Pak Hellenbroek er nu eens bij.
Zijn Gods besluiten van eeuwigheid genomen?
Handelingen 15:18: 'Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.'
Dus al Gods besluiten zijn van eeuwigheid genomen.
Waar gaan deze besluiten over?
Efeze 11:1: 'Wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil.'
Alle dingen worden dus gewerkt naar de raad van Zijn wil. ALLE dingen. En die raad van Zijn wil, zagen we in de vorige vraag, is al van eeuwigheid bepaald. Ook de verwerping moet dus van eeuwigheid bepaalt zijn. Anders zou God geen God zijn en zou de Bijbel liegen.
Hoeveel delen Gods moet men in het besluit der predestinatie aanmerken?
1 Thessalonicenzen 5:9: 'God heeft ons niet gesteld tot toorn maar tot verkrijging der zaligheid.'
Gods uitverkoren kerk heeft hij niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid. Dus de Schrift leert wel zeker
direct een verwerping van eeuwigheid. Ds. Fraanje zegt dan: ligt er dan geen hardheid in de verwerping? Nee, want omdat wij allen gezondigd hebben had God met de grootste rechtvaardigheid alle mensen kunnen laten verloren gaan.
Een ander bewijs:
Wat zegt Jezus van Judas? "En één uit u is een duivel". Lag dat besluit vast, of niet?
En, 't is al eerder opgemerkt, maar ik zeg het nogmaals omdat ik er voor de volle 100% achter sta, en men mij niet verkeerd interpreteerd:
De mens gaat niet verloren omdat hij niet uitverkoren is, maar omdat hij de zonde lief heeft gehad boven God. Terwijl als een mens zalig wordt hij wel die verkiezende liefde Gods, die Raad des Vredes gaat bewonderen als diepste bron van Zaligheid.