Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Als ik even 1 Korinthe 10 erbij pak (Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad.), vind jij dan, dat ook dat deel maar aan moet gaan?
Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
Ook dat deel van de gemeente, dat dat zelfmishagen van HC vr+antw 81 niet kent?
En niet weet van een inplanting in Christus?
Of het beginsel van de dankbaarheid?
1 En ik wil niet, broeders, dat u er geen weet van hebt dat onze vaderen allen onder de wolk waren en allen door de zee heen zijn gegaan,
2 en dat allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 en
allen hetzelfde geestelijke voedsel gegeten hebben,
4 en allen dezelfde geestelijke drank gedronken hebben. Zij dronken namelijk uit een geestelijke steenrots, die volgde, en de steenrots was Christus.
5 Maar in de meesten van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn neergeveld in de woestijn.
Dat kan dus: deel hebben aan de sacramenten (Doop en Avondmaal, in het OT besnijdenis en Pascha) en dat toch God geen welgevallen aan je heeft.
In Israël moest men het Pascha gebruiken, bekeerd of onbekeerd. Zou ditzelfde niet gelden voor het Avondmaal. We mogen het Avondmaal niet onbekeerd gebruiken? Nee, maar we mogen helemaal niets onbekeerd doen! Ook geen belijdenis doen, ook je kinderen niet laten dopen, ook niet trouwen, ook niet eten, ook niet drinken...