Pagina 7 van 14
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:05
door Tiberius
Bert Mulder schreef:Ik meen dat Gods normale weg met kinderen van gelovige ouders is, dat ze al vroeg in de kindsjaren levend gemaakt worden.
Even voor de duidelijkheid, Bert: bedoel je hiermee
alle kinderen van gelovige ouders?
Wat doe je dan met bijvoorbeeld Kain, Ismael, Ezau, etc?
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:14
door Afgewezen
Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:19
door Erasmiaan
Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:19
door JolandaOudshoorn
Tiberius schreef:Bert Mulder schreef:Ik meen dat Gods normale weg met kinderen van gelovige ouders is, dat ze al vroeg in de kindsjaren levend gemaakt worden.
Even voor de duidelijkheid, Bert: bedoel je hiermee
alle kinderen van gelovige ouders?
Wat doe je dan met bijvoorbeeld Kain, Ismael, Ezau, etc?
Ehm, ik weet zeker dat Bert dat niet bedoeld. Het gaat hierbij om de kinderen waarvan later blijkt dat zij ware gelovigen zijn. En ik denk dat hij daarin gelijk heeft.
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:20
door JolandaOudshoorn
Erasmiaan schreef:Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
:roll: :roll: :shock:
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:22
door Tiberius
Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Ook dat deel van de gemeente, dat dat zelfmishagen van HC vr+antw 81 niet kent?
En niet weet van een inplanting in Christus?
Of het beginsel van de dankbaarheid?
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:42
door caprice
Erasmiaan schreef:Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
Kijk, dit is helder verwoord de kern.
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:42
door geledu
Wat is het juist van belang, ook tov het HA, om ons hart te onderzoeken of het genadewerk in ons wel waarheid is.
Als ik de reacties lees dan wordt er bijna vanuit gegaan dat als je geen openbare zonde begaat dat er dan plaats is aan het Heilig Avondmaal.
Maar toch wordt er ook in het formulier nadrukkelijk de vinger bijgelegd dat we ons recht zouden beproeven !
We zullen moeten onderzoeken of er nu iets is van dat zich zelf verfoeien en mishagen vanwege onze zonden en vervloeking, en dat we ons daarin voor God behoren te verootmoedigen.
We zullen ook moeten onderzoeken of we nu die gewisse beloften mogen geloven dat ons al onze zonden om Jezus Christus vergeven zijn.
Ten derde schrijft het formulier, moeten we ons onderzoeken of we gezind zijn om voortaan in ons leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen.
Als we deze zaken op ons in laten werken , is het niet een zomaar voor alle leden aangaan.
Dan is het zo menigmaal een worsteling of we nu waarlijk dat Goddelijke recht hebben.
Als het goed is is er de bede in het hart uit
Ps 139 vrs 23 en 24 : Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Ik wil hiermee de twijfel niet tot het ware stellen , nee, ongeloof is zonde, maar een nauwkeurig zelfonderzoek is een Bijbelse opdracht.
En als de vorst der duisternis er dan weer op komt dan is het zo menigmaal de vraag : Is God met mij begonnen of ben ik met God begonnen ?.
Deze zaken zijn niet vreemd voor hen die genade kennen, lees eens het mooie boekje van Petrus Immens : De Godvruchtige avondmaalganger, wat een zielevragen komen er daar naar boven en wat worden die op een verhelderende wijze besproken.
En wat is het dan juist een wonder dat juist ook het sacrament van het HA is ingesteld om het geloof te versterken.
Het is tot versterking van zowel het zwakke en het sterke geloof, maar er zal wel waarzaligmakend geloof moeten zijn , willen we met vrucht voor eigen hart en ziel het HA houden.
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:48
door Mariavt
caprice schreef:Erasmiaan schreef:Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
Kijk, dit is helder verwoord de kern.
Helemaal mee eens.......... :!:
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:54
door Afgewezen
Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Ook dat deel van de gemeente, dat dat zelfmishagen van HC vr+antw 81 niet kent?
En niet weet van een inplanting in Christus?
Of het beginsel van de dankbaarheid?
1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee heen zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en
allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke steenrots, die volgde, en de steenrots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Dat kan dus: deel hebben aan de sacramenten (Doop en Avondmaal, in het OT besnijdenis en Pascha) en dat toch God geen welgevallen aan je heeft.
In Israël moest men het Pascha gebruiken, bekeerd of onbekeerd. Zou ditzelfde niet gelden voor het Avondmaal. We mogen het Avondmaal niet onbekeerd gebruiken? Nee, maar we mogen helemaal niets onbekeerd doen! Ook geen belijdenis doen, ook je kinderen niet laten dopen, ook niet trouwen, ook niet eten, ook niet drinken...
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:56
door Bert Mulder
JolandaOudshoorn schreef:Tiberius schreef:Bert Mulder schreef:Ik meen dat Gods normale weg met kinderen van gelovige ouders is, dat ze al vroeg in de kindsjaren levend gemaakt worden.
Even voor de duidelijkheid, Bert: bedoel je hiermee
alle kinderen van gelovige ouders?
Wat doe je dan met bijvoorbeeld Kain, Ismael, Ezau, etc?
Ehm, ik weet zeker dat Bert dat niet bedoeld. Het gaat hierbij om de kinderen waarvan later blijkt dat zij ware gelovigen zijn. En ik denk dat hij daarin gelijk heeft.
Dat is zeker wat ik bedoel. Want niet alle kinderen der gelovigen zijn uitverkoren.
En het Heilig Avondmaal is beslist alleen voor dengenen die deel aan Christus hebben.
Moet je ook beslist Calvijn lezen over het Heilig Avondmaal, in zijn Institutes, bijvoorbeeld.
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:58
door Mariavt
Afgewezen schreef:
Of het beginsel van de dankbaarheid?
1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee heen zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke steenrots, die volgde, en de steenrots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Dat kan dus: deel hebben aan de sacramenten (Doop en Avondmaal, in het OT besnijdenis en Pascha) en dat toch God geen welgevallen aan je heeft.
In Israël moest men het Pascha gebruiken, bekeerd of onbekeerd. Zou ditzelfde niet gelden voor het Avondmaal. We mogen het Avondmaal niet onbekeerd gebruiken? Nee, maar we mogen helemaal niets onbekeerd doen! Ook geen belijdenis doen, ook je kinderen niet laten dopen, ook niet trouwen, ook niet eten, ook niet drinken...
En degenen dan die geen deel aan Christus hebben..... die eten en drinken zichzelven een oordeel.........
Geplaatst: 11 mei 2007, 19:58
door Afgewezen
Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Geplaatst: 11 mei 2007, 20:00
door Mariavt
Afgewezen schreef:Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Klopt maar als je niet in Christus begrepen bent, mág je niet aan het avondmaal deelnemen. En meer zeg ik er niet over dan dat ik het met Bert eens ben..........
Geplaatst: 11 mei 2007, 20:01
door Afgewezen
Mariavt schreef:Afgewezen schreef:Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Dat ligt eraan of je in Christus begrepen bent.......
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: welke kant je ook opgaat, als je onbekeerd bent, dus niet in Christus begrepen bent, doe je het altíjd fout.
En waarom dan wél belijdenis doen, wél je kinderen laten dopen... maar níét aan het Avondmaal gaan?