Psalmen

Marnix

Re: Psalmen

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:What's the difference?
Ik mis in Helma's verhaal de GG-bashing, GG wordt zelfs niet genoemd.
In jouw verhaal herkent men Psalm 13 niet, maar er is geen enkele link, laat stil staan onderbouwing, met je voorgaande opmerking: "O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs."
Mijn ervaring onderbouwt dat, en niet zo zuinig ook. Tot de dag van vandaag aan toe.
Tja, daar kunnen we niet zoveel mee, wanneer jouw ervaring een niet relevant verhaaltje betreft.

En als het je mocht helpen: mijn ervaring ontkracht dat, en ook niet zo zuinig ook. En eveneens tot de dag van vandaag toe. :)
Tja, en ik als buitenstaander denk ik basis van deze verhalen: Het komt dus in een aantal GG's voor, maar zeker niet overal.

Misschien kunnen jullie tot dezelfde conclusie komen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Het zal er ook wel aan liggen hoeveel organisten je spreekt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela

Bericht door sela »

Jongere schreef:
sela schreef:de gg staat boven het feit dat in sommige gggemeenten onbekende psalmen verboden zijn? of mag het bespreekbaar zijn dat dit de praktijk is in enkele (zo noem ik maar even) ggs?
Het gaat erom dat Hendrikus zegt dat het 'niet uitzonderingsgewijs' voorkomt in de GG. Met andere woorden: geregeld. Dan verbaas ik me toch echt, want dit is het eerste voorbeeld wat ik ervan hoor. En zoals ik typte gaat mijn ervaring juist eerder een andere kant op.
misschien heeft het idd met ervaring te maken... mijn ervaring is als die van hendrikus.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

sela schreef:
Jongere schreef:
sela schreef:de gg staat boven het feit dat in sommige gggemeenten onbekende psalmen verboden zijn? of mag het bespreekbaar zijn dat dit de praktijk is in enkele (zo noem ik maar even) ggs?
Het gaat erom dat Hendrikus zegt dat het 'niet uitzonderingsgewijs' voorkomt in de GG. Met andere woorden: geregeld. Dan verbaas ik me toch echt, want dit is het eerste voorbeeld wat ik ervan hoor. En zoals ik typte gaat mijn ervaring juist eerder een andere kant op.
misschien heeft het idd met ervaring te maken... mijn ervaring is als die van hendrikus.
En mijn ervaring is zoals Wim het beschrijft : Je zou maar moeten kerken in zo'n gemeente.
Maar niemand zegt me dat ik daar moet blijven kerken waar ik altijd wel met liefde heb gekerkt

Maar dit betreft niet de GG hier in Amsterdam Noord (ben er wel geen lid)
jvdg

Bericht door jvdg »

De kerkenraad is vóór en na de dienst niet eens aanwezig in de kerkzaal, dus alleen op grond van klachten uit de gemeente komen ze tot zulke rare beslissingen.
Vindt er dan geen wederhoor plaats?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:De kerkenraad is vóór en na de dienst niet eens aanwezig in de kerkzaal, dus alleen op grond van klachten uit de gemeente komen ze tot zulke rare beslissingen.
a. In de consistorie kan vaak via een speakertje wel worden meegeluisterd naar wat er voor en na de dienst wordt gespeeld. Het zal wel niet zo vaak gebeuren, maar technisch gezien kán het wel, en ik weet uit ervaring dat het ook gebeurt.
b. Als jij ouderling bent, en je vrouw klaagt week op week steen en been dat het orgelspel voor de dienst niet om aan te horen is, dan kan die organist wel één keer zeggen dat hij gewoon volgens de richtlijnen speelt en niks bijzonders doet, maar vervolgens zit jij weer elke week met een klagende huisvrouw. Nou, dan pak je die organist toch aan? Zo gaat het helaas wel. En ook hier geldt: misschien niet altijd, maar 't gebeurt wel.
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

Marnix schreef: Tja, en ik als buitenstaander denk ik basis van deze verhalen: Het komt dus in een aantal GG's voor, maar zeker niet overal.
Misschien kunnen jullie tot dezelfde conclusie komen?
Ik denk dat we allemaal al tot die conclusie zijn gekomen.
helma

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:De kerkenraad is vóór en na de dienst niet eens aanwezig in de kerkzaal, dus alleen op grond van klachten uit de gemeente komen ze tot zulke rare beslissingen.
a. In de consistorie kan vaak via een speakertje wel worden meegeluisterd naar wat er voor en na de dienst wordt gespeeld. Het zal wel niet zo vaak gebeuren, maar technisch gezien kán het wel, en ik weet uit ervaring dat het ook gebeurt.
b. Als jij ouderling bent, en je vrouw klaagt week op week steen en been dat het orgelspel voor de dienst niet om aan te horen is, dan kan die organist wel één keer zeggen dat hij gewoon volgens de richtlijnen speelt en niks bijzonders doet, maar vervolgens zit jij weer elke week met een klagende huisvrouw. Nou, dan pak je die organist toch aan? Zo gaat het helaas wel. En ook hier geldt: misschien niet altijd, maar 't gebeurt wel.

zulke vrouwen moeten eens een toontje lager zingen :fi
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:
Hendrikus schreef:

:mdr
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Onze situatie: consistorie direct bij de preekstoel, orgel boven de preekstoel. Je kunt het orgelspel prima horen voor en na de dienst. (Meestal gelukkig, soms hoor je het liever niet).

