Losgeweekt van eigen gemeente

Erasmiaan

Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:
Grace schreef:
Erasmiaan schreef: Gelukkig komt de jeugdbond jongeren wél tegemoet. De Zin-In-avonden zijn een enorm succes en ook de vernieuwde bondsdag kan op louter positieve geluiden rekenen (zo neem ik waar in mijn naaste omgeving). Ook SRB-avonden worden nog altijd druk bezocht en voorzien in een behoefte. Dan heb je nog zangavonden, gewone JV-bijeenkomsten, Daniëlkampen...
Volgens mij zijn dit punten waarop HC behoorlijk op werd afgeserveerd:

- jongeren tegemoet komen
- enorm succes
- vernieuwing
- louter positieve geluiden
- druk bezocht
- voorzien in een behoefte
Beetje zwak. Of je hebt de Heartcry-discussies op dit forum niet gevolgd (maar dat geloof ik niet want zeg "Heartcry en je zegt "Grace") of je hebt de discussies nooit goed begrepen.
Is inderdaad één van de weinige topics waar ik actief in ben. Ik merk dat ik af en toe dingen voorbij zie komen die om een correctie vragen. Heb voor de rest weinig tijd en energie en zin om me in andere topics te verdiepen.
Voor de duidelijkheid: dit zijn dus niet de zaken waarom er tegen HC en andere initiatieven geageerd wordt. (Zoals Tiberius al schreef)
Grace schreef:Ik bedoel maar: je hebt toch altijd 2 kanten? Zowel uitwassen aan de ene kant als ook aan de andere kant. We kunnen de jongeren overal de schuld van geven, maar ik durf te stellen dat het grootste probleem van de algehele verwarring die er in de gereformeerde gezindte bij de oudere generatie(s) ligt. Jongeren zijn namelijk een vrucht van de opvoeding. Daarmee heb je lang niet alles gezegd, dat weet ik ook wel, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Waar zijn de Godvrezende ouders waar zoveel van uit gaat dat kinderen en jongeren zeggen: "Kijk, die leer en dat leven wil ik ook"? Gaan wij ze wel voor in de zaken, waarin we willen dat onze kinderen gaan?
Kijk hier ben ik het dus wel mee eens, vooral die laatste zin.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:Waarom dan al die ophef over HeartCry en JijDaar?

Ik ken de argumenten, maar ik vind het allemaal non-argumenten. In mijn ogen is het geen kwestie van zorg om het heil van jongeren, maar een kwestie van angst om mensen het eigen kerkverband te zien verlaten. En dat vind ik bijzonder jammer.

Ook buiten de Gereformeerde Gemeente is God aan het werk, en ook zonder dat daarbij ambtsdragers bij betrokken zijn. Misschien zou dhr. Dooijeweert eens wat vaker moeten uitleggen onder welke omstandigheden hij in Peru werkt, dan leer je relativeren.
Het is inderdaad een kwestie van angst om mensen te zien vertrekken.
Niet zozeer om het ledenaantal-tellertje te zien verlagen, maar omdat je weet dat ze zich dan buiten het spoor van Gods inzettingen begeven. Daar kan nooit zegen op rusten. Wij geloven en belijden, dat God Zelf de kerk georganiseerd heeft in gemeenten, onder ambtelijke leiding. Mensen die uit de kerk verdwijnen, doen dat welbewust, maar hun kinderen nemen ze mee. Die horen nooit meer een schriftuurlijk-bevindelijke geluid, hooguit als opa of oma mettertijd begraven wordt.
Elke ambtsdrager is geroepen om de kudde aan hem toebetrouwd te weiden. En elke ambtsdrager moet zich krachtens die roeping bekommeren om de afgedwaalde en afdwalende schapen. De één zal dat ongetwijfeld wat botter doen, maar de essentie is gelijk. Maar geen enkele goede herder zal zijn schaapje(s) over hebben voor de wereld of een lichtzinnige godsdienst.

