Jongeren aan het avondmaal

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:Ik meen dat Gods normale weg met kinderen van gelovige ouders is, dat ze al vroeg in de kindsjaren levend gemaakt worden.
Even voor de duidelijkheid, Bert: bedoel je hiermee alle kinderen van gelovige ouders?
Wat doe je dan met bijvoorbeeld Kain, Ismael, Ezau, etc?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:Ik meen dat Gods normale weg met kinderen van gelovige ouders is, dat ze al vroeg in de kindsjaren levend gemaakt worden.
Even voor de duidelijkheid, Bert: bedoel je hiermee alle kinderen van gelovige ouders?
Ehm, ik weet zeker dat Bert dat niet bedoeld. Het gaat hierbij om de kinderen waarvan later blijkt dat zij ware gelovigen zijn. En ik denk dat hij daarin gelijk heeft.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
:roll: :roll: :shock:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Ook dat deel van de gemeente, dat dat zelfmishagen van HC vr+antw 81 niet kent?
En niet weet van een inplanting in Christus?
Of het beginsel van de dankbaarheid?
caprice

Bericht door caprice »

Erasmiaan schreef:Ik vind heel deze topic onzin. Het is toch duidelijk als je het avondmaalsformulier leest dat alleen degenen die in Christus zijn deel mogen nemen aan het avondmaal? Degenen die dus niet aangaan aan het avondmaal betonen daarmee niet in Christus te zijn. Geen rare verhalen dan over avondmaalmijding enzo.
Kijk, dit is helder verwoord de kern.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
geledu

Bericht door geledu »

Wat is het juist van belang, ook tov het HA, om ons hart te onderzoeken of het genadewerk in ons wel waarheid is.
Als ik de reacties lees dan wordt er bijna vanuit gegaan dat als je geen openbare zonde begaat dat er dan plaats is aan het Heilig Avondmaal.

Maar toch wordt er ook in het formulier nadrukkelijk de vinger bijgelegd dat we ons recht zouden beproeven !
We zullen moeten onderzoeken of er nu iets is van dat zich zelf verfoeien en mishagen vanwege onze zonden en vervloeking, en dat we ons daarin voor God behoren te verootmoedigen.
We zullen ook moeten onderzoeken of we nu die gewisse beloften mogen geloven dat ons al onze zonden om Jezus Christus vergeven zijn.
Ten derde schrijft het formulier, moeten we ons onderzoeken of we gezind zijn om voortaan in ons leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen.

Als we deze zaken op ons in laten werken , is het niet een zomaar voor alle leden aangaan.
Dan is het zo menigmaal een worsteling of we nu waarlijk dat Goddelijke recht hebben.
Als het goed is is er de bede in het hart uit
Ps 139 vrs 23 en 24 : Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Ik wil hiermee de twijfel niet tot het ware stellen , nee, ongeloof is zonde, maar een nauwkeurig zelfonderzoek is een Bijbelse opdracht.
En als de vorst der duisternis er dan weer op komt dan is het zo menigmaal de vraag : Is God met mij begonnen of ben ik met God begonnen ?.

Deze zaken zijn niet vreemd voor hen die genade kennen, lees eens het mooie boekje van Petrus Immens : De Godvruchtige avondmaalganger, wat een zielevragen komen er daar naar boven en wat worden die op een verhelderende wijze besproken.
En wat is het dan juist een wonder dat juist ook het sacrament van het HA is ingesteld om het geloof te versterken.

Het is tot versterking van zowel het zwakke en het sterke geloof, maar er zal wel waarzaligmakend geloof moeten zijn , willen we met vrucht voor eigen hart en ziel het HA houden.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

caprice schreef:
Kijk, dit is helder verwoord de kern.
Helemaal mee eens.......... :!:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Ook dat deel van de gemeente, dat dat zelfmishagen van HC vr+antw 81 niet kent?
En niet weet van een inplanting in Christus?
Of het beginsel van de dankbaarheid?
1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee heen zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke steenrots, die volgde, en de steenrots was Christus.

5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Dat kan dus: deel hebben aan de sacramenten (Doop en Avondmaal, in het OT besnijdenis en Pascha) en dat toch God geen welgevallen aan je heeft.
In Israël moest men het Pascha gebruiken, bekeerd of onbekeerd. Zou ditzelfde niet gelden voor het Avondmaal. We mogen het Avondmaal niet onbekeerd gebruiken? Nee, maar we mogen helemaal niets onbekeerd doen! Ook geen belijdenis doen, ook je kinderen niet laten dopen, ook niet trouwen, ook niet eten, ook niet drinken...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Ehm, ik weet zeker dat Bert dat niet bedoeld. Het gaat hierbij om de kinderen waarvan later blijkt dat zij ware gelovigen zijn. En ik denk dat hij daarin gelijk heeft.
Dat is zeker wat ik bedoel. Want niet alle kinderen der gelovigen zijn uitverkoren.

En het Heilig Avondmaal is beslist alleen voor dengenen die deel aan Christus hebben.

Moet je ook beslist Calvijn lezen over het Heilig Avondmaal, in zijn Institutes, bijvoorbeeld.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef: Of het beginsel van de dankbaarheid?
1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee heen zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke steenrots, die volgde, en de steenrots was Christus.

5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Dat kan dus: deel hebben aan de sacramenten (Doop en Avondmaal, in het OT besnijdenis en Pascha) en dat toch God geen welgevallen aan je heeft.
In Israël moest men het Pascha gebruiken, bekeerd of onbekeerd. Zou ditzelfde niet gelden voor het Avondmaal. We mogen het Avondmaal niet onbekeerd gebruiken? Nee, maar we mogen helemaal niets onbekeerd doen! Ook geen belijdenis doen, ook je kinderen niet laten dopen, ook niet trouwen, ook niet eten, ook niet drinken...
En degenen dan die geen deel aan Christus hebben..... die eten en drinken zichzelven een oordeel.........
Laatst gewijzigd door Mariavt op 11 mei 2007, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Afgewezen schreef:Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Klopt maar als je niet in Christus begrepen bent, mág je niet aan het avondmaal deelnemen. En meer zeg ik er niet over dan dat ik het met Bert eens ben..........

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mariavt schreef:
Afgewezen schreef:Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
Dat ligt eraan of je in Christus begrepen bent.......
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: welke kant je ook opgaat, als je onbekeerd bent, dus niet in Christus begrepen bent, doe je het altíjd fout.
En waarom dan wél belijdenis doen, wél je kinderen laten dopen... maar níét aan het Avondmaal gaan?
Plaats reactie