Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

pierre27

Bericht door pierre27 »

Toeschouwer schreef:De roeping voor een bepaalde gemeente dat speelt niet alleen in de GG. Dat kunnen wij als leden niet controleren en dat zou ik ook niet willen. Maar het gaat hier over het curatorium zou dit orgaan daar in een rol in kunnen spelen, zij bepalen ook of iemand toegelaten wordt tot de studie.
Dan kan dit orgaan ook een rol gaan spelen in het plaatsen van in de eerste plaats de kandidaten die voor de eerste keer beroepbaar zijn. Een soort bisschoppelijke functie dus.
Nah...het gaan naar een gemeente van een kandidaat is altijd zijn eigen keuze hoor...
Dat bisschoppelijke in ons land hou ik graag even voor de RK.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
pierre27 schreef:
Unionist schreef:Ik heb zo het idee dat alle gemeenten die beroepen ook een dominee kunnen onderhouden. Anders beroep je niet (zoals b.v. Deventer).

Bovendien zijn er ook gemeenten die in combinatie beroepen: Spijkenisse en Hoogvliet bijvoorbeeld.

Je ziet ook regio's waar nauwelijks predikatnen staan. Zou de nood in Rijssen-West groter zijn geweest (met een ds. in Noord en Zuid + een aantal emeriti) dan in Enkhuizen? (nauwelijks dominees in de omgeving)?
Yeps..inderdaad een lastig punt..enfin als het goed is gaan de predikanten daar naar toe waar ze een plekje van God toegewezen krijgen..dat het zo eraan toegaat is mij altijd bijgebracht en dat is voor mij nog steeds aannemelijk.
Neemt niet weg dat ik ook wel eens me afvraag waarom bepaalde streken weinig of geen predikanten hebben.
Juist, dat laatste vraag ik me ook wel eens af... Rijssen zit nooit zonder, sommige gemeenten als Rotterdam bijv. wel.
En ja, is de nood in een grote gemeente groter? Absoluut wel, maar relatief niet...
Tja mister..inderdaad kan een kleine gemeente ook grote nood hebben..het is voor mij ook verleidelijk om wel eens te denken dat de financiele kanten bij een beroep doorslaggevend zijn, maar ik wil hier niet aan toegeven omdat voor mij nog steeds vast staat dat een door God geroepen predikant naar een door God aangewezen plaats gaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
Mister schreef:
pierre27 schreef:
Unionist schreef:Ik heb zo het idee dat alle gemeenten die beroepen ook een dominee kunnen onderhouden. Anders beroep je niet (zoals b.v. Deventer).

Bovendien zijn er ook gemeenten die in combinatie beroepen: Spijkenisse en Hoogvliet bijvoorbeeld.

Je ziet ook regio's waar nauwelijks predikatnen staan. Zou de nood in Rijssen-West groter zijn geweest (met een ds. in Noord en Zuid + een aantal emeriti) dan in Enkhuizen? (nauwelijks dominees in de omgeving)?
Yeps..inderdaad een lastig punt..enfin als het goed is gaan de predikanten daar naar toe waar ze een plekje van God toegewezen krijgen..dat het zo eraan toegaat is mij altijd bijgebracht en dat is voor mij nog steeds aannemelijk.
Neemt niet weg dat ik ook wel eens me afvraag waarom bepaalde streken weinig of geen predikanten hebben.
Juist, dat laatste vraag ik me ook wel eens af... Rijssen zit nooit zonder, sommige gemeenten als Rotterdam bijv. wel.
En ja, is de nood in een grote gemeente groter? Absoluut wel, maar relatief niet...
Tja mister..inderdaad kan een kleine gemeente ook grote nood hebben..het is voor mij ook verleidelijk om wel eens te denken dat de financiele kanten bij een beroep doorslaggevend zijn, maar ik wil hier niet aan toegeven omdat voor mij nog steeds vast staat dat een door God geroepen predikant naar een door God aangewezen plaats gaat.
Pierre, ik begrijp dat je niet aan de gedachte wil toegeven dat het financiële doorslaggevend is. Laten we het er maar op houden dat het op z'n minst opmerkelijk is. Sluss... ;-)
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

pierre27 schreef:
Toeschouwer schreef:De roeping voor een bepaalde gemeente dat speelt niet alleen in de GG. Dat kunnen wij als leden niet controleren en dat zou ik ook niet willen. Maar het gaat hier over het curatorium zou dit orgaan daar in een rol in kunnen spelen, zij bepalen ook of iemand toegelaten wordt tot de studie.
Dan kan dit orgaan ook een rol gaan spelen in het plaatsen van in de eerste plaats de kandidaten die voor de eerste keer beroepbaar zijn. Een soort bisschoppelijke functie dus.
Nah...het gaan naar een gemeente van een kandidaat is altijd zijn eigen keuze hoor...
Dat bisschoppelijke in ons land hou ik graag even voor de RK.
Ook bijvoorbeeld in de Gereformeerde kerk in Hongarije kennen ze een Bisschop. Het heeft nadelen, maar ook voordelen.
dan zou een curatorium een tussenoplossing zijn. (Ik ben niet GG) Maar ik neem aan dat in een curatorium wijze en geachte mannenbroeders zitten die de achting hebben van heel de kerk.
Dan dan het functioneren, niet als er geen breed gedragen overeenstemming is.
Het zal er wel nooit van komen, gezien ook de reacties op dit forum, maar ik ga van de ideale situatie uit, dan zou het moeten kunnen.
refo

Bericht door refo »

Het curatorium beslist over toelating tot de opleiding. Later wordt de kandidaat nog wel in een soort eindexamen getoetst, dacht ik. Maar er is nog nooit iemand gezakt. Wat dat betreft is het wel de beste opleiding ter wereld.

