Tien aanklachten tegen de kerk.

Herman
Moderator

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door Herman »

Kaw schreef: Paul Washer zoekt de grootste problemen in de kerk op en vermaand de kerk daarover.
Vertel me eens... Wat is in jouw kerkverband het grootste probleem? De hoeveelheid mensen die onterecht aan het avondmaal gaan of de hoeveelheid mensen die met een koud hart jaar in jaar uit trouw in hun kerkbankje het ritueel uitzingen?
Kaw: Het is niet de bedoeling de problemen tegen elkaar uit te spelen. Ik zie daar het belang niet van in. Dat beide op zichzelf problemen zijn, is al erg genoeg. Ik noem er twee. Washer heeft er tien, waarvan ik er pas van drie heb kennis genomen.

Algemeen: Overigens ontbreekt nog steeds een samenvatting, als een grondige bespreking van zijn boodschap. Blijkbaar is het afdoende om instemmend te knikken?
Dat kan zijn, maar daarom christenen die actief worden maar argwanend bekijken en beoordelen (lees veroordelen) is sowieso niet goed... en in strijd met de Bijbelse lijn. En als het "hoe het dan wel moet zijn" wordt ingevuld als "niet de wasmachine laten draaien op zondag en geen broeken dragen door de week" heeft hij al helemaal geen punt.
@ Marnix. Binnen de contest van het tradities is het opvallend dat normatief gedrag in zijn geheel wordt afgeschreven. Links en rechts heb ik hier op het forum daar wat aandacht aan geschonken. Samenhangend met de zinsnede ´we doen het allemaal zelf wel´, een zeer gevaarlijke gedachte voor de christen, kan ik er niet aan ontkomen bepaalde houdingen te veroordelen. Of daar ook daadwerkelijk mensen bijhoren, dat zoeken anderen maar uit. In ieder geval moeten we niet net doen alsof in het hedendaagse christendom (welke posititie we in het spectrum ook innemen) de moderne tijdgeest niet meespeelt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
eilander schreef:
albion schreef:
claus schreef:Het activisme wordt heel sterk gevoed doordat veelal jongere leden, zeker zij die het 'activisme' aanhangen, de Bijbelkring bezoeken. Dat zijn kweekplaatsen van Avondmaalgangers. In onze Ger.Gem.-gemeente een stuk of 15 in nog geen 3 jaar tijds. De man bekeerd, de vrouw bekeerd. Ds. P. Blok noemt het terecht 'kweekplaatsen van Avondmaalgangers'. Vroeger las men zelf thuis tot voeding van het geestelijke leven oudvaders, nu zijn het vaak 'doe-het-zelvers'. Dat waren ook vaak woorden die je uit de mond van wijlen ds. J. Karens kon beluisteren. De doe-het-zelvers of mannen met een uitgestreken gezicht.
Dat zie je toch verkeerd, dat is het levend christendom Anno 2008
Bedoel je dit cynisch, Albion?

Hoewel deze taal van Claus mij zeer bekend is, word ik er ongelofelijk verdrietig van.
Ik kan alleen maar een emotionele oproep doen: terug, terug naar de Schrift! En: bid en worstel om de krachtige werking van de Heilige Geest in ons kerkverband en alle andere kerkverbanden!

Wat is cynisch? Je begrijpt me in ieder geval wel, en zoals je zelf zegt is deze taal je zeer bekend. Waren ze vroeger dan huichelaars? Ik denk dat ze veel voorzichtiger waren.
Het moest eerst nog maar overwinteren en overzomeren. Als je het boekje leest van ds. Dumarchie van Voorthuizen, was hij blij met de afsnijdende predikig van ds. Koster terwijl
hij bij ds. Fraanje grond onder zijn voeten kreeg, was hij toch meer voor de prediking van ds. Koster hoewel die hem telkens erop wees dat het nog steeds te kort voor de eeuwigheid was.
Maar lees het boek, dan weet je wat ik bedoel.
Ik héb het boek gelezen, zowel In stilheid tot U als De zoon van Bornia. Dus ik weet heel goed wat je bedoelt. Ik blijf verdrietig en bij mijn oproep.
Marco

Bericht door Marco »

memento schreef:
Marnix schreef:Dat kan zijn, maar daarom christenen die actief worden maar argwanend bekijken en beoordelen (lees veroordelen) is sowieso niet goed... en in strijd met de Bijbelse lijn.
Activisme was trouwens ook een kenmerk van de Nadere Reformatie (en het Puritanisme en Duitse Piëtisme). Deze hebben er alles aan gedaan om de staat, de kerk, het gezinsleven en het persoonlijke leven te hervormen. Kernwoord daarbij was "heiliging", waarbij zij zeer nadrukken het "doen" insloten.

