Ik ga maar niet teveel mijn mening geven hier.... maar ik wi leven opmerken dat ik hier als minder bevindelijk christen nog steeds niet bij kan, deze leer nog steeds niet kan begrijpen.... het lijkt me zo ontzettend tegenstrijdig. God heeft geen lust in de dood van de goddeloze maar wil dat deze zich bekeert. En tegelijkertijd wordt de bijbeltekst dat God wil dat allen behouden worden opeens zo uitgelegd dat slecht een aantal behouden worden. En wordt gesteld dat God niet wil dat allen behouden worden, zich bekeren, sterker nog, wordt er zelfs gesteld dat God mensen voorbestemd om dit niet te doen en verloren te gaan. God wil dat de goddeloze zich bekeert en tegelijkertijd heeft hij als besloten wie zich niet zullen bekeren? Waarom dan, als God daar geen behagen in heeft, maakt hij voor de grondlegging van de wereld mensen met de hel als bestemming?!limosa schreef:de verborgen wil is dat sommigen zalig worden, de leer van verkiezing en verwerping, maar we kunnen niet in die verborgen wil blikken dus we weten niet wie verkozen of verworpen zijnPetrus schreef:Zoals ik het steeds begrepen heb, is het de geopenbaarde wil van God dat allerlei (en dus NIET álle) mensen zalig zouden worden.limosa schreef:mee eens, maar met de manier waarop je Paulus citeerde suggereerde je dat het de verborgen wil zou zijn dat alle mensen zalig wordenDathenum schreef:. . .
Het is de geopenbaarde wil van God. Daar moeten we ons in ons leven op richten, en de verborgen dingen aan God overlaten.
de geopenbaarde wil lezen we in teksten als deze: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels? en in Johannes 3 en in nog veel meer teksten. Daarom ook kan de nodiging in het prediken zonder voorbehoud aan allen (het ganse menselijke geslacht) gericht worden
Ik kan er niet dat mensen tot zo'n uitleg komen aan de hand van de Bijbel.