Klachten van kerkgangers moet je wel serieus nemen. Zomaar een verbod uitvaardigen op het spelen van bepaalde psalmen of gezangen zou ook verboden moeten worden. Kerkenraad en organisten moeten geregeld overleggen en dán dit soort zaken bespreken.

Verder zou enige nuchterheid niet misstaan: altijd onbekende psalmen spelen zou ik ook niet fijn vinden (gebeurt ook niet), altijd bekende psalmen vind ik ook niet fijn (gebeurt door sommige organisten wel). Ik zou zeggen: voed de gemeente ook hierin op en speel bij tijd en wijle een minder bekende psalm. Is trouwens ook een taak van de predikant of ouderling, vind ik. Laat die af en toe ook de minder bekende (maar vaak niet minder mooie) psalmen opgeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Of we stoppen met deze onzin- en laster-discussie, of er wordt man en paard (in dit geval gemeente) genoemd.
Ik herken hier helemaal niets van;'het zou ook de reinste flauwekul zijn. Ik zou als organist me daar i.i.g. niets van aantrekken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Hendrikus schreef:

Precies. Laat hen zwijgen in de gemeente.
Auto

Bericht door Auto »

Luther schreef:Of we stoppen met deze onzin- en laster-discussie, of er wordt man en paard (in dit geval gemeente) genoemd.
Ik herken hier helemaal niets van;'het zou ook de reinste flauwekul zijn. Ik zou als organist me daar i.i.g. niets van aantrekken.
Nou ik herken het heel duidelijk! En het is GEEN flauwekul! En de discussie gaat helemaal niet over een gemeente dat sluipt er gaandeweg de discussie in en dan is de conclusie heel duidelijk. Het gaat om het principe dat een kerkenraad zoiets beslist.

Daarna is het natuurlijk aardig om de wetenschappelijk vragen te stellen:
1. Hoe kom je er achter welk couplet de organist van de desbetreffende "bekende" Psalm speelt ?
2. Hoe weet je welke "bekende" Psalm de organist speelt? (Er zijn immers Psalmen met dezelfde wijs)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Het gaat om het principe dat een kerkenraad zoiets beslist.
Klopt. De gehele eredienst vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, dus ook wat er gezongen / gespeeld wordt. Het zou een rommeltje worden als iedereen zomaar zijn eigen gang gaat.

Overigens is het de vraag of een kerkenraad haar verantwoordelijkheid zo gedetailleerd invult als hier beschreven, maar het is zoals Eilander al zegt en Jvdg suggereert, dat wanneer er klachten vanuit de gemeente komen, zij hiervoor beleid dienen te hebben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Het gaat om het principe dat een kerkenraad zoiets beslist.
Klopt. De gehele eredienst vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, dus ook wat er gezongen / gespeeld wordt. Het zou een rommeltje worden als iedereen zomaar zijn eigen gang gaat.

Overigens is het de vraag of een kerkenraad haar verantwoordelijkheid zo gedetailleerd invult als hier beschreven, maar het is zoals Eilander al zegt en Jvdg suggereert, dat wanneer er klachten vanuit de gemeente komen, zij hiervoor beleid dienen te hebben.
Klopt.... alleen wil dat niet zeggen dat elke kerkenraad daar verantwoord mee om kan gaan. Dat de kerkenraad beslist is op zich goed.... alleen wat ze beslissen hoeft daarom nog niet altijd goed te zijn.
Auto schreef:
Luther schreef:Of we stoppen met deze onzin- en laster-discussie, of er wordt man en paard (in dit geval gemeente) genoemd.
Nou ik herken het heel duidelijk! En het is GEEN flauwekul! En de discussie gaat helemaal niet over een gemeente dat sluipt er gaandeweg de discussie in en dan is de conclusie heel duidelijk. Het gaat om het principe dat een kerkenraad zoiets beslist.

Daarna is het natuurlijk aardig om de wetenschappelijk vragen te stellen:
1. Hoe kom je er achter welk couplet de organist van de desbetreffende "bekende" Psalm speelt ?
2. Hoe weet je welke "bekende" Psalm de organist speelt? (Er zijn immers Psalmen met dezelfde wijs)
1. Dat kan niet
2. Dat weet je niet. Ik denk dat in dit geval, aangezien het puur instrumentaal is, het gaat om een bekende wijs.... En als mensen een couplet in die wijs kennen, kunnen ze iets met hun hart meezingen.

Wij hebben overigens vaak een soort "sing-out" na de dienst, de band speelt een aantal liederen en wie wil kan blijven en meezingen. Ook wel prettig... hoef je bovenstaande vragen niet meer te beantwoorden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten