Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Afgewezen

Re: Gezocht: kritiek op het dispensationalisme

Bericht door Afgewezen »

@Gian, ik heb vandaag geen gelegenheid meer te reageren. Misschien maandag. ;)
Eén ding wil ik trouwens wel kwijt: je suggereert een beetje dat niet-chiliasten toch wel grote problemen hebben met érg veel Bijbelgedeelten, en dat je het chiliasme nodig hebt om uit de problemen te geraken.
Dit is echter schijn. Wanneer je onbewust als leesregel hanteert: profetieën moeten zó uitkomen als wij het verwachten, ja, dan kan ik me voorstellen dat je je thuisvoelt bij het chiliasme.
Ga je er echter van uit dat de leesregels ons uit de Bijbel zelf aangereikt worden, dan krijg je een ander plaatje. Ik hoop dat je daar (weer) eens oog voor krijgt.
Gian

Bericht door Gian »

Dan zullen op de nieuwe hemel en nieuwe aarde vast zwaarden en speren gemaakt worden, die we dan om kunnen smeden tot ploegscharen en sikkels.

:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Gian,

Het spijt me voor je dat je mij irritant vindt, maar eerlijk ben ik wel tegenover je, door jou te zeggen dat dispensationalisme voor verwarring zorgt en dat je er nooit mee uitkomt.
Door kritiek te zoeken probeer je de bedelingenleer te promoten en ik ben ervan overtuigd dat deze leer de bijbel geen recht doet en ook de Heere Jezus niet met een duizendjarigrijk waarin de Heere alles moet prijsgeven wat hij voor ons gedaan heeft in Zijn plaatsvervangen lijden en sterven, een leer die verkondigd dat de Levietische priesterdienst weer hersteld zal worden die volgens de bijbel tot de schaduwen behoorde.

Veel beweringen van jou zijn gewoon onjuist, doordat je beïnvloed bent door de bedelingenleer, zoals bv
In het OT was men in het verbond door geboorte. Nu zijn we in het verbond door wedergeboorte.
Door wedergeboorte behoor je tot Gods uitverkoren volk die zalig worden in Christus Jezus, dat kun je niet zeggen van het eerste geboren te zijn in het oudtestamentisch Israël.
Bovendien kan alleen de Gemeente spreken van de inwoning van de Geest. De Geest die alle gelovigen tot 1 Lichaam doopt.
De Gemeente is het huis van de Geest, de Gemeente is het Lichaam v Christus. Onderscheidingen die in het OT niet genoemd zijn.
ook in het oude testament sprak David in Ps 51 over de in woning van de Geest.
(51:13) Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.

Het dispensationalisme heeft wel antwoorden maar zijn ze bijbels?
De redenering van het dispensationalisme is andersom we lezen de krant en kunnen we wat uit de bijbel trekken wat erop lijkt. Zaterdag toen ik in de auto zat hoorde ik nog iemand van het Moody bible institute zo over de Islam spreken als een eindtijd verschijnsel wat in de bijbel al voorzegd was, alleen zonder duidelijke bijbelse grond.

De Bedelingenleer ondermijnt de duidelijkheid van de bijbelsche boodschap, en daar ga ik tegenin en naar ik hoop tot zegen voor een ieder.
Alle zegeningen die God geeft, geeft Hij eerst aan Christus die ze vervolgens weer doorgeeft.
mayflower

Bericht door mayflower »

Grace schreef:
elbert schreef: Trouwens: volgens de Gereformeerde Dogmatiek die ik aan het lezen ben, wordt de Gemeente in het NT op 3 manieren genoemd:
1. als volk van God (o.a. Hand. 15:14, Rom. 9:24-26, 2 Kor. 6:16-18, Tit. 2:14, 1 Petr 2:10, Openb. 18:4)
2. als lichaam van Christus
3. als huis/tempel van de Heilige Geest
Ik weet niet wat de Gereformeerde Dogmatiek bedoeld, maar Het Woord van God verteld niet 3, maar meer gestalten/omschrijvingen:

- als een Kudde, met een Herder en schapen: 1 Petrus 5:2,3 (ea)
- als een Bruid, met Christus als Bruidegom: Openb. 22 (ea)
- als een Koninkrijk, met geestelijke strijders aan het front: Efeze 6, 2 Tim 2:5

Is trouwens wel 'grappig'. A.W. Pink wordt hier genoemd als tegenstander van dispensationalistische gedachtegoed. (alsof dat doorslaggevend is..)Sla ik gisteren het blaadje van het Zoeklicht, een stichting die bij uitstek een gematigde bedelingenleer voorstaat, open; staat daar een uitgebreid levensbeschrijving in van Pink. En wat de zegen is van de geschriften van Pink.
A.W Pink was in zijn begin jaren een voorstander van de bedelingenleer, maar heeft dit later na radicaal verworpen als dwaling, en heeft er zelfs artikelen over geschreven zie:

A Study of Dispensationalism
http://www.lulu.com/items/volume_52/780 ... 780091.pdf
http://www.pbministries.org/books/pink/ ... nalism.htm
http://www.graceonlinelibrary.org/artic ... d=9|21|418
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Dan zullen op de nieuwe hemel en nieuwe aarde vast zwaarden en speren gemaakt worden, die we dan om kunnen smeden tot ploegscharen en sikkels.
Dit soort uitspraken bevinden zich op het niveau van ‘elkaar vliegen afvangen’. Zo moesten we maar niet met elkaar in gesprek gaan.

Over de verborgenheid, geopenbaard in het NT
Alles in het NT was in het OT verborgenheid. Ook de komst van Christus in het vlees. (“De verborgenheid der godzaligheid is groot, enz.” 1 Tim. 3:16)
Je citeert Rom. 16:25, maar dan moet je ook vers 26 eens lezen.
Rom. 16:25 Hem nu Die bij machte is u vast te doen staan, overeenkomstig mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, overeenkomstig de openbaring van het geheimenis, dat door de tijden der eeuwen heen verzwegen was,
26 maar dat nu geopenbaard is en door de profetische Schriften onder alle heidenen bekendgemaakt is, naar het bevel van de eeuwige God, om hen allen tot geloofsgehoorzaamheid te brengen, ... enz.

De verborgenheden die in het NT zijn geopenbaard, lagen inderdaad ‘verborgen’ in het OT. De profeten hebben er onderzoek naar gedaan (zie 1 Petr. 1), maar aan hen is het niet geopenbaard zoals aan Paulus en al de NT heiligen, zoals Paulus zelf schrijft.
Paulus beroept zich er juist op dat Hij nooit iets heeft gesproken “buiten hetgeen de profeten en Mozes gesproken hebben, dat geschieden zou” (Hand. 26:22). Dit klopt helemaal met wat er in Rom. 16:26 staat.
Ik heb je er verder reeds op gewezen dat Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde reeds Zijn gemeente om Zich heen verzamelde. Je kunt erover twisten of je het toen al gemeente mocht noemen of niet (ik vind dat een woordenstrijd, maar voor een chiliast is het erg belangrijk), maar feit is dat het organisme, waarop Jezus Zijn Geest zou uitgieten (de Gave van het nieuwe verbond) er al was vóór de zgn. terzijdestelling van Israël.

Abraham en Christus
Gal. 3, een bloemlezing hieruit:
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons…
Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof…
Nu, zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken; Hij zegt niet: En de zaden, als van velen, maar als van één: En uw Zaad, hetwelk is Christus. En dit zeg ik: Het verbond, dat tevoren van God bevestigd op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis teniet te doen.
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

De twee en de tien stammen
Jes 11:13 En de nijd van Efraim zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraim zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraim niet benauwen.
Jes.14:1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israel nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen.
Ez. 37:21-24 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israëls; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
En zij zullen zich niet meer verontreinigen met hun drekgoden, en met hun verfoeiselen, en met al hun overtredingen; en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, in dewelke zij gezondigd hebben, en zal ze reinigen; zo zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen een Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.

En meerdere teksten uit het OT.
Nu het NT:
Joh. 10:16 Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen, en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder.
Ef.2:13-16 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft; en door de tussenmuur die scheiding maakte af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, om die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens te scheppen door vrede te maken,
16 en om die beiden in één lichaam met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Waar is de vijandschap tussen Juda en Efraïm opgeheven? Aan het kruis.
Gian schreef:De enkele jood, want dit is een uitzondering.
Dus deze Jood krijgt dan geen deel aan de belofte voor Israël. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Gian schreef:Als God de draad met Israel weer oppakt wordt het avondmaal weer offerande in de nieuwe tempel. De zogenaamde herdenkingsoffers.
Tot deze droefgeestige conclusie moet je wel komen, wil je consequent het chiliastische standpunt volgen. Israël terug naar de schaduwen, en dát is dan de heilstijd die Christus brengt. Moet deze gedachtegang niet iedere chiliast eens tot nadenken stemmen?
Gian schreef:'Typen van' ? Zou kunnen, in welk opzicht? Waar zegt hij dat? Fijnvandraat ziet de Gemeente als iets anders dan Israel. 100%!
Chiliasten lezen de Bijbel heel typologisch. Als jij je in het chiliasme hebt verdiept, zou je dat moeten weten. Fijnvandraat spreekt hier in elk geval over in het boekje “de Bijbel én de belijdenis?” Ook Ouweneel wijst erop.
Het probleem is dat de chiliast zegt dat het NT wel wijst op het OT (daar kan men niet omheen natuurlijk), maar dat er verschil is tussen vervulling en toepassing.
En wanneer is er dan vervulling en wanneer toepassing? Nu, het is vervulling als het ‘letterlijk’ is vervuld, en het is toepassing als het ‘geestelijk’ is vervuld.
Dat klinkt best aannemelijk, alleen hanteer je daarmee bij je uitleg een sleutel die het NT ons niet aanreikt. Het NT spreekt onbevangen over het OT en plaatst dat in het heden: “Zie, nu is het de welaangename tijd, zie nu is het de dag der zaligheid" (2 Kor. 6:2). Zó hebben de profeten gesproken, en wij zien dit nú voor onze ogen gebeuren.
Gian

Bericht door Gian »

Over de verborgenheid, geopenbaard in het NT
Alles in het NT was in het OT verborgenheid. Ook de komst van Christus in het vlees. (“De verborgenheid der godzaligheid is groot, enz.” 1 Tim. 3:16)
Je citeert Rom. 16:25, maar dan moet je ook vers 26 eens lezen.
Rom. 16:25 Hem nu Die bij machte is u vast te doen staan, overeenkomstig mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, overeenkomstig de openbaring van het geheimenis, dat door de tijden der eeuwen heen verzwegen was,
26 maar dat nu geopenbaard is en door de profetische Schriften onder alle heidenen bekendgemaakt is, naar het bevel van de eeuwige God, om hen allen tot geloofsgehoorzaamheid te brengen, ... enz.
De verborgenheden die in het NT zijn geopenbaard, lagen inderdaad ‘verborgen’ in het OT. De profeten hebben er onderzoek naar gedaan (zie 1 Petr. 1), maar aan hen is het niet geopenbaard zoals aan Paulus en al de NT heiligen, zoals Paulus zelf schrijft.
Paulus beroept zich er juist op dat Hij nooit iets heeft gesproken “buiten hetgeen de profeten en Mozes gesproken hebben, dat geschieden zou” (Hand. 26:22). Dit klopt helemaal met wat er in Rom. 16:26 staat.
Ik heb je er verder reeds op gewezen dat Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde reeds Zijn gemeente om Zich heen verzamelde. Je kunt erover twisten of je het toen al gemeente mocht noemen of niet (ik vind dat een woordenstrijd, maar voor een chiliast is het erg belangrijk), maar feit is dat het organisme, waarop Jezus Zijn Geest zou uitgieten (de Gave van het nieuwe verbond) er al was vóór de zgn. terzijdestelling van Israël.
Dat er heil naar de heidenen zou gaan is bekend. Alleen hebben de Joden nooit geweten hoe dat zou gaan. De Gemeente onderscheid zich door de Heiligen Geest die uitgestort is in Handelingen 2. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden. We zijn vreemdelingen en bijwoners in een wereld die onder de heerschappij van de Satan valt.
De wet is geestelijk geworden, de besnijdenis is geestelijke geworden, Gods huis is geestelijk geworden en de offerande zijn geestelijk geworden. De joden worden nooit het Lichaam van Christus genoemd. De joden worden nooit de Bruid genoemd. De joden worden nooit de tempel van de Heilige Geest genoemd.
In het 1000 jarig rijk zullen we onze hemelse roeping vervullen, en mogen de joden hun aardse roeping weer vervullen als de volheid der heidenen ingegaan (opgenomen) zijn.
Abraham en Christus
Gal. 3, een bloemlezing hieruit:
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons…
Opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus, en opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof…
Nu, zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken; Hij zegt niet: En de zaden, als van velen, maar als van één: En uw Zaad, hetwelk is Christus. En dit zeg ik: Het verbond, dat tevoren van God bevestigd op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis teniet te doen.
Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Helemaal mee eens. Hou er wel rekening mee de de Joden onder het mozaitische verbond vielen, en wij onder een beter of nieuw verbond. Dat zijn andere verbonden dat het verbond met Abraham.
De twee en de tien stammen
Jes 11:13 En de nijd van Efraim zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraim zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraim niet benauwen.
Jes.14:1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israel nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen.
Ez. 37:21-24 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal de kinderen Israëls halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israëls; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
En zij zullen zich niet meer verontreinigen met hun drekgoden, en met hun verfoeiselen, en met al hun overtredingen; en Ik zal ze verlossen uit al hun woonplaatsen, in dewelke zij gezondigd hebben, en zal ze reinigen; zo zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen een Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.
En meerdere teksten uit het OT.
Nu het NT:
Joh. 10:16 Ik heb nog andere schapen, die van deze stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen, en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder.
Ef.2:13-16 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft; en door de tussenmuur die scheiding maakte af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, om die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens te scheppen door vrede te maken,
16 en om die beiden in één lichaam met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Waar is de vijandschap tussen Juda en Efraïm opgeheven? Aan het kruis.
Ik snap even niet waar je naar toe wilt. De OT profetieen die je noemt moeten nog vervuld worden in het 1000 jarig rijk.
Dus deze Jood krijgt dan geen deel aan de belofte voor Israël. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Beetje flauwe afgewezen.. Het gaat over dezelfde uitzondering als de enkele heiden die in het OT tot geloof kwam.
Tot deze droefgeestige conclusie moet je wel komen, wil je consequent het chiliastische standpunt volgen. Israël terug naar de schaduwen, en dát is dan de heilstijd die Christus brengt. Moet deze gedachtegang niet iedere chiliast eens tot nadenken stemmen?
Als je Ezechiel 40 tm 47 zou bestuderen zou je niet met dit antwoord komen.
Chiliasten lezen de Bijbel heel typologisch. Als jij je in het chiliasme hebt verdiept, zou je dat moeten weten. Fijnvandraat spreekt hier in elk geval over in het boekje “de Bijbel én de belijdenis?” Ook Ouweneel wijst erop.
Het probleem is dat de chiliast zegt dat het NT wel wijst op het OT (daar kan men niet omheen natuurlijk), maar dat er verschil is tussen vervulling en toepassing.
En wanneer is er dan vervulling en wanneer toepassing? Nu, het is vervulling als het ‘letterlijk’ is vervuld, en het is toepassing als het ‘geestelijk’ is vervuld.
Dat klinkt best aannemelijk, alleen hanteer je daarmee bij je uitleg een sleutel die het NT ons niet aanreikt. Het NT spreekt onbevangen over het OT en plaatst dat in het heden: “Zie, nu is het de welaangename tijd, zie nu is het de dag der zaligheid" (2 Kor. 6:2). Zó hebben de profeten gesproken, en wij zien dit nú voor onze ogen gebeuren.
De sleutel van de verbondstheologen zet mij voor veel grotere raadsels.

Misschien kan je nog eens uitleggen hoe je Micha 4 verstaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Dat er heil naar de heidenen zou gaan is bekend. Alleen hebben de Joden nooit geweten hoe dat zou gaan.
Precies, en dat is de verborgenheid. Niet het bestaan van de gemeente an sich.
Gian schreef:De Gemeente onderscheidt zich door de Heiligen Geest die uitgestort is in Handelingen 2. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden. We zijn vreemdelingen en bijwoners in een wereld die onder de heerschappij van de Satan valt.
De wet is geestelijk geworden, de besnijdenis is geestelijke geworden, Gods huis is geestelijk geworden en de offerande zijn geestelijk geworden. De joden worden nooit het Lichaam van Christus genoemd. De joden worden nooit de Bruid genoemd. De joden worden nooit de tempel van de Heilige Geest genoemd.
Ik ben het bijna met je eens. Twee dingen: 1. waar jij schrijft 'Joden', moet je lezen: de OT gemeente. Uit deze gemeente heeft Christus Zijn gemeente geroepen. En met deze gemeente, de voortzetting van de OT gemeente, heeft God het nieuwe verbond opgericht. En dat is geestelijk van aard. Dat ben ik het helemaal met je eens. Maar om dat te zien, hoef je geen chiliast te zijn. Juist niet. Want het nieuwe verbond is met Israël opgericht, en niet met een gemeente die ergens naast Israël is opgericht. Als heel het volk Jezus had gevolgd tijdens Zijn omwandeling op aarde, dan zou héél het volk 'NT gemeente' geworden zijn. Maar omdat het grootste gedeelte van het volk Christus verwierp, is het een overblijfsel van Israël waar God Zijn verbond mee opricht. Dát Israël zal echter uitgebouwd worden: door toevoeging van Jood en heiden. Ook het oude Israël zal altijd mee mogen blijven doen.
2. Ook de OT-gelovigen waren 'vreemdelingen en bijwoners', zie Hebr. 11. Zij zagen uit naar het heil dat met Christus' komst gekomen is.
Gian schreef:In het 1000 jarig rijk zullen we onze hemelse roeping vervullen, en mogen de joden hun aardse roeping weer vervullen als de volheid der heidenen ingegaan (opgenomen) zijn.
Dit lijkt natuurlijk nergens op. Er is slechts één wijze waarop de Jood tot het heil komt: zich voegen bij de gemeente, zich laten enten op zijn oude stam!
Gian schreef:Helemaal mee eens. Hou er wel rekening mee de de Joden onder het mozaitische verbond vielen, en wij onder een beter of nieuw verbond. Dat zijn andere verbonden dat het verbond met Abraham.
Gal. 3 leert ons anders. Het verbond met Abraham vindt zijn vervulling in het nieuwe verbond via Christus. Zó delen wij, mét de gelovige Jood, in het verbond met Abraham.
Gian schreef:Ik snap even niet waar je naar toe wilt. De OT profetieen die je noemt moeten nog vervuld worden in het 1000 jarig rijk.
Nee, die zijn vervuld in Christus. En als je daar geen oog voor hebt, doe je hetzelfde als de Joden ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde: Is Híj de Messias? Nee hoor, dat klopt niet met onze 'verwachting'. Is dít het rijk van Christus? Nee hoor, dat stel ik me heel anders voor.
Gian schreef:
Beetje flauwe afgewezen.. Het gaat over dezelfde uitzondering als de enkele heiden die in het OT tot geloof kwam.
Niet flauw, maar heel wezenlijk. Moet je je voorstellen wat jij hier zegt: de Jood, de Israëliet, die tot geloof in Christus komt, krijg níét de beloofde erfenis van Israël. Terwijl híj nu juist bij uitstek de Israëliet is die tot zijn bestemming komt.
Gian schreef:
Als je Ezechiel 40 tm 47 zou bestuderen zou je niet met dit antwoord komen.
Waarom niet? Gods Woord is onfeilbaar, onze uitleggingen zijn dat niet. Kennelijk is voor jou Ez. 40-47 en de uitlegging die je er volgens jou aan moet geven, één. Maar dat is niet zo. Ez. 40-47 moet, in het licht van het NT, geestelijk verstaan worden. Dat is geen 'vergeestelijken', want dan zou je iets in de Bijbel inbrengen wat er niet staat, maar dat is de Bijbel 'geestelijk verstaan', en dat is nét iets anders.
Gian schreef:De sleutel van de verbondstheologen zet mij voor veel grotere raadsels.
Over flauwe antwoorden gesproken!
Is het niet waar wat ik zeg, dat het een grote zwakte is in het betoog van de chiliasten, dat zij een willekeurig onderscheid maken tussen toepassing en vervulling?
Gian schreef:Misschien kan je nog eens uitleggen hoe je Micha 4 verstaat.
Ik héb daar al op geantwoord, maar kennelijk heb je die post niet (goed) gelezen.
De eerste woorden van Micha 4 maken al duidelijk hoe wij dit hoofdstuk lezen moeten: het gaat over de tijd waarin wíj leven, want wij leven nu in het laatste der dagen. Het NT is daar heel duidelijk in: Hand. 2:17, Hebr. 1:1, 1 Kor. 10:11, 1 Joh. 2:18. Wij leven dus niet in de voorlaatste dagen, zoals het chiliasme leert.
En als je dit niet geloven wilt, omdat je het niet 'ziet', dan is dat ongeloof. Dan wil je het beter weten dan wat de Geest ons in het NT leert!
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

