http://www.refdag.nl/artikel/1452281/Le ... berie.htmlS.D. Post schreef: Wij labelen in onze kerken gebedsgroepen snel als evangelisch. En er gaat ook veel fout op dat gebied. Maar moet ons dat de ogen doen sluiten voor de grote waarde van het gebed in de gemeente? Is het niet wat karig als het gebed van de gemeente beperkt blijft tot de zondagse eredienst?
Ook in de tijd van Smijtegelt kwamen vromen bijeen om te bidden voor de nood van de tijd. De predikanten Bloemendal en Klaassen schreven vorige maand in deze krant ook een artikel over dit thema en vertelden hoe gemeenteleden van Spurgeon samen kwamen om te bidden. Lees het boek Handelingen over het eendrachtig gebed van de jonge christengemeenten.
Lijken we daar nog een beetje op? Verwachten we wel genoeg van het gelovige gebed? Zouden we in een gemeente geen zegen kunnen verwachten als Gods kinderen regelmatig in de kerk bijeen zouden komen om samen de nood van de tijd, de zorgen van de gemeente aan de Heere voor te leggen.
Gebedskringen
Re: Gebedskringen
Verrassend stukje in het RD vanmorgen!
Re: Gebedskringen
Kwamen ze in de tijd van Smytegelt uitsluitend bijeen onder ambtelijk toezicht?helma schreef:Verrassend stukje in het RD vanmorgen!
http://www.refdag.nl/artikel/1452281/Le ... berie.htmlS.D. Post schreef: Wij labelen in onze kerken gebedsgroepen snel als evangelisch. En er gaat ook veel fout op dat gebied. Maar moet ons dat de ogen doen sluiten voor de grote waarde van het gebed in de gemeente? Is het niet wat karig als het gebed van de gemeente beperkt blijft tot de zondagse eredienst?
Ook in de tijd van Smijtegelt kwamen vromen bijeen om te bidden voor de nood van de tijd. De predikanten Bloemendal en Klaassen schreven vorige maand in deze krant ook een artikel over dit thema en vertelden hoe gemeenteleden van Spurgeon samen kwamen om te bidden. Lees het boek Handelingen over het eendrachtig gebed van de jonge christengemeenten.
Lijken we daar nog een beetje op? Verwachten we wel genoeg van het gelovige gebed? Zouden we in een gemeente geen zegen kunnen verwachten als Gods kinderen regelmatig in de kerk bijeen zouden komen om samen de nood van de tijd, de zorgen van de gemeente aan de Heere voor te leggen.
Want dat blijft het euvel in de kringen waar men gebedskringen verbiedt: dat mag alleen onder ambtelijk toezicht, zeggen ze dan. Steef Post omzeilt dat onderwerp, maar daarmee laat hij nou net liggen waar het in bepaalde kringen steeds op stuk loopt. De mensen willen wel, maar de kerkenraad verbiedt het.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Gebedskringen
Toch is er wel een legitieme verbinding tussen kerk-ambt-gebed. Dus helemaal vreemd is het niet als men dit onder ambtelijk toezicht wil.Hendrikus schreef:Kwamen ze in de tijd van Smytegelt uitsluitend bijeen onder ambtelijk toezicht?helma schreef:Verrassend stukje in het RD vanmorgen!
http://www.refdag.nl/artikel/1452281/Le ... berie.htmlS.D. Post schreef: Wij labelen in onze kerken gebedsgroepen snel als evangelisch. En er gaat ook veel fout op dat gebied. Maar moet ons dat de ogen doen sluiten voor de grote waarde van het gebed in de gemeente? Is het niet wat karig als het gebed van de gemeente beperkt blijft tot de zondagse eredienst?
Ook in de tijd van Smijtegelt kwamen vromen bijeen om te bidden voor de nood van de tijd. De predikanten Bloemendal en Klaassen schreven vorige maand in deze krant ook een artikel over dit thema en vertelden hoe gemeenteleden van Spurgeon samen kwamen om te bidden. Lees het boek Handelingen over het eendrachtig gebed van de jonge christengemeenten.
Lijken we daar nog een beetje op? Verwachten we wel genoeg van het gelovige gebed? Zouden we in een gemeente geen zegen kunnen verwachten als Gods kinderen regelmatig in de kerk bijeen zouden komen om samen de nood van de tijd, de zorgen van de gemeente aan de Heere voor te leggen.
Want dat blijft het euvel in de kringen waar men gebedskringen verbiedt: dat mag alleen onder ambtelijk toezicht, zeggen ze dan. Steef Post omzeilt dat onderwerp, maar daarmee laat hij nou net liggen waar het in bepaalde kringen steeds op stuk loopt. De mensen willen wel, maar de kerkenraad verbiedt het.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Gebedskringen
Waar haal jij die verbinding vandaan???Luther schreef:Toch is er wel een legitieme verbinding tussen kerk-ambt-gebed. Dus helemaal vreemd is het niet als men dit onder ambtelijk toezicht wil.Hendrikus schreef:Kwamen ze in de tijd van Smytegelt uitsluitend bijeen onder ambtelijk toezicht?helma schreef:Verrassend stukje in het RD vanmorgen!
http://www.refdag.nl/artikel/1452281/Le ... berie.htmlS.D. Post schreef: Wij labelen in onze kerken gebedsgroepen snel als evangelisch. En er gaat ook veel fout op dat gebied. Maar moet ons dat de ogen doen sluiten voor de grote waarde van het gebed in de gemeente? Is het niet wat karig als het gebed van de gemeente beperkt blijft tot de zondagse eredienst?
Ook in de tijd van Smijtegelt kwamen vromen bijeen om te bidden voor de nood van de tijd. De predikanten Bloemendal en Klaassen schreven vorige maand in deze krant ook een artikel over dit thema en vertelden hoe gemeenteleden van Spurgeon samen kwamen om te bidden. Lees het boek Handelingen over het eendrachtig gebed van de jonge christengemeenten.
Lijken we daar nog een beetje op? Verwachten we wel genoeg van het gelovige gebed? Zouden we in een gemeente geen zegen kunnen verwachten als Gods kinderen regelmatig in de kerk bijeen zouden komen om samen de nood van de tijd, de zorgen van de gemeente aan de Heere voor te leggen.
Want dat blijft het euvel in de kringen waar men gebedskringen verbiedt: dat mag alleen onder ambtelijk toezicht, zeggen ze dan. Steef Post omzeilt dat onderwerp, maar daarmee laat hij nou net liggen waar het in bepaalde kringen steeds op stuk loopt. De mensen willen wel, maar de kerkenraad verbiedt het.
Ik heb altijd geleerd dat bidden het spreken met God is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Gebedskringen
Ik vind het ook verwonderlijk als gemeenteleden niet met elkaar mogen bidden. Als een kerkenraad bij hun leden geen opmerkelijke dingen in leer of leven constateert, zouden ze dan niet - met elkaar - mogen bidden?
Re: Gebedskringen
Ik begrijp het verband niet tussen bidden en ambtelijk toezicht.Luther schreef: Toch is er wel een legitieme verbinding tussen kerk-ambt-gebed. Dus helemaal vreemd is het niet als men dit onder ambtelijk toezicht wil.
Is het 'Heer, leer ons bidden' alleen voor leken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Gebedskringen
@ Helma,
Denk je aan het (kinderachtige) 50-woorden limiet van het RD?
Denk je aan het (kinderachtige) 50-woorden limiet van het RD?

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Gebedskringen (uit: Wat doen we vandaag?)
Omdat ik dit topic steeds voorbij was gegaan, ging ik er toch eens wat in lezen.memento schreef:Ik vind het nogal raar dat "prayer meetings" (gebedskringen) door mensen als Erasmiaan worden afgedaan als "evangelisch". Het is namelijk ontstaan onder de Puriteinen en de Nadere Reformatie.
Ik weet dus niet of er in deze al op gereageerd is, anders kom ik het wel tegen,
maar dan dit:
Gebedskringen zie je als paddestoelen uit de grond rijzen.
Hoe komt dat? Omdat we ons ergens toch wel schuldig weten aan veel gebedsverzaking?
Ik werp de vraag maar even op.
Dan dat het uit Evangelische kringen ovegewaaid is. Misschien niet, maar dat de
Evangelische beweging er wel de stoot toe heeft gegeven lijkt me ook duidelijk.
Je ziet deze 'gebedskringen' meest ontstaan in om wat te noemen: de gereformeerde
bondsgemeenten, en (maar daar ben ik minder in thuis, dus weet er minder van)
de christelijke gereformeerde kerken. Is het dan niet door velen terecht opgemerkt
dat in deze kerken toch de invloed van de evangelische beweging groter is als in de
behoudende reformatorische kerkgenootschappen?
Ik denk dat deze gebedskringen de lege plaatsen innemen die ontstaan door het
wegzinkenke gezelschapsleven. (Even tussen haakjes: Ik weet dat er ook
een soort massameetings op dit gebied zijn die meer kunstmatig zijn als de
eenvoudige samenkomsten van vroeger).
Natuurlijk is gebed niet af te wijzen. Wel is er ook Bijbels wat over te zeggen.
Wat al is opgemerkt, Jezus bad in het verborgene. En wat de Waarheid ook vermeldt
is dat er een mens bad die voor in de tempel ging staan. Daartegenover ook een
mens die achterin de tempel stond. Er was wel een verschil in de beide gebeden.
Wie het leest, merke daar op!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gebedskringen
Je moet het van twee kanten bekijken.Luther schreef:Toch is er wel een legitieme verbinding tussen kerk-ambt-gebed. Dus helemaal vreemd is het niet als men dit onder ambtelijk toezicht wil.Hendrikus schreef:Kwamen ze in de tijd van Smytegelt uitsluitend bijeen onder ambtelijk toezicht?helma schreef:Verrassend stukje in het RD vanmorgen!
http://www.refdag.nl/artikel/1452281/Le ... berie.htmlS.D. Post schreef: Wij labelen in onze kerken gebedsgroepen snel als evangelisch. En er gaat ook veel fout op dat gebied. Maar moet ons dat de ogen doen sluiten voor de grote waarde van het gebed in de gemeente? Is het niet wat karig als het gebed van de gemeente beperkt blijft tot de zondagse eredienst?
Ook in de tijd van Smijtegelt kwamen vromen bijeen om te bidden voor de nood van de tijd. De predikanten Bloemendal en Klaassen schreven vorige maand in deze krant ook een artikel over dit thema en vertelden hoe gemeenteleden van Spurgeon samen kwamen om te bidden. Lees het boek Handelingen over het eendrachtig gebed van de jonge christengemeenten.
Lijken we daar nog een beetje op? Verwachten we wel genoeg van het gelovige gebed? Zouden we in een gemeente geen zegen kunnen verwachten als Gods kinderen regelmatig in de kerk bijeen zouden komen om samen de nood van de tijd, de zorgen van de gemeente aan de Heere voor te leggen.
Want dat blijft het euvel in de kringen waar men gebedskringen verbiedt: dat mag alleen onder ambtelijk toezicht, zeggen ze dan. Steef Post omzeilt dat onderwerp, maar daarmee laat hij nou net liggen waar het in bepaalde kringen steeds op stuk loopt. De mensen willen wel, maar de kerkenraad verbiedt het.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Gebedskringen
Dat lijkt mij de juiste insteek. Pas hadden wij een gebedssamenkomst uitgaande van de zendingscommissie, we hebben toen heel specifiek gebeden voor hen die uitgezonden zijn namens de gemeente. Daar waren ook een aantal ouderlingen bij en de predikant en het mooie daarvan was dat zij "gewoon" in de kring meebaden. Openen en sluiten deed de voorzitter van de zendingscommissie.Tiberius schreef: Je moet het van twee kanten bekijken.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Gebedskringen
Inderdaad! Want soms merk je ook een weerzin om e.e.a. met ambtsdragers te bespreken, als men er naar vraagt.Tiberius schreef:Je moet het van twee kanten bekijken.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gebedskringen
Wel heel suggestief hoor.Luther schreef:Inderdaad! Want soms merk je ook een weerzin om e.e.a. met ambtsdragers te bespreken, als men er naar vraagt.Tiberius schreef:Je moet het van twee kanten bekijken.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
Ik ben er heel huiverig voor dat een kerkenraad het bidden van gemeenteleden in groepsverband verbiedt. Net zo huiverig ben ik voor het feit dat kerkenraadsleden niet welkom zijn/zich voelen op dergelijke bijeenkomsten. Als het goed is, is er een oprechte intentie en juicht een kerkenraad het alleen maar toe.
Re: Gebedskringen
Nee, dat is niet suggestief, dat is hooguit voorzichtig t.o.v. dit soort initiatieven die in het verleden nogal eens in activistisch evangelicalisme veranderden.Mister schreef:Wel heel suggestief hoor.Luther schreef:Inderdaad! Want soms merk je ook een weerzin om e.e.a. met ambtsdragers te bespreken, als men er naar vraagt.Tiberius schreef:Je moet het van twee kanten bekijken.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
Ik ben er heel huiverig voor dat een kerkenraad het bidden van gemeenteleden in groepsverband verbiedt. Net zo huiverig ben ik voor het feit dat kerkenraadsleden niet welkom zijn/zich voelen op dergelijke bijeenkomsten. Als het goed is, is er een oprechte intentie en juicht een kerkenraad het alleen maar toe.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gebedskringen
Lees mijn bedoelde evenwicht.Luther schreef:Nee, dat is niet suggestief, dat is hooguit voorzichtig t.o.v. dit soort initiatieven die in het verleden nogal eens in activistisch evangelicalisme veranderden.Mister schreef:Wel heel suggestief hoor.Luther schreef:Inderdaad! Want soms merk je ook een weerzin om e.e.a. met ambtsdragers te bespreken, als men er naar vraagt.Tiberius schreef:Je moet het van twee kanten bekijken.
Ik denk niet, dat het goed wanneer een kerkenraad een gebedskring verbiedt, enkel en alleen omdat het niet onder ambtelijk toezicht staat. Anderzijds heeft zo'n kring, als het goed is, zeker niets te verbergen voor ambtsdragers, integendeel, dus dan is het alleen maar mooi om dat met ambtsdragers te delen; niet zozeer als toezichthouder dus, maar als deelnemer.
Ik ben er heel huiverig voor dat een kerkenraad het bidden van gemeenteleden in groepsverband verbiedt. Net zo huiverig ben ik voor het feit dat kerkenraadsleden niet welkom zijn/zich voelen op dergelijke bijeenkomsten. Als het goed is, is er een oprechte intentie en juicht een kerkenraad het alleen maar toe.

Verder moet een kerkenraad niet in eerste instantie argwanend tegenover een gebedskring staan.
Re: Gebedskringen
Soms wordt over bepaalde berichten heengewalst. Ook hier denk ik.
Toch zou ik de mening van anderen hieromtrent wel eens willen horen.
Ik geef voor de duidelijkheid nog eens de tekst weer:
Omdat ik dit topic steeds voorbij was gegaan, ging ik er toch eens wat in lezen.
Ik weet dus niet of er in deze al op gereageerd is, anders kom ik het wel tegen,
maar dan dit:
Gebedskringen zie je als paddestoelen uit de grond rijzen.
Hoe komt dat? Omdat we ons ergens toch wel schuldig weten aan veel gebedsverzaking?
Ik werp de vraag maar even op.
Dan dat het uit Evangelische kringen ovegewaaid is. Misschien niet, maar dat de
Evangelische beweging er wel de stoot toe heeft gegeven lijkt me ook duidelijk.
Je ziet deze 'gebedskringen' meest ontstaan in om wat te noemen: de Gereformeerde
Bondsgemeenten, en (maar daar ben ik minder in thuis, dus weet er minder van)
de Christelijke Gereformeerde Kerken. Is het dan niet door velen terecht opgemerkt
dat in deze kerken toch de invloed van de evangelische beweging veel groter is als in de
behoudende reformatorische kerkgenootschappen? Lees daarvoor de krant kerkbladen
er maar eens op na.
Ik denk dat deze gebedskringen de lege plaatsen innemen die ontstaan door het
wegzinkenke gezelschapsleven. (Even tussen haakjes: Ik weet dat er ook
een soort massameetings op dit gebied zijn die meer kunstmatig zijn als de
eenvoudige samenkomsten van vroeger).
Natuurlijk is gebed niet af te wijzen. Wel is er ook Bijbels wat over te zeggen.
Wat al is opgemerkt, Jezus bad in het verborgene. Denk ook aan het woord binnenkamer.
En wat de Waarheid ook vermeldt is dat er een mens bad die voor in de tempel ging staan.
Daartegenover was er ook een mens die achterin de tempel stond.
Er was wel wat verschil in die beide gebeden. Wie het leest, merke daar op!
Toch zou ik de mening van anderen hieromtrent wel eens willen horen.
Ik geef voor de duidelijkheid nog eens de tekst weer:
Omdat ik dit topic steeds voorbij was gegaan, ging ik er toch eens wat in lezen.
Ik weet dus niet of er in deze al op gereageerd is, anders kom ik het wel tegen,
maar dan dit:
Gebedskringen zie je als paddestoelen uit de grond rijzen.
Hoe komt dat? Omdat we ons ergens toch wel schuldig weten aan veel gebedsverzaking?
Ik werp de vraag maar even op.
Dan dat het uit Evangelische kringen ovegewaaid is. Misschien niet, maar dat de
Evangelische beweging er wel de stoot toe heeft gegeven lijkt me ook duidelijk.
Je ziet deze 'gebedskringen' meest ontstaan in om wat te noemen: de Gereformeerde
Bondsgemeenten, en (maar daar ben ik minder in thuis, dus weet er minder van)
de Christelijke Gereformeerde Kerken. Is het dan niet door velen terecht opgemerkt
dat in deze kerken toch de invloed van de evangelische beweging veel groter is als in de
behoudende reformatorische kerkgenootschappen? Lees daarvoor de krant kerkbladen
er maar eens op na.
Ik denk dat deze gebedskringen de lege plaatsen innemen die ontstaan door het
wegzinkenke gezelschapsleven. (Even tussen haakjes: Ik weet dat er ook
een soort massameetings op dit gebied zijn die meer kunstmatig zijn als de
eenvoudige samenkomsten van vroeger).
Natuurlijk is gebed niet af te wijzen. Wel is er ook Bijbels wat over te zeggen.
Wat al is opgemerkt, Jezus bad in het verborgene. Denk ook aan het woord binnenkamer.
En wat de Waarheid ook vermeldt is dat er een mens bad die voor in de tempel ging staan.
Daartegenover was er ook een mens die achterin de tempel stond.
Er was wel wat verschil in die beide gebeden. Wie het leest, merke daar op!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«