Wat heb je aan een God die iets aanbied?
Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten;
Des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijns eeds aan Izak;
Welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond,
Zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel.
God biedt hiet een erfdeel.
Wat je er aan hebt? ALLES!
Je geloof toch in de 5 punten van Calvenisme? (Tulip)
1. Total Depravity - Totale doodstaat
2. Unconditional election - Onconditionele predestinatie
3. Limited atonement - beperkte verzoening
4. Irresistable grace - onweerstaanbare genade
5. Perseverence of the saints. - volharding der heiligen
Helemaal mee eens. Uiteraard
Dan volgt het ook dat de mens in de totale doodstaat niets kan aannemen.
Ja.
Maar voor de uitverkorenen geld het dat de verzoening gewerkt wordt in ons hart door de Heilige Geest en het Woord, onweerstaanbaar. Hij maakt ons willend. En door Zijn Geest zullen we ook volharden.
Vast en Zeker!
2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.
Ja.
2-6a. Die het onderscheid tussen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden, die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toeëigenen.
Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de Pelagiaanse dwalingen in te geven.
Ja
Als je dus zegt dat je uit eigen wil een aanbod kunt aannemen, is dat Arminiaans.
Ja, daarom mogen we troost putten uit de beloofde Trooster die de wil vernieuwt.
Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is, en niet iedereen wordt zalig, doe je de aanbreuk aan de Sovereniteit van God.
Sorry, Bert, dit komt nu even uit de lucht vallen.
Als je zegt dat er een algemeen welmenend aanbod van genade is en iedereen wordt zalig, dan geloof je niet in de Schrift want er zijn duidelijke voorbeelden dat dat niet waar is.
Onzin, lees Avinck maar eens. Of werd er in de 17e eeuw al gedwaald op dit punt? Voor de duidelijkheid: Avinck heeft in het aanbod van genade beschreven. De kanttekenaren hebben zich mede gebaseerd op zijn geschriften.
Ik heb je een stukje Smytegelt en Beukelmans laten lezen, ergens in een topic. Moet je er nog meer oudvaders geciteerd worden? Ik heb genoeg
In de prediking moet de eis, het gebod van geloof en bekering aan iedereen komen, zeker. Maar het is een gebod, geen eenbod. HET IS GENADE, GEEN AANBOD.
Dit is een leugen.
Gods Woord zegt: De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons,
niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Gesproken tot de hele gemeente, alle gemeenteleden. Het gaat hier over verbond. Verbond op basis waarvan ALLE kinderen gedoopt worden. ALLE gemeente leden de wet krijgen voorgehouden. ALLE mensen schuldig worden gesteld.
1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).
JA
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
JA
Dus je zondigt door in plaats van op Christus en zijn voldoening te betrouwen, de middelen te gebruiken (en dat houdt ook in het Heilige Avondmaal), maar te zitten zuchten van "Ik hoop dat het noch eens waar voor mij zou mogen zijn".
JA. Maar toch geens slaafse wijze van middelen gebruiken?
Middelen zonder een aanbod van behoud is mijns inziens een wettisch juk van het oude testment, van voor de Verzoening van Christus die het mogelijk maakte Evangelie aan alle creaturen te prediken omdat er een VOLKOMEN genade verworven is.
Zoals art. 1/16 zegt dat dengenen die de verzekering des geloofs nog missen, zich niet tot de verworpenen mogen rekenen.
Is geen argument voor het niet mogen aanbieden van genade.
Hoe is het mogelijk voor een mens in zijn natuurstaat om de middelen te gebruiken? Van nature hebben wij daar nooit lust in. Dus alleen het feit al dat je de middelen gebruikt is mijns insziens al teken dat God in je werkt.
Ho even, dit is uitermate inconsistent.
Eerder zeg je, de mens wil niet.
Omdat de mens niet wil kan God ook niet zeggen dat Hij het wil, want dan zou de mens wel willen. Ik zeg het even met mijn eigen woorden. Op basis daarvan biedt God geen genade aan. Want de mens wil geen genade, dus God wil het niet, anders zou de mens WEL willen. (circelredenatie van de eerste orde)
Nu stel je evengoed dat de mens niet onder de middelen wil maar wat doen al die mensen dan in de kerk? Allemaal uitverkoren dan?
Ik ken mensen die bekeerd willen worden, die naar de middelen grijpen. Ze weten zich niet in Christus maar hun verstand klaagt hen aan. Zeg mij: Wordt hun genade aangeboden of niet?
Bert, zou jej mij hierop een duidelijk antwoord willen geven?
Maar de natuurlijke mens35) begrijpt niet de36) dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet38) verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.39)
Klopt. Gelukkig werkt de Heilige Geest. En mogen we niet twijfelen aan zijn Werk onder de verkondiging van het Evangelie.
Natuurlijk schuilen er altijd hypocrieten in de kerk, zeker.
Maar ook, als je niet Heilig Avondmaal kunt vieren, kun je ook je kinderen niet laten dopen, kun je ook geen belijdenis doen. Want in elk formulier heb je in wezen de zelfde vragen te beantwoorden. Dus dan zou je meinedig zijn.
Dus Jean de Labady maar navolgen?
23 Want ik heb62) van den Heere63) ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb,64) dat de Heere Jezus65) in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult67) eten, en dezen drinkbeker zult68) drinken, zo verkondigt den69) dood des Heeren, totdat Hij komt.70)
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan72) het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel,77) niet onderscheidende het78) lichaam des Heeren.
En er staat niet: "beproeve zichzelven of u kunt eten"
Nee, er staat geschreven: "beproeve zichzelven en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker"
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik beaam wat je zegt. Maar wat is je punt in dezen?