Aan allen? Zonder voorwaarden?pierre27 schreef: volmondig het Evangelie verkondigde is eveneens een waarheid.
Ds. Du Marchie van Voorthuizen
Als er geen avondmaalsgangers meer waren, en geen waar gelovigen meer, dan is deze uitspraak terecht. Maar dan is de gemeente ook geen gemeente van Christus meer, strikt genomen.Erasmiaan schreef:MIsschien waren er wel geen avondmaalgangers in de kerk. Ik geloof ook wel dat deze dominee niet altijd even geschikte, op een zilverschaal gewogen, politiek correcte uitspraken deed, maar ja, niet zo allergisch. Ik weet niet eens of hij dit wel echt gezegd heeft.memento schreef:De Geest (die die tekst heeft laten optekenen) kent de harten, een predikant niet. Wij (dus ook een predikant, hoe rechtzinnig en geliefd hij ook wezen mag) moeten voor een christen aannemen een ieder die zich als zodanig voordoet, en wiens leer en leven niet strijdig is met de waarheid (aldus de Dordtse Leerregels).Erasmiaan schreef:Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
Wat betreft allergisch reageren: Dat behoort ook bij uitspraken die lijnrecht tegen de Schrift ingaan. Dat is niet een vorm van politiek-oncorrect taalgebraak, maar een dwaling. En over dwalingen kan je niet te licht spreken. Indien iemand iets anders leert dan hetgeen geschreven is, die zij vervloekt! Dát is de ernstige taal van de Schrift, en daar mogen we niets aan toe of afdoen, of verbloemen als zijnde niet-genoeg-op-een-zilverschaal-gewogen.
Als de beste predikant deze uitspraak nooit gedaan heeft (werd wel gesteld hier, en daarop reageerde ik), dan is mijn kritiek uiteraard niet van toepassing.
Soms wordt eerst het Evangelie ruim verkondigt en dan gevolgd door uitspraken als; maar alleen voor degene die.....pierre27 schreef:Hoe bedoel je zonder voorwaarden?Gian schreef:Aan allen? Zonder voorwaarden?pierre27 schreef: volmondig het Evangelie verkondigde is eveneens een waarheid.
Dat is de hond een worst voor zn neus houden, en net voordat hij wil happen weer wegtrekken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zalig zijn die hongeren en dorsten...Gian schreef:Soms wordt eerst het Evangelie ruim verkondigt en dan gevolgd door uitspraken als; maar alleen voor degene die.....pierre27 schreef:Hoe bedoel je zonder voorwaarden?Gian schreef:Aan allen? Zonder voorwaarden?pierre27 schreef: volmondig het Evangelie verkondigde is eveneens een waarheid.
Dat is de hond een worstje voor zn neus houden, en net voordat hij wil happen weer wegtrekken.
Overigens een rare vergelijking, want zij die het aangeboden krijgen en hongeren ZULLEN eten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat was mn vraag nietpierre27 schreef:Zalig zijn die hongeren en dorsten...Gian schreef:Soms wordt eerst het Evangelie ruim verkondigt en dan gevolgd door uitspraken als; maar alleen voor degene die.....pierre27 schreef:Hoe bedoel je zonder voorwaarden?Gian schreef: Aan allen? Zonder voorwaarden?
Dat is de hond een worstje voor zn neus houden, en net voordat hij wil happen weer wegtrekken.
Overigens een rare vergelijking, want zij die het aangeboden krijgen en hongeren ZULLEN eten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik heb je rare vraag een beetje anders beantwoord, ik neem aan dat je weet wat de leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten inhoudt.Gian schreef:Dat was mn vraag nietpierre27 schreef:Zalig zijn die hongeren en dorsten...Gian schreef:Soms wordt eerst het Evangelie ruim verkondigt en dan gevolgd door uitspraken als; maar alleen voor degene die.....pierre27 schreef: Hoe bedoel je zonder voorwaarden?
Dan kun je ook weten dat het Evangelie aan een ieder wordt aangeboden, maar dat helaas niet een ieder dit aanneemt.
Overigens gaan we weer behoorlijk off-topic
Oud gergem ben ik niet zo in thuis. Ik dacht dat ds du de marchie nogwat uit ggin kwam. Vandaar mijn vraag.
Nee, niks (altans niet veel) tegen de leer van de oud gergem, daar word whitefield Ryle en erskines tenminsten nog gelezen.
Nee, niks (altans niet veel) tegen de leer van de oud gergem, daar word whitefield Ryle en erskines tenminsten nog gelezen.
Laatst gewijzigd door Gian op 15 jan 2008, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
haha neej die was geen ggin.Gian schreef:Oud gergem ben ik niet zo in thuis. Ik dacht dat ds du de marchie nogwat uit ggin kwam. Vandaar mijn vraag.
Nee, niks (altans niet veel) tegen de oud gergem, daar word whitefield Ryle en erskines tenminsten nog gelezen.
enfinos ik denk dat hij wel in veel zaken op 1 lijn lag met de ggin/gg