Goed gereformeerd zijn houdt dus ook activisme in. Maar dan een activisme gericht op heiligmaking. En ik vrees dat veel activisme van vandaag de dag daaruit niet voorkomt. Maar daarmee is niet aangetoond dat activisme geen noodzakelijk onderdeel is van het ware geestelijke leven...
Klopt.
Wie christen is, is actief. Die gaat - uit dankbaarheid - goede werken doen. Het activisme is (onderdeel van) de heiligmaking, dat gaat nog net wat verder dan gericht op de heiligmaking.

Maar het activisme dat door Claus veroordeeld wordt, is van een andere orde. Activisme is niet het juiste woord denk ik, je kunt beter spreken van schijnheiligheid. Mensen die aan het avondmaal gaan, vertellen dat ze heilig zijn in Christus, en daar niet naar leven. Het lastige is echter, dat het soms zo moeilijk te meten is, wie er wel naar leeft, en wie niet. Het toepassen van regeltjes helpt daarbij misschien wel iets, maar biedt niet echt houvast. Je komt dan pas verder als je elkaar aanspreekt op zaken die men wel of niet doet, en ik ben bang dat het daar nog wel eens aan schort. Maar dan moet het wel verder kunnen gaan dan 'Ik vind dat ... niet mag op zondag' of 'ik vind dat het wel mag'. Dan moet uit zo'n gesprek echt de liefde voor God blijken, en dan wordt de toon een stuk anders.

En in dat soort gesprekken kun je elkaar juist opbouwen in heiligheid, zodat je samen actiever wordt voor God. Heiliging is iets wat je krijgt, maar ook iets dat je door de Geest - zelf - doet. En ik denk inderdaad dat jongere mensen die minder geremd zijn om met elkaar over (geloofs-)zaken te praten elkaar meer aanwakkeren tot activiteit dan ouderen die opgegroeid zijn met het idee dat je over bepaalde zaken niet met elkaar praat.

Dat kan ook een functie zijn van een forum als dit. Dat je elkaar opbouwt, niet alleen in het spreken over dogma's, maar ook om te praten en schrijven over de vraag waarom je bepaalde zaken wel of niet doet. En over hoe de kerken in Nederland met de ontwikkelingen omgaan. Dan kan het helpen als we een beetje verschillend zijn. Zo hier en daar een vrijgemaakte 'luis in de pels' kan helpen om eens een stekeligheidje op te werpen waarover nagedacht kan worden. En andersom trouwens.

Bij deze dan een stekeltje: We bespreken hier een preek die rev. Washer gehouden heeft in zijn gemeente. In deze preek haalt hij een aantal punten aan die hij in zijn denominatie tegenkomt die volgens hem niet goed zijn. Maar wat zijn de punten die in onze denominaties aangehaald zouden moeten worden? Het is heel goedkoop om te zeggen dat de kennis van de Bijbel onvoldoende is, want dat is binnen de Geref. Gezindte een punt waarop vrij veel wordt gesproken. Het is fijn om te horen dat rev. Washer aanraadt om oudvaders te lezen, want dat gebeurt hier ook veel. Dan kunnen we met z'n allen fijn meegriezelen, hoe erg het wel is als je je Bijbel niet leest. Maar daardoor wordt de preek voor ons een stuk minder prikkelend voor ons dan voor de toehoorders voor wie ds. Washer preekt. Als hij aangeeft dat hij voor een veel minder lievige God staat dan veel voorgangers die hem uitnodigen, en dat dat nogal confronterend is, dan denk ik dat wij ons daarmee niet geconfronteerd voelen.

Dus de uitnodiging: stel nou eens een paar punten op die in je eigen kerk genoemd zouden moeten worden als zo'n preek gehouden werd. Waar ontbreekt het aan in je eigen kerk, en in je eigen leven? En probeer dan eens niet de platgetreden paden te betreden..

Voor mezelf: het blijft een strijd om God op de eerste plaats te zetten. Werk en gezin komen vaak toch voorop. En dan kan ik er wel eens aan twijfelen of ik écht geloof.
In onze kerken (GKv) zie ik dat wel meer. Mensen die alleen op zondag lijken te geloven. Aan de andere kant: als je daarover praat, kom je vaak wel weer op andere gedachten. De buitenkant misleidt soms (gelukkig) ook.
Gian

Bericht door Gian »

het boekje leest van ds. Dumarchie van Voorthuizen
de afsnijdende predikig van ds. Koster
bij ds. Fraanje grond onder zijn voeten kreeg
de prediking van ds. Koster
Ds. P. Blok noemt het
uit de mond van wijlen ds. J. Karens
ds. G. H. Kersten aanhaalt
De oude ds. Van Dam
prof. G. Wisse over de ware
Dit topic gaat over een preek van Paul Washer. Ik stel voor deze preek (en de preken die nog komen gaan) te leggen naast de huidige praktijk, en daarbij alleen de Bijbel te raadplegen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:
Ds. P. Blok noemt het
De oude ds. Van Dam
Dit topic gaat over een preek van Paul Washer. Ik stel voor deze preek (en de preken die nog komen gaan) te leggen naast de huidige praktijk, en daarbij alleen de Bijbel te raadplegen.
Helemaal mee eens. Soms denk ik wel eens dat men "tegenwoordig" niet meer zelfstandig kan beargumenteren. Alle heiligen uit het verre verleden moeten er bij gehaald worden, terwijl de bijbel gesloten blijft. Maar ja, dat is ook begrijpelijk, want veel van de "reformatorische" rechtzinnigheid die hier te berde gebracht wordt vind ik niet terug in de bijbel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toch is dat weer een beetje simplistisch geredeneerd. Vooral het 'vind ik niet terug in de Bijbel'.
Wij lezen de Bijbel niet op ons eentje, maar met de kerk van alle tijden en van alle plaatsen. Alles opzij schuiven wat anderen, door Woord en Geest onderwezen, gezegd hebben en denken dat je zelf wel alles 'terug kunt vinden in de Bijbel', is op zijn best naïef, en op zijn slechtst arrogant.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Toch is dat weer een beetje simplistisch geredeneerd. Vooral het 'vind ik niet terug in de Bijbel'.
Wij lezen de Bijbel niet op ons eentje, maar met de kerk van alle tijden en van alle plaatsen. Alles opzij schuiven wat anderen, door Woord en Geest onderwezen, gezegd hebben en denken dat je zelf wel alles 'terug kunt vinden in de Bijbel', is op zijn best naïef, en op zijn slechtst arrogant.
Die kerk van alle tijden en alle plaatsen zou knap zenuwachtig worden als er gezegd zou kunnen worden: "Dat vind ik niet terug in de bijbel."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Die kerk van alle tijden en alle plaatsen zou knap zenuwachtig worden als er gezegd zou kunnen worden: "Dat vind ik niet terug in de bijbel."
Als dat door zomaar een willekeurig iemand gezegd wordt? Nee!
Ander

Bericht door Ander »

freek schreef:
Gian schreef:
Ds. P. Blok noemt het
De oude ds. Van Dam
Helemaal mee eens. Soms denk ik wel eens dat men "tegenwoordig" niet meer zelfstandig kan beargumenteren. Alle heiligen uit het verre verleden moeten er bij gehaald worden, terwijl de bijbel gesloten blijft. Maar ja, dat is ook begrijpelijk, want veel van de "reformatorische" rechtzinnigheid die hier te berde gebracht wordt vind ik niet terug in de bijbel.
En wanneer de genoemde mannen, die met kennelijk veel vrucht hebben gewerkt in Gods Koninkrijk ons niet veel meer te zeggen hebben zegt iets over ons. Zij predikten op grond van Gods Woord, zoals Paul Washer dat wellicht, ik ken hem daar niet goed genoeg voor, ook zal doen. En ik hecht meer waarde aan de visie van genoemde predikers dan het zelfstandig beargumenteren van onze dagen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Afgewezen schreef:Toch is dat weer een beetje simplistisch geredeneerd. Vooral het 'vind ik niet terug in de Bijbel'.
Geheel mee eens. Gezien de huivering voor personen uit het verleden, zou je de conclusie kunnen trekken dat de kerk (in zijn algemeenheid gesproken) nooit in de bijbel heeft gelezen. Deze conclusie wil ik niemand in de schoenen schuiven, maar hij lijkt me wel waar.

Een stap verder is namelijk dat je ds. Washer´s exegese onder kritiek stelt in de trant van ´hij leest dan wel in de bijbel, maar wat hij zegt komt er niet mee overeen´ met hetzelfde argument waarmee we de kerk afschuiven. Op een dergelijke manier van discussieren zit niemand te wachten. Want het schijnt dat de woorden van rev. Washer wel worden gelezen maar niet worden beoordeeld naar Schrift en belijdenis (al dan niet instemmend).

