hartekreet

Dathenum

Bericht door Dathenum »

Tsja, als we eerlijk zijn is het altijd al zo geweest dat de vrome godsdienst geen opwekking begeert. Dan gaan de geboden en leringen van mensen er namenlijk aan. Die wel een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid hebben, en in het lichaam niet te sparen, doch ze zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees (kol. 2).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:Dus we mogen ook al niet om een opwekking voor onze broeders in een ander kerkverband bidden?
Vreemd christendom.... :(
Natuurlijk wel Gian, dat snap jij ook wel. Maar ik kan me ook niet helemaal onttrekken aan het idee dat heel veel ageert enz. tegen de stroming binnen de GG. Het wordt mij een beetje te dwingend.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
Gian schreef:Dus we mogen ook al niet om een opwekking voor onze broeders in een ander kerkverband bidden?
Vreemd christendom.... :(
Natuurlijk wel Gian, dat snap jij ook wel. Maar ik kan me ook niet helemaal onttrekken aan het idee dat heel veel ageert enz. tegen de stroming binnen de GG. Het wordt mij een beetje te dwingend.
Daarbij staat in de bijbel ook iets over de splinter van de ander zien, maar de balk in eigen oog niet. Nu wil ik niet de dwalingen in de GG verdedigen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat er in de PKN meer gedwaald wordt dan in de GG.

Ach, hoe typisch is het, we bidden zo graag of God de fouten van de ander wil wegnemen, maar bidden of Hij ook onze eigen fouten wil aanwijzen en wegnemen, dat doen we liever niet. Dat doet tenslotte pijn...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De stichting richt zich op de kerk(en) in Nederland in zijn geheel.
www.heartcry.nl schreef:Vanuit onze diepe bezorgdheid over de situatie van de kerk in Nederland willen wij de noodzaak van zowel een persoonlijke als een nationale herleving (opwekking) onder de aandacht brengen. Opwekking is allereerst zondebesef en reformatie van lauwe christenen. Daarnaast is het de buitengewoon krachtige genadewerking van de Heilige Geest, waardoor een geestelijke vernieuwing, toewijding en vervulling in het leven van gelovigen teweeggebracht wordt zodat door hen de stroom van levend water naar de ongelovigen kan vloeien en zij uit de macht van de zonden worden verlost. Nationale herleving begint altijd persoonlijk.
Ik snap dus niet waarom de Gereformeerde Gemeenten en de PKN er nu weer bij gehaald moeten worden. Volgens mij is er gewoon sprake van lange tenen. We kunnen toch niet ontkennen dat we in Nederland een opleving nodig hebben?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dathenum schreef:De stichting richt zich op de kerk(en) in Nederland in zijn geheel.
www.heartcry.nl schreef:Vanuit onze diepe bezorgdheid over de situatie van de kerk in Nederland willen wij de noodzaak van zowel een persoonlijke als een nationale herleving (opwekking) onder de aandacht brengen. Opwekking is allereerst zondebesef en reformatie van lauwe christenen. Daarnaast is het de buitengewoon krachtige genadewerking van de Heilige Geest, waardoor een geestelijke vernieuwing, toewijding en vervulling in het leven van gelovigen teweeggebracht wordt zodat door hen de stroom van levend water naar de ongelovigen kan vloeien en zij uit de macht van de zonden worden verlost. Nationale herleving begint altijd persoonlijk.
Ik snap dus niet waarom de Gereformeerde Gemeenten en de PKN er nu weer bij gehaald moeten worden. Volgens mij is er gewoon sprake van lange tenen. We kunnen toch niet ontkennen dat we in Nederland een opleving nodig hebben?
Kun je ontkennen dat jij een opwekking nodig hebt??
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Mister schreef:Kun je ontkennen dat jij een opwekking nodig hebt??
Dat kan ik niet ontkennen, en daar sluit ik me ook volkomen bij in.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef: Nu wil ik niet de dwalingen in de GG verdedigen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat er in de PKN meer gedwaald wordt dan in de GG.
Tjonge, er wordt wat gedwaald in de diverse kerken..........en wat zouden de "dwalingen" van de GerGem dan wel mogen zijn???? Daar ben ik toch wel héél erg benieuwd naar..................
Unionist

Bericht door Unionist »

Hoe lang loop je nu al mee op dit forum, Petrus?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:Hoe lang loop je nu al mee op dit forum, Petrus?
ehhhhhhhhhhh, een jaar of 5 of 6 (vanaf het eerste begin van OSW), wat heeft dat ermee te maken???

In het begin heb ik mij nooit met de theologische topics bemoeid, daar wist ik naar mijn mening niet genoeg van om mij in te kunnen mengen..................
memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
ehhhhhhhhhhh, een jaar of 5 of 6 (vanaf het eerste begin van OSW), wat heeft dat ermee te maken???

In het begin heb ik mij nooit met de theologische topics bemoeid, daar wist ik naar mijn mening niet genoeg van om mij in te kunnen mengen..................
Petrus, je weet heel goed wat ik er mee bedoel. Dit is me geen discussie waard....
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Petrus schreef:

Petrus, je weet heel goed wat ik er mee bedoel. Dit is me geen discussie waard....
Memento.....ik kan jouw reactie niet goed plaatsen!

Ik vraag naar iets, waarvan ik de reikweidte niet ken!

Simpel: waarover wordt er dan binnen de GerGem gedwaald? Is dát nu zo moeilijk in enkele pennestreken neer te zetten????
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@Petrus: in enkele pennestreken is erg moeilijk. Dit forum bevat nogal wat discussies over zaken die zich binnen de GG afspelen. Neem en lees...
memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
memento schreef:
Petrus schreef:

Memento.....ik kan jouw reactie niet goed plaatsen!

Ik vraag naar iets, waarvan ik de reikweidte niet ken!

Simpel: waarover wordt er dan binnen de GerGem gedwaald? Is dát nu zo moeilijk in enkele pennestreken neer te zetten????
Vele dingen, zoals:
1. Fatalisme (God moet de mens bekeren, de mens kan en mag niets zelf doen, als je niet uitverkoren ben ga je verloren)
2. Aanbod van genade (oproep om tot Christus te komen) gaat niet uit naar alle hoorders
3. Niet Christus staat in de preek centraal, maar de bevinding van de mens
4. Het wetshuis word als stand van het genadeleven getekend (door sommigen zelfs als een noodzakelijke stap), ipv dat men deze mensen ernstig vermaand dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt, en dat zij dus verkeerd bezig zijn.
5. Het normale christelijke leven (i.e. een leven van een zeker en vast vertrouwen, dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn) word als praktisch onhaalbaar bestempeld, terwijl het 'bekommerd zijn' als normaal geleerd wordt
6. De leer van de onderscheidde kennis van God, waarbij men eerst God als Rechter leert kennen, dan Christus als Borg, dan Christus als mijn Borg, dan God als liefdevolle Vader, dan de Heilige Geest. Het gruwelijke van deze dwaling is dat men stelt dat velen niet verder komen dan de kennis van God als Rechter

etc.

PS> Ik noem dwalingen die voorkomen in de GG, dit geld dus niet voor iedereen in de GG
Laatst gewijzigd door memento op 04 sep 2006, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

etc
:mrgreen: :cry:
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:
etc
:mrgreen: :cry:
Er is helaas nog veel meer, maar ik dacht: laat ik me even beperken tot wat hoofdpunten, die voor veel GG-ers herkenbaar zullen zijn. Daarbij wil ik mn dag niet verknallen door nog langer stil te staan bij wat er nog meer allemaal mis is (hoe meer ik daar over nadenk, hoe verdrietiger ik word)...

Ik wil in deze topic trouwens géén discussie over genoemde (of andere) punten, als je dat wil open je maar een nieuwe topic.
Gesloten