@ O-W: zie hierboven, de zegen staat er gewoon bijOude-Waarheid schreef:Geen mee geven van de Zegen des HEERENLassie schreef:Bij ons gaat het als volgt:
Welkom
Zingen (staand)
Gebed (staand)
kinder moment
Collecte
Voorbede
Zingen (staand)
Gebed
Preek
Zingen (staand)
Zegen (staand)
Zingen (staand)
Afkondigingen
De HEERE Zegenen u, de HEERE doe Zijn Aangezicht over uw lichten, en Zij uw genadig enz.
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic
- Oude-Waarheid
Oke sorry je ziet weer haastige spoed zelden goed.Mister schreef:@ O-W: zie hierboven, de zegen staat er gewoon bijOude-Waarheid schreef:Geen mee geven van de Zegen des HEERENLassie schreef:Bij ons gaat het als volgt:
Welkom
Zingen (staand)
Gebed (staand)
kinder moment
Collecte
Voorbede
Zingen (staand)
Gebed
Preek
Zingen (staand)
Zegen (staand)
Zingen (staand)
Afkondigingen
De HEERE Zegenen u, de HEERE doe Zijn Aangezicht over uw lichten, en Zij uw genadig enz.
Dacht dat de Zegen het slot is/was van de dienst dus niet!!!
Even een vraagje: Is Lutergie iets wat we over hebben genomen uit de Bijbel? of komt dit voor uit mensen handen?
Je geeft het antwoord zelf al. Het is LuthergieLassie schreef:Even een vraagje: Is Lutergie iets wat we over hebben genomen uit de Bijbel? of komt dit voor uit mensen handen?
Om een serieus antwoord te geven: er zijn elementen overgenomen uit de tempeldienst. De GKV voert de oude gewoonten nog verder door wisselzang soms toe te passen in de eredienst.
Waarom gaan jullie telkens staan. Ik heb dat in de afgelopen vakantie tijdens een Waldenzendienst in Italie ook meegemaakt. Ik werd daar vrij kriegel van. Zó iritant!Lassie schreef:Bij ons gaat het als volgt:
Welkom
Zingen (staand)
Gebed (staand)
kinder moment
Collecte
Voorbede
Zingen (staand)
Gebed
Preek
Zingen (staand)
Zegen (staand)
Zingen (staand)
Afkondigingen
- Oude-Waarheid
Lijkt me zo onrustig ook!!freek schreef:Waarom gaan jullie telkens staan. Ik heb dat in de afgelopen vakantie tijdens een Waldenzendienst in Italie ook meegemaakt. Ik werd daar vrij kriegel van. Zó iritant!Lassie schreef:Bij ons gaat het als volgt:
Welkom
Zingen (staand)
Gebed (staand)
kinder moment
Collecte
Voorbede
Zingen (staand)
Gebed
Preek
Zingen (staand)
Zegen (staand)
Zingen (staand)
Afkondigingen
Wat 'n boer niet kent...freek schreef:Waarom gaan jullie telkens staan. Ik heb dat in de afgelopen vakantie tijdens een Waldenzendienst in Italie ook meegemaakt. Ik werd daar vrij kriegel van. Zó iritant!
Vroeger stond iedereen. Kijk maar op oude schilderijen uit de tijd kort na de reformatie.
Zingen gaat ook veel beter als je staat.
~~Soli Deo Gloria~~

Alleen ouden van dagen en kleine kinderen zaten. Volwassen mensen stonden. En de hond ging ook mee
~~Soli Deo Gloria~~
- Bert Mulder
- Contacteer:
Staan is lekker even je benen strekken, en de bloedsomloop restoreren.
En op een hete zomerse dag even je overhemd van je rug lostrekken...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Oude-Waarheid
Maar zitten staan, zitten staan, zitten staan is wel iets anders dan blijven staan lijkt me?Hendrikus schreef:Wat 'n boer niet kent...freek schreef:Waarom gaan jullie telkens staan. Ik heb dat in de afgelopen vakantie tijdens een Waldenzendienst in Italie ook meegemaakt. Ik werd daar vrij kriegel van. Zó iritant!![]()
Vroeger stond iedereen. Kijk maar op oude schilderijen uit de tijd kort na de reformatie.
Zingen gaat ook veel beter als je staat.
Preekstoel impliceert m.i. dat de predikant zittend daarop aanwezig is.
Kerkvolk stond idd, goed voor herniapatiënten!!
Kerkvolk stond idd, goed voor herniapatiënten!!
Zingen en gebed (daar blijf gewoon staan)freek schreef:Waarom gaan jullie telkens staan. Ik heb dat in de afgelopen vakantie tijdens een Waldenzendienst in Italie ook meegemaakt. Ik werd daar vrij kriegel van. Zó iritant!Lassie schreef:Bij ons gaat het als volgt:
Welkom
Zingen (staand)
Gebed (staand)
kinder moment
Collecte
Voorbede
Zingen (staand)
Gebed
Preek
Zingen (staand)
Zegen (staand)
Zingen (staand)
Afkondigingen
Zingen (we zingen dan zo ongeveer 5/6 liederen/psalmen/gezangen) en dan ben je niet verplicht om te gaan staan. Het is vrijwillig.
Zingen/zegen/zingen --> weglopen (blijf je ook gewoon staan)
Dus in totaal is het maar 3 keer dat je op moet staan van je zitplaats. Dus zo irritant is dat toch ook weer niet?
(de mannen die in de protestantse kerken die tijdens het bidden gaan staan, die staan vaker dan wij)
- Oude-Waarheid
Tja Bert wat let je ga dan staan bij het gebed dan kan je al twee keer staanBert Mulder schreef:Staan is lekker even je benen strekken, en de bloedsomloop restoreren.
en dan bij het stil gebed dat is dan al drie keer de benen strekken!!
- Bert Mulder
- Contacteer:
zal ik beslist ook doen waar dat de gewoonte is.Oude-Waarheid schreef:Tja Bert wat let je ga dan staan bij het gebed dan kan je al twee keer staanBert Mulder schreef:Staan is lekker even je benen strekken, en de bloedsomloop restoreren.
en dan bij het stil gebed dat is dan al drie keer de benen strekken!!
zal ik niet doen waar het storend zijn zal, omdat men dat niet gewoon is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hoe is jullie liturgie Bert?