Het aannemen van een beroep na de beroepbaarstelling (die weer op het examen volgt) is geheel een zaak van de kandidaat. Als een jonge kandidaat een beroep aanneemt van een gemeente van 2500 (doop)leden dan mag dat. Niemand die hem er op wijst rustig te beginnen.

Na het aannemen van een beroep volgt nog een classicaal examen. Dat is vooral omdat het in de DKO staat. Volgens mij is het inmiddels nergens meer voor nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:
Na het aannemen van een beroep volgt nog een classicaal examen. Dat is vooral omdat het in de DKO staat. Volgens mij is het inmiddels nergens meer voor nodig.
Het gezag van de kerk ligt niet bij het curatorium, maar bij de classis. Dat is uiteindelijk het orgaan of iemand dominee kan worden of niet.

In de CGK is het nog wel voorgekomen dat kandidaten op de classis zijn afgewezen, na curatorium, opleiding en alles te hebben gehad. Dus of het nergens meer voor nodig is...
Adorote

Bericht door Adorote »

De regels zijn de regels in een kerkgemeenschap,of ze juist zijn in dit geval is een discussiewaardige; maar in het geheel waar is de roeping en de werking van de Heilige Geest in dit alles, en gebed voor de jonge dominee, en krijgt hij wel de goede begeleiding als hij in zon gemeente staat en is er navorming en bezinning een paar keer per jaar enz enz enz, daar zou menis ernstig over na moeten denken, en zorg hebben voor de de mensen die pas in zo n kerkgemeenschap begonnen zijn.
Nijntje

Bericht door Nijntje »

Jaloers :?: Lijkt me wel...
Unionist

Bericht door Unionist »

Jaloers? Nee hoor. Onze gemeente is vacant en eerlijk gezegd bevalt me dat prima. Doorgaans goede leespreken en regelmatig een andere dominee.
vlinder

Bericht door vlinder »

Nijntje schreef:
Jaloers :?: Lijkt me wel...
:roll: :roll:

Waarom moet je jalours zijn op gemeenten waar jezelf niet eens inzit of nog niet eens in de buurt woont??
Mij valt het ook op dat er in Noord-Holland nauwelijks predikanten staan en in Rijssen 3.
Er heeft zelfs eens een brief van een jongen in de saambinder gestaan die vroeg waarom er door de weeks ook bijna nooit een dominee een weekdienst kwam vervullen. Hij vroeg zich af of hun zielen minder belangrijk waren. En ook of dit minder belangrijk was datn het eind rijden. Ik vond dit een goede brief!
Niks jalours, gewoon dingen die opvallen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Beste mensen,

Ik heb een aantal postings verwijderd, waarin op ongewenste wijze over predikanten werd gesproken.
Verder on-topic, aub.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
geledu

Bericht door geledu »

vlinder schreef:Er heeft zelfs eens een brief van een jongen in de saambinder gestaan die vroeg waarom er door de weeks ook bijna nooit een dominee een weekdienst kwam vervullen. Hij vroeg zich af of hun zielen minder belangrijk waren. En ook of dit minder belangrijk was datn het eind rijden. Ik vond dit een goede brief!
Niks jalours, gewoon dingen die opvallen.
Dat was een mooie en duidelijke brief.
Ik vond het trouwens heel eerlijk en dapper , dat de redactie van de Saambinder deze brief toen gewoon plaatste.
Radioheader

Bericht door Radioheader »

Unionist schreef:Jaloers? Nee hoor. Onze gemeente is vacant en eerlijk gezegd bevalt me dat prima. Doorgaans goede leespreken en regelmatig een andere dominee.
Wij zijn ook een tijd vacant geweest, voordat ds. Quant kwam ;) Dit vond ik ontzettend vervelend, gelukkig werd er goede vervanging geregeld voor de cathechisatie, maar ik heb toch veel liever een eigen dominee! :D
Janneman

Bericht door Janneman »

Nog even over die gemeenten in Noord-Holland: in mijn studententijd - begin jaren '80 - woonde ik in de Jordaan in Amsterdam, en ik kon daar in de kleine vacante Gereformeerde Gemeente bijna wekelijks een predikant beluisteren op de woensdagavond, terwijl de eveneens kleine gemeente Amsterdam-Noord een eigen predikant had! Dat waren nog eens tijden....!

Overigens heeft de piepkleine gemeente Oosterend op Texel (60 leden) jarenlang een predikant gehad. De grootte van de gemeente hoeft dus geen rol te spelen. Hat salaris wellicht soms wel?- of mag ik dat niet vragen?
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
AS

AS

Bericht door AS »

Ik zomers een paar maal in de GG van Andijk en Opperdoes geweest. En nagenoeg zaten de kerkjes zowel zondags als op een doordeweekse dag vol.
Gesloten