peilingen
Ik denk dat de de peilingen dit keer niet zoveel zeggen:Petrus schreef:Het worden héle rare verkiezingsuitslagen: volkomen euforie voor twee: CDA en SP, en droevenis voor LPF/Fortuyn en VVD en PvdA
altháns, zoals het er NU uitziet
1. SP heeft onrealistisch veel zetels in de peilingen, veel mensen zullen uiteindelijk PvdA of GL stemmen.
2. Rechts is verdeeld, en twijfelt welke partij het stemmen zal. Ik verwacht dat VVD en PVV hierdoor in de stemming meer zetels zal halen dan nu zichtbaar in de peilingen. Alhoewel ik niet verwacht dat PVV echt groot zal worden (schat zo 3 tot 9 zetels)
3. CU staat ook te hoog in de peilingen. Waarschijnlijk zullen vele uiteindelijk toch CDA stemmen ('strategisch'), of SGP (mn. onder refo jongeren zijn er nogal wat die zeggen CU te stemmen, maar uiteindelijk toch op het SGP knopje drukken). Door dit laatste verwacht ik dat de SGP iets hoger uitkomt, nl. 3 zetels
Het enige wat we denk ik wel kunnen concluderen uit de peilingen, is dat de CDA weer de grootste zal worden. En niet geheel onterecht: zo slecht hebben ze het afgelopen regeringsperiodes (post-paars) helemaal niet gedaan...
TNS NIPO peiling:
Klomp
Code: Selecteer alles
TK03 1-6'06 6-11'06 13-11'06
CDA 44 25 39 40
PvdA 42 46 35 34
VVD 28 33 24 22
SP 9 16 25 28
GL 8 8 7 6
LVF 8 1 0 0
D66 6 4 1 2
CU 3 7 8 8
SGP 2 2 2 2
PVV - 8 6 5
Eén NL - - 2 1
PvdD - - 1 2
PvNL - - 0 0
Hm tja... het lijkt me heeeeel moeilijk te meten, de kleine partijen, je moet al onder heel veel mensen het onderzoeken om een beetje een goed beeld te krijgen, daarnaast moet de verhouding dorp / platteland weer goed zijn en de verhouding wel/geen biblebelt ookrefo schreef:Ik kan ook niet zo goed volgen dat vier weken geleden de SGP op 2,4% stond en nu op 1,2%. Zoveel fluctuatie zit daar helemaal niet in. Ik heb eens een 'peiler' horen zeggen dat ze de SGP als ijkpunt namen om te zien of de prognose betrouwbaar was. Dit ivm de redelijk stabiele uitslagen.

Maar ja, de CU wel naar 8 zetels, ik hoop toch stiekem dat deze peilingen betrouwbaar blijken te zijn. Ik denk dat 8 zetels wel vrij hoog gegrepen is maar ik hoop het van harte...... misschien ben ik gewoon wat kleingelovig

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
[quote="Marnix"]
Hm tja... het lijkt me heeeeel moeilijk te meten, de kleine partijen, je moet al onder heel veel mensen het onderzoeken om een beetje een goed beeld te krijgen, daarnaast moet de verhouding dorp / platteland weer goed zijn en de verhouding wel/geen biblebelt ook
[quote]
Kan wel wezen, maar 't is hun vak om betrouwbaar te peilen.
Je zou kunnen vragen: wat stemde u de vorige keer? Die uitslag is bekend en zo heb je een betrouwbaar ijkpunt.
Ik denk dat steeds meer per internet gepeild wordt. Daarin loopt ondanks alles de SGP achterban toch achter.
Hm tja... het lijkt me heeeeel moeilijk te meten, de kleine partijen, je moet al onder heel veel mensen het onderzoeken om een beetje een goed beeld te krijgen, daarnaast moet de verhouding dorp / platteland weer goed zijn en de verhouding wel/geen biblebelt ook

[quote]
Kan wel wezen, maar 't is hun vak om betrouwbaar te peilen.
Je zou kunnen vragen: wat stemde u de vorige keer? Die uitslag is bekend en zo heb je een betrouwbaar ijkpunt.
Ik denk dat steeds meer per internet gepeild wordt. Daarin loopt ondanks alles de SGP achterban toch achter.
ach, als je eerst lid wordt van een kerkgemeente die tegen internet is (dat zijn er toch méér dan je denkt), en je neemt dan een paar maanden later tóch internet omdat de kerkenraad er dan niet meer achter zal komen, tja, dán ben je in het geniep bezigAriene schreef:Oeh.... gevaarlijk.al moet het in het geniep.....
Hoe verhoudt zich dit tot "Gij geheel anders?"
(direct uit eerste hand gehoord, dus van een betrokkene zélf)
Dus in dit opzicht is het NIET "Gij geheel ánders....maar Gij net als de wereld.
Of op het werk.Petrus schreef:al moet het in het geniep.............Tiberius schreef:Vergeet dat maar gerust.refo schreef:Daarin loopt ondanks alles de SGP achterban toch achter.
Dan moet De Hond daar maar eens een peiling over houden.refo schreef:Nee, hoor, dat is echt waar.
Het neemt wel toe, maar ik denk dat onder de SGP-achterban toch de meeste internetloze mensen zitten. Ik ken er tenminste nogal wat.
Leuk klusje voor hem.