Gian schreef:Israël was in zn geheel gemeente. Dood en levend. Het karakter van de Gemeente in het NT is geheel anders.
Ik heb hier al vaker op gereageerd. Ook in de gemeente zijn dode takken, die uitgehouwen worden. Er zijn wijze en dwaze maagden, er is onkruid en tarwe, etc. etc.
De gemeente, zoals ze zich in deze wereld bevindt, is dus gemengd, evenals de OT gemeente. Maar bij beide gaat het in de
kern om de ware gelovigen.
Gian schreef:Ik heb geen grondteksten, maar ik ben benieuwd of er in de oorspronkelijke tekst hetzelfde woord gebruikt wordt. Alleen het feit dat de nieuwtestamentische Gemeente als Lichaam v Christus gebruikt wordt zegt al genoeg. Het is opmerkelijk dat het woord gemeente is in het ot met een kleine letter vertaald, en in het NT met een hoofdletter.
In het Hebreeuws is het ‘qahal’, in het NT ‘ecclesia’. Wat wil je hier verder uithalen aan gegevens?
En dat de NT gemeente een ander karakter heeft dan de OT gemeente, is waar, maar dat heeft te maken met het feit dat op de NT gemeente de Heilige Geest is uitgestort. Dat kon nu, omdat Christus Zijn werk had volbracht.
Maar ook in deze NT gemeente is er de vreselijke mogelijkheid van afval. Ja, die afval zal des te zwaarder aangerekend worden, juist gezien de veel heerlijker bediening van de genade, zie Hebr. 10:29.
Gian schreef:In het 1000 jarig rijk zullen we onze hemelse roeping vervullen, en mogen de joden hun aardse roeping weer vervullen als de volheid der heidenen ingegaan (opgenomen) zijn.
Dit lijkt natuurlijk nergens op. Er is slechts één wijze waarop de Jood tot het heil komt: zich voegen bij de gemeente, zich laten enten op zijn oude stam!
Heb 3:1 Hierom, heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus;
Fil. 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
We hebben hemelse zegeningen, een hemelse roeping en zijn gekomen tot een hemels Jeruzalem.
Wij zullen ook inwoners zijn van de nieuwe aarde. Want daarvan zijn we ook erfgenaam (de erfenis van Abraham). Deze teksten leren ons alleen maar wat de gemeente in de NT bedeling heeft. Maar nergens lees ik hier de tegenstelling die de chiliast hierin wil zien.
Gian schreef:De joden mogen straks in het vrederijk hun aardse roeping voorzetten.
Hoe kom je daarbij? Er is één heil (denk aan de olijfboom). De Joden moeten in hun eigen stam ingeënt worden, waar de gelovigen uit de heidenen al in geplaatst zijn (overigens met de waarschuwing dat ook zíj eruit kunnen vallen, hoezo geen gemengde gemeente?).
Gian schreef:Het gaat hier over Abraham die in Kanaän vreemd was. In die zin is het aardse Kanaän al een type van het hemelse. Uit het vervolg van deze tekst (14) blijkt dat Ur hun vaderland was. Vers 9; vreemd land. Daarom waren ze gasten en vreemdelingen in Kanaän. Gast in het land Kanaän. Ik wil het lezen zoals het er staat zonder automatisch te vergeestelijken. Dat valt idd wel eens tegen als je dat gewend ben.
Hij was vreemdeling in Kanaän. Best. Maar hij verwachtte daar wel de stad die fundamenten heeft, en dat is niet het aardse Jeruzalem.
Gian schreef:In het vrederijk zal God een nieuw verbond met Israel maken;
Jer. 31:31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.
en nog wat teksten voor de vervangingstheologen onder ons;
Eze 36:24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
Leg hier nu Joh. 6:45 eens naast en Hebr. 10:14-18. Deze profetieën zijn in eerste instantie op de Pinksterdag in vervulling gegaan. En ze worden nog steeds vervuld, telkens wanneer er iemand tot geloof komt!
Gian schreef:Er zijn nog talloze profetieen die niet vervuld zijn. Mogen we dan alleen zeggen dat de profetieen die we kunnen vergeestelijke vervuld zijn? En wat is de bijbelse grond om 'als het uitkomt' te vergeestelijken?
Welke profetieën zijn nog niet vervuld? En nogmaals, ik vergeestelijk niet, ik lees wat er staat. Waarom toch die aversie tegen het geestelijk verstaan van de Bijbel, als de Bijbel ons daar zelf in voorgaat? Ik verwijs je naar het boekje van Maljaars, daar kun je het zelf nog eens in nalezen. En misschien moet je ook het boek van drs. De Jong nog maar eens raadplegen, voordat je het verkoopt via Markplaats. Zij bieden veel tekstenmateriaal, dat ga ik nu allemaal niet opdiepen.
Gian schreef:Waar zegt de Schrift dat we moeten vergeestelijken? Alles wat geestelijke geworden is geeft de Schrift zelf aan. Ik hoor Petrus wel aan het einde zeggen, veracht de profetieën niet. Over welke profetieen had hij het dan?
Dus wie de profetieën geestelijk verstaat, “veracht de profetieën”? Hiermee geef je aan dat je jouw uitleg dezelfde onfeilbaarheid toekent als het Woord Gods zelf: wie jouw uitleg niet aanvaardt, veracht de profetieën. Dat is even simplistisch als het steeds citeren van teksten, zo van: kijk, het stáát er toch? Ja, maar de vraag is maar: wát staat er nu eigenlijk?
Overigens is het niet Petrus, maar Paulus die dit zegt (1 Thess. 5), en dan gaat het over de NT profetieën.
Gian schreef:Ik neem alles letterlijk.
En wie garandeert jou dat dit de juiste manier van Bijbellezen is?
Gian schreef:Mocht je op andere antwoorden nog tekst hebben hoor ik het wel. Ik vind ze van minder wezenlijk belang om daar op in te gaan.
Ik zit nog steeds met die Jood aan wie de erfenis van Israël zal ontgaan in de chiliastische visie. Daar zit iets vreemds in. Alle beloften zijn in Christus ja en amen, maar een Jood die in Christus gelooft, krijgt het beloofde niet! Dat moet je dan toch maar eens verklaren.
En dan nog: als je niet wilt aanvaarden, dat het vrederijk nu gekomen is, dan noem ik dat ONGELOOF. Jezus Zelf zegt: “HEDEN is deze Schrift in uw oren VERVULD.”
En dat moet de sleutel voor onze uitleg zijn. Geen theorieën in de trant van ‘hoe letterlijker, hoe beter’, maar “wie oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt”.