De refocultuur en het zevende gebod...

albion

Re: De refocultuur en het zevende gebod...

Bericht door albion »

Marnix schreef:
memento schreef:Volgens mij kweek je door kinderen uit een zwembad te houden juist een sfeer waarin de gevoeligheid voor lichte sexuele prikkels (zoals een wat strakkig truitje bijvoorbeeld) veel groter is, dan wanneer kinderen gewend zijn om regelmatig te zwemmen. Gewenning is namelijk van grote invloed in de mate waarin we iets als opwindend ervaren.

M.i. is het daarom goed als kinderen, als ze jong zijn, regelmatig in het zwembad komen, om zo te wennen aan het zien van mensen in badkleding. Zodat, als ze ouder worden, en ze gevoelig worden voor sexuele prikkels, dat (nl. iemand van een ander geslacht in badkleding, die zich normaal, dus niet uitdagend gedraagt) niet nieuw voor hen is, en dus ook niet opwindend is.
Precies. Dat was ook mijn punt. Ik denk dat het dan heel anders is dan wanneer je als kind nooit gaat zwemmen omdat je ouders tegen zijn, en je als je puber wordt en dingen met je vrienden gaat doen, opeens wel gaat zwemmen... Want dan is het niet normaal, heeft het een bepaalde lading gerkegen... En als je dan nog niet mag zwemmen is het helemaal abnormaal en als je dan het andere geslacht in badpak of bikini ziet in zwembad, primitief kampeeroord of waar dan ook.... leidt het helemaal tot vreemde situaties... Te geheimzinnig doen zorgt juist voor verkramping als het over seksualiteit enzo gaat... en daarnaast is het volgens mij ook uitstellen van een probleem waar je vroeg of laat toch wel mee geconcfronteerd wordt... en dan kan je beter geleerd hebben hoe je daarmee omgaat....
Dit geloof je toch echt zelf niet.... :? En ik vraag me af hoeveel dat nog is dat kinderen niet mogen zwemmen. Nou te open over sexualiteit is ook niet aan te bevelen. Weet ik uit ervaring.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Hebben ze daar waar jij woont een Refo zwembad soms? Ik kom gewoon in normale zwembaden, waar ik ook veel leerlingen tegenkomt. Maar je moet ze maar eens bezig zien in een bubbelbad of je kunt naar zo'n cabine met z'n tweeën. En ik heb zelf verhalen gehoord van de jongelui (zoonlief+vriend) als ze zich gingen verkleden in de kleedhokjes wat daar niet allemaal gebeurt.... toen was hij nog erg jong (ik denk een jaar of 10) en kwamen ze al giechelend naar buiten, want ze hadden het een en ander gezien....
Woon jij toevallig op de Veluwe (of ander plattelandgebied)? Ik heb daar wel eea gezien in zwembaden in de omgang tussen stelletjes wat ik ongepast vond (om het maar even eufemistisch uit te drukken). Trouwens, dat schijnt niet alleen in zwembaden te gebeuren, maar ook in de bus van/naar school. Maar de zwembaden waar ik hier geweest ben (Rotterdam eo) ben ik zulke dingen niet tegengekomen. In sommige zwembaden (bv Tropicana) komt er al een badmeester op je af als je je vrouw/vriendin een zoentje geeft, omdat men dat ongewenst gedrag vind.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:Hebben ze daar waar jij woont een Refo zwembad soms? Ik kom gewoon in normale zwembaden, waar ik ook veel leerlingen tegenkomt. Maar je moet ze maar eens bezig zien in een bubbelbad of je kunt naar zo'n cabine met z'n tweeën. En ik heb zelf verhalen gehoord van de jongelui (zoonlief+vriend) als ze zich gingen verkleden in de kleedhokjes wat daar niet allemaal gebeurt.... toen was hij nog erg jong (ik denk een jaar of 10) en kwamen ze al giechelend naar buiten, want ze hadden het een en ander gezien....
Woon jij toevallig op de Veluwe (of ander plattelandgebied)? Ik heb daar wel eea gezien in zwembaden in de omgang tussen stelletjes wat ik ongepast vond (om het maar even eufemistisch uit te drukken). Trouwens, dat schijnt niet alleen in zwembaden te gebeuren, maar ook in de bus van/naar school. Maar de zwembaden waar ik hier geweest ben (Rotterdam eo) ben ik zulke dingen niet tegengekomen. In sommige zwembaden (bv Tropicana) komt er al een badmeester op je af als je je vrouw/vriendin een zoentje geeft, omdat men dat ongewenst gedrag vind.

Fijn dat ik dat weet dan gaat ie voortaan maar naar R'dam. Wij gaan naar Goes of Bergen op Zoom. Maar daar is geen verschil in. Ik woon dus in Zeeland. En dat is niet met de Veluwe te vergelijken...
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:

Fijn dat ik dat weet dan gaat ie voortaan maar naar R'dam. Wij gaan naar Goes of Bergen op Zoom. Maar daar is geen verschil in. Ik woon dus in Zeeland. En dat is niet met de Veluwe te vergelijken...
Als het echt zo erg is, als je doet voorkomen, zou ik inderdaad maar naar iets als Tropicana gaan (kinderen vinden dat meestal een erg leuk zwembed, wel een btje duur). En als het echt zo erg is, zou ik me ook maar zorgen maken over de bus van/naar school...
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:

Als het echt zo erg is, als je doet voorkomen, zou ik inderdaad maar naar iets als Tropicana gaan (kinderen vinden dat meestal een erg leuk zwembed, wel een btje duur). En als het echt zo erg is, zou ik me ook maar zorgen maken over de bus van/naar school...

Hij neemt geen schoolbus, en hij heeft vaak particulier vervoer :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik ben het met Marnix en memento eens dat krampachtig verbieden, of je kinderen weghouden bij een zwembad slechts een schijnoplossing is. Dat is ook niet nodig. Wat wel zeer nodig is, dat de sexuele opvoeding van de kinderen veel expliciter plaatsvindt dan vroeger, en ook een stuk eerder, dus zo rond het 7e levensjaar. En dat onderwerp ook regelmatig laten terugkomen in een goede, Bijbelse setting.

Waar ik bezwaar tegen had, was niet zozeer het zwemmen, maar wel het samen zwemmen als je verkering hebt. Ik vind dat vergelijkbaar met samen op vakantie gaan als je verkering hebt. Dat moet je niet willen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Als je niet gaat zwemmen, altijd alleen maar kleding draagt met een kol tot net onder je kin, dan schrik je je toch ook rot in je huwelijksnacht?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

vlinder schreef:Als je niet gaat zwemmen, altijd alleen maar kleding draagt met een kol tot net onder je kin, dan schrik je je toch ook rot in je huwelijksnacht?
Dat kun je ook opbouwen, niet alles hoeft en moet in de huwelijksnacht.
helma

Bericht door helma »

vlinder schreef:Als je niet gaat zwemmen, altijd alleen maar kleding draagt met een kol tot net onder je kin, dan schrik je je toch ook rot in je huwelijksnacht?

waar moet je je dan rot van schrikken? Dat je je lichaam bedekt hebt gelaten totdat je eigen man het ziet?
Ik kan me bij deze uitspraak werkelijk niets voorstellen.

Vr.108. Wat leert ons het zevende gebod?
Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is a, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde b, kuis en ingetogen leven moeten c, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten d.

Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.

Als ik het 7e gebod lees dan kan ik niet anders dan moeite hebben met zwembaden.
Ik verbied mijn kinderen niet om te zwemmen maar ik stimuleer het ook niet.
en ik ben blij met de boxershorts die ze tegenwoordig dragen met zo'n tankini ding erboven
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Het ligt er niet alleen aan wat de ander wel of niet aan heeft , maar hoe je naar een medemens kijkt!
Mijn ma was schijnbaar haar tijd vooruit want zij leerde ons ,wat een ander ook aan had - of juist niet - iedereen altijd met respect tegemoet te treden /cq te behandelen. Het feit dat iemand zich slecht of provocerend kleedt, geeft mij niet de vrijheid mij te misdragen. Vooral mijn broers hebben dat op hun bord gekregen!Ik vind dat dat nog te weinig gebeurt! Ik vind dat mannen verantwoordelijk zijn voor hun gedrag! Dat word te weinig gezegd!!

Margriet
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Margriet schreef:Het ligt er niet alleen aan wat de ander wel of niet aan heeft , maar hoe je naar een medemens kijkt!
Mijn ma was schijnbaar haar tijd vooruit want zij leerde ons ,wat een ander ook aan had - of juist niet - iedereen altijd met respect tegemoet te treden /cq te behandelen. Het feit dat iemand zich slecht of provocerend kleedt, geeft mij niet de vrijheid mij te misdragen. Vooral mijn broers hebben dat op hun bord gekregen!Ik vind dat dat nog te weinig gebeurt! Ik vind dat mannen verantwoordelijk zijn voor hun gedrag! Dat word te weinig gezegd!!

Margriet
Juist, dat ook Margriet. Maar wat ik ook al had geschreven: hebben wij zo weinig vertrouwen in mannen en waar komt dat vandaan? Er wordt hier net gedaan alsof iedere man een beetje dierlijk is en zich onmiddellijk lustelijk verkijkt naar de eerste de beste vrouw die hij tegenkomt. Een beetje beledigend vind ik dat wel voor mannen die juist niet zo zijn en die hiermee over één kam worden geschoren.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Marie-Henriëtte schreef:
Margriet schreef:Het ligt er niet alleen aan wat de ander wel of niet aan heeft , maar hoe je naar een medemens kijkt!

