Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Wellicht misselijk, maar het toont wel aan dat de boodschap van de God's Woord vertroebelt door dogma's en verzanden in dergelijk gezever wat uiteindelijk kant noch wal raakt.
het lijkt me goed om op een forum als dit, waar vanzelfsprekend discussie is en mag zijn, niet op deze manier te gaan generaliseren.Xaipt schreef:Wellicht misselijk, maar het toont wel aan dat de boodschap van de God's Woord vertroebelt door dogma's en verzanden in dergelijk gezever wat uiteindelijk kant noch wal raakt.
en wellicht is het goed om niet zo hoog van de toren te blazen, ga dan naar al die dominees toe en ga ze het zeggen wat r allemaal aan schort, maar om op deze manier te lopen schoppen, mwah.. misschien dat t je frustratie wat verlicht.. maar je hebt r niks aan.
en let wel, natuurlijk is het gevaar groot dat Gods Woord vertroebelt door dogma's. Maar we hoeven toch ook niet alles opzij te schoppen...????
-- we kunnen ( en ik sluit mezelf er bij in) zo ontzettend veel vinden en weten en denken te weten, maar misschien dat we onze handen meer zouden moeten vouwen.. om zo de nood van de Nederlandse kerken op te dragen....
toch?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Doel je nu op mij persoonlijk?henriët schreef:het lijkt me goed om op een forum als dit, waar vanzelfsprekend discussie is en mag zijn, niet op deze manier te gaan generaliseren.Xaipt schreef:Wellicht misselijk, maar het toont wel aan dat de boodschap van de God's Woord vertroebelt door dogma's en verzanden in dergelijk gezever wat uiteindelijk kant noch wal raakt.
en wellicht is het goed om niet zo hoog van de toren te blazen, ga dan naar al die dominees toe en ga ze het zeggen wat r allemaal aan schort, maar om op deze manier te lopen schoppen, mwah.. misschien dat t je frustratie wat verlicht.. maar je hebt r niks aan.
en let wel, natuurlijk is het gevaar groot dat Gods Woord vertroebelt door dogma's. Maar we hoeven toch ook niet alles opzij te schoppen...????
nee, niet op jou persoonlijk, misschien dat je dit als aanvulling kunt zien op de posting van net.Xaipt schreef:Doel je nu op mij persoonlijk?henriët schreef:het lijkt me goed om op een forum als dit, waar vanzelfsprekend discussie is en mag zijn, niet op deze manier te gaan generaliseren.Xaipt schreef:Wellicht misselijk, maar het toont wel aan dat de boodschap van de God's Woord vertroebelt door dogma's en verzanden in dergelijk gezever wat uiteindelijk kant noch wal raakt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wij hadden televisieopnames van Zendtijd voor Kerken.
's Ochtends een wat klassiekere dienst met koor, aantal klassieke instrumenten
's Middags een "vriendendienst" met band / orgel.
Beide diensten waren wat laagdrempelig vanwege de doelgroep het via tv ziet. Die diensten worden op 1 en 8 maart uitgezonden, misschien leuk om wat van te kijken
's Ochtends een wat klassiekere dienst met koor, aantal klassieke instrumenten
's Middags een "vriendendienst" met band / orgel.
Beide diensten waren wat laagdrempelig vanwege de doelgroep het via tv ziet. Die diensten worden op 1 en 8 maart uitgezonden, misschien leuk om wat van te kijken

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
gaan we zeker doen
(onze kerk staat er ook tussen) ;-)
Wij hadden gisteren een gastprediker. Het ging over de samaritaanse vrouw. En niet opzich over haar. Maar over het Voedsel wat Jezus tot ons brengt. De discipelen wouden hun meester laten zien wat voor voedsel hadden gekocht (hoe goed ze wel niet waren wat ze gekocht hadden). En zo gaat het soms ook in ons leven. Zo van: kijk ons eens goed zijn voor God.

Wij hadden gisteren een gastprediker. Het ging over de samaritaanse vrouw. En niet opzich over haar. Maar over het Voedsel wat Jezus tot ons brengt. De discipelen wouden hun meester laten zien wat voor voedsel hadden gekocht (hoe goed ze wel niet waren wat ze gekocht hadden). En zo gaat het soms ook in ons leven. Zo van: kijk ons eens goed zijn voor God.
Dan weet je vast niet wat een bevindelijke preek is...Afgewezen schreef:Als het goed is gaat het in de preek om een andere Naam. En is een onuitsprekelijk wonder dat DIE Naam genoemd mag worden!-DIA- schreef:En dan is het een onuitsprekelijk groot wonder als je nog eens een keertje je je naam nog eens mag horen noemen in de preek. Dat wens ik iedereen ook toe.
Re: de preek n.a.v. de samaritaanse vrouw
wat er over gezegd is bovenstaand, lijkt wel meer de marge dan het hart te raken.
De samaritaanse kwam water halen op het middaguur; toen was er niemand; normaal was waterhalen aan het einde van de dag. Maar ze had kennelijk liever de middagzon in haar rug priken dan de blikken van de stadsbewoners aan het einde van de middag'en ze had daar wel reden voor.Maar de Heere, zo staat er, moest er zijn.In het gesprek met haar probeerde zij alle mogelijke uitvluchten en voorwendsels te gebruiken; maar de Grote Zieleherder prikte daar helemaal doorheen. Uiteindelijk en eigenlijk rechtstreeks kwam zij voor de keus, waar de Heere haar voor zette: Hem nu aanbidden, of niet; en ze deed God zij dank de goede keuze.
Zoals de Heere die weg met ieder van ons gaat en wil gaan. Niet met spitsvondigheden of uitstel Hem ontlopen, maar nu naar Hem gaan, met al onze vijandschap, en Hem dat belijden en vragen om vergeving.
Thomas
De samaritaanse kwam water halen op het middaguur; toen was er niemand; normaal was waterhalen aan het einde van de dag. Maar ze had kennelijk liever de middagzon in haar rug priken dan de blikken van de stadsbewoners aan het einde van de middag'en ze had daar wel reden voor.Maar de Heere, zo staat er, moest er zijn.In het gesprek met haar probeerde zij alle mogelijke uitvluchten en voorwendsels te gebruiken; maar de Grote Zieleherder prikte daar helemaal doorheen. Uiteindelijk en eigenlijk rechtstreeks kwam zij voor de keus, waar de Heere haar voor zette: Hem nu aanbidden, of niet; en ze deed God zij dank de goede keuze.
Zoals de Heere die weg met ieder van ons gaat en wil gaan. Niet met spitsvondigheden of uitstel Hem ontlopen, maar nu naar Hem gaan, met al onze vijandschap, en Hem dat belijden en vragen om vergeving.
Thomas
- speranza
- Contacteer:
Beste vrind, dit klopt van geen kant. Luther had het over de persoonlijke toeëigening aan de hand van Joh.3:16.refo schreef:[Er was een predikant (kenners zullen wel weten wie ik bedoel) die zei: gelukkig dat de Bijbel geen namen noemt! Als er zou staat: gij Piet of gij Klaas zou je nog kunnen denken dat een andere Piet of Klaas bedoeld werd. Nu zondaren geroepen worden kun je nooit zeggen: God heeft het niet tegen mij.
Maar helaas: anno Domini 2009 moet je eerst zondaar gemáákt wordenm dus die dominee zit er ook weer naast.
Hij wist zich door God geroepen, maar niet door zijn naam 'Maarten Luther' te lezen, maar door zijn naam 'Maarten Luther' te horen in het 'hele wereld' van die tekst. God spreekt welmenend tot een ieder die Zijn Woord hoort. Persoonlijk. Alleen gelooft de mens dat niet. Horende doof en ziende blind.
Een vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
zucht...Gijs83 schreef:Dan weet je vast niet wat een bevindelijke preek is...Afgewezen schreef:Als het goed is gaat het in de preek om een andere Naam. En is een onuitsprekelijk wonder dat DIE Naam genoemd mag worden!-DIA- schreef:En dan is het een onuitsprekelijk groot wonder als je nog eens een keertje je je naam nog eens mag horen noemen in de preek. Dat wens ik iedereen ook toe.
nee jij weet t zo goed...
sorry gijs, ik kan t ff niet laten om te reageren,
maar jongens WAAR ZIJN WE IN REFO LAND MEE BEZIG??????????????????
En nu we toch vliegen aan het vangen zijn: dat wil ik helemaal niet weten, ik geef de voorkeur aan een schriftuurlijk-bevindelijke preek.Gijs83 schreef:Dan weet je vast niet wat een bevindelijke preek is...Afgewezen schreef:Als het goed is gaat het in de preek om een andere Naam. En is een onuitsprekelijk wonder dat DIE Naam genoemd mag worden!-DIA- schreef:En dan is het een onuitsprekelijk groot wonder als je nog eens een keertje je je naam nog eens mag horen noemen in de preek. Dat wens ik iedereen ook toe.
- speranza
- Contacteer:
Beste vriend, Een bevindelijke preek is een preek waar de Ene Naam wordt gepredikt. Als dat gebeurt, dan wordt Gods Volk getroost en geleid. Beste Gijs, wat jij noemt, noemt Afgewezen dan ook. Lees een rustig terug, dan zie je het. Christus voorop. Dan volgt de bevinding!Gijs83 schreef:Dan weet je vast niet wat een bevindelijke preek is...Afgewezen schreef:Als het goed is gaat het in de preek om een andere Naam. En is een onuitsprekelijk wonder dat DIE Naam genoemd mag worden!-DIA- schreef:En dan is het een onuitsprekelijk groot wonder als je nog eens een keertje je je naam nog eens mag horen noemen in de preek. Dat wens ik iedereen ook toe.
Vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Re: de preek n.a.v. de samaritaanse vrouw
Volgens mij heeft de Heere Jezus daar ook over Het Water (=voedsel).Jacobse schreef:wat er over gezegd is bovenstaand, lijkt wel meer de marge dan het hart te raken.
Thomas
Hm, het is een metafoor, hier levend water
nooit meer dorst. Gaat wat dat betreft dus niet over voedsel, hij gebruikt ergens anders wel een vergelijkbare metafoor, maar dan gaat het over brood des levens.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eindje verder ja.Marnix schreef:Hm, het is een metafoor, hier levend waternooit meer dorst. Gaat wat dat betreft dus niet over voedsel, hij gebruikt ergens anders wel een vergelijkbare metafoor, maar dan gaat het over brood des levens.