voor niet christenen zou het misschien een vertekend beeld kunnen geven, juist omdat er zoveel nadruk ligt op het lijden. Maar ik zeg hier met nadruk 'zou kunnen' omdat ik 'm zelf nog niet gezien heb (ivm zwakke maag ;))
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door LecramIk heb de film zojuist gezien. Voor een zwakke maag is de film niet geschikt. Het is voor ons christenen ook niet nodig de film te zien voor ons geloofsleven. Maar dat de film een negatieve invloed op het geloofsleven geeft is erg ver gezocht. Ik heb er iig geen last van.
Ben toch benieuwd of je dit na de preek van Goede Vrijdag nog steeds kan zeggen. Ik hoop niet dat je dan moet zeggen een uur lang met beelden uit de film in je hoofd te hebben gezeten....
Yep Lecram, we wachten een eerlijk antwoord af!!!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Sorry, Pim, maar een wat overtrokken opmerking. Ik heb de hele dag geen last gehad van beelden die in mijn gedachte opdoemen, ook niet tijdens bidden.

Datgenen wat me bij is gebleven, is de grote verwondering dat Hij zoveel heeft moeten lijden om mijn zonden. Het heeft me vandaag al voor verschillende zonden behoed....
Jelle

Bericht door Jelle »

[/quote]
Datgenen wat me bij is gebleven, is de grote verwondering dat Hij zoveel heeft moeten lijden om mijn zonden. [/quote]

En? hebben we daar een film voor nodig? Zonder die film wist ik dat ook wel enz elfs in deze film is niet vast te leggen wat Christus heeft moeten lijden, dat is zelfs met ons menselijk brein niet te verstaan.

Toch vond ik het jammer dat je gemeend heb naar een dergelijke afschuwelijke film te moeten gaan. Ik dacht dat wij in onze reformatorische kringen een dergelijke film niet nodig hadden om ons het lijden van Christus uit te moeten leggen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Datgenen wat me bij is gebleven, is de grote verwondering dat Hij zoveel heeft moeten lijden om mijn zonden.

En? hebben we daar een film voor nodig? Zonder die film wist ik dat ook wel enz elfs in deze film is niet vast te leggen wat Christus heeft moeten lijden, dat is zelfs met ons menselijk brein niet te verstaan.

Toch vond ik het jammer dat je gemeend heb naar een dergelijke afschuwelijke film te moeten gaan. Ik dacht dat wij in onze reformatorische kringen een dergelijke film niet nodig hadden om ons het lijden van Christus uit te moeten leggen.
Makkelijk oordeel, Jelle. Zoals je reeds heb kunnen lezen gaf ik zelf al aan deze film daar niet voor nodig te hebben. Het positieve wat ik in de film zie, is dat het doel van Jezus' komst op aarde onder de aandacht van wellicht miljoenen mensen wordt gebracht. Een andere Jezus dan die in vele kerken wordt gebracht, waar alleen Jezus als voorbeeld wordt gesteld. In de film wordt expliciet aangegeven dat Hij moest lijden vanwege onze zonden.

Probeer je oordeel te nuanceren. Niet alles waar jij het niet mee eens bent is gelijk afschuwelijk....

[Aangepast op 7/4/04 door Lecram]
Plaats reactie