Margriet
Juist, dat ook Margriet. Maar wat ik ook al had geschreven: hebben wij zo weinig vertrouwen in mannen en waar komt dat vandaan? Er wordt hier net gedaan alsof iedere man een beetje dierlijk is en zich onmiddellijk lustelijk verkijkt naar de eerste de beste vrouw die hij tegenkomt. Een beetje beledigend vind ik dat wel voor mannen die juist niet zo zijn en die hiermee over één kam worden geschoren.

PRECIES!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Margriet
In deze post kan ik mij ook heel goed vinden. Ik vind het een belangrijk aspect van de sexuele opvoeding. Opvoedimg kan heel veel sturen, ook met betrekking tot deze dingen.
Daarnaast denk ik dat verleiding meer te maken heeft met houding dan met bedekking.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

albion schreef:
memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:Volgens mij kweek je door kinderen uit een zwembad te houden juist een sfeer waarin de gevoeligheid voor lichte sexuele prikkels (zoals een wat strakkig truitje bijvoorbeeld) veel groter is, dan wanneer kinderen gewend zijn om regelmatig te zwemmen. Gewenning is namelijk van grote invloed in de mate waarin we iets als opwindend ervaren.

M.i. is het daarom goed als kinderen, als ze jong zijn, regelmatig in het zwembad komen, om zo te wennen aan het zien van mensen in badkleding. Zodat, als ze ouder worden, en ze gevoelig worden voor sexuele prikkels, dat (nl. iemand van een ander geslacht in badkleding, die zich normaal, dus niet uitdagend gedraagt) niet nieuw voor hen is, en dus ook niet opwindend is.

ben je echt zo naïef??? Of kom je nooit in het zwembad. Ik kan zelf niet zwemmen, maar brengt regelmatig zoonlief naar het zwembad. Toen hij leerde zwemmen (met de gedachte dat ie dan lekker achter de dijk kan zwemmen in de zomer) kwam hij in het zwembad (4 jr) en sindsdien zwemt hij bijna nooit achter de dijk, maar als hij wil gaan zwemmen dan áltijd in het zwembad. Strand taalt ie niet naar. Maar als ik dan zo op hem wacht dan zie ik heel wat langs me heen komen en ik zie ook hoe ze met elkaar omgaan, en dat zijn echt geen kinderen die vroeger nooit in het zwembad kwamen...

ik zou zeggen: droom lekker verder.... :)
Ik weet niet in welke zwembaden jij allemaal komt, maar ik herken het niet echt hoor...
Hebben ze daar waar jij woont een Refo zwembad soms? Ik kom gewoon in normale zwembaden, waar ik ook veel leerlingen tegenkomt. Maar je moet ze maar eens bezig zien in een bubbelbad of je kunt naar zo'n cabine met z'n tweeën. En ik heb zelf verhalen gehoord van de jongelui (zoonlief+vriend) als ze zich gingen verkleden in de kleedhokjes wat daar niet allemaal gebeurt.... toen was hij nog erg jong (ik denk een jaar of 10) en kwamen ze al giechelend naar buiten, want ze hadden het een en ander gezien....
Nee, ik woon in een redelijk grote stad met een hele kleine GerGem. Weinig refo's hier en ook geen speciale faciliteiten. Het is een gewoon openbaar zwembad.... Ik ben er geen rare dingen in het zwembad tegengekomen. Wat er precies in de kleedhokjes gebeurt, daarvan ben ik minder op de hoogte. Wel weet ik dat we vroeger met schoolzwemmen ook wel eens stiekem de deur van de meisjeskleedkamer opengooiden en dan snel wegrenden... en vice versa. Maar ik kan me niet herinneren dat dat tot zondige gedachten leidde. Interesse in het andere geslacht is op zich nog geen zonde natuurlijk.
albion schreef:
Marnix schreef:

Precies. Dat was ook mijn punt. Ik denk dat het dan heel anders is dan wanneer je als kind nooit gaat zwemmen omdat je ouders tegen zijn, en je als je puber wordt en dingen met je vrienden gaat doen, opeens wel gaat zwemmen... Want dan is het niet normaal, heeft het een bepaalde lading gerkegen... En als je dan nog niet mag zwemmen is het helemaal abnormaal en als je dan het andere geslacht in badpak of bikini ziet in zwembad, primitief kampeeroord of waar dan ook.... leidt het helemaal tot vreemde situaties... Te geheimzinnig doen zorgt juist voor verkramping als het over seksualiteit enzo gaat... en daarnaast is het volgens mij ook uitstellen van een probleem waar je vroeg of laat toch wel mee geconcfronteerd wordt... en dan kan je beter geleerd hebben hoe je daarmee omgaat....
Dit geloof je toch echt zelf niet.... :? En ik vraag me af hoeveel dat nog is dat kinderen niet mogen zwemmen. Nou te open over sexualiteit is ook niet aan te bevelen. Weet ik uit ervaring.
Te open is inderdaad ook niet alles denk ik. Daar pleit ik dan ook niet voor. Tussen te geheimzinnig doen en te open zijn zit een heleboel... dus om tegen een pleidooi tegen verkrampt er mee omgaan gelijk "te open ermee omgaan" te zetten is wel een beetje flauw :) Niemand heeft het over "te open" gehad.
Luther schreef:Ik ben het met Marnix en memento eens dat krampachtig verbieden, of je kinderen weghouden bij een zwembad slechts een schijnoplossing is. Dat is ook niet nodig. Wat wel zeer nodig is, dat de sexuele opvoeding van de kinderen veel expliciter plaatsvindt dan vroeger, en ook een stuk eerder, dus zo rond het 7e levensjaar. En dat onderwerp ook regelmatig laten terugkomen in een goede, Bijbelse setting.

Waar ik bezwaar tegen had, was niet zozeer het zwemmen, maar wel het samen zwemmen als je verkering hebt. Ik vind dat vergelijkbaar met samen op vakantie gaan als je verkering hebt. Dat moet je niet willen.
Waarom? Het maakt volgens mij nogal wat uit of je met z'n tweeen in een tentje ligt, of samen in een openbaar zwembad met nog honderden anderen bent. In het ene geval is er geen sociale controle, in het andere geval wel. Maakt nogal wat uit... De discussie over samen op vakantie laat ik verder maar even voor wat het is :)

Mister schreef:
Dat kun je ook opbouwen, niet alles hoeft en moet in de huwelijksnacht.
Inderdaad... en volgens mij ben je na een hele dag in touw te zijn geweest, vroeg op, een heleboel mensen de hand te hebben geschud, heel veel lopen, staan, beetje spanning er nog bij, evt. wat dansen etc. helemaal op na zo'n dag... en heb je er dan helemaal geen energie meer voor. Sommige mensen hebben misschien het idee dat het dan hoort of moet ofzo.... maar volgens mij kan je beter de volgende dag op huwelijksreis gaan... of gewoon naar je huisje.... en dan je daarmee bezig gaan houden :)
helma schreef:

waar moet je je dan rot van schrikken? Dat je je lichaam bedekt hebt gelaten totdat je eigen man het ziet?
Ik kan me bij deze uitspraak werkelijk niets voorstellen.

Vr.108. Wat leert ons het zevende gebod?
Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is a, en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde b, kuis en ingetogen leven moeten c, hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten d.

Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.

Als ik het 7e gebod lees dan kan ik niet anders dan moeite hebben met zwembaden.
Ik verbied mijn kinderen niet om te zwemmen maar ik stimuleer het ook niet.
en ik ben blij met de boxershorts die ze tegenwoordig dragen met zo'n tankini ding erboven
Hm ja, tankini's zijn best kuis inderdaad. Maar goed, ik heb die moeite met zwembaden niet. Maar wat ik niet snap is dat je, als je die moeite wel hebt, het zwemmen toch niet verbiedt. Als jij het in strijd vindt met het 7e gebod, moet je het dan wel gedogen? Of verbiedt je het niet omdat je niet zeker weet of het wel of niet ermee in strijd is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:Maar wat ik niet snap is dat je, als je die moeite wel hebt, het zwemmen toch niet verbiedt. Als jij het in strijd vindt met het 7e gebod, moet je het dan wel gedogen? Of verbiedt je het niet omdat je niet zeker weet of het wel of niet ermee in strijd is?

Goeie vraag....en ik vind een antwoord daarop ook best moeilijk.
ik zeg niet dat het zwemmen op zich zondig is.
maar wel dat het zijn in zwembaden heel gauw kan leiden tot zonde tegen het zevende gebod.

Ik heb er geen moeite mee dat ze af en toe gaan zwemmen.
Zelf zwem ik ook best graag.
Maar ik wil niet dat ze een hele dag in het zwembad hangen/zonnen e.d.
zeker niet als ik zie hoe vrij veel jeugd tegenwoordig met elkaar omgaat

Van de zomer zijn we regelmatig wezen zwemmen in het meer van Geneve, dat vind ik alweer heel anders dan in het zwembad. Gewoon lekker met het hele gezin. Geniet ik ontzettend van.
Maar zodra ik op de kant zit trek ik een shirt aan.

Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ik voor mezelf denk dat dit moet.
Plaats reactie