Anderzijds heb je wel gelijk als je stelt, dat God ook werkt buiten de GG of zelfs andere kerkverbanden. Hij is niet gebonden aan de middelen, maar wij wel.
Anders kunnen we op zondag net zo goed een vliegertje oplaten in plaats van naar de kerk gaan. ;)
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef: Niet zozeer om het ledenaantal-tellertje te zien verlagen, maar omdat je weet dat ze zich dan buiten het spoor van Gods inzettingen begeven. Daar kan nooit zegen op rusten.
Over dit laatste denk ik anders, en daarin verschil ik met de meeste leden van het kerkgenootschap.
Wij geloven en belijden, dat God Zelf de kerk georganiseerd heeft in gemeenten, onder ambtelijke leiding. Mensen die uit de kerk verdwijnen, doen dat welbewust, maar hun kinderen nemen ze mee. Die horen nooit meer een schriftuurlijk-bevindelijke geluid, hooguit als opa of oma mettertijd begraven wordt.
Dus enkel binnen onze kerk wordt er schriftuurlijk en bevindelijk gepreekt? Dat mag jij dan geloven, maar ik geloof daar helemaal niets van.
Elke ambtsdrager is geroepen om de kudde aan hem toebetrouwd te weiden. En elke ambtsdrager moet zich krachtens die roeping bekommeren om de afgedwaalde en afdwalende schapen.
Er kan enkel sprake zijn van afdwaling als mensen afdwalen van God. Een ander kerkverband zoeken is dat niet.
De één zal dat ongetwijfeld wat botter doen, maar de essentie is gelijk.
Hoewel ik zelf geen negatieve ervaringen heb voor wat betreft ondiplomatiek gedrag van ambtsdragers, ken ik ook de verhalen wel dat men minder goed in staat is zich tactvol te gedragen. In alle gevallen dient een ambtsdrager correct op te treden, en daar past een bepaald woordgebruik bij en ook een bepaalde vorm van empathie. Ambtsdragers die niet beschikken over empathisch vermogen, zijn ongeschikt voor hun taak.
Maar geen enkele goede herder zal zijn schaapje(s) over hebben voor de wereld of een lichtzinnige godsdienst.
Je durft nogal wat te zeggen. Dus alles wat niet binnen het kader van de Gereformeerde Gemeente valt, is lichtzinnig?
Anderzijds heb je wel gelijk als je stelt, dat God ook werkt buiten de GG of zelfs andere kerkverbanden. Hij is niet gebonden aan de middelen, maar wij wel.
Ik zie niet in op welke wijze wij in dergelijke gevallen gebonden zijn. In tegenstelling tot veel anderen geloof ik niet heilig in het feit dat God je geplaatst heeft in een gemeente en daar voor altijd aan verbonden moet blijven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Tiberius schreef: Niet zozeer om het ledenaantal-tellertje te zien verlagen, maar omdat je weet dat ze zich dan buiten het spoor van Gods inzettingen begeven. Daar kan nooit zegen op rusten.
Over dit laatste denk ik anders, en daarin verschil ik met de meeste leden van het kerkgenootschap.
Dan denk je anders dan de Bijbel voorschrijft.
Bureaucraat schreef:Dus enkel binnen onze kerk wordt er schriftuurlijk en bevindelijk gepreekt? Dat mag jij dan geloven, maar ik geloof daar helemaal niets van.
Nee, dat geloof ik absoluut niet. Integendeel, er zijn voldoende kerkverbanden waar schriftuurlijk gepreekt wordt. Maar daar gaat men doorgaans niet heen en zeker niet met die intentie.
Ik heb sowieso nog nooit gehoord, dat iemand door zijn HCr-bezoeken de GG verliet en bijvoorbeeld naar de GGiN of OGGiN ging. Het ging altijd naar een "minder strikt" kerkverband.
Bureaucraat schreef:
Elke ambtsdrager is geroepen om de kudde aan hem toebetrouwd te weiden. En elke ambtsdrager moet zich krachtens die roeping bekommeren om de afgedwaalde en afdwalende schapen.
Er kan enkel sprake zijn van afdwaling als mensen afdwalen van God. Een ander kerkverband zoeken is dat niet.
Dat ben ik met je eens. Echter: zie bovenstaande.
Bureaucraat schreef:
De één zal dat ongetwijfeld wat botter doen, maar de essentie is gelijk.
Hoewel ik zelf geen negatieve ervaringen heb voor wat betreft ondiplomatiek gedrag van ambtsdragers, ken ik ook de verhalen wel dat men minder goed in staat is zich tactvol te gedragen. In alle gevallen dient een ambtsdrager correct op te treden, en daar past een bepaald woordgebruik bij en ook een bepaalde vorm van empathie. Ambtsdragers die niet beschikken over empathisch vermogen, zijn ongeschikt voor hun taak.
Mee eens. Maar als je in een gemeente zit, die jaar na jaar een botte broeder verkiest boven een tactvolle, dan zal je het daar toch mee moeten doen. Overigens kan degene die wat minder talenten heeft op het gebied van huisbezoeken zeer geschikt zijn voor andere facetten van het ambtelijk werk.
Bureaucraat schreef:
Maar geen enkele goede herder zal zijn schaapje(s) over hebben voor de wereld of een lichtzinnige godsdienst.
Je durft nogal wat te zeggen. Dus alles wat niet binnen het kader van de Gereformeerde Gemeente valt, is lichtzinnig?
Nee, dat zeg jij, niet ik. ;)
Nogmaals: het gaat over de intentie waarmee men naar een ander verband wenst over te gaan.
Ik ken zelfs een echtpaar dat overkwam van een "strikter" kerkverband naar de GG, omdat ze het lichter wilden. Dat was dus ook geen goede overgang; nu zitten ze de linkerkant van de GG opzij te duwen. ;)
Bureaucraat schreef:
Ik zie niet in op welke wijze wij in dergelijke gevallen gebonden zijn. In tegenstelling tot veel anderen geloof ik niet heilig in het feit dat God je geplaatst heeft in een gemeente en daar voor altijd aan verbonden moet blijven.
Ik ook niet. Maar ik denk wel dat er zwaarwegende redenen moeten zijn om van kerkverband te wisselen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mijn ervaring is juist dat God ook dit soort bijeenkomsten gebruikt, niet om mensen van de kerk los te weken maar juist om ze weer actief in eigen kerk te maken, de waarde van de kerk weer in te zien etc. Dat is ook mijn eigen ervaring en de ervaring die ik bij velen heb gezien en van velen heb gehoord.

