Wereldgelijkvormigheid

Klavier

Bericht door Klavier »

@Marnix: Als ik je goed begrijp is er geen enkele grens op basis van de letterlijke betekenis van het woord "wereldgelijkvormigheid"?
Kun jij muziek van Madonna luisteren? Maak je dan een selectie per nummer of per album?
En kun je kwa stijl 100% alles en iedereen volgen?
Hard Core met een goede tekst bijvoorbeeld?
Dat Rom 14 een rol speelt staat niet ter diskussie. Mijn vraag is meer de verhouding tot Rom 12. Vanuit Rom 14 kun je Rom 12 wegredeneren. Maar als je beide laat staan kan ik persoonlijk jouw standpunt niet begrijpen.
De sfeer van de wereld, de stijl van hen die Gods bestaan ontkennen, de uitstraling van de subculturen die atheisme verkondigen. Daar kan ik me als Christen nooit mee associeren.
De 'lucht' die om de sommige muzikale stijlen hangt (los nog van de verwerpelijk teksten die vaak 1-op-1 samen gaan met bepaalde extreme muzikale uitingen), gewoon 'vervuild' te noemen.
Ik wil je niet veroordelen Marnix, maar vooral jouw wijze van denken begrijpen. Dat lukt me nog niet :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Madonna: nee, want qua inhoud is ze vaak niet goed, daarnaast vind ik het kruisigingsritueel ook een bespotting van mijn Verlosser. Dus luister ik er niet naar. Ik zei toch dat ik keuzes maakte? :)

Hardcore, ik vind het vreselijke muziek. Dus luister ik het niet.... ik luister wel sommige soorten metal (niet die waarin ze alleen maar schreeuwen en op een gitaar raggen, het moet voor mij wel melodieus zijn). Maar als iemand er wel naar luistert ga ik het niet afkeuren omdat de muziek in mijn ogen niet mooi is en ik er niet van kan genieten.
De sfeer van de wereld, de stijl van hen die Gods bestaan ontkennen, de uitstraling van de subculturen die atheisme verkondigen. Daar kan ik me als Christen nooit mee associeren.
De 'lucht' die om de sommige muzikale stijlen hangt (los nog van de verwerpelijk teksten die vaak 1-op-1 samen gaan met bepaalde extreme muzikale uitingen), gewoon 'vervuild' te noemen.
Ik wil je niet veroordelen Marnix, maar vooral jouw wijze van denken begrijpen. Dat lukt me nog niet
Als je zo redeneert moet je ook niet op een sportvereniging gaan ziitten en nergens heen gaan waar ook niet-christenen komen. Welkom in de wereld waar je woont... en als het goed is geen burger van bent. Ik heb vrienden die niet in God geloven.... tja, moet ik ze negeren? Lijkt me niet de beste optie. Procentueel net zoveel mensen die niet geloven luisteren ook naar popmuziek... zelfde geldt weer voor andere muzieksoorten hoor :) De lucht van stijlen, ik vind het maar een vaag begrip. We hebben het hier over popmuziek.... ik ken rockbands die heel fout zijn en die dat niet zijn, ik ken metalbands die fout zijn of niet, ik ken dj's die dance maken die goed zijn en die fout zijn. Het "kijk eens hoeveel seculieren er naar luisteren" is geen argument om iets in zijn totaliteit af te keuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Als ik even voor mijzelf mag spreken:

ik heb gisteren even een popstation opgezocht, maar na zo'n kleine 3 minuten was ik het méér dan zat, wát een pokkeherrie zeg!!

áls ik al iets draai wat op popmuziek zou moeten lijken, dan is dat hooguit John Denver en Enya. Ook "classic country" is wel aan mij besteed, maar verder niks.

De reguliere popmuziek, daar krijg ik de zenuwen van. Dat ánderen het wél leuk/goed vinden, prima voor hén dan. Maar voor mij hoeft het dus écht niet.

Daarnaast hou ik dus wél van klassiek, (uitgezonderd dat ellendige pianogepingel), dus inclusief de door mij zo geliefde operakoren, en kerkgebonden muziek (psalmen, gezangen, orgel)
refo

Bericht door refo »

Wereldgelijkvormig. Dat is niet gelijk aan déze wereld. In Rom 1 wordt omschreven wat dat is:
dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; 30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; 31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;
Enige kanttekeningen:
ongerechtigheid,
Hier beginnen verhaald te worden de zonden, die onder de heidenen heerschappij hadden, tegen de tweede tafel der wet; waarvan de ongerechtigheid de fontein is, uit welke de andere als beken vloeien. (Soort dubbele punt dus)

kwaadaardigheid;
Dat is, verkeerdheid van zinnen, als men alles ten kwaadste duidt.
(Dat geldt ook voor ons in het veroordeln van vanalles o.a. pop(achtige)muziek)
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Madonna: nee, want qua inhoud is ze vaak niet goed, daarnaast vind ik het kruisigingsritueel ook een bespotting van mijn Verlosser. Dus luister ik er niet naar. Ik zei toch dat ik keuzes maakte? :)
Je kiest hier op basis van enkel inhoudelijkheid in tekst.
Kan ik goed volgen.
Hardcore, ik vind het vreselijke muziek. Dus luister ik het niet.... ik luister wel sommige soorten metal (niet die waarin ze alleen maar schreeuwen en op een gitaar raggen, het moet voor mij wel melodieus zijn). Maar als iemand er wel naar luistert ga ik het niet afkeuren omdat de muziek in mijn ogen niet mooi is en ik er niet van kan genieten.
Allemaal subjectief dus. Stel je daarmee dat het voor een ander wel kan?
Dus weer geen keuze met de afweging op basis van het woord 'wereldgelijkvormig'.
Ik wil je niet veroordelen Marnix, maar vooral jouw wijze van denken begrijpen. Dat lukt me nog niet
Als je zo redeneert moet je ook niet op een sportvereniging gaan ziitten en nergens heen gaan waar ook niet-christenen komen.
Nee, dan begrijp je me verkeerd.
De popcultuur is ontstaan en ontstaat nog steeds vanuit groeperingen die bepaald geen Christelijk gedachtegoed actief aan de man brengen. De bron van alle stijlen in de popmuziek is bijzonder anti-christelijk. Dat na verloop van tijd die stijl breder wordt overgenomen neemt niet weg dat de stijl in mijn ogen nog steeds het indentificerende karakter draagt van de bedenkers van de stijl. De beatles worden nu al bijna gezien als klassiek. Toch was hun stijl vooral bedoelt als confrontatie en anti-christelijk.
Het feit dat zelfs gospel bands in beatle stijl musiceren acht is een gebrek aan kennis van de cultuur die overgenomen is.

Welkom in de wereld waar je woont... en als het goed is geen burger van bent. Ik heb vrienden die niet in God geloven.... tja, moet ik ze negeren? Lijkt me niet de beste optie.
Je trekt een lijn die ik niet trek.
Wel in de wereld, niet van. We staan met beide benen in de maatschappij. Zien jouw vrienden dat je Christen bent om wat je doet, maar ook om wat de niet doet? Moet je in alles mee kunnen gaan om vrienden te hebben? Ergens ligt toch een objectieve grens zoals de Bijbel objectief is voor een Christen?
Subjectieve keuzen zijn alleen verantwoord als het aan een objectieve Bijbelse norm voldoet. Daar zit op basis van Rom 14 best ruimte van persoon tot persoon. Maar ergens ligt een absolute grens. Die mis ik bij jou, Marnix.
Procentueel net zoveel mensen die niet geloven luisteren ook naar popmuziek... zelfde geldt weer voor andere muzieksoorten hoor :)
Nou en? Als de Bijbel zegt dat iedereen in zonden ligt, en 90% van de mensen zegt dat de mens goed is, dan is het toch ook niet waar?
De lucht van stijlen, ik vind het maar een vaag begrip. We hebben het hier over popmuziek.... ik ken rockbands die heel fout zijn en die dat niet zijn, ik ken metalbands die fout zijn of niet, ik ken dj's die dance maken die goed zijn en die fout zijn. Het "kijk eens hoeveel seculieren er naar luisteren" is geen argument om iets in zijn totaliteit af te keuren.
Hier ben ik het stellig met je oneens.
De stijlen hebben een begin. Het begint als identificatie van een cultuur die ver van de Christenen afstaat. Waarom zaken overnemen die hun oorsprong hebben in anti-Christelijke uitingen.
Is enkel mooi vinden genoeg om het dan maar te gebruiken. Of erger, er Gods naam op de bezingen?
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Wereldgelijkvormig. Dat is niet gelijk aan déze wereld. In Rom 1 wordt omschreven wat dat is:
dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid; 30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam; 31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;
Enige kanttekeningen:
ongerechtigheid,
Hier beginnen verhaald te worden de zonden, die onder de heidenen heerschappij hadden, tegen de tweede tafel der wet; waarvan de ongerechtigheid de fontein is, uit welke de andere als beken vloeien. (Soort dubbele punt dus)

kwaadaardigheid;
Dat is, verkeerdheid van zinnen, als men alles ten kwaadste duidt.
(Dat geldt ook voor ons in het veroordeln van vanalles o.a. pop(achtige)muziek)
Neemt niet weg dat het geen vrijbrief is dan maar alles over te nemen. Of zie ik dat verkeerd?
Is vorm / stijl nooit onderwerp van afweging?
Adorote

Bericht door Adorote »

Wil je niet wereldgelijkvormig zijn, wees een man of vrouw , en trek je terug in de woestijn, en leef van wat je gegeven wordt.

Zo niet geen gezeur , en volg alleen Jezus Christus na en trek je terug op de tijden die Hij en Zijn Heilige Kerk aanreikt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Adorote schreef:Wil je niet wereldgelijkvormig zijn, wees een man of vrouw , en trek je terug in de woestijn, en leef van wat je gegeven wordt.

Zo niet geen gezeur , en volg alleen Jezus Christus na en trek je terug op de tijden die Hij en Zijn Heilige Kerk aanreikt.
Ja, ja. Lekker zwart-wit.
En een bezinning op wat wel en niet kan in een setting daar tussenin slaan we dan maar over?
Adorote

Bericht door Adorote »

Klavier schreef:
Adorote schreef:Wil je niet wereldgelijkvormig zijn, wees een man of vrouw , en trek je terug in de woestijn, en leef van wat je gegeven wordt.

En een bezinning op wat wel en niet kan in een setting daar tussenin slaan we dan maar over?
KWESTIE VAN GOED LEZEN !!!!!
Klavier

Bericht door Klavier »

Adorote schreef:
Klavier schreef:

Verklaar je nader. Ik zie het niet. Ik lees kennelijk niet goed. Dan heb ik meer input nodig van je.
Ariene

Bericht door Ariene »

Zelf heb ik een keer een lezing van Dhr. J. Vreugdenhil gehoord.
Hij spreekt uit ervaring als het om de gevaren van popmuziek gaat.

Hier een stukje:
Johan Vreugdenhil spreekt in zijn lezing vaak over popmuziek en de gevaren daarvan. Een aantal specifieke vragen op dit gebied.
Is popmuziek eigenlijk gevaarlijk?
"Supergevaarlijk zelfs, denk ik. Want allerlei zaken die door God verboden worden, worden in de popmuziek vaak met voeten getreden: ontbloting van het lichaam, zeer prikkelende scènes in videoclips en teksten die tegen het Woord van God ingaan. Om de popsene hangt vaak een sfeer van drugs, drank en tijdroof."
Wat bedoel je met tijdroof?
"God wil zo graag dat we met Hem leven. Zolang je je voedt met muziek die niets met God te maken heeft, denk je ook niet aan Hem. Voor veel mensen geldt dat muziek een veel grotere impact op hun leven heeft dan de Here God. Daarnaast wil muziek steeds maar weer een nieuwe kick geven, met nieuwe hits, nieuwe clips, nieuwe cd’s, zodat je wel mee moet blijven gaan, anders ‘raak je eruit’, het is dus erg verslavend."
Maar onschuldige popliedjes zijn toch niet zo erg?
"Er is een smalle en brede weg. Bij God is het altijd zwart/wit, dat lees je steeds in de Bijbel. Jezus zegt: Wie niet voor mij is, is tegen mij. Juist bij de christenen wil de satan invloed hebben door ons te laten geloven dat popmuziek niet zo erg is en dat je er dus best naar kunt luisteren. Maar als je bij de Here Jezus hoort, hoor je toch niet bij de vijanden van de Here God? Natuurlijk zijn er ‘onschuldige’ nummers van bepaalde groepen. Maar hoe zit dat met de rest van hun muziek? Als zo’n groep ook nummers maakt waarin God belachelijk wordt gemaakt, dan geloof ik niet meer zo in dat ene ‘onschuldige’ nummer. Daarnaast moet de vraag gesteld worden: Waar brengt popmuziek je? Veel cd-winkels zijn het voorportaal van de hel, ga daar maar eens met je bijbel staan, dan sta je zo weer buiten. Of bedenk je - als je daar staat - dat de Here Jezus plotseling terugkomt, dan vlieg je toch meteen onder de bakken? En wat te denken van popconcerten en discotheken, met alle goddeloosheid die zich daar afspeelt."
Hoe zit het dan met gospelmuziek?
"Het woord ‘gospel’ betekent Evangelie, dat wil zeggen: het goede nieuws. Alles wat buiten geloof om gedaan wordt, is per definitie zonde. Bij christelijke muziek moet je altijd naar de bron kijken: wie maakt deze muziek? Hoe staat een christelijke artiest in het leven? Dat heeft alles te maken met het kindschap Gods, of iemand wedergeboren is. De Bijbel staat vol met voorbeelden van mensen die wél geloofden, maar zich niet omkeerden op de weg van hun zonden. Er zijn dus goede en slechte christelijke artiesten."
Hoe weet je dan wat voor vlees je in de kuip hebt?
"Als een artiest een kind van God is, blijkt dat uit de manier van leven, liedjes schrijven en optreden. Als God op een concertavond door de artiest aanbeden wordt, als hij zijn eigen eer afwijst en God de eer geeft en als het Woord op zo’n avond spreekt, dan is het duidelijk dat deze christen de muziek gebruikt om goed te doen. Niet de liedjes, niet de artiest, maar het Woord doet het uiteindelijk."
Ariene

Bericht door Ariene »

Even off topic, maar het deed me hier aan denken:

Satans Bijeenkomst (dit moet je even lezen, ook al heb je het druk)
Satan hield een wereldwijde conferentie voor demonen. In zijn opening zei hij: We kunnen de christenen er niet van weerhouden om naar de kerk te gaan. We kunnen ze er niet van weerhouden in hun bijbel te lezen. We kunnen ze zelfs niet weerhouden, om een intieme relatie met hun Verlosser te hebben. Zodra ze Jezus aannemen, is onze macht over hen verbroken. Dus laat ze naar de kerk gaan, laat ze hun maaltijden hebben. Maar zorg er voor dat ze geen tijd hebben. Geen tijd om een relatie op te bouwen met Jezus.

Dit is wat ik wil dat jullie doen, zei de duivel. Leid ze af van hun pogingen om hun Verlosser te bereiken, en blijf dat volhouden.

Hoe moeten we dat doen? Vroegen zijn demonen.

Houd ze bezig met het nutteloze van het leven, en verzin verschillende dingen om hun gedachtes ervoor te sluiten, antwoordde hij. Verleid ze om maar te blijven kopen en te lenen. Overtuig de vrouwen ervan om ook veel uren te gaan werken. En de mannen om 6 of 7 dagen per week te werken; 10-12 uur per dag. Zodat hun leven leeg blijft.

