40 jaar organist in Scheveningen

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33385
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

johann sebastian schreef:
Tiberius schreef:
johann sebastian schreef:
Hendrikus schreef: Andere varianten:

-Nederland swingt - nou ja...
-Nederland springt - daar zit wat in :wink:
In de nieuwe EO-Visie staat een artikel met diverse interviews met Nederland Zingt 'boegbeelden'. Wellicht interessant om dat ook eens te lezen.
Gaat het over Martin? Of is dat geen NZ-boegbeeld?
Martin Zonnenberg is een Nederland Zingt boegbeeld. Hij is muzikale samensteller van het programma, iets wat hij vroeger samen deed met Pieter Stolk.
Om eerlijk te zijn bedoelde ik een andere Martin. :wink:
Gaat je nu een lichtje op? :idea:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Klavier schreef:
johann sebastian schreef:Want...daar geven mensen als Martin Zonnenberg en Jan Quintus Zwart uitgebreid hun mening weer over het programma 'Nederland Zingt'. Mensen die er van binnenuit mee te maken hebben en op zeer integere wijze een muzikaal programma maken, voor een grote achterban. Het is te makkelijk om vanaf de zijlijn het programma uit te maken voor 'Nederland springt' of 'Nederland swingt' (alhoewel er met springen en swingen weinig mis is).

Misschien gewoon eens naar zo'n opname toegaan!?
Het heeft niets te maken met integriteit maar met een gebrek aan redactioneel personeel met een muzikale visie en een oog en oor voor ambachtelijke muziek. Het niveau van NZ is niet hoger dan dat van de gemiddelde volksmuziek. Het zijn vooral amateur musici die er aan meewerken en organisten/dirigenten die internationaal geen enkele rol spelen in de echte muziekwereld.
Geeft niets, maar pretendeer niet dat je het hoogste niveau aanbiedt aan de luisteraars en kijkers, want dat is gewoon niet waar, ook al lijkt de schreeuwerige reclame voor NZ wel in die richting te wijzen. Het is niet meer dan eenvoudige muziek voor de massa met vooral muzikale invloeden die het goed doen in de showbizz.
Jammer dat NZ vooral de aansluiting met de kerkmuzikale geschiedenis lijkt te mijden. De kerkmuziek was en is nog altijd op de HBO vakopleidingen een gedegen vak dat veel hogere eisen stelt aan de muziek dan in NZ in praktijk wordt gebracht.
Hoe integer het ook allemaal gebracht wordt, het eindresultaat is gewoon vanuit kunsthistorische benadering verre van ambachtelijk, laat staan kunst, laat staan muziek met een hoofdletter.
Is adt het doel van NZ, muzikaal hoge muziek brengen? Volgens mij is het in de eerste plaats een pastoraal programma, waarbij geliefde liederen (oa dmv samenzang) ten hore worden gebracht! In de kerk ga je toch ook niet zitten mauwen als het ongelijk, vals en niet op hoog niveau wordt gezongen :shock:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn bedoelde ik een andere Martin. :wink:
Gaat je nu een lichtje op? :idea:
Het zou me niets verbazen als johann sebastian die Martin heel goed kende :wink:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Klavier schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn bedoelde ik een andere Martin. :wink:
Gaat je nu een lichtje op? :idea:
Het zou me niets verbazen als johann sebastian die Martin heel goed kende :wink:
Is het Martin, denk je?
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

JolandaOudshoorn schreef:Is adt het doel van NZ, muzikaal hoge muziek brengen? Volgens mij is het in de eerste plaats een pastoraal programma, waarbij geliefde liederen (oa dmv samenzang) ten hore worden gebracht! In de kerk ga je toch ook niet zitten mauwen als het ongelijk, vals en niet op hoog niveau wordt gezongen :shock:
Nee, zo bedoel ik het niet.
De vraag is waarom er een showbizz stijl wordt gebruikt terwijl dezelfde liederen ook met veel meer muzikale smaak en ambachtelijkheid kunnen worden gebracht, op een wijze die de mensen ook mooi vinden. Waarom je als muzikant zo beperken tot een amateurnivo? De NZ muzikanten zouden het lef moeten hebben de inmiddels platgetreden paadjes eens om te spitten en opnieuw te plavijen met muziek die voor zowel het publiek als de echte musici tot vreugde is. NZ is voor musici een verschrikking. Dan klopt er toch iets niet, zou ik denken. Als mensen met een HBO opleiding kerkmuziek leren om verantwoord muziek te maken voor kerk en pastorale praktijk en in NZ alles terughoren wat in die opleiding als toonbeeld wordt genoemd hoe het niet moet, dan is of de opleiding die staat in een eeuwenlange traditie van kerk- en literatuurmuziek niet in orde, of de NZ redactie zit wat te hobbieen.
Concludeer zelf...
Laatst gewijzigd door Klavier op 06 apr 2007, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

wim schreef:
Klavier schreef:
Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn bedoelde ik een andere Martin. :wink:
Gaat je nu een lichtje op? :idea:
Het zou me niets verbazen als johann sebastian die Martin heel goed kende :wink:
Is het Martin, denk je?
Ik denk het wel, maar ik weet het niet, dus ik kan dat niet hardop zeggen hier :mrgreen:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Klavier schreef:De vraag is waarom er een showbizz stijl wordt gebruikt terwijl dezelfde liederen ook met veel meer muzikale smaak en ambachtelijkheid kunnen worden gebracht, op een wijze die de mensen ook mooi vinden.
Precies! De meeste mensen gaat het vooral om de tekst en de melodie. Zet daar dan iets behoorlijks onder in plaats van al die gemeenplaatsen.
Ik snap ook niet dat iemand als Martin (wéér die voornaam) de Deugd daar als prof. violist de meest simpele en voor de hand liggende (tegen)stemmetjes wil spelen. Lijkt me toch niet goed voor je eigen muzikale ontwikkeling.
Het hoeft echt geen hoogdravende muziek te worden, maar platvoers hoeft toch ook niet?
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

Klavier schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Is adt het doel van NZ, muzikaal hoge muziek brengen? Volgens mij is het in de eerste plaats een pastoraal programma, waarbij geliefde liederen (oa dmv samenzang) ten hore worden gebracht! In de kerk ga je toch ook niet zitten mauwen als het ongelijk, vals en niet op hoog niveau wordt gezongen :shock:
Nee, zo bedoel ik het niet.
De vraag is waarom er een showbizz stijl wordt gebruikt terwijl dezelfde liederen ook met veel meer muzikale smaak en ambachtelijkheid kunnen worden gebracht, op een wijze die de mensen ook mooi vinden. Waarom je als muzikant zo beperken tot een amateurnivo? De NZ muzikanten zouden het lef moeten hebben de inmiddels platgetreden paadjes eens om te spitten en opnieuw te plavijen met muziek die voor zowel het publiek als de echte musici tot vreugde is. NZ is voor musici een verschrikking. Dan klopt er toch iets niet, zou ik denken. Als mensen met een HBO opleiding kerkmuziek leren om verantwoord muziek te maken voor kerk en pastorale praktijk en in NZ alles terughoren wat in die opleiding als toonbeeld wordt genoemd hoe het niet moet, dan is of de opleiding die staat in een eeuwenlange traditie van kerk- en literatuurmuziek niet in orde, of de NZ redactie zit wat te hobbieen.
Concludeer zelf...
Ik geef je een lijstje musici die volgens jou dus van amateurniveau zijn:
-Harm Hoeve
-Harry Hamer
-Arjan en Edith Post
-Klaas Jan Mulder
-Martin de Deugd
-Marco den Toom
-Pieter-Jan Leusink
-Aad van der Hoeven
-Wieger Mandemaker.
Allemaal musici die ik bij NZ voorbij zie komen. De laatste (docent Rotterdams conservatorium en dirigent van de Laurenscantorij) onlangs nog als dirigent met, jawel, motetten van Rheinberger vanuit de Sint Baaf in Gent!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

johann sebastian schreef: -Harm Hoeve
-Harry Hamer
-Arjan en Edith Post
-Klaas Jan Mulder
-Martin de Deugd
-Marco den Toom
-Pieter-Jan Leusink
-Aad van der Hoeven
-Wieger Mandemaker.
Zorgen dat die lijst nog groter wordt!!
Volgens mij maakt het veel van die musici niet uit wat ze spelen, zolang ze maar kunnen spelen.
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

Klavier schreef: Is het Martin, denk je?
Ik denk het wel, maar ik weet het niet, dus ik kan dat niet hardop zeggen hier :mrgreen:[/quote]

Waarom is die Martin toch zo belangrijk voor sommigen?

Ga gewoon lekker met elkaar in discussie. Hartstikke leuk onderwerp!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

johann sebastian schreef: Ga gewoon lekker met elkaar in discussie. Hartstikke leuk onderwerp!
Daar heb je gelijk in.
Maar soms is het gewoon leuk om te gissen naar iemands identiteit op een forum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33385
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

johann sebastian schreef:Waarom is die Martin toch zo belangrijk voor sommigen?
Voor sommigen is hij meer belangrijk dan voor anderen. :|
Of niet, Johann?
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

wim schreef:
johann sebastian schreef: -Harm Hoeve
-Harry Hamer
-Arjan en Edith Post
-Klaas Jan Mulder
-Martin de Deugd
-Marco den Toom
-Pieter-Jan Leusink
-Aad van der Hoeven
-Wieger Mandemaker.
Zorgen dat die lijst nog groter wordt!!
Volgens mij maakt het veel van die musici niet uit wat ze spelen, zolang ze maar kunnen spelen.
't Is dat je er 'volgens mij' voor zet...
Voor zover ik het kan beoordelen zit NZ muzikaal goed in elkaar. En inderdaad. Over het algemeen is het eenvoudig (behalve die motetten van Rheinberger dan).
Ik denk bijv. dat een Martin de Deugd in dit programma zijn ding gewoon zo mooi mogelijk speelt, hoe simpel het ook is, en daar volledig achter staat.
En dan speelt'ie morgen wel weer ergens anders iets hoogdravenders.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

johann sebastian schreef:-Wieger Mandemaker.
Allemaal musici die ik bij NZ voorbij zie komen. De laatste (docent Rotterdams conservatorium en dirigent van de Laurenscantorij) onlangs nog als dirigent met, jawel, motetten van Rheinberger vanuit de Sint Baaf in Gent!
Dat geeft hoop op betere muzikale tijden. Een NZ uitzending met de kwaliteiten van Reinberger-niveau. Of voer je enkel een naam op zonder de inhoudelijke kwaliteiten die ermee verbonden kunnen zijn?
Overigens wacht ik vol spanning op het moment dat andere docenten als Bernard Winsemius, Ben van Oosten, Bas de Vroome etc dan ook bij NZ langskomen. Ik neem aan dat je Wieger niet opvoert als representant voor de NZ stijl, want wees eerlijk: Wieger vormt een uitzondering. Een welkome wat mij betreft en hopelijk een teken van een koerswijziging ten goede.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

wim schreef:
johann sebastian schreef: Ga gewoon lekker met elkaar in discussie. Hartstikke leuk onderwerp!
Daar heb je gelijk in.
Maar soms is het gewoon leuk om te gissen naar iemands identiteit op een forum.
Ach, wie weet komt er een oude polemiek terug die ooit in een VOGG blaadje gevoerd werd in een soort tweespraak door de voorzitter van de vereniging destijds. Als ik het goed heb zijn alle hoofdpersonen daaruit actief op dit forum.... :wink:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Plaats reactie