Dordtse Leerregels Hoofd 1 Artikel 17

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:
Miscanthus schreef:Die man hadden ze nooit af mogen zetten.
Een "verliezer" wordt later vaak verheerlijkt.

Ik spreek hier geen waarde oordeel uit !!!
Maar laten we het relatieveren waar er twee kijven zijn er twee fout !!

Wat niet wegneemt dat het beiden Gods kinderen en knechten geweest zijn !!
Er wordt hier niemand verheerlijkt.
En ik spreek wel een waardeoordeel uit. Hij heeft een officiele behandeling gehad en met de persoon lijken ook zijn theologische opvattingen onder het stof geraakt. Daar gaat het me in eerste instantie om. Want door zijn afzetting lijkt het alsof de uitspraken die Ds Kok (bijbels onderbouwd en volledig gereformeerd) deed, nu niet meer gedaan durven worden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Klavier schreef:
Miscanthus schreef:Die man hadden ze nooit af mogen zetten.
Kun jij deze geschiedenis wat toelichten?
Ik ken deze dominee alleen vanuit beschrijvingen van voor de oorlog. Daarin is het een hele goede vriend van Ds. Kersten.
http://www.refdag.nl/oud/opin/000603opin03.html

De kwestie-ds. R. Kok moet op de juiste wijze behandeld worden

De wond die na vijftig jaren nog draagt

De Gereformeerde Gemeenten moeten de schorsing van ds. R. Kok in 1950 heroverwegen. Dat bepleit de heer E. de Jong uit Lemmer in een appèl-bezwaarschrift. In een interview gaf ds. A. Moerkerken vorige week aan dat er tegen de persoon van ds. Kok geen bedenkingen zijn, maar dat de bezwaren tegen diens opvattingen voor hem blijven. De hervormde predikant ds. R. van Kooten, kleinzoon van ds. Kok, maakt bezwaar tegen de interpretatie van de feiten door ds. Moerkerken.

Met droefheid heb ik kennisgenomen van het interview met ds. A. Moerkerken, al was ik hem wel dankbaar voor de opmerking dat hij niet twijfelde aan de staat van ds. Kok en tevens toegaf dat de procedure niet geheel zorgvuldig is geweest.

Desondanks voel ik mij, nu deze gevoelige zaak rond ds. Kok weer in het openbaar is aangesneden, gedrongen erop in te gaan. Ik reageer niet zomaar als kleinzoon vanuit de bloedband. Als bewijs moge dienen dat ik in de jaren zeventig voor mijn doctoraalstudie bij prof. dr. Otto. J. de Jong bezig was met een scriptie over de theologie van ds. R. Kok. Prof. De Jong oordeelde dat ik hierbij ook het leven van ds. Kok diende te behandelen om ook dit deel van de kerkgeschiedenis zorgvuldig vast te leggen.

Hierna heb ik mij grondig verdiept in zijn leven. In de vele gesprekken met mijn grootvader probeerde ik op wetenschappelijk wijze door te vragen om bij de diepste dingen uit te komen. Zo ging ik ook op zoek naar (bewijs)stukken en bezocht allerlei mensen die nog in leven waren.

Gaandeweg schrok ik zo van hetgeen er eigenlijk speelde, dat ik prof. De Jong meedeelde met het onderzoek te stoppen, omdat ik niet wilde dat door mijn publicatie de Gereformeerde Gemeenten uiteen zouden spatten. Ik begon liever opnieuw met een geheel andere studie. Ds. Kok was het hier helemaal mee eens, want hij heeft tot het einde van zijn leven de Gereformeerde Gemeenten liefgehad.

Met moeite laat ik in dit artikel verschillende zaken rusten. Bijvoorbeeld dat ds. Moerkerken alleen uitgaat van de summiere synodeverslagen en blijkbaar niet beschikt over de bijna woordelijke verslagen van de ter classis en synode aanwezige ouderlingen uit Veenendaal. Eveneens dat hij een oordeel velt over uitspraken van ds. Kok (bijvoorbeeld dat er in de hel niet gewerkt wordt en zelfs Nestoriaanse) zonder in de bronnen op te zoeken hoe en in welk verband ze gezegd zijn. Ook de kwalijke rol die een jonge onderwijzer heeft gespeeld. Eveneens de theologische kwestie over de twee of drie verbonden.

Ik wil alle ruimte gebruiken om enkele punten aan te reiken die duidelijk maken waarom de kwestie na vijftig jaren nog steeds opduikt en de wond blijkbaar nog steeds draagt: er zit ”dood materiaal” (medische term) in dat nooit opgespoord en verwijderd werd.

Wonderlijke kwestie
Het moet tot nadenken stemmen, dat velen voelen dat er met deze kwestie iets wonderlijks aan de hand is. In de eerste plaats is er niemand die twijfelt aan de geestelijke staat van ds. Kok en eenieder heeft respect voor zijn levenswandel. In de tweede plaats voelen velen dat er meer gespeeld moet hebben. Ook ds. Moerkerken. Hij zegt immers: „Er was sprake van jarenlange persoonlijke conflicten tussen predikanten. Die kloof werd al dieper. De verhoudingen waren diepgaand verstoord.”

Ds. Moerkerken heeft gelijk, maar dan is het nu een heilige plicht eindelijk te onderzoeken wat er eerst was en waarom het eerst was. Heeft de kwestie geleid tot verstoorde verhoudingen of hebben deze juist geleid tot een aanscherping van de theologische kwestie? Ik verzeker u dat het laatste het geval was. Omdat ds. Kok op bepaalde punten zich tegenover ds. Kersten moest opstellen, heeft hij zich diens gram op de nek gehaald. Ik zal er u enkele noemen.

Ds. Kersten was erg gelukkig met het feit dat een doctor in de theologie overkwam naar zijn kerkverband. Hij wilde zo snel mogelijk dr. C. Steenblok als docent benoemen in Rotterdam. Wie was ertegen? Ds. Kok. Waarom? „Deze predikant heeft nog niet het getuigenis van de gemeenten en de Schrift beveelt geen nieuwelingen te nemen, opdat zij niet opgeblazen worden.”

Op een morgen werd deze zaak behandeld in het curatorium. Ds. Kersten liep vast op de vastberadenheid van ds. Kok. Toen Kok 's middags in de trein naar huis zat, werd er zonder zijn weten een nieuwe vergadering gehouden waarin dr. Steenblok alsnog benoemd werd. Dat ds. Kok op dit punt volgens de Gereformeerde Gemeenten gelijk gehad moet hebben, blijkt uit het feit dat Steenblok in 1953 als docent ontslagen werd.

Tweede Wereldoorlog
De diepste conflicten tussen ds. Kersten en ds. Kok dateren uit WO II en zijn niet zomaar glad te strijken met een beroep op een verschillend theologisch beantwoorden van de vraag of je wel of niet in verzet mocht komen tegen de bezettende macht. Bij ds. Kersten was niet alleen sprake van een lijdelijk bukken voor de Duitse overheid, maar ook van een pragmatisch gebruikmaken van de Duitsers.

Dr. W. Fieret is bij zijn promotieonderzoek in het Rijksarchief een brief van S. Kersten tegengekomen waarin hij mede namens zijn vader, ds. Kersten, aan Max Blokzijl (een topfiguur binnen de NSB) meldde dat drukkerij De Banier bereid was alle voorkomende drukwerk voor de bezettende macht te verzorgen. Dit is niet niks. Hier botsten niet zomaar twee krachtige naturen, maar principiële overtuigingen. Zo weigerde Kok in de oorlog met ds. Kersten op bezoek te gaan bij Rost van Tonningen. Kok gehoorzaamde ds. Kersten niet toen de scholen van de Gereformeerde Gemeenten het advies kregen de Joodse kinderen bij de bezetter aan te geven. Hij volgde hem ook niet toen het voorschrift kwam het Duitse bevel te gehoorzamen alle vacatures aan Den Haag te melden, zodat NSB-onderwijzers benoemd konden worden.

Na WO II kwamen er nog nieuwe punten bij. Toen ds. Kersten voor twee zuiveringscommissies moest verschijnen, verzocht hij ds. Kok een verslag te maken van Koks ondergrondse activiteiten. Kok weigerde omdat hij aanvoelde dat ds. Kersten deze voor zijn eigen verdediging wilde gebruiken en dit vond hij onrechtvaardig. Bovendien was er na de oorlog veel werk in te halen. Toen ds. Kersten veroordeeld werd tot een forse geldboete, benaderde hij ds. Kok, die een kerkelijke kas beheerde. Ds. Kok weigerde echter geld van het kerkvolk door te sluizen.

Aanbod
Zetten deze gegevens de kwestie, die slechts twee, drie jaren later plaatsvond, niet in een ander licht? Hierbij speelde uiteraard ook mee dat onder invloed van dr. Steenblok niet alleen de theologie van ds. Kersten veranderde, maar ook het theologisch klimaat. Ds. Moerkerken moet maar eens onderzoeken hoe vroegere predikanten de genade aanboden. Volgens ds. Moerkerken mag je wel Christus aanbieden maar niet de beloften.

Maar wat is Christus zonder de beloften? Zijn de beloften zelfs meer dan Christus? Wat kun je nog aanbieden? Slechts een ”kraslot”. Het is mogelijk dat je een prijs hebt. Het kan voor u zijn. Een predikant weet immers niet wie wel of niet uitverkoren is. Maar is dat het kunnen van Gods beloften? Ik denk aan Psalm 81:11, waar de HEERE vanuit Zijn verbond met geheel Israël (Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland heeft uitgevoerd) komt met Zijn bevel en belofte: „Doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.” Hierbij gaat het duidelijk niet om de uitverkorenen, want de HEERE vervolgt: „Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild.”

Ds. Moerkerken doet de zaak geen recht als hij zonder meer stelt dat ds. Kok op de classis verschillende uitspraken heeft moeten herroepen. Kok heeft gezegd dat hij die uitspraken die verkeerd uitgelegd konden worden, wilde terugnemen. Dat is iets anders. Ds. Moerkerken vermeldt ook niet dat de zaak in Barneveld afgerond werd en mede door een onkies handelen van ds. Van de Ketterij weer ter synode kwam.

Ds. Moerkerken geeft ook een verkeerde indruk wanneer hij stelt dat hij Gods volk met respect hoorde spreken over de jonge Kok. Theologisch is er in diepste wezen geen verschil tussen de jonge Kok uit Aagtekerke en de latere uit Gouda en Veenendaal. De oude Kok was niet minder geliefd.

Herbezinning
Het is veelzeggend dat bijvoorbeeld ds. W. C. Lamain en ds. A. Vergunst geregeld bij hem op bezoek kwamen. Het is aan een bezoek van ds. Vergunst te danken dat Kok zich in 1971 nog eenmaal tot de synode wendde. Ds. Vergunst zei dat 1950 nooit had mogen gebeuren en nog steeds gevolgen voor de gemeenten had. Toen werd de zaak bij ds. Kok weer op het hart gebonden en schreef hij een brief. Ter synode werd deze op formele wijze afgehandeld: de brief was niet langs de juiste kerkelijke weg op de synodetafel gekomen... Ten slotte, wij letten toch ook op Gods hand in het verloop der dingen? Is het niet op zijn minst opmerkelijk te noemen en roept het niet tot (her)bezinning, dat juist die predikanten die zich sterk maakten voor de schorsing, zelf later geschorst moesten worden?

Wie wijs is, merke alle bovengenoemde zaken op en geve verstandig acht... Mocht zo de zaak nog eens ter synode komen. Niet voor ds. Kok, hij is in de hemelse heerlijkheid alle smaad en laster te boven. Ook niet voor de familie, want wij zijn nog steeds dankbaar voor déze vader en grootvader en ervaren nog steeds Gods zegen. Maar voor de Gereformeerde Gemeenten zelf omwille van het Woord, opdat na vijftig jaren het jubeljaar gebondenen in vrijheid mag stellen en verloren erfdelen mag terugschenken.
Klavier

Bericht door Klavier »

geledu schreef:Een "verliezer" wordt later vaak verheerlijkt.
Laten we daar voorzichtig mee zijn.
Tot de overkomst van zijn opponent in '43 was Ds. Kok zeer goed bevriend met Ds. Kersten.
Toch heeft Ds. Kersten die opponent in ieder geval tot 1948 gezien als zijn opvolger als docent aan de theologische school.
Daar is het m.i. misgegaan. Een nieuwkomer die nog geen 5 jaar binnen de gemeente staat, in conflict met een van de 'vaders' van het kerkverband.
Ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Kent iemand de inhoudelijke standpunten van '53 (daar gaat het over) op basis waarvan zowel de opponent als Ds. Kok zijn geschorst?
Toch wel opmerkelijk dat beide 'kemphanen' aan de kant gezet zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat hebben al deze oude koeien met DL 1/17 te maken?

By the way, ik ben het wat dat betreft:

1. Ds. Kok ben ik het met de synode eens
2. 1953, ben ik het met Dr. Steenblok eens

Zoals jullie weten, geloof ik ook niet in een 'aanbod'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja... dan geloof je ook niet in een God die een en al licht is... en zonder duisternis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:Tja... dan geloof je ook niet in een God die een en al licht is... en zonder duisternis.
Ik geloof juist wel (en persoonlijk) dat er een God is die een en al licht is.

Wat heb je aan een God die iets aanbied?

Je geloof toch in de 5 punten van Calvenisme? (Tulip)

1. Total Depravity - Totale doodstaat
2. Unconditional election - Onconditionele predestinatie
3. Limited atonement - beperkte verzoening
4. Irresistable grace - onweerstaanbare genade
5. Perseverence of the saints. - volharding der heiligen

Dan volgt het ook dat de mens in de totale doodstaat niets kan aannemen. Maar voor de uitverkorenen geld het dat de verzoening gewerkt wordt in ons hart door de Heilige Geest en het Woord, onweerstaanbaar. Hij maakt ons willend. En door Zijn Geest zullen we ook volharden.
2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.
dwaling:
2-6a. Die het onderscheid tussen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden, die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toeëigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de Pelagiaanse dwalingen in te geven.
Als je dus zegt dat je uit eigen wil een aanbod kunt aannemen, is dat Arminiaans.

Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is, en niet iedereen wordt zalig, doe je de aanbreuk aan de Sovereniteit van God.

Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is en iedereen wordt zalig, dan geloof je niet in de Schrift want er zijn duidelijke voorbeelden dat dat niet waar is.

God wil niet dat iedereen zalig wordt, en dus biedt het ook niet aan iedereen aan.

In de prediking moet de eis, het gebod van geloof en bekering aan iedereen komen, zeker. Maar het is een gebod, geen eenbod. HET IS GENADE, GEEN AANBOD.
1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).
En ook, het is zekerheid, geen twijfel:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Dus je zondigt door in plaats van op Christus en zijn voldoening te betrouwen, de middelen te gebruiken (en dat houdt ook in het Heilige Avondmaal), maar te zitten zuchten van "Ik hoop dat het noch eens waar voor mij zou mogen zijn".

Zoals art. 1/16 zegt dat dengenen die de verzekering des geloofs nog missen, zich niet tot de verworpenen mogen rekenen.

Hoe is het mogelijk voor een mens in zijn natuurstaat om de middelen te gebruiken? Van nature hebben wij daar nooit lust in. Dus alleen het feit al dat je de middelen gebruikt is mijns insziens al teken dat God in je werkt.

Zoals Paulus zegt tegen de Korinthiers:
Maar de natuurlijke mens35) begrijpt niet de36) dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet38) verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.39)
Natuurlijk schuilen er altijd hypocrieten in de kerk, zeker.

Maar ook, als je niet Heilig Avondmaal kunt vieren, kun je ook je kinderen niet laten dopen, kun je ook geen belijdenis doen. Want in elk formulier heb je in wezen de zelfde vragen te beantwoorden. Dus dan zou je meinedig zijn.
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.

En er staat niet: "beproeve zichzelven of u kunt eten"

Nee, er staat geschreven: "beproeve zichzelven en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker"
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier

Bericht door Klavier »

Wat heb je aan een God die iets aanbied?

Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten;
Des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijns eeds aan Izak;
Welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond,
Zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel.

God biedt hiet een erfdeel.
Wat je er aan hebt? ALLES!
Je geloof toch in de 5 punten van Calvenisme? (Tulip)

1. Total Depravity - Totale doodstaat
2. Unconditional election - Onconditionele predestinatie
3. Limited atonement - beperkte verzoening
4. Irresistable grace - onweerstaanbare genade
5. Perseverence of the saints. - volharding der heiligen
Helemaal mee eens. Uiteraard :wink:
Dan volgt het ook dat de mens in de totale doodstaat niets kan aannemen.
Ja.
Maar voor de uitverkorenen geld het dat de verzoening gewerkt wordt in ons hart door de Heilige Geest en het Woord, onweerstaanbaar. Hij maakt ons willend. En door Zijn Geest zullen we ook volharden.
Vast en Zeker!
2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.
Ja.

2-6a. Die het onderscheid tussen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden, die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toeëigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de Pelagiaanse dwalingen in te geven.
Ja

Als je dus zegt dat je uit eigen wil een aanbod kunt aannemen, is dat Arminiaans.
Ja, daarom mogen we troost putten uit de beloofde Trooster die de wil vernieuwt.
Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is, en niet iedereen wordt zalig, doe je de aanbreuk aan de Sovereniteit van God.
Sorry, Bert, dit komt nu even uit de lucht vallen.
Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is en iedereen wordt zalig, dan geloof je niet in de Schrift want er zijn duidelijke voorbeelden dat dat niet waar is.
Onzin, lees Avinck maar eens. Of werd er in de 17e eeuw al gedwaald op dit punt? Voor de duidelijkheid: Avinck heeft in het aanbod van genade beschreven. De kanttekenaren hebben zich mede gebaseerd op zijn geschriften.
Ik heb je een stukje Smytegelt en Beukelmans laten lezen, ergens in een topic. Moet je er nog meer oudvaders geciteerd worden? Ik heb genoeg :wink:
In de prediking moet de eis, het gebod van geloof en bekering aan iedereen komen, zeker. Maar het is een gebod, geen eenbod. HET IS GENADE, GEEN AANBOD.
Dit is een leugen.
Gods Woord zegt: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Gesproken tot de hele gemeente, alle gemeenteleden. Het gaat hier over verbond. Verbond op basis waarvan ALLE kinderen gedoopt worden. ALLE gemeente leden de wet krijgen voorgehouden. ALLE mensen schuldig worden gesteld.

1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).
JA
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
JA
Dus je zondigt door in plaats van op Christus en zijn voldoening te betrouwen, de middelen te gebruiken (en dat houdt ook in het Heilige Avondmaal), maar te zitten zuchten van "Ik hoop dat het noch eens waar voor mij zou mogen zijn".
JA. Maar toch geens slaafse wijze van middelen gebruiken?
Middelen zonder een aanbod van behoud is mijns inziens een wettisch juk van het oude testment, van voor de Verzoening van Christus die het mogelijk maakte Evangelie aan alle creaturen te prediken omdat er een VOLKOMEN genade verworven is.
Zoals art. 1/16 zegt dat dengenen die de verzekering des geloofs nog missen, zich niet tot de verworpenen mogen rekenen.
Is geen argument voor het niet mogen aanbieden van genade.
Hoe is het mogelijk voor een mens in zijn natuurstaat om de middelen te gebruiken? Van nature hebben wij daar nooit lust in. Dus alleen het feit al dat je de middelen gebruikt is mijns insziens al teken dat God in je werkt.
Ho even, dit is uitermate inconsistent.
Eerder zeg je, de mens wil niet.
Omdat de mens niet wil kan God ook niet zeggen dat Hij het wil, want dan zou de mens wel willen. Ik zeg het even met mijn eigen woorden. Op basis daarvan biedt God geen genade aan. Want de mens wil geen genade, dus God wil het niet, anders zou de mens WEL willen. (circelredenatie van de eerste orde)

Nu stel je evengoed dat de mens niet onder de middelen wil maar wat doen al die mensen dan in de kerk? Allemaal uitverkoren dan?
Ik ken mensen die bekeerd willen worden, die naar de middelen grijpen. Ze weten zich niet in Christus maar hun verstand klaagt hen aan. Zeg mij: Wordt hun genade aangeboden of niet?

Bert, zou jej mij hierop een duidelijk antwoord willen geven?
Maar de natuurlijke mens35) begrijpt niet de36) dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet38) verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.39)
Klopt. Gelukkig werkt de Heilige Geest. En mogen we niet twijfelen aan zijn Werk onder de verkondiging van het Evangelie.

Natuurlijk schuilen er altijd hypocrieten in de kerk, zeker.

Maar ook, als je niet Heilig Avondmaal kunt vieren, kun je ook je kinderen niet laten dopen, kun je ook geen belijdenis doen. Want in elk formulier heb je in wezen de zelfde vragen te beantwoorden. Dus dan zou je meinedig zijn.
Dus Jean de Labady maar navolgen?
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
En er staat niet: "beproeve zichzelven of u kunt eten"

Nee, er staat geschreven: "beproeve zichzelven en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker"
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik beaam wat je zegt. Maar wat is je punt in dezen?
schaap

Bericht door schaap »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar jij het vandaan haalt dat God niets aanbiedt. Volgens mij kunnen we een label op jou plakken :wink: met als opschrift: hypercalvinist. Omdat je dus met de uitverkiezing, Gods aanbod wegredeneert. Hierbij zie je over het hoofd dat God heel de bijbel heeft volgezet met aanbodden (of hoe spel je dat?). En die staan er niet voor niets. Door Gods Geest zullen sommige dat aanbod wel aannemen. En hoe dat precies werkt zijn honderden boeken over geschreven, maar ik hou het maar bij een mysterie. De wind waait waarheen Hij wilt. Etc.

Lees alsjeblieft de geschiedenis van de koperen slang. Daar BIEDT God ook uitkomst en genezing. Enkel door er naar op te zien.....
Zie op Jezus.

Beste Bert, je loopt vast in het menselijk denken (zie ook topic over scholastiek)
Bert Mulder
Contacteer:

Sorry, Bert, dit komt nu even uit de lucht vallen.
Wat bedoel je Klavier?
Onzin, lees Avinck maar eens. Of werd er in de 17e eeuw al gedwaald op dit punt? Voor de duidelijkheid: Avinck heeft in het aanbod van genade beschreven. De kanttekenaren hebben zich mede gebaseerd op zijn geschriften.
Ik heb je een stukje Smytegelt en Beukelmans laten lezen, ergens in een topic. Moet je er nog meer oudvaders geciteerd worden? Ik heb genoeg :wink:
Heb je even niet goed gelezen, Klavier, want ik weet dat je geen algemene verzoeningsleer onderschrijft.
Dit is een leugen.

Gods Woord zegt: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Gesproken tot de hele gemeente, alle gemeenteleden. Het gaat hier over verbond. Verbond op basis waarvan ALLE kinderen gedoopt worden. ALLE gemeente leden de wet krijgen voorgehouden. ALLE mensen schuldig worden gesteld.
Hier stuiten we weer op het aanbod/bevel probleem. En hier even Calvijn:
9. But the Lord is not slack, or, delays not. He checks extreme and unreasonable haste by another reason, that is, that the Lord defers his coming that he might invite all mankind to repentance. For our minds are always prurient, and a doubt often creeps in, why he does not come sooner. But when we hear that the Lord, in delaying, shews a concern for our salvation, and that he defers the time because he has a care for us, there is no reason why we should any longer complain of tardiness. He is tardy who allows an occasion to pass by through slothfulness: there is nothing like this in God, who in the best manner regulates time to promote our salvation. And as to the duration of the whole world, we must think exactly the same as of the life of every individual; for God by prolonging time to each, sustains him that he may repent. In the like manner he does not hasten the end of the world, in order to give to all time to repent.

This is a very necessary admonition, so that we may learn to employ time aright, as we shall otherwise suffer a just punishment for our idleness.

Not willing that any should perish. So wonderful is his love towards mankind, that he would have them all to be saved, and is of his own self prepared to bestow salvation on the lost. But the order is to be noticed, that God is ready to receive all to repentance, so that none may perish; for in these words the way and manner of obtaining salvation is pointed out. Every one of us, therefore, who is desirous of salvation, must learn to enter in by this way.

But it may be asked, If God wishes none to perish, why is it that so many do perish? To this my answer is, that no mention is here made of the hidden purpose of God, according to which the reprobate are doomed to their own ruin, but only of his will as made known to us in the gospel. For God there stretches forth his hand without a difference to all, but lays hold only of those, to lead them to himself, whom he has chosen before the foundation of the world. 1

But as the verb cwrh~sai is often taken passively by the Greeks, no less suitable to this passage is the verb which I have put in the margin, that God would have all, who had been before wandering and scattered, to be gathered or come together to repentance.
Het verschil tussen God's geopenbaarde wil, en Zijn wil van besluit.

Ook even de kanttekeningen:
9 De Heere vertraagt de belofte28) niet (gelijk enigen dat traagheid achten),29) maar is lankmoedig over ons, niet willende,30) dat enigen verloren gaan,31) maar dat zij allen32) tot bekering komen.33)

30) over ons, niet willende,
Namelijk die geroepen zijn tot de kennis van Christus en in Hem geloven; voor hoedanigen Hij naar het oordeel der liefde houdt al degenen aan wie Hij schrijft; zie 2 Petr. 1:1.

31) enigen verloren gaan,
Namelijk uit ons, die krachtig geroepen zijn en nog zullen worden. Want alzo God al wat Hij wil doen kan en ook doet, zo kan dit niet verstaan worden van ale en een ieder mens, dewijl de Schrift en de ervaring zelf getuigen, dat niet alle mensen zalig worden, maar velen verloren gaan.

32) allen
Namelijk uitverkorenen, van wie Hij hier spreekt; Openb. 6:11.

33) tot bekering komen.
Namelijk dat hun daartoe tijd gegeven worde.

JA. Maar toch geens slaafse wijze van middelen gebruiken?

Middelen zonder een aanbod van behoud is mijns inziens een wettisch juk van het oude testment, van voor de Verzoening van Christus die het mogelijk maakte Evangelie aan alle creaturen te prediken omdat er een VOLKOMEN genade verworven is.
Nooit slaafs, God schept een nieuwe wil in ons.
Is geen argument voor het niet mogen aanbieden van genade.
Dat is zo
Ho even, dit is uitermate inconsistent.
Eerder zeg je, de mens wil niet.
Omdat de mens niet wil kan God ook niet zeggen dat Hij het wil, want dan zou de mens wel willen. Ik zeg het even met mijn eigen woorden. Op basis daarvan biedt God geen genade aan. Want de mens wil geen genade, dus God wil het niet, anders zou de mens WEL willen. (circelredenatie van de eerste orde)
De mens van nature wil nooit. Dus als de Heere onze wil vernieuwd heeft, dan is er ook de lust om de middelen te gebruiken zodat wij kunnen groeien in het geloof. God geeft alleen genade op de basis van het verbond, niet op de basis van ons aannemen. Wij hebben God lief, omdat God ons eerst liefgehad heeft. Het begint altijd met Hem.

Nu stel je evengoed dat de mens niet onder de middelen wil maar wat doen al die mensen dan in de kerk? Allemaal uitverkoren dan?
Ik ken mensen die bekeerd willen worden, die naar de middelen grijpen. Ze weten zich niet in Christus maar hun verstand klaagt hen aan. Zeg mij: Wordt hun genade aangeboden of niet?
Ik kan natuurlijk niet over hun hart oordelen, maar als zij lust hebben van God en Goddelijke zaken, hoewel ze de verzekering des geloofs missen, dan zou ik ze op DL 1-16 wijzen. Het is niet een vraag van aangeboden genade. Het is meer een vraag of ze het nieuwe leven hebben en het leven nog niet erkennen, of het zijn hypocrieten. Als ze dat leven hebben, dan hebben ze genade. Als ze hypocrieten zijn, dan gaat het bevel aan hun, zich te bekeren. Als het verworpenen zijn (en dat mogen wij niet oordelen) dan gaan ze door eigen schuld naar de hel, en krijgen nooit genade.
Bert, zou jej mij hierop een duidelijk antwoord willen geven?
Heb ik inderdaad ge probeerd.

[Maar ook, als je niet Heilig Avondmaal kunt vieren, kun je ook je kinderen niet laten dopen, kun je ook geen belijdenis doen. Want in elk formulier heb je in wezen de zelfde vragen te beantwoorden. Dus dan zou je meinedig zijn.
Dus Jean de Labady maar navolgen?[/quote]

Jean de Labady streefde naar een perfecte kerk. Dat doen wij niet.
Hij probeerde dus over de harten te oordelen.
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik beaam wat je zegt. Maar wat is je punt in dezen?[/quote][/quote]

Alleen dit, dat als ik bevoorbeeld naar mensen kijk zoals mijn ouders, dat ze het vertrouwen van het geloof missen. Mijn ouders zeggen het niet van henzelf. Maar ik zeg het van hun. Als ik zie hoe mijn ouders geleefd hebben, en de offers die ze gebracht hebben om ons in de voorzijde leer op te brengen, dan zeg ik dat zijn ware gelovigen. Zwakke gelovigen, dat is waar, maar dat is mede omdat ze de middelen niet recht wisten te gebruiken. Zoals ze nooit versterkt zijn door het Heilig Avondmaal.

Uit hun werken zul je ze kennen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert, de enige reden dat jij een aanbod niet vindt kunnen, is dat het volgens jou strijdt met Gods soevereiniteit.
Dat 'idee' leg jij vervolgens over de Schrift, en alle aansporingen, schuldigstellingen, verbondssluitingen kunnen jou niet overtuigen van het feit dat God soeverein is én Zijn genade aanbiedt.
Je gaat dan ook nooit rechtstreeks op een argument in, maar zegt alleen maar: nee, het is niet zo, en vervolgens citeer je dan weer de DL, dan weer Calvijn, die echter beiden het aanbod van genade hoog in het vaandel hebben.
Een discussie hierover met jou lijkt me dan ook tot mislukken gedoemd.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:Bert, de enige reden dat jij een aanbod niet vindt kunnen, is dat het volgens jou strijdt met Gods soevereiniteit.
Dat 'idee' leg jij vervolgens over de Schrift, en alle aansporingen, schuldigstellingen, verbondssluitingen kunnen jou niet overtuigen van het feit dat God soeverein is én Zijn genade aanbiedt.
Je gaat dan ook nooit rechtstreeks op een argument in, maar zegt alleen maar: nee, het is niet zo, en vervolgens citeer je dan weer de DL, dan weer Calvijn, die echter beiden het aanbod van genade hoog in het vaandel hebben.
Een discussie hierover met jou lijkt me dan ook tot mislukken gedoemd.
Ik probeer altijd rechtstreeks op de argumenten in te gaan, en noch Calvijn, noch de Dordtse vaderen staan een algemeen aanbod van genade aan alle hoorders voor.

Als dat anders is moet je het me toch eens aantonen.
Bert Mulder
Contacteer:

schaap schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar jij het vandaan haalt dat God niets aanbiedt. Volgens mij kunnen we een label op jou plakken :wink: met als opschrift: hypercalvinist. Omdat je dus met de uitverkiezing, Gods aanbod wegredeneert. Hierbij zie je over het hoofd dat God heel de bijbel heeft volgezet met aanbodden (of hoe spel je dat?). En die staan er niet voor niets. Door Gods Geest zullen sommige dat aanbod wel aannemen. En hoe dat precies werkt zijn honderden boeken over geschreven, maar ik hou het maar bij een mysterie. De wind waait waarheen Hij wilt. Etc.

Lees alsjeblieft de geschiedenis van de koperen slang. Daar BIEDT God ook uitkomst en genezing. Enkel door er naar op te zien.....
Zie op Jezus.

Beste Bert, je loopt vast in het menselijk denken (zie ook topic over scholastiek)
Dus door God's Geest zullen sommigen dat aanbod wel aannemen? Dan zul je toch moeten belijden dat ze eerst levendgemaakt moeten worden. En dat het een wonderlijk mysterie is het zeker, zoals ook de DL ons leren.

Maar wat heeft dit met de koperen slang te maken? Iedereen die gelovig op de slang keek werd genezen. Iedereen die gelovig op Christus ziet wordt zalig. Het probleem is, hoe wordt de blinde ziende dan?

Beste Schaap, je bedoeld het best, maar je moest toch eens Calvijn en de Dordtse vaders lezen.

En het is zo, ze gebruikten ook wel het woord 'aanbod'.

Met dat woord werd bedoelt zoiets als voorstellen.

Nooit en te nimmer betekende dat als "genade, die iedereen die het Woord hoord kan aannemen."

Zoals je weet, veranderd de Nederlandse taal nogal (de Engelse ook)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Nooit en te nimmer betekende dat als "genade, die iedereen die het Woord hoord kan aannemen."
Maar dát wordt ook niet gezegd... dat iedereen die het Woord hoort, het kan aannemen.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Nooit en te nimmer betekende dat als "genade, die iedereen die het Woord hoord kan aannemen."
Maar dát wordt ook niet gezegd... dat iedereen die het Woord hoort, het kan aannemen.
Daar ben ik blij om, en het kan best zijn dat we het meer eens zijn dan ik gedacht had. Dus je bedoeld dan aanbod zoals voorstellen, denk ik. Waar ik het woord gebod tot geloof en bekering gebruikte.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Daar ben ik blij om, en het kan best zijn dat we het meer eens zijn dan ik gedacht had. Dus je bedoeld dan aanbod zoals voorstellen, denk ik. Waar ik het woord gebod tot geloof en bekering gebruikte.
Maar dat spreekt toch vanzelf? Belangrijk is echter de notie van het aanbod wel. Want als ik geloof, wat geeft mij dan recht om te geloven? Toch iets buiten mijzelf? Wel, dat is het aanbod, of de belofte, in het Evangelie.
Maar het is de Heilige Geest die dat geloof in mij werkt.
Plaats reactie