De vraag is dus allereerst of de angst terecht is. Vaak ziet men dat sommigen 1 dienst in de maand missen maar kijken ze niet verder dan dat.

En daarnaast kan het zijn dat mensen uit de kerk verdwijnen maar niet uit de Kerk. Dan moeten we wel beginnen met eerst Christus centraal stellen. En niet het kerkverband. En dan de situatie verder bekijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Grace schreef:
Dat heeft altijd 2 kanten. Ik heb oa. vanwege mijn werk dagelijks gesprekken met (bevindelijk) gereformeerde jongeren. Er zijn er die keurig in het paadje van pa en ma blijven lopen, maar waar totaal geen enkele intresse is voor geestelijke zaken. Ik kom de gekste dingen tegen. Pas zei (een werelds) iemand van de Rabobank: "Hoe zwarter de pakken, hoe zwarter de praktijken." Ik hoop dat hij geen gelijk heeft....

En dan ben ik persoonlijk meer verheugd over die jongeren die op zoek zijn naar een leven met de Heere (zij het op een soms andere manier (in de zin van uiten), dan jongeren die tekenen voor de aloude waarheid, maar waar totaal geen geestelijke intresse is.
Natuurlijk. Ik kan ook best een beetje relativeren. En het gaat me ook niet (alleen) om de vorm van uiten. Maar wél om het naleven van Gods geboden. En een breken met de zonden/de wereld. En ik wéét dat de intentie van HC/Jijdaar die dingen ook is. Maar lang niet alle jongeren hebben die intentie of leven dichtbij de Heere. Terwijl ze wel belijden dat het zo is.
Ze hebben Jezus aangenomen. En het lijkt alsof het echt is. maar als je dan naar hun leven kijkt dan zié je de vruchten niet atijd of maar kort. Ze hebben niet echt gebroken met de wereld. Ze volgen Christus niet na.

