Dit staat er: Dat wij met alle ernst zouden uitzien om door een waar geloof met Christus verenigd te worden om uit genade van de vloek der wet en de zonden verlost te worden. Opdat Hij ons door Zijn Heilige Geest bekere en bekwaam make tot oprechte gehoorzaamheid aan Zijn wet.memento schreef:Ik had vóór die post de kanselboodschap nog eens doorgelezen (staat op refdag.nl), en jouw bewering is onjuist: In de kanselboodschap wordt niet opgeroepen tot inwendige bekering, alleen tot uitwendige bekering.Smytegelt schreef:Dat doet deze kanselboodschap ook niet. Dat wordt ervan gemaakt door al die mensen die als door een wesp-gestoken reageren op alles wat kleding en levensstijl aanwijst als werelds en zondig.memento schreef:In de Schrift lees ik nergens dat opgeroepen wordt tot uiterlijke bekering alleen. Wel tot inwendige bekering, met daarbíj uiterlijke bekering.
Dat zie ik als oproep om het in Christus te zoeken. Dat is niets anders dan de inwendige bekering.
Dat is een mooie theoretische benadering, maar weet je, het gaat om gevallen mensen in de gemeente die wordt aangesproken. Dode zondaars die door een wonder levendgemaakt moeten worden. Dat is de realiteit.memento schreef:Als het werkelijk een punt van zorg is, dan moet een probleem bij de wortel aangepakt worden, toch? De Schrift waarschuwt tegen een bekering die alleen uiterlijk is, tegen een net leven terwijl het hart zich verre van God houdt.
Zonder bekering is het onmogelijk Gode te behagen. Ook niet met een uiterlijk net leven. En omgedraait: Waar ware bekering plaats vindt, komt het uiterlijke vanzelf goed.
Er zijn tweeerlei mensen in de gemeente. Jij wilt daar enerlei ware christenen van maken en dan de wet inzetten als leefregel. Jij plaats de wet achter het evangelie in plaats van daarvoor.
Dan ben je dopers.