Hoe calvinistisch ben jij?

Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door hmprff »

ik ben een 75% calvinist...

sommige vragen heb ik inderdaad ook te eerlijk beantwoord, zij interpreteerden de antwoorden heel anders dan ik ze bedoeld had... :bobo
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:Tuurlijk is het een leutertopic...

Vooral omdat het over iets uit de krant is. En nog niet eens het erdee....

Ze gebruiken gewoon Calvijn, en de valse stereotypen, om er een centje uit te slaan

DUHHH
azijn gedronken bij het ontbijt???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:
Bert Mulder schreef:Tuurlijk is het een leutertopic...

Vooral omdat het over iets uit de krant is. En nog niet eens het erdee....

Ze gebruiken gewoon Calvijn, en de valse stereotypen, om er een centje uit te slaan

DUHHH
azijn gedronken bij het ontbijt???
Ben je nou helemaal....

Dachte ge dat ik gek was?

Maar tis toch zo? of nie dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door memento »

Kaw schreef:

Code: Selecteer alles

Verbazingwekkend is dat niet als men bedenkt dat (anders dan de huidige creationisten) Calvijn de Bijbel niet letterlijk nam. Voor hem was het een boek dat primair Gods heil predikte, geen onfeilbare bron van wetenschappelijke informatie. Calvijn heeft de natuurwetenschap juist bevrijd uit zijn theologische boeien. Wetenschap als middel om de rijkdom van Gods schepping te doorgronden, ook al dachten latere ’calvinisten’ daar anders over.
Dat komt uit die column. Is dat waar???
Klopt. Calvijn geeft een aantal keer expliciet aan dat we van de Bijbel geen wetenschappelijke correctheid moeten verwachten. De Bijbel is geschreven voor de mens, God past Zich in Zijn spreken daaraan aan (accomodatie). Het is een geestelijk boek, en het gaat over een hogere, hemelsere werkelijkheid dan deze lage, aardse werkelijkheid.

Maar de conclusie van het artikel is niet correct. Alhoewel Calvijn mogelijk ruimte zou openlaten om de dagen in Genesis als accomodatie uit te leggen, zal Calvijn nooit toelaten dat de wetenschap de exegese van de Schrift bepaald. Want welke zeggenschap heeft de lage wetenschap van de natuurkunde nu over de hoge wetenschap der theologie? De natuurkunde is helemaal niet in staat om metafysische uitspraken te doen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Gijs83 »

hmprff schreef:ik ben een 75% calvinist...

sommige vragen heb ik inderdaad ook te eerlijk beantwoord, zij interpreteerden de antwoorden heel anders dan ik ze bedoeld had... :bobo
Had ik ook last van. Ik heb hem dus net even gedaan, de uitslag:

Test je C-Factor 81%
Je bent een volbloed calvinist. Gepokt en gemazeld in de calvinistische leer sta je principieel in het leven. Je bent een hardwerkend persoon, met oog voor de ander. Je laat je daar echter niet op voorstaan, voor God is immers een ieder schuldig. Je emoties weet je te beteugelen, en van een gemakkelijk luxe leventje kan niemand je beschuldigen.
ID Categorie Score Commentaar
38 Soberheid 50% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.
37 Relaties 67% Je bent betrouwbaar in relaties, maar het mag best eens wat uitbundiger. En wees niet bang voor emoties!
36 Rechtlijnigheid 100% Je hebt iets rechtlijnigs, zoals wel meer calvinisten hebben. Voordeel is dat men op je aankan, nadeel dat genieten niet je sterkste kant is. Laat eens wat van je afglijden. Onnuttige zaken maken het leven aangenamer!
33 Geloof 100% Zwaarmoedig hoef je zeker niet te zijn, maar het geloofsgoed van Calvijn zit tot in je genen.
34 Arbeid 100% Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privé kan zoekraken.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Gijs83 »

Opvallend vind ik dat velen onder ons op zowel geloof en arbeid 100% scoren. Zou dat iets te maken hebben met 'refo'-zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door refo »

De test verandert in de loop van de tijd.
In het begin had iemand voor 'rechtlijnigheid' 67%. Dat duidt op 3 of 6 vragen die daar over gaan. De laatste tijd zie je 40 60 en 80. Het zijn nu dus nog 5 vragen.

Persoonlijk vind ik de antwoorden te digitaal. Op de bonnefooi zou ik niet op vakantie gaan.
Maar als ik alleen was, zou ik dat wel doen. En zo is er meer.

Ik kom op 56%. Dat kan wel kloppen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Rens schreef:
Bert Mulder schreef:Tuurlijk is het een leutertopic...

Vooral omdat het over iets uit de krant is. En nog niet eens het erdee....

Ze gebruiken gewoon Calvijn, en de valse stereotypen, om er een centje uit te slaan

DUHHH
azijn gedronken bij het ontbijt???
Ben je nou helemaal....

Dachte ge dat ik gek was?

Maar tis toch zo? of nie dan?
het komt zo zúúr over, je reactie: "vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee" of alléén het erdee goede berichtgeving heeft.......én of dat iets dat uit de krant komt per definitie niet deugt.......

dan kun je het nederlands dagblad én het erdee dan ook wel opdoeken, dat zijn dus ook kranten....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door albion »

Rens schreef:
het komt zo zúúr over, je reactie: "vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee" of alléén het erdee goede berichtgeving heeft.......én of dat iets dat uit de krant komt per definitie niet deugt.......

dan kun je het nederlands dagblad én het erdee dan ook wel opdoeken, dat zijn dus ook kranten....
Rens, het kwam bij mij juist heel anders over: 'vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee' met andere woorden, dat kan ik dan nog wel begrijpen want het erdee leutert alleen maar, maar het is iets uit de krant: je verwacht daar wel betere dingen van. :?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Rens »

albion schreef:
Rens schreef:
het komt zo zúúr over, je reactie: "vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee" of alléén het erdee goede berichtgeving heeft.......én of dat iets dat uit de krant komt per definitie niet deugt.......

dan kun je het nederlands dagblad én het erdee dan ook wel opdoeken, dat zijn dus ook kranten....
Rens, het kwam bij mij juist heel anders over: 'vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee' met andere woorden, dat kan ik dan nog wel begrijpen want het erdee leutert alleen maar, maar het is iets uit de krant: je verwacht daar wel betere dingen van. :?
het ligt natuurlijk wel aan wát voor soort krant het is.....sensatiekranten danwel gratis flodderkranten, daarvan kun je verwachten dat de berichtgeving of artikelen niet écht inhoudelijk zijn.

maar van de zgn. kwaliteitskranten zoals trouw, nrc handelsblad, volkskrant, erdee en ned. dagblad, die bijna allemaal aandacht aan het trouwartikel aangaande calvijn hebben geschonken, daarvan mag je toch uitgaan van een respectvol omgaan met de materie, én dat er weinig tot geen "lege" berichtgeving in te lezen valt.

dus het focussen op het erdee alsof alleen die krant inhoudelijke artikelen brengt, én het focussen op het sowieso overnemen van krantenartikelen of dat iets léégs is, tja, dát komt wat zuur op mij over....

er zijn zát krantenstukken door de diverse forummers geplaatst waarbij je tóch even opmerkzaam achter je oren krabbelt.....en er over nadenkt om je een mening trachten te vormen
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door refo »

Gezien de percentages zijn dit de aantallen per categorie.

Soberheid 6 vragen
Relaties 5 vragen
Rechtlijnigheid 5 vragen
Geloof 2 vragen
Arbeid 7 vragen

Plus of min 1 vraag bij geloof en relaties
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef: het komt zo zúúr over, je reactie: "vooral omdat het iets uit de krant is, en nog niet eens uit het erdee" of alléén het erdee goede berichtgeving heeft.......én of dat iets dat uit de krant komt per definitie niet deugt.......

dan kun je het nederlands dagblad én het erdee dan ook wel opdoeken, dat zijn dus ook kranten....
Rens, ik ben druk bezig aan een geintje...

en voor wat het waard is, het erdee EN het ND staan ook niet boven het sensationlisme... in die kranten kun je ook beter niet geloven alles wat je leest. Verder nemen ze ook zo stukken over van persbureaus, zonder de informatie even goed na te kijken. Om van de 'reformatische draai' aan verhalen te geven maar te zwijgen....

En helaas is het zou, dat over het algemeen aan alle berichtgeving uit de media een tintje zit. Dus je moet de werkelijkheid bijstellen, door waar te nemen welk stokpaardje die bepaalde media rijdt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door wim »

67%
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door jvdg »

wim schreef:67%
2/3e calvinist...... :mosc
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hoe calvinistisch ben jij?

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
wim schreef:67%
2/3e calvinist...... :mosc
Nu is de vraag, welke 1/3 is niet calvinist, is het het hart, de nieren, het verstand, de armen of de benen?

En de 2e vraag, wat is dat 1/3 wel: rooms, vrijzinnig, moslem, marxist, humanist, noem maar op...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie