De vrijsteden

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Er gaan weer allemaal mensen doordraven naar aanleiding van mijn reactie.

Ik wil nog welke enkele dingen opmerken; Ja Jacob deze mensen zijn verdoemelijk voor God, dat is een ieder die buiten Christus is. Maar waarom zou je dat geen tijdgeloof of iets van die strekking mogen noemen? Dat is juist de aanduiding waarmee je onderscheid kan maken. Maar ze geloven wél dat de bijbel waar is, maar niet met een waar geloof. Dit probeer ik nu al heel de tijd duidelijk te maken.
Vertel mij eens Erasmiaan, hoe kan het dan dat er hier sprake is van een volkomen onbijbelse situatie, namelijk: Mensen willen dolgraag gered worden, maar zijn het volgens jou niet. Hoe komt dat?

En wat moet er gebeuren zodat ze wel gered worden? Wedergeboorte? Maar is wedergeboorte dan iets wat maar aan sommigen die God zoeken en Hem daarom vragen geschonken wordt? Of doen die mensen niet hard genoeg hun best?
Over dit soort onderwerpen zijn al veel discussies geweest. Nog enkele opmerkingen; "een mens wil niet gered worden". Met onze natuurlijke wil zoeken we alleen de dingen van deze wereld, en niet van Gods koninkrijk. Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij. Verder staat er in mijn bijbel: 'Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren". Maar dit is, voor mij in ieder geval, totaal niets om de hoop maar op te geven, of om maar klein van God te denken.
onbijbelse theologie, waarmee mensen van (hun zekerheid in) Christus worden afgehouden.
Of juist een onderscheid dat gemaakt moet worden, om mensen er voor te behoeden met een onverzoende schuld de eeuwigheid aan te doen?
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:Er gaan weer allemaal mensen doordraven naar aanleiding van mijn reactie.
druk je dan ook beter uit.

Een ieder die buiten God is gelooft niet dat de bijbel waar is. Als het wel waar is moet je me dit maar aantonen vanuit de Schrift. Maar probeer dan maar niet, want het staat er niet.

Ik vind het zo raar dat je wel kan geloven met een historisch geloof maar niet met een waar geloof. Je gelooft of wel, of niet. Geen geknoei met dat woordje geloof.

verder heb ik niets meer aan het betoog van reckor toe te voegen.

Nou ja behalve deze zin dan nog.

Of juist een onderscheid dat gemaakt moet worden, om mensen er voor te behoeden met een onverzoende schuld de eeuwigheid aan te doen?

Zullen we dat maar aan God overlaten?
rekcor

Bericht door rekcor »

Vrienden, laten we wel vriendelijk tegen elkaar blijven doen.
Erasmiaan schreef:Over dit soort onderwerpen zijn al veel discussies geweest.
Klopt, het gaat dan ook om zeer wezenlijke zaken.
Erasmiaan schreef:"een mens wil niet gered worden". Met onze natuurlijke wil zoeken we alleen de dingen van deze wereld
Klopt ook. En toch zitten er mensen in de kerk die dolgraag gered willen worden! Als dat geen genade is, weet ik het niet meer! Wat ik alleen zo jammer vind, is dat deze mensen tegengehouden lijken te worden door een - in mijn ogen - onbijbelse theologie.
Markus 9:42 schreef:Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, zou beter af zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee gegooid werd.
De Heere Jezus is daar heel scherp over!
Erasmiaan schreef:Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij.
Klopt als een zwerende vinger. Vraag me alleen af wat het precies met deze discussie te maken heeft. Het gaat erom, of het verschijnsel 'historisch geloof' een bijbels verschijnsel is. Klopt het dat je in de bijbel en in een bijbelse leer kunt geloven, zonder het zgn. zaligmakend geloof te hebben?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Er gaan weer allemaal mensen doordraven naar aanleiding van mijn reactie.

Ik wil nog welke enkele dingen opmerken; Ja Jacob deze mensen zijn verdoemelijk voor God, dat is een ieder die buiten Christus is. Maar waarom zou je dat geen tijdgeloof of iets van die strekking mogen noemen? Dat is juist de aanduiding waarmee je onderscheid kan maken. Maar ze geloven wél dat de bijbel waar is, maar niet met een waar geloof. Dit probeer ik nu al heel de tijd duidelijk te maken.
Vertel mij eens Erasmiaan, hoe kan het dan dat er hier sprake is van een volkomen onbijbelse situatie, namelijk: Mensen willen dolgraag gered worden, maar zijn het volgens jou niet. Hoe komt dat?

