De wat (soms te) kritische houding van DC'ers/Solidamentummers is volgens mij niet helemaal onverklaarbaar: soms lijkt het erop dat DC en Solidamentum zich nog steeds voor hun bestaan moeten rechtvaardigen. Na tweeentwintig jaar DC en nog meer jaar Solidamentum is dat een beetje vreemd. De scherpe toon die de leden van de twee verenigingen soms aanslaan ten opzichte van CSFR is ook niet geheel onlogisch: CSFR vindt DC en Solidamentum in het algemeen een wat truttig groepje, met mensen die ongelooflijk saai en moeilijk lopen te doen, waar niet gelachen mag worden en waar men zich in de niet-studerende tijd bezig houdt met oudhollandsche spelen of iets dergelijks. Zo'n soort Elsevier-toontje, u kent dat wel. [Ja, ik weet dat ik nu generaliseer, maar dit is ook wel een beetje de toon die ik in dit topic hier en daar proef.]Tja, dat vraagt natuurlijk om een tegenreactie, want Solidamentummers en DC'ers zijn dan ook wel weer zo dat ze graag op de hoogste kast klimmen. Bovendien kan ik u verzekeren dat je je behoorlijk voor gek gezet kunt voelen als tijdens een gezamenlijke bijeenkomst de leden van de ene vereniging de andere belachelijk gaan staan maken

En wat kun je CSFR het makkelijkst verwijten: ja, precies: dat ze lichtzinnig zijn en dat er weinig rechtzinnigheid onder die lieden gevonden wordt.
Misschien schieten we er al een hoop mee op als we alledrie de verenigingen onafhankelijk van elkaar bestaansrecht gunnen. DC is er niet omdat CSFR te dit of te dat is, maar DC is er gewoon. Solidamentum is er niet omdat de rest te links is, maar Solidamentum is er. Ook afgezien van allerlei subjectieve gevoelens zijn er volgens mij drie verenigingen te onderscheiden met eigen kenmerken. DC gaat prat op het studiekarakter, richt zich op WO'ers (en heeft ook HBO-leden), wil niet-confronterend zijn en richt zich op de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Solidamentum heeft gezelligheid wat hoger in het vaandel staan, heeft wat studieniveau betreft een wat bredere doelgroep, wordt als iets 'rechtser' dan DC gezien. CSFR richt zich op de gehele gereformeerde gezindte, is voor HBO/WO, ziet geen probleem in confrontatie en is studentikozer dan de andere verenigingen. De tijdsinvestering is bij CSFR ook het grootst.
Overigens wordt met de gemeenschappelijke avonden (de Broome-avond met DC en Solidamentum en de Kohlbruggeavond met DC en CSFR bijvoorbeeld) ook getracht bij elkaar de beelden wat recht te zetten.
DC ken ik het beste, en Freek, helaas voor jou is het daar niet geheel inspiratieloos. Het bestuderen van met name reformatoren en nadere reformatoren mag wat saai klinken, maar ook met die lieden valt genoeg te beleven. Je hoeft voor zelf-confrontatie niet persé bij de moderne theologen te zijn. Ook vakgerichte kringen kunnen spannend zijn. Wat dacht u verder van een literatuurkring, een moderne devotiekring, een bernarduskring, een augustinuskring, een muziekgeschiedeniskring, een economiekring, een rechtenkring, een aalderskring, een spurgeonkring, een puriteinenkring, een kinnegingkring (of heette 'ie ethiek-van-de-samenleving-kring ofzo?), een medische ethiekkring enzovoorts enzovoorts? Naast de studie zijn er natuurlijk ook informele activiteiten; ik zie niet zulke enorme verschillen tussen zeilen met CSFR of kano'en met DC.
Overigens, Jongere, ik denk dat de poster die je wat posts geleden beschreef in ieder geval niet van DC is. Klaas-Jan weet dat wellicht beter.