En er zijn jongelui die menen binnen te zijn. ik zie/hoor gearriveerde geluiden. ze staan zo hoog met zichzelf. Nergens krijgen ze meer voedsel in de kerk wat past bij hun geestelijke staat. ik herken de geluiden die Avi hoort in haar kerkelijke gmeente wel. En ik weet dat niet alle HCbezoekers zo zijn, maar in mijn omgeving heb ik het toch wel over een tiental jongelui...

En natuurlijk zie ik liever jongelui met een Bijbel op schoot dan voluit leven in de wereld.Daar zou ik me ook ernstig zorgen over maken. Maar als ik niet de gebrokenheid merk (wat HC overigens wél aan de orde stelt!) dan vind ik het toch een gevaarlijke situatie als jongeren 'zomaar' denken dat ze, nu ze Jezus aangenomen hebben, gered zijn. Dan denk ik: als je 'zomaar' Jezus hebt aangenomen, zonder dat je werkelijk besef heb gehad van je verloren bestaan en de diepte van je zondig bestaan hebt ingeleefd; krijgt dan Christus wel de plaats die Hem toekomt in je leven? Als je niet beseft uit welke grote nood en dood je verlost bent? Tenslotte was het eerste gevolg van de prediking van petrus op een massabijeenkomst: verslagenheid in het hart.
En ook dat heb ik gezien tijdens een HeartCryconferentie; dus ik wil niet alleen maar negatief doen over de stichtingen. Ik heb gezien dat de Heere er werkt, ook in mijn eigen gezin.
Maar het is niet de uitwerking bij iedereen.
En juist omdat ik zie dat er jongelui zijn die toch een verkeerde kant opgaan met hetgeen ze horen en ik ook begrijp (doordat ik zelf dingen gehoord en gezien heb) waar dat vandaan kan komen heb ik er steeds meer moeite mee om er als gezin heen te gaan.
Grace schreef: Ik bedoel maar: je hebt toch altijd 2 kanten? Zowel uitwassen aan de ene kant als ook aan de andere kant. We kunnen de jongeren overal de schuld van geven, maar ik durf te stellen dat het grootste probleem van de algehele verwarring die er in de gereformeerde gezindte bij de oudere generatie(s) ligt. Jongeren zijn namelijk een vrucht van de opvoeding. Daarmee heb je lang niet alles gezegd, dat weet ik ook wel, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Waar zijn de Godvrezende ouders waar zoveel van uit gaat dat kinderen en jongeren zeggen: "Kijk, die leer en dat leven wil ik ook"? Gaan wij ze wel voor in de zaken, waarin we willen dat onze kinderen gaan?

(dit is overigens niet naar jou persoonlijk helma, omdat ik weet dat het bij jullie anders is, maar veel meer n.a.v. jouw bericht)
Het probleem is niet alleen Jijdaar/HeartCry, maar ook de gevestigde kerken/de ouders. tenslotte is het bestaan van deze stichtingen het gevolg van de verwarring in de kerken.
Maar de jongelui die ik naar heartCry/Jijdaar zie gaan zijn doorgaans niet de jongeren die thuis niets mee hebben gekregen. doorgaans komen ze uit gezinnen waar Gods Woord de leiddraad is.
En inderdaad, ik moet mezelf steeds afvragen: hoe is mijn leven? is mijn leven een voorbeeld van een leven met de Heere? Heb ik mijn kinderen wel op de juiste manier geestelijk leiding gegeven?
Maar juist omdat ik zelf hierin ook verantwoordelijk ben moet ik waakzaam zijn dat ik ze niet onder een dwaling breng; zowel ter linker als ter rechterzijde