Laat ze geen tijd over hebben om met hun kinderen door te brengen. Zodat hun familie uit elkaar valt en ze in hun huizen geen rust kunnen vinden van het dagelijkse werk. Stimuleer hun gedachten te veel, zodat ze die stille stem niet zullen horen. Lok ze om naar de radio, cassette of CD te luisteren naar niet-christelijke muziek, terwijl ze onderweg zijn of gewoon thuis. Laat ze thuis en op het werk ook naar de TV en computers kijken naar alles wat de wereld biedt. Dit zal hun gedachten vertroebelen en verwarring stichten, zodat ze breken met de eensgezindheid met Christus.

Leg tijdschriften en nieuwsbladen op de tafels waar ze koffie drinken. Overstelp hun gedachten 24 uur lang met het nieuws. Val binnen op de momenten dat ze langs de reclame/nieuwsborden rijden. Laat hun mailboxen volstromen met mailtjes, bestel catalogi, of andere nieuwsbrieven of bestelformulieren om nieuwe, gratis producten/diensten te kopen die ze valse hoop geven.

Laat mooie modellen zien op tijdschriften en op de TV zodat de mannen zullen geloven, dat schoonheid van buiten belangrijker is. Dat ze daardoor ontevreden worden over hun vrouw, zodat ze alle 2 moe zullen zijn om elkaar lief te hebben. Geef vrouwen hoofdpijn, zodat ze hun mannen niet de liefde kunnen geven die ze nodig hebben. De mannen zullen dan andere vormen van liefde gaan zoeken.

Hun families zullen dan snel uit elkaar vallen!

Geef ze de kerstman zodat ze hun kinderen niet meer zullen leren over de werkelijke betekenis van kerst. Geef ze een paashaas, zodat ze niet meer zullen praten over de opstanding van Jezus, en dat Hij de dood heeft overwonnen. Zelfs als ze tijd voor ontspanning hebben laat ze dan buitensporig zijn, zodat ze uitgeput thuiskomen. Houd ze druk bezig om ze te weerhouden om van de natuur, Gods schepping, te genieten. Laat ze daarvoor in de plaats naar pretparken gaan, naar sportevenementen, concerten en bioscopen.

Houd ze bezig!

En als ze zoeken naar spirituele vriendschap/omgang, zorg dan dat er over hun gepraat/geroddeld wordt zodat hun geweten bezwaard is met al die problemen. Geef ze zoveel goede dingen in het leven dat ze geen tijd hebben om naar de kracht van Jezus te zoeken. Ze zullen al snel alles op eigen kracht gaan/willen doen. Ze zullen geloven dat ze hun gezondheid en familie aan hun eigen werk te danken hebben.

Het zal werken! Zeker .. het zal werken!

Het is een plan! Demonen proberen overal christenen te overstelpen, zodat ze te weinig tijd hebben voor hun gezin en voor God. Zodat ze geen tijd hebben om andere mensen over Jezus te vertellen. Ik denk dat de vraag is, heeft de duivel succes met dit plan? Jij bent de rechter!

Betekent druk zijn:

Being (ben)
Under (onder)
Satan's (satans)
Yoke? (juk)

Verzend dit, stuur het door, als je het tenminste niet te druk hebt!
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Klavier schreef:
Adorote schreef:
Klavier schreef:

Verklaar je nader. Ik zie het niet. Ik lees kennelijk niet goed. Dan heb ik meer input nodig van je.
In het verstrekken van méér input is hij nooit zo sterk, hooguit in het je toeschreeuwen (bij herhaling) dat je goed moet lezen, ook al is het geschrevene zo helder als koffiedik.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dat is toch wel helder, voor degenen die Adorote al wat langer kennen?
Volg Jezus na in je leven en ga naar de kerk als er kerk is (gehouden wordt), of ga in de woestijn wonen.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Miscanthus schreef:

Dat is toch wel helder, voor degenen die Adorote al wat langer kennen?
Volg Jezus na in je leven en ga naar de kerk als er kerk is (gehouden wordt), of ga in de woestijn wonen.
Misc............nu jij even goed lezen wát ik precies schreef", niet altijd is hij helder, dát is de teneur van mijn commentaartje
Plaats reactie