Het is wat dit betreft noodzakelijk om het woord 'heilige' te definieren. Als dat betekent 'apart gezet', 'beslag gelegd op', dan kan hier in mee gaan. Niet als met heilige een wedergeborene wordt bedoeld.Afgewezen schreef:Zo zie je maar weer waartoe een overspannen verbondsopvatting kan leiden.[Miscanthus]Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...
Van nature - dwz van één kant bekeken, los van Christus, als Adamskinderen - zijn kinderen, maar ook volwassenen, vijanden van God. Wij worden allemaal in zonden ontvangen en geboren. Onze natuur is vanaf het prilste begin verdorven. Het is vlees, en dat staat tegenover de Geest. Er is idd sprake van vijandschap. Dat moeten we niet wegmoffelen. Tegelijk - en dat is nu het bijzondere - geldt: Het zijn geheiligde kinderen, in de betekenis van apart gezet, toebehorend aan Christus. Niet op grond van wat dan maar ook in het kind, maar op grond van het verbond waarbij de kinderen meegerekend worden. Als de ouders bij het verbond horen, door het geloof, dan de kinderen ook. God rekent 'inclusief'. NB. hiermee ontken ik de noodzaak van wedergeboorte absoluut niet!Zeker, maar hóé worden deze kinderen geroepen? Als kinderen die al een eindje op weg zijn naar het heil of als kinderen die van nature vijanden van God zijn? Dat is een belangrijke vraag.
Nogmaals: ja, tot het moment van wedergeboorte, maar ook daarna! - is het kind van nature - en dat is maar één kant van de zaak! - een vijand van God. Ook een wedergeboren mens heeft nog die oude natuur, die oude mens in zich, de zonde woont nog in hem, er is nog strijd tussen vlees en Geest. Niet voor niets moet die oude natuur afsterven en die is pas dood als wij sterven. God rekent echter anders: Hij zegt dat wij al dood zijn voor de zonde en de wet. Denk aan Rom 6. Dit is iets wat we niet zien, niet ervaren in ons leven, maar we worden wel opgeroepen dit te geloven. Juist die belofte wordt ons aangezegd in het verbond en de doop.Toch ga je nog steeds aan mijn vraag voorbij. Want totdat je opnieuw geboren wordt ben je vijand van God. Al ben je ook honderd keer een kind van het verbond. Overigens zeg ik hiermee niet dat er geen mensen zijn die van kinds af aan geloven, dat dat pas kan als je volwassen bent of zo. Nee, natuurlijk niet. Maar je moet er niet bij voorbaat van úítgaan, want dan bestaat het gevaar dat je verstandsgeloof gaat aanzien voor echt geloof. Met alle gevolgen van dien.
Wat betreft Gods beloften: alsjeblieft, zwak nooit Gods beloften af, alsof die pas waarde krijgen als het kind wedergeboren wordt. Nee, die waarde staat vast en wordt onderstreept door de doop. Wel moet het kind zelf die beloften op waarde gaan schatten, door de weg van wedergeboorte, bekering en geloof.
Neutraal kan niet. Helemaal mee eens. Maar wel zijn ze ontzettend bevoorrecht. Ze worden immers geroepen! Ja die roep moet beantwoord worden, dan wordt het doel van het verbond bereikt. Een echte relatie. Wederliefde op Gods liefde. Maar juist vanwege de gedachte dat kinderen al delen in de verbondsbeloften - die ook nog eens aan ze bevestigd zijn door de doop - mogen we ze wel zien als christelijke kinderen. Kinderen die in onze ogen (op)groeien in het verbond en eens zelf Gods liefde beantwoorden met wederliefde. Dat is oneerbiedig gezegd de 'default'.Het lijkt er toch op of in jouw visie de kinderen zich in een soort neutrale toestand bevinden: niet wedergeboren, maar ook niet ónwedergeboren; dat bedoel ik met die ‘proeftuin’. Dat kan niet. Al richt God Zijn verbond met ons op, dat verbond blijft niet ergens boven ons hoofd zweven. Het wordt beantwoord en dan is er sprake van een echte verbondsrelatie, óf het wordt verworpen (wat wij van nature zeker zullen doen) en de relatie is al verbroken.
Ik heb me blijkbaar vergist. Maar goed, laten we vooral verder gaan met het elkaar proberen te begrijpen! We formuleren de zaken op een bepaalde manier, en het is lastig elkaar te begrijpen omdat we verschillende kaders hebben. Niettemin leer ik heel veel van deze discussie!Dit bestrijd ik toch, volgeling. Hier is van meer sprake dan van andere accenten leggen. Dat meen ik uit de grond van mijn hart. Als mensen op een verkeerde grond worden opgebouwd, vind ik dat geen accentsverschil meer![volgeling]Even deze discussie overziend, dan zie ik dat we het met elkaar op hoofdlijnen eens zijn, maar wel andere accenten leggen.