Dan heb ik maar 1 verwachting, en dat is de tekst van de preek van gistermorgen in mijn kerkelijke gemeente:
"Maar hoor nu Mijn knecht Jakob, en Israël, dien Ik verkoren heb!
Zo zegt de HEERE, uw Maker, en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb!
Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken"
Grace

Bericht door Grace »

helma schreef:
Grace schreef:
Dat heeft altijd 2 kanten. Ik heb oa. vanwege mijn werk dagelijks gesprekken met (bevindelijk) gereformeerde jongeren. Er zijn er die keurig in het paadje van pa en ma blijven lopen, maar waar totaal geen enkele intresse is voor geestelijke zaken. Ik kom de gekste dingen tegen. Pas zei (een werelds) iemand van de Rabobank: "Hoe zwarter de pakken, hoe zwarter de praktijken." Ik hoop dat hij geen gelijk heeft....

En dan ben ik persoonlijk meer verheugd over die jongeren die op zoek zijn naar een leven met de Heere (zij het op een soms andere manier (in de zin van uiten), dan jongeren die tekenen voor de aloude waarheid, maar waar totaal geen geestelijke intresse is.
Natuurlijk. Ik kan ook best een beetje relativeren. En het gaat me ook niet (alleen) om de vorm van uiten. Maar wél om het naleven van Gods geboden. En een breken met de zonden/de wereld. En ik wéét dat de intentie van HC/Jijdaar die dingen ook is. Maar lang niet alle jongeren hebben die intentie of leven dichtbij de Heere. Terwijl ze wel belijden dat het zo is.
Ze hebben Jezus aangenomen. En het lijkt alsof het echt is. maar als je dan naar hun leven kijkt dan zié je de vruchten niet atijd of maar kort. Ze hebben niet echt gebroken met de wereld. Ze volgen Christus niet na.

En er zijn jongelui die menen binnen te zijn. ik zie/hoor gearriveerde geluiden. ze staan zo hoog met zichzelf. Nergens krijgen ze meer voedsel in de kerk wat past bij hun geestelijke staat. ik herken de geluiden die Avi hoort in haar kerkelijke gmeente wel. En ik weet dat niet alle HCbezoekers zo zijn, maar in mijn omgeving heb ik het toch wel over een tiental jongelui...

En natuurlijk zie ik liever jongelui met een Bijbel op schoot dan voluit leven in de wereld.Daar zou ik me ook ernstig zorgen over maken. Maar als ik niet de gebrokenheid merk (wat HC overigens wél aan de orde stelt!) dan vind ik het toch een gevaarlijke situatie als jongeren 'zomaar' denken dat ze, nu ze Jezus aangenomen hebben, gered zijn. Dan denk ik: als je 'zomaar' Jezus hebt aangenomen, zonder dat je werkelijk besef heb gehad van je verloren bestaan en de diepte van je zondig bestaan hebt ingeleefd; krijgt dan Christus wel de plaats die Hem toekomt in je leven? Als je niet beseft uit welke grote nood en dood je verlost bent? Tenslotte was het eerste gevolg van de prediking van petrus op een massabijeenkomst: verslagenheid in het hart.
En ook dat heb ik gezien tijdens een HeartCryconferentie; dus ik wil niet alleen maar negatief doen over de stichtingen. Ik heb gezien dat de Heere er werkt, ook in mijn eigen gezin.
En juist omdat ik zie dat er jongelui zijn die toch een verkeerde kant opgaan met hetgeen ze horen en ik ook begrijp (doordat ik zelf dingen gehoord en gezien heb) waar dat vandaan kan komen heb ik er steeds meer moeite mee om er als gezin heen te gaan.
Grace schreef: Ik bedoel maar: je hebt toch altijd 2 kanten? Zowel uitwassen aan de ene kant als ook aan de andere kant. We kunnen de jongeren overal de schuld van geven, maar ik durf te stellen dat het grootste probleem van de algehele verwarring die er in de gereformeerde gezindte bij de oudere generatie(s) ligt. Jongeren zijn namelijk een vrucht van de opvoeding. Daarmee heb je lang niet alles gezegd, dat weet ik ook wel, maar er zit wel een kern van waarheid in.