En wat moet er gebeuren zodat ze wel gered worden? Wedergeboorte? Maar is wedergeboorte dan iets wat maar aan sommigen die God zoeken en Hem daarom vragen geschonken wordt? Of doen die mensen niet hard genoeg hun best?
Over dit soort onderwerpen zijn al veel discussies geweest. Nog enkele opmerkingen; "een mens wil niet gered worden". Met onze natuurlijke wil zoeken we alleen de dingen van deze wereld, en niet van Gods koninkrijk. Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij. Verder staat er in mijn bijbel: 'Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren". Maar dit is, voor mij in ieder geval, totaal niets om de hoop maar op te geven, of om maar klein van God te denken.
onbijbelse theologie, waarmee mensen van (hun zekerheid in) Christus worden afgehouden.
Ik heb het hier over mensen die in God geloven en in Jezus als Verlosser.... en over het feit dat er in kerken op basis van valse criteria wordt gezegd of dat ook voor hen zo is.... en er dus in de kerken onterecht met het idee zitten dat er meer moet gebeuren, omdat ze dat in de kerk altijd horen... omdat er dingen uit de Bijbel niet goed gepreekt worden en de verzoening wordt versmald. Daar tegenover zetten: "Ja maar de verzoening moet ook niet breder worden dan het is" is natuurlijk een absurd argument!

Dan kan je wel zeggen dat velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren, maar dat is geen argument.... stel dat er meer bekeerden in zware bevindelijke kerken zitten die wel verlost zijn terwijl ze denken dat ze het niet zijn, dan nog blijft het een feit dat weinigen uitverkoren zijn, want nog steesd een ontzettend klein deel van de bevolking kent zijn redding in Christus.

Verder heb je het over natuurlijke wil, vanuit welke we God totaal niet zoeken. Mee eens... maar het gaat hier om mensen die God wel zoeken, die naar de kerk gaan, die er horen over verlossing... die gered willen worden. Mijn vraag is niet beantwoord. Wat missen deze mensen, en hoe komt dat? Wat moet er gebeuren voor ze wel gered kunnen worden en wie moet wat doen?

En dan over waar geloof. Wat is dat? Volgens de HC is waar geloof dit:

- Een stellig weten dat alles wat God in zijn Woord geopenbaard heeft waar is.
- Tegelijk een vast vertrouwen dat mijn zonden vergeven zijn en mij eeuwige gerechtigheid en redding geschonken wordt, alleen om de verdienste van Christus.

(vr&a 21)

Dus iemand die naar de kerk gaat, gelooft dat wat in de bijbel staat waar is, en ook gelooft dat wat daar staat, dat als hij in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft, heeft hij waar geloof.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Nog een laatste reactie dan voor vandaag;
Ik vind het zo raar dat je wel kan geloven met een historisch geloof maar niet met een waar geloof. Je gelooft of wel, of niet. Geen geknoei met dat woordje geloof.
Waarom reageer je zo vijandig op mijn postings? Wat is er mis met dat onderscheid? Ik vind zulke heftige reacties een beetje buiten proportie, terwijl als je er volgens mij in redelijkheid naar kijkt, toch lang niet een zo radicaal standpunt op na hoeft te houden. Zeker als je in de Gereformeerde Gemeente belijdenis hebt afgelegd, dan zijn dit soort zaken toch geen novum?
Of juist een onderscheid dat gemaakt moet worden, om mensen er voor te behoeden met een onverzoende schuld de eeuwigheid aan te doen? Zullen we dat maar aan God overlaten?
Een prediker heeft als taak te waarschuwen voor schijngeloof, en te separeren tussen schijn en zijn.
Vraag me alleen af wat het precies met deze discussie te maken heeft.
Dit is naar aanleiding van Marnix opmerking:
Waarop ik dit schreef:
Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij.
Dan kan je wel zeggen dat velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren, maar dat is geen argument.... stel dat er meer bekeerden in zware bevindelijke kerken zitten die wel verlost zijn terwijl ze denken dat ze het niet zijn, dan nog blijft het een feit dat weinigen uitverkoren zijn, want nog steesd een ontzettend klein deel van de bevolking kent zijn redding in Christus.
Maar de rest van de bevolking wordt niet geroepen, helaas, helaas. Dus van de geroepenen zijn er weinigen uitverkoren. Begrijp me goed; ik zeg niet dat de verzoening niet breder moet worden. Dát laten we aan God over. Maar het is een "nauwelijks zalig worden". "Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk der hemelen." En zijn we niet allemaal rijk en verrijkt, hebbende geen dings gebrek?

