Tiberius schreef:Unionist schreef:Een ongetrouwd heterostel heeft een goed alternatief: ga trouwen
Een homostel heeft geen enkel alternatief dan: alleen blijven, celibatair leven.
Dat vind ik nog wel een verschil.
Wat wil je precies wegnuanceren, Unionist?
Straks komt er iemand van Martijn en die gaat dezelfde redenatie houden voor pedofielen.
Zou zo iemand ook probleemloos de CU kunnen vertegenwoordigen?
Volgens het Veling-argument wel (een politieke partij moet niet treden in een onderdeel van iemands levensstijl).
Ik wil niets wegnuanceren, ik wil een nuance wegnemen.
Hier en daar wordt in deze discussie beargumenteerd dat de worsteling van een homofiel niet anders zou zijn dan een worsteling die ieder mens met de zonde heeft. Of dat een homofiel niet een groter probleem heeft dan een hetero, die tenslotte ook zijn hartstochten moet beheersen en niet alles mag op seksueel gebied wat in zijn hart opkomt.
Ik denk, en dat is gebaseerd op wat ik gelezen en gehoord heb, dat homofiele gevoelens veel dieper gaan dan bijvoorbeeld mijn zondige hartstochten om oneerlijk te zijn of kwaad te spreken.
Een homofiel is niet een zelfde man zoals ik, alelen dan het verschil dat hij van mannen houdt en ik van vrouwen. Een homofiel zit met heel zijn psyche anders in elkaar dan ik. Zo zie je bijvoorbeeld veel homo's werkzaam in de kunst of in de mode en weinig op de boerderij. Dat heeft volgens mij weinig te maken met het object van zijn seksuele begeerte, maar gewoon met wie hij als mens is.
Dat maakt het voor hem ook zo moeilijk, want is hij door God bedoeld zoals hij is? Waarom mag hij dan niet zijn zoals hij is?
Wat ik probeer, is antwoorden te zoeken op zijn vragen. En mijn doel is die antwoorden niet goedkoop te geven, in de zin van: "och, ik worstel ook weleens ergens mee, hup, tanden op elkaar en doorzetten, kerel."
De vergelijking met een pedofiel gaat maar ten dele op, denk ik. Wodt iemand als pedofiel geschapen? Daar geloof ik niets van. Wordt iemand als homofiel geschapen? Daar zou ik niet zo makkelijk "nee" op durven zeggen.