(dit is overigens niet naar jou persoonlijk helma, omdat ik weet dat het bij jullie anders is, maar veel meer n.a.v. jouw bericht)
Het probleem is niet alleen Jijdaar/HeartCry, maar ook de gevestigde kerken/de ouders. tenslotte is het bestaan van deze stichtingen het gevolg van de verwarring in de kerken.
Maar de jongelui die ik naar heartCry/Jijdaar zie gaan zijn doorgaans niet de jongeren die thuis niets mee hebben gekregen. doorgaans komen ze uit gezinnen waar Gods Woord de leiddraad is.
En inderdaad, ik moet mezelf steeds afvragen: hoe is mijn leven? is mijn leven een voorbeeld van een leven met de Heere? Heb ik mijn kinderen wel op de juiste manier geestelijk leiding gegeven?
Maar juist omdat ik zelf hierin ook verantwoordelijk ben moet ik waakzaam zijn dat ik ze niet onder een dwaling breng; zowel ter linker als ter rechterzijde

Dan heb ik maar 1 verwachting, en dat is de tekst van de preek van gistermorgen in mijn kerkelijke gemeente:
Zo zegt de HEERE, uw Maker, en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb!
Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
Ik zou graag in contact komen met die mensen die jij voor ogen hebt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Mijn ervaring is juist dat God ook dit soort bijeenkomsten gebruikt, niet om mensen van de kerk los te weken maar juist om ze weer actief in eigen kerk te maken, de waarde van de kerk weer in te zien etc. Dat is ook mijn eigen ervaring en de ervaring die ik bij velen heb gezien en van velen heb gehoord.
Ik vraag me af of je het nu over mensen in de gereformeerde gezindte hebt, zeg maar binnen de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat ik niet begrijp, is dat men in zulke discussies bijna altijd het probleem bij de ander legt. Het ligt aan de jeugd, nooit aan onszelf. En als het aan onszelf ligt, dan toch niet.

Het ware beter als men erachter probeert te komen waarom de jeugd zijn/haar heil elders zoekt, en vervolgens met concrete plannen komt om het tij te kieren. En met 'concrete plannen' bedoel ik niet: in de preken zeggen 'och och och, wat is het toch erg als je naar de EO Jongerendag gaat', want voor dat soort bangmakerij is de betreffende doelgroep weinig gevoelig vrees ik. Nee, ik bedoel structurele wijzigingen in de opzet van de diensten, de inhoud van de preken, de toonzetting van de preken, etc.

Wat je nu ziet is dat men zegt: we willen het best aantrekkelijk maken voor de jeugd, als alles maar blijft zoals het is...
albion

Bericht door albion »

Grace schreef:

En ook dit is betrekkelijk. Mijn oma heeft haar gezin op dezelfde wijze opgevoed. Mijn oom is op belijdeniscatechisatie geweest en kon goed mee doen met een
discussie over de rechtvaardigmaking. Verklaar mij nu eens waarom hij zijn zoons opgevoed heeft dat het allemaal maar sprookjes zijn? Ze hebben nooit geleerd
te bidden en de bijbel kwam niet op tafel. Zelf ging hij zondags naar de voetbalvelden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Mijn ervaring is juist dat God ook dit soort bijeenkomsten gebruikt, niet om mensen van de kerk los te weken maar juist om ze weer actief in eigen kerk te maken, de waarde van de kerk weer in te zien etc. Dat is ook mijn eigen ervaring en de ervaring die ik bij velen heb gezien en van velen heb gehoord.
Ik vraag me af of je het nu over mensen in de gereformeerde gezindte hebt, zeg maar binnen de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
Nee, dat niet. Het was even algemeen, niet op die groep gespecialiseerd. Ik vraag me af of dat daar anders is. Het kan natuurlijk wel zijn dat men twijfels heeft over de leer van de kerk of er dingen mist en dan kan het uiteindelijk ook zo zijn dat men zich bij een ander kerkverband aansluit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Het makkelijkst is om ons te verstoppen voor bewegingen in onze gezindte. Los van je positie in de HCr discussie laat de kerkgeschiedenis zien dat deze bewegingen ontstaan als reactie op de gevestigde orde waar voor een aspect van het geloof/belijden minder of geen aandacht (meer) is.
En ook HCr houdt ons een spiegel voor. Weglopen daarvoor betekent dat de kerken zich vervreemden van een deel van de achterban die zich wel herkennen in die thema's waar ze (tevergeefs?) aandacht voor gevraagd hebben bij de kerkelijke leiding.
Echter bewegingen die gericht zijn op een thema en (vaak) sterk georganiseerd zijn rondom één of meer aansprekende personen slagen er meestal niet in om een vervanging te zijn voor de kerk. Op dit punt ontstaat als gevolg van het sterk benadrukken van het 'gemiste thema' ook eenzijdigheid in de boodschap.
Hier ligt echt de kracht van een de organisatie van een kerk. Daar is vastgelegd dat de geloofsleer systematisch aan de orde moet komen (catechismusprediking) en is de toezicht op leer en leven (kerkenraad, classis, synode) geborgd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jean le Fontain schreef:Het makkelijkst is om ons te verstoppen voor bewegingen in onze gezindte. Los van je positie in de HCr discussie laat de kerkgeschiedenis zien dat deze bewegingen ontstaan als reactie op de gevestigde orde waar voor een aspect van het geloof/belijden minder of geen aandacht (meer) is.
En ook HCr houdt ons een spiegel voor. Weglopen daarvoor betekent dat de kerken zich vervreemden van een deel van de achterban die zich wel herkennen in die thema's waar ze (tevergeefs?) aandacht voor gevraagd hebben bij de kerkelijke leiding.
Echter bewegingen die gericht zijn op een thema en (vaak) sterk georganiseerd zijn rondom één of meer aansprekende personen slagen er meestal niet in om een vervanging te zijn voor de kerk. Op dit punt ontstaat als gevolg van het sterk benadrukken van het 'gemiste thema' ook eenzijdigheid in de boodschap.
Hier ligt echt de kracht van een de organisatie van een kerk. Daar is vastgelegd dat de geloofsleer systematisch aan de orde moet komen (catechismusprediking) en is de toezicht op leer en leven (kerkenraad, classis, synode) geborgd.
Duidelijke post !
Avi

Bericht door Avi »

helma schreef:

Helma, ik vind dit echt een doordachte posting. Je laat iets zien van je ontwikkeling en strijd. Laten we onze hand op Zijn belofte leggen. Hij zal water gieten op de dorstigen...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Wat ik niet begrijp, is dat men in zulke discussies bijna altijd het probleem bij de ander legt. Het ligt aan de jeugd, nooit aan onszelf. En als het aan onszelf ligt, dan toch niet.
Ik denk dat je hiermee in deze problematiek toch echt de plank misslaat. In deze discussie hoor je niemand zeggen: het probleem ligt bij de jeugd. Nee juist: het probleem is om de jeugd "er" bij te houden, hoe doen we dat? Dat is de intentie van de reformatorische kerken en in alle eerlijkheid gesproken ook die van HCr.
Je kan van mening verschillen over welke middelen daarvoor gebruikt moeten en mogen worden, maar alle partijen (om het zo maar eens uit te drukken) proberen een oplossing te vinden voor dat probleem.
rekcor schreef:Nee, ik bedoel structurele wijzigingen in de opzet van de diensten, de inhoud van de preken, de toonzetting van de preken, etc.

Wat je nu ziet is dat men zegt: we willen het best aantrekkelijk maken voor de jeugd, als alles maar blijft zoals het is...
Wel is het goed om in kaart te brengen waar de knelpunten zitten, maar er zijn zaken, die niet veranderd kunnen / mogen worden. Zeker de inhoud van de preken niet.
Plaats reactie