Ik zeg niet dat er bij God geen genade is. Ik geloof dat bij God alle dingen mogelijk zijn, en dat het maar één wenk van zijn alvermogen is, of alle Nederlanders zijn zalig. Maar Hij doet niet alles wat Hij kan, maar alleen wat Hij wil! Dat is een verborgenheid, en daar moeten we -misschien kan ik op dit forum beter zeggen; daar moet ik- vanaf blijven.
jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:Nog een laatste reactie dan voor vandaag;
Waarom reageer je zo vijandig op mijn postings? Wat is er mis met dat onderscheid? Ik vind zulke heftige reacties een beetje buiten proportie, terwijl als je er volgens mij in redelijkheid naar kijkt, toch lang niet een zo radicaal standpunt op na hoeft te houden. Zeker als je in de Gereformeerde Gemeente belijdenis hebt afgelegd, dan zijn dit soort zaken toch geen novum?
Of juist een onderscheid dat gemaakt moet worden, om mensen er voor te behoeden met een onverzoende schuld de eeuwigheid aan te doen? Zullen we dat maar aan God overlaten?
Een prediker heeft als taak te waarschuwen voor schijngeloof, en te separeren tussen schijn en zijn.
Waarop ik dit schreef:
Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij.
Maar de rest van de bevolking wordt niet geroepen, helaas, helaas. Dus van de geroepenen zijn er weinigen uitverkoren. Begrijp me goed; ik zeg niet dat de verzoening niet breder moet worden. Dát laten we aan God over. Maar het is een "nauwelijks zalig worden". "Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk der hemelen." En zijn we niet allemaal rijk en verrijkt, hebbende geen dings gebrek?

Ik zeg niet dat er bij God geen genade is. Ik geloof dat bij God alle dingen mogelijk zijn, en dat het maar één wenk van zijn alvermogen is, of alle Nederlanders zijn zalig. Maar Hij doet niet alles wat Hij kan, maar alleen wat Hij wil! Dat is een verborgenheid, en daar moeten we -misschien kan ik op dit forum beter zeggen; daar moet ik- vanaf blijven.
Het spijt me dat ik vijandig overkom. Dat is niet mijn bedoeling. Je gaat alleen niet op mijn postings in. Dat is ook niet leuk.

Goed, ik kan niet anders zeggen dat je in deze discussie heb blijk gegeven van een willekeurig verkiezend God die weinige zalig maakt. En hoewel de mensen in de kerk wel geloven, tja meer kunnen ze ook niet doen, gaan ze toch verloren.

Ik ga uit van een barmhartig liefdevol God, die uitroept dat Hij menigmaal geroepen heeft. Maar dat de mensheid niet heeft gewild.

Dat is een onoverbrugbaar verschil.

....................

wat mijn belijdenis betreft, ik geloof niet dat ik de leer van de gg hebt beleden, maar de leer in de bijbel. Maar in zoverre heb je gelijk, ik beraad me al enige tijd op mijn positie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Nog een reactie dan;
Goed, ik kan niet anders zeggen dat je in deze discussie heb blijk gegeven van een willekeurig verkiezend God die weinige zalig maakt. En hoewel de mensen in de kerk wel geloven, tja meer kunnen ze ook niet doen, gaan ze toch verloren.

Ik ga uit van een barmhartig liefdevol God, die uitroept dat Hij menigmaal geroepen heeft. Maar dat de mensheid niet heeft gewild.

Dit vind ik onterechte kritiek. Niet een willekeurig verkiezend God, maar een soeverein God! Die naar Zijn welbehagen Jacob heeft liefgehad en Ezau gehaat. Die rechtvaardig is en tevens barmhartig!
En hoewel de mensen in de kerk wel geloven, tja meer kunnen ze ook niet doen, gaan ze toch verloren.
Een mens komt altijd tekort, dus dit zal je mij ook niet horen zeggen!

Ik wijs ook op deze posting waaruit zeer duidelijk blijkt dat jij geen gelijk hebt;
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Nog een laatste reactie dan voor vandaag;
Waarop ik dit schreef:

Wordt de rest van de bevolking niet geroepen? Dat ligt er aan wat jij doet in je dagelijks leven, wat ik doe, wat we als kerken doen. Jezus trok door het land en riep mensen op zich te bekeren. Petrus stond in Jeruzalem bij de tempel te preken, een grote groep mensen luisterde, vroeg wat ze moesten doen, Paulus riep ze op zich te bekeren... 3000 deden het uiteindelijk.... waren die dan niet geroepen?

Als wij als kerken wat gaan uitstralen, als christenen mensen over het evangelie vertellen en ze oproepen zich te bekeren, worden er dan niet velen geroepen?

Ja, als we angstvallig ons terugtrekken achter onze kerkmuren, dan heb je gelijk met je oproep dat al die anderen niet geroepen worden.... Denk niet dat alleen zij die geloven geroepen zijn... er zijn er ook een hoop bij niet geloofden, maar niet meer, en mensen die over het geloof hoorden maar het afwezen, die er niets van wilden weten.

Wedergeboorte wordt wel degelijk gekoppeld aan het geloven of niet van de mens.... leesJohannes 3 maar eens goed door. Dit werd mogelijk door het offer van Christus, en door het werk van de Geest, zonder wie we ons nooit zouden bekeren... maar Jezus zegt ook:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Weet je nog, die slang in de woestijn? Ieder die daar naar keek stierf niet... En ieder die op Jezus ziet zal niet sterven. Dat is wedergeboorte....

En als mensen verloren gaan is dat niet omdat God souverein is en besluit dat er gewoon een hoop mensen verloren gaan maar omdat mensen niet luisteren naar Hem. Zoveel wordt wel duidelijk uit de hele geschiedenis van het volk Israel, uit de gelijkenissen van Jezus, en uit de liefde die God aan de hele wereld toonde door Jezus doordat Jezus de zonden van de hele wereld droeg. Omdat God niet wil dat er iemand verloren gaat, maar dat allen behouden worden... luisteren ze niet naar Hem, dan straft God ze omdat ze de redding niet hebben aangegrepen en Hem niet hebben geloofd, dat is Zijn goed recht en souvereiniteit.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wordt de rest van de bevolking niet geroepen? Dat ligt er aan wat jij doet in je dagelijks leven, wat ik doe, wat we als kerken doen. Jezus trok door het land en riep mensen op zich te bekeren. Petrus stond in Jeruzalem bij de tempel te preken, een grote groep mensen luisterde, vroeg wat ze moesten doen, Paulus riep ze op zich te bekeren... 3000 deden het uiteindelijk.... waren die dan niet geroepen?

Als wij als kerken wat gaan uitstralen, als christenen mensen over het evangelie vertellen en ze oproepen zich te bekeren, worden er dan niet velen geroepen?

Ja, als we angstvallig ons terugtrekken achter onze kerkmuren, dan heb je gelijk met je oproep dat al die anderen niet geroepen worden.... Denk niet dat alleen zij die geloven geroepen zijn... er zijn er ook een hoop bij niet geloofden, maar niet meer, en mensen die over het geloof hoorden maar het afwezen, die er niets van wilden weten.
Een goede manier om de discussie een andere kant op te manoeuvreren. Maar over dit onderwerp gaat het nu niet.
Veel mensen denken dat ze onbekeerd zijn omdat ze dat met de paplepel wordt ingegoten, ze vinden het normaal om niet aan de avondmaalstafel te gaan want dat durft haast niemand dus dan moet je wel heel vroom zijn of iets bijzonders hebben meegemaakt.
Weet je nu eigenlijk waar je het over hebt? En wat komt toch altijd die opmerking terug dat je iets bijzonders mee moet hebben gemaakt. Natuurlijk moet je wat bijzonders mee hebben gemaakt! Is bekering tot God niet iets bijzonders dan??
Om dit soort dingen kan ik me echt boos maken.... dat misstanden in de kerk worden aangehaald als bewijs van gelijk, terwijl ze het gevolg zijn van het verkeerd omgaan met de de bijbel leert.
Hoe weet je dat dit misstanden zijn? Verdiep je er nu eerst eens in, voordat je allerlei dingen gaat roepen, die vervolgens veel weghebben van clichés.
Geloof jij aan de doodsstaat van de mens? Het lijkt er niet op, gezien je uitlatingen als dat mensen niet genoeg hun best doen. Laten we onze positie van zondige mens tegenover een heilig God niet onderschatten. En nou niet meteen allerlei postings over hoe genadig God is en zo, want dat weet ik ook wel. Maar hoe genadig God ook is, zolang wij niet in Christus geborgen zijn, is Hij een verterend vuur, bij Wie niemand wonen kan. En echt, we zijn niet zomaar met een vingerknip in Christus geborgen; sterker nog, daar komt geen vingerknip van ons bij; dat is Góds werk.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Daar komt geen vingerknip van ons bij, daar kan ik met in vinden, Afgewezen.
Dan is het toch een heerlijke boodschap dat dan de Heere het op elke bladzij van de Bijbel het ons vertelt dat Hij het doen wil en niets liever wil dan ons aan Hem verbinden. Het allerergste is, wij die Zijn Woord hebben, het daar in kunnen lezen en het kunnen horen en daar geen gehoor aangeven.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Dan kan je wel zeggen dat velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren, maar dat is geen argument.... stel dat er meer bekeerden in zware bevindelijke kerken zitten die wel verlost zijn terwijl ze denken dat ze het niet zijn, dan nog blijft het een feit dat weinigen uitverkoren zijn, want nog steesd een ontzettend klein deel van de bevolking kent zijn redding in Christus.
Maar de rest van de bevolking wordt niet geroepen, helaas, helaas. Dus van de geroepenen zijn er weinigen uitverkoren. Begrijp me goed; ik zeg niet dat de verzoening niet breder moet worden. Dát laten we aan God over. Maar het is een "nauwelijks zalig worden".
Ik las de volgende anekdote over Spurgeon:
Anekdote schreef:Charles Haddon Spurgeon used to be a great man for preaching the universal free offer of the gospel - whosoever will may come. Someone once remonstrated with him, 'Mr Spurgeon, you are a Calvinist. Surely you can't preach to the non-elect. How can you say to these non-elect people to come to Christ?' And Spurgeon's reply was as usual pungent and witty, but so Biblically true: 'You show me who the elect are and I will preach to them.'

On another occasion Spurgeon preached to his congregation, people obviously perplexed, 'Never mind whether you are among the elect, you just come to Christ.' Our business is not to know whether we are elect or not, our business is to come to Christ. Our business is to do the will of God, and if we do God's will everything will fall into place in its due time.
Dat is nou een bijbelse manier van omgaan met de uitverkiezing! Alle andere manieren verdienen naar mijn mening het predikaat "ernstige misstanden".

Ook de uitspraak "velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren" moet je m.i. zien als een aansporing om je heil te zoeken bij Christus (strijden om in te gaan!).

In hoofdstuk 14 van het Lukas-evangelie, wat handelt over dezelfde gelijkenis, staat:
Lukas 14:23 schreef:En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde
Hier kijken we zo te zeggen in het hart van de Heere, Die niet wil dat iemand verloren gaat.

[hr]
Erasmiaan schreef:Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk der hemelen." En zijn we niet allemaal rijk en verrijkt, hebbende geen dings gebrek?
De clou achter deze gelijkenis is: hang niet aan je aardse rijkdommen, want die vergaan. Je kunt hem niet 'gebruiken' om aan te tonen dat slechts weinigen zalig worden, want daar gaat de gelijkenis niet over.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
Lukas 14:23 schreef:]En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde
Hier kijken we zo te zeggen in het hart van de Heere, Die niet wil dat iemand verloren gaat.
Amen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dat is nou een bijbelse manier van omgaan met de uitverkiezing! Alle andere manieren verdienen naar mijn mening het predikaat "ernstige misstanden".

Ook de uitspraak "velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren" moet je m.i. zien als een aansporing om je heil te zoeken bij Christus (strijden om in te gaan!).
Ten eerste gaat daar de discussie op het moment niet over, en ten tweede, dit kan wel de achterliggende bedoeling zijn van deze uitspraak, maar dat betekend nog wel dat ze inhoudelijk waar is!
Erasmiaan schreef:
Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke ingaat in het koninkrijk der hemelen." En zijn we niet allemaal rijk en verrijkt, hebbende geen dings gebrek?

De clou achter deze gelijkenis is: hang niet aan je aardse rijkdommen, want die vergaan. Je kunt hem niet 'gebruiken' om aan te tonen dat slechts weinigen zalig worden, want daar gaat de gelijkenis niet over.
Maar zijn wij niet allemaal rijk? En ook al heeft deze tekst een achterliggende bedoeling, op zichzelf is ze nog wel waar! Of niet, wilde jij daar aan twijfