vogeltje schreef:Marco schreef:Tiberius schreef:Soms hebben mensen niet de vrijmoedigheid om het ambt neer te leggen, maar kennelijk wel de vrijmoedigheid om hun werk neer te leggen.
Overigens stond er laatst een mooi artikel van ds. P. Mulder in de Saambinder hoe met deze problemen om te gaan. Mensen geven vaak aan wel te weten hoe ze in het ambt zijn gekomen, maar willen eigenlijk van de Heere ook een tekst om het ambt neer te leggen. Zo werkt dat niet: elke keer wanneer iemand herkozen wordt, komt hij opnieuw in het ambt en moet zich daar dus van God toe geroepen weten.
Schaf het herkozen worden af.
Het is niet voor niets dat in de DKO van 1619 er op wordt aangedrongen dat jaarlijks de halve kerkenraad vervangen zou worden.
Iemand mag niet meer dan tweemaal herkiesbaar zijn, volgens de kerkorde van de NHK. Dat wil zeggen dat men op zijn best 12 jaar als ouderling zitten kan ( driemaal ambstperiode van 4 jaar). Dat lijkt me een nuttige bepaling. Vooral ook omdat niemand mag uitgaan van de gedachte, dat hij als één van de weinigen in aanmerking komt voor het ouderlingschap.
Wat ik mooi vind is een uitspraak van Augustinus: 'Een ouderling is God slechts aangenaam in ootmoed, ootmoed, ootmoed.'
Twaalf jaar in de kerkenraad is zo lang dat je niet meer kunt stellen dat de kerkenraad 'doorstroomt'. Het principe dat de kerkenraad regelmatig verandert om heerschappij door enkelen te voorkomen is dan volledig overboord gezet.
Herkiesbaar stellen kan als uitzondering nodig zijn. Maar als een ouderling meer dan eens herkozen wordt - en zeker als dat de gewoonte wordt - dan is men op dit punt heel ver afgeweken van de principes die in de DKO worden genoemd. Het wordt voor een ouderling dan wel heel moeilijk, ootmoedig te blijven.
Dan ben ik heel erg blij met de gang van zaken binnen de GKv. Als gemeentelid, omdat het goed is om niet altijd met dezelfde ouderlingen te maken te hebben, maar ook als ex-ouderling. Ik heb één periode mogen dienen, tot mijn termijn er op zat. Dat was een hele mooie en verrijkende ervaring.
Tegelijk was het een opgaaf: er gaat behoorlijk wat tijd inzitten (en wat dat betreft ben ik best wel wat tekortgeschoten). Dat gaat ten koste van andere dingen: van het gezin*, van studie en werk, en ook van andere activiteiten die ik in de gemeente had kunnen doen. Dan is het goed om te weten dat je na vier jaar dienen in het ambt kunt afzwaaien. En mocht een ambtsdrager na een periode van liefst twee jaar rust opnieuw in het ambt geroepen worden, dan kan hij er in ieder geval 'fris' aan beginnen.
Dit periodieke aftreden vraagt wel het een en ander. De vraag naar geschiktheid voor een ambt (want het geldt ook voor diakenen), en ook naar beschikbaarheid is dan ook een bijna-standaard vraag op een huisbezoek. Ook wordt de gemeente actief betrokken in het aangeven van broeders die zij geschikt acht.
*
Toen ik aantrad was van een gezin nog geen sprake. Ik was een jaar ouderling toen ik mijn vrouw ontmoette. Dochtertje is geboren na het einde van de termijn, en ook nadat we naar Waddinxveen zijn verhuisd.