De Gemeente onderscheid zich door de Heilige Geest die uitgestort is in Handelingen 2. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden. We zijn vreemdelingen en bijwoners in een wereld die onder de heerschappij van de Satan valt.
De wet is geestelijk geworden, de besnijdenis is geestelijk geworden, Gods huis is geestelijk geworden en de offerande zijn geestelijk geworden. De joden worden nooit het Lichaam van Christus genoemd. De joden worden nooit de Bruid genoemd. De joden worden nooit de tempel van de Heilige Geest genoemd.
In het 1000 jarig rijk zullen we onze hemelse roeping vervullen, en mogen de joden hun aardse roeping weer vervullen als de volheid der heidenen ingegaan (opgenomen) zijn.
Dit is weer onnodig verwarrend, als iets niet bij naam genoemd is wil dit nog niet zeggen dat het zo niet heet!

Hier komt natuurlijk het stokpaardje van de dispensationalisten weer naar voren, Gods volk wordt gescheiden, de gemeente is de bruid van Christus en Israël de vrouw van YHVH (God de Vader), maar daar kom je ook niet mee uit want wij geloven in een Drie-enig God, die drie-eenheid wordt hiermee verbroken, twee huwelijken, met één Drie-enig Persoon dat kan niet, dus mag ik je raad geven spring in het bootje van de Jehova-getuigen die de Drie-eenheid ontkennen.
. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden.
Ook dit is verwarrend, openbaringen leert ons duidelijk dat het Nieuwe Jeruzalem neerdalen zal uit de hemel en dat hemel en aarde één zal zijn.
Door te zeggen dat de gemeente geen aardse beloften heeft is ook niet juist, de Here zegt dat de zachtmoedigen (heel Gods volk) de aarde zullen beërven.
Daarnaast leert het elfde hoofdstuk uit de Hebreeënbrief ons dat Noach, Abraham en alle andere oud- en nieuwtestamentische heiligen niet zonder ons tot volmaaktheid kunnen komen
Hou er wel rekening mee de de Joden onder het mozaitische verbond vielen, en wij onder een beter of nieuw verbond. Dat zijn andere verbonden dat het verbond met Abraham.
Het nieuwe verbond wil niks anders zeggen dan het nieuwe testament, het vervullen van de oudtestamentische belofte, door het volbrachte werk van Christus Jezus, dat slaat ook op de andere verbonden die eens met Israël zijn gemaakt.
Waarom is het nieuwe verbond beter, niet omdat het niet van de joden is!

En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

Het oude verbond kon niemand redden of verlossen. Een het is ook voor de Joden!
1. Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten.

De volken zijn opgenomen in de beloften voor Israël!

1. Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.

Naar wat nabij gekomen? Tot de verbonden van belofte behorende tot de joden lees verder wat de bijbel zegt.

13. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14. Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15. Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16. En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17. En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18. Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.

Hetzelfde verbond voor Israël en de volken, door Eén gezegende Zaligmaker.
mayflower

Bericht door mayflower »

Alexander CD schreef:
De Gemeente onderscheid zich door de Heilige Geest die uitgestort is in Handelingen 2. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden. We zijn vreemdelingen en bijwoners in een wereld die onder de heerschappij van de Satan valt.
De wet is geestelijk geworden, de besnijdenis is geestelijk geworden, Gods huis is geestelijk geworden en de offerande zijn geestelijk geworden. De joden worden nooit het Lichaam van Christus genoemd. De joden worden nooit de Bruid genoemd. De joden worden nooit de tempel van de Heilige Geest genoemd.
Dit is weer onnodig verwarrend, als iets niet bij naam genoemd is wil dit nog niet zeggen dat het zo niet heet!

Hier komt natuurlijk het stokpaardje van de dispensationalisten weer naar voren, Gods volk wordt gescheiden, de gemeente is de bruid van Christus en Israël de vrouw van YHVH (God de Vader), maar daar kom je ook niet mee uit want wij geloven in een Drie-enig God, die drie-eenheid wordt hiermee verbroken, twee huwelijken, met één Drie-enig Persoon dat kan niet, dus mag ik je raad geven spring in het bootje van de Jehova-getuigen die de Drie-eenheid ontkennen.
. De Gemeente heeft een hemelse roeping, geen aardse zoals de Joden.
Ook dit is verwarrend, openbaringen leert ons duidelijk dat het Nieuwe Jeruzalem neerdalen zal uit de hemel en dat hemel en aarde één zal zijn.
Door te zeggen dat de gemeente geen aardse beloften heeft is ook niet juist, de Here zegt dat de zachtmoedigen (heel Gods volk) de aarde zullen beërven.
Daarnaast leert het elfde hoofdstuk uit de Hebreeënbrief ons dat Noach, Abraham en alle andere oud- en nieuwtestamentische heiligen niet zonder ons tot volmaaktheid kunnen komen
Hou er wel rekening mee de de Joden onder het mozaitische verbond vielen, en wij onder een beter of nieuw verbond. Dat zijn andere verbonden dat het verbond met Abraham.
Het nieuwe verbond wil niks anders zeggen dan het nieuwe testament, het vervullen van de oudtestamentische belofte, door het volbrachte werk van Christus Jezus, dat slaat ook op de andere verbonden die eens met Israël zijn gemaakt.
Waarom is het nieuwe verbond beter, niet omdat het niet van de joden is!

En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.

Het oude verbond kon niemand redden of verlossen. Een het is ook voor de Joden!
1. Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten.

De volken zijn opgenomen in de beloften voor Israël!

1. Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.

Naar wat nabij gekomen? Tot de verbonden van belofte behorende tot de joden lees verder wat de bijbel zegt.

13. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
14. Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15. Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16. En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17. En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
18. Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.

Hetzelfde verbond voor Israël en de volken, door Eén gezegende Zaligmaker.
Zeer helder verwoord!
mayflower

Bericht door mayflower »

De volgende boeken die ik van harte wil aanbevelen (helaas wel in het engels) zijn:

Dispensationalism: Rightly Dividing the People of God? by Keith A. Mathison
http://www.amazon.com/Dispensationalism ... 0875523595

The Gospel of the Kingdom: An Examination of Dispensationalism by Philip Mauro
http://crownrights.com/store/product_in ... ucts_id=41

The Hope of Israel: What Is It? by Philip Mauro
http://crownrights.com/store/product_in ... ucts_id=42

The Seventy Weeks and the Great Tribulation by Philip Mauro
http://crownrights.com/store/product_in ... ucts_id=51
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Zeer helder verwoord!
Inderdaad, dit is tenminste een inhoudelijke reactie. Met uitsluitend banvloeken uitspreken komen we er niet. ;)
mayflower

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:
Inderdaad, dit is tenminste een inhoudelijke reactie. Met uitsluitend banvloeken uitspreken komen we er niet. ;)
Wie banvloek er dan ? Heb je daar voorbeelden van ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:
Afgewezen schreef:
Wie banvloek er dan ? Heb je daar voorbeelden van ?
Er zijn posts van Alexander CD, die liegen er niet om. Kijk zelf nog even terug, zou ik zeggen.
Maar ik ben blij dat hij nu voor het inhoudelijke gesprek kiest.
Gian

Bericht door Gian »

Ik ben het bijna met je eens. Twee dingen: 1. waar jij schrijft 'Joden', moet je lezen: de OT gemeente. Uit deze gemeente heeft Christus Zijn gemeente geroepen. En met deze gemeente, de voortzetting van de OT gemeente, heeft God het nieuwe verbond opgericht. En dat is geestelijk van aard.
Israël was in zn geheel gemeente. Dood en levend. Het karakter van de Gemeente in het NT is geheel anders. Ik heb geen grondteksten, maar ik ben benieuwd of er in de oorspronkelijke tekst hetzelfde woord gebruikt wordt. Alleen het feit dat de nieuwtestamentische Gemeente als Lichaam v Christus gebruikt wordt zegt al genoeg. Het is opmerkelijk dat het woord gemeente is in het ot met een kleine letter vertaald, en in het NT met een hoofdletter.
Gian schreef:In het 1000 jarig rijk zullen we onze hemelse roeping vervullen, en mogen de joden hun aardse roeping weer vervullen als de volheid der heidenen ingegaan (opgenomen) zijn.
Dit lijkt natuurlijk nergens op. Er is slechts één wijze waarop de Jood tot het heil komt: zich voegen bij de gemeente, zich laten enten op zijn oude stam!
Heb 3:1 Hierom, heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus;
Fil. 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
We hebben hemelse zegeningen, een hemelse roeping en zijn gekomen tot een hemels Jeruzalem.
De joden mogen straks in het vrederijk hun aardse roeping voorzetten.
Ook de OT-gelovigen waren 'vreemdelingen en bijwoners', zie Hebr. 11. Zij zagen uit naar het heil dat met Christus' komst gekomen is.
Het gaat hier over Abraham die in Kanaän vreemd was. In die zin is het aardse Kanaän al een type van het hemelse. Uit het vervolg van deze tekst (14) blijkt dat Ur hun vaderland was. Vers 9; vreemd land. Daarom waren ze gasten en vreemdelingen in Kanaän. Gast in het land kanaän. Ik wil het lezen zoals het er staat zonder automatisch te vergeestelijken. Dat valt idd wel eens tegen als je dat gewend ben.
Gal. 3 leert ons anders. Het verbond met Abraham vindt zijn vervulling in het nieuwe verbond via Christus. Zó delen wij, mét de gelovige Jood, in het verbond met Abraham.
Eens. Ik heb me er wat in verdiept. Er is geen ander verbond voor in de plaats gekomen. Dat heb ik een aantal keren fout geciteerd.
Wel wordt hetzelfde verbond meerdere keren als vernieuw, als verbetert genoemd vanwege de vervulling van de belofte. Christus kwam in de plaats van de hogepriester. Daarom is de oude bedeling van hetzelfde verbond de verdwijning nabij (nabij omdat er een overgansgeneratie was) en is het verbond beter geworden.
In het vrederijk zal God een nieuw verbond met Israel maken;
Jer. 31:31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

en nog wat teksten voor de vervangingstheologen onder ons;
Eze 36:24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Nee, die zijn vervuld in Christus. En als je daar geen oog voor hebt, doe je hetzelfde als de Joden ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde: Is Híj de Messias? Nee hoor, dat klopt niet met onze 'verwachting'. Is dít het rijk van Christus? Nee hoor, dat stel ik me heel anders voor.
Dit is precies ons verschil van inzicht. Er zijn nog talloze profetieen die niet vervuld zijn. Mogen we dan alleen zeggen dat de profetieen die we kunnen vergeestelijke vervuld zijn? En wat is de bijbelse grond om 'als het uitkomt' te vergeestelijken?
Waar zegt de Schrift dat we moeten vergeestelijken? Alles wat geestelijke geworden is geeft de Schrift zelf aan. Ik hoor Petrus wel aan het einde zeggen, veracht de profetieën niet. Over welke profetieen had hij het dan?
Wat je willekeur noemt is op zn minst van toepassing voor de vervangingstheoloog. Bovendien denk ik nog niet in termen als toepassing of vervulling. Ik neem alles letterlijk, behalve als Christus het Brood genoemd wordt. Dan is het beeldspraak.
Dan wil je het beter weten dan wat de Geest ons in het NT leert!
Ik hoop dat iig niet te claimen als dat zo overkwam.

Mocht je op andere antwoorden nog tekst hebben hoor ik het wel. Ik vind ze van minder wezenlijk belang om daar op in te gaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Israël was in zn geheel gemeente. Dood en levend. Het karakter van de Gemeente in het NT is geheel anders.
Ik heb hier al vaker op gereageerd. Ook in de gemeente zijn dode takken, die uitgehouwen worden. Er zijn wijze en dwaze maagden, er is onkruid en tarwe, etc. etc.
De gemeente, zoals ze zich in deze wereld bevindt, is dus gemengd, evenals de OT gemeente. Maar bij beide gaat het in de kern om de ware gelovigen.
Gian schreef:Ik heb geen grondteksten, maar ik ben benieuwd of er in de oorspronkelijke tekst hetzelfde woord gebruikt wordt. Alleen het feit dat de nieuwtestamentische Gemeente als Lichaam v Christus gebruikt wordt zegt al genoeg. Het is opmerkelijk dat het woord gemeente is in het ot met een kleine letter vertaald, en in het NT met een hoofdletter.
In het Hebreeuws is het ‘qahal’, in het NT ‘ecclesia’. Wat wil je hier verder uithalen aan gegevens?
En dat de NT gemeente een ander karakter heeft dan de OT gemeente, is waar, maar dat heeft te maken met het feit dat op de NT gemeente de Heilige Geest is uitgestort. Dat kon nu, omdat Christus Zijn werk had volbracht.
Maar ook in deze NT gemeente is er de vreselijke mogelijkheid van afval. Ja, die afval zal des te zwaarder aangerekend worden, juist gezien de veel heerlijker bediening van de genade, zie Hebr. 10:29.
Gian schreef:
Heb 3:1 Hierom, heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus;
Fil. 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
We hebben hemelse zegeningen, een hemelse roeping en zijn gekomen tot een hemels Jeruzalem.
Wij zullen ook inwoners zijn van de nieuwe aarde. Want daarvan zijn we ook erfgenaam (de erfenis van Abraham). Deze teksten leren ons alleen maar wat de gemeente in de NT bedeling heeft. Maar nergens lees ik hier de tegenstelling die de chiliast hierin wil zien.
Gian schreef:De joden mogen straks in het vrederijk hun aardse roeping voorzetten.
Hoe kom je daarbij? Er is één heil (denk aan de olijfboom). De Joden moeten in hun eigen stam ingeënt worden, waar de gelovigen uit de heidenen al in geplaatst zijn (overigens met de waarschuwing dat ook zíj eruit kunnen vallen, hoezo geen gemengde gemeente?).
Gian schreef:Het gaat hier over Abraham die in Kanaän vreemd was. In die zin is het aardse Kanaän al een type van het hemelse. Uit het vervolg van deze tekst (14) blijkt dat Ur hun vaderland was. Vers 9; vreemd land. Daarom waren ze gasten en vreemdelingen in Kanaän. Gast in het land Kanaän. Ik wil het lezen zoals het er staat zonder automatisch te vergeestelijken. Dat valt idd wel eens tegen als je dat gewend ben.
Hij was vreemdeling in Kanaän. Best. Maar hij verwachtte daar wel de stad die fundamenten heeft, en dat is niet het aardse Jeruzalem.
Gian schreef:In het vrederijk zal God een nieuw verbond met Israel maken;
Jer. 31:31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

en nog wat teksten voor de vervangingstheologen onder ons;
Eze 36:24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Leg hier nu Joh. 6:45 eens naast en Hebr. 10:14-18. Deze profetieën zijn in eerste instantie op de Pinksterdag in vervulling gegaan. En ze worden nog steeds vervuld, telkens wanneer er iemand tot geloof komt!
Gian schreef:Er zijn nog talloze profetieen die niet vervuld zijn. Mogen we dan alleen zeggen dat de profetieen die we kunnen vergeestelijke vervuld zijn? En wat is de bijbelse grond om 'als het uitkomt' te vergeestelijken?
Welke profetieën zijn nog niet vervuld? En nogmaals, ik vergeestelijk niet, ik lees wat er staat. Waarom toch die aversie tegen het geestelijk verstaan van de Bijbel, als de Bijbel ons daar zelf in voorgaat? Ik verwijs je naar het boekje van Maljaars, daar kun je het zelf nog eens in nalezen. En misschien moet je ook het boek van drs. De Jong nog maar eens raadplegen, voordat je het verkoopt via Markplaats. Zij bieden veel tekstenmateriaal, dat ga ik nu allemaal niet opdiepen.
Gian schreef:Waar zegt de Schrift dat we moeten vergeestelijken? Alles wat geestelijke geworden is geeft de Schrift zelf aan. Ik hoor Petrus wel aan het einde zeggen, veracht de profetieën niet. Over welke profetieen had hij het dan?
Dus wie de profetieën geestelijk verstaat, “veracht de profetieën”? Hiermee geef je aan dat je jouw uitleg dezelfde onfeilbaarheid toekent als het Woord Gods zelf: wie jouw uitleg niet aanvaardt, veracht de profetieën. Dat is even simplistisch als het steeds citeren van teksten, zo van: kijk, het stáát er toch? Ja, maar de vraag is maar: wát staat er nu eigenlijk?
Overigens is het niet Petrus, maar Paulus die dit zegt (1 Thess. 5), en dan gaat het over de NT profetieën.
Gian schreef:Ik neem alles letterlijk.
En wie garandeert jou dat dit de juiste manier van Bijbellezen is?
Gian schreef:Mocht je op andere antwoorden nog tekst hebben hoor ik het wel. Ik vind ze van minder wezenlijk belang om daar op in te gaan.
Ik zit nog steeds met die Jood aan wie de erfenis van Israël zal ontgaan in de chiliastische visie. Daar zit iets vreemds in. Alle beloften zijn in Christus ja en amen, maar een Jood die in Christus gelooft, krijgt het beloofde niet! Dat moet je dan toch maar eens verklaren.
En dan nog: als je niet wilt aanvaarden, dat het vrederijk nu gekomen is, dan noem ik dat ONGELOOF. Jezus Zelf zegt: “HEDEN is deze Schrift in uw oren VERVULD.”
En dat moet de sleutel voor onze uitleg zijn. Geen theorieën in de trant van ‘hoe letterlijker, hoe beter’, maar “wie oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt”.
Plaats reactie