I.g.g. herhaal ik de vraag: geef een samenvatting, en maak zijn objectieve boodschap bespreekbaar voor de kerk en christenheid in Nederland.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Toch is dat weer een beetje simplistisch geredeneerd. Vooral het 'vind ik niet terug in de Bijbel'.
Weet ik. Eigenlijk houd ik er ook niet zo van. Maar laat ik het zo zeggen: elke christen moet in staat zijn om op de wezenlijke vragen zelf een antwoord te formuleren, of op zijn minst te kunnen verklaren waarom een bepaalde stellingname bijbels is. En dat mis ik vaak op refoforum. Toegespitst op dit topic. Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Eigenlijk teert heel onze gezindte op deze vorm van argumentatie. De dominee zegt iets, dus het is waar. Zoals we het gesproken woord van de kerk van alle eeuwen niet klakkeloos terzijde kunnen schuiven, zo kunnen we ook niet klakkeloos alles van hen aannemen. En boven dit alles staat dat we zelf moeten vertrouwd raken met het Woord van God. Als ergens in de bijbel staat "Mijn volk gaat verloren omdat het zonder kennis is" dan wordt daar echt de kennis van het Woord mee bedoeld en niet op de kennis van de kennis van anderen.
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:
freek schreef:
Gian schreef:
Ds. P. Blok noemt het
De oude ds. Van Dam
En wanneer de genoemde mannen, die met kennelijk veel vrucht hebben gewerkt in Gods Koninkrijk ons niet veel meer te zeggen hebben zegt iets over ons. Zij predikten op grond van Gods Woord, zoals Paul Washer dat wellicht, ik ken hem daar niet goed genoeg voor, ook zal doen. En ik hecht meer waarde aan de visie van genoemde predikers dan het zelfstandig beargumenteren van onze dagen.
Als deze mannen predikten op grond van Gods woord, dan moet het mogelijk zijn om naar de bijbelse onderbouwing van hun spreken te vragen. Maar als daarna gevraagd wordt, blijft angstvallig stil. Zie verder met vorige posting
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Weet ik. Eigenlijk houd ik er ook niet zo van. Maar laat ik het zo zeggen: elke christen moet in staat zijn om op de wezenlijke vragen zelf een antwoord te formuleren, of op zijn minst te kunnen verklaren waarom een bepaalde stellingname bijbels is. En dat mis ik vaak op refoforum. Toegespitst op dit topic. Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Eigenlijk teert heel onze gezindte op deze vorm van argumentatie. De dominee zegt iets, dus het is waar. Zoals we het gesproken woord van de kerk van alle eeuwen niet klakkeloos terzijde kunnen schuiven, zo kunnen we ook niet klakkeloos alles van hen aannemen. En boven dit alles staat dat we zelf moeten vertrouwd raken met het Woord van God. Als ergens in de bijbel staat "Mijn volk gaat verloren omdat het zonder kennis is" dan wordt daar echt de kennis van het Woord mee bedoeld en niet op de kennis van de kennis van anderen.
Ik denk dat je nuchter moet zijn: wij, refo's, kennen de Bijbel niet anders dan door bemiddeling van anderen. Zelfs als je denkt dat je de Bijbel 'zelfstandig' leest, dan lees je die toch door de bril van opvoeding en opvattingen die je hebt meegekregen.
Wat de kwestie van ds. Blok betreft. Ik denk dat zijn uitspraak, afgezien van de vreemde woordkeus, zeker wel een Bijbelse ondergrond heeft. In feite bedoelt hij ermee: als God een mens bekeert, wordt hij eerst vernederd. Dan is er nog geen sprake van Avondmaalsgang.
Zoiets dus.
De vraag is ook maar weer: hoe welwillend lezen wij de woorden van anderen? En inderdaad, dat betekent niet dat je alles maar klakkeloos moet overnemen. Maar vertrouw ook weer niet te snel op je eigen oordeel. Ik voor mij heb veel anderen nodig om de boodschap van de Bijbel te kunnen verstaan, en dan is het alles nog maar beperkt en ten dele en aan verandering van inzichten onderhevig.
Ander

Bericht door Ander »

freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.
Calvijn heeft ons geleerd dat wij nooit dogmatische zaken mogen onderbouwen aan de hand van allegorie of typologie. Terecht merkt hij op dat die exegese-methoden daarvoor niet geschikt zijn. Met Calvijn stel ik liever dat ALLES wat ons nodig is ter zaligheid, en ALLES wat ons nodig is te geloven, zeer duidelijk in de Schrift is terug te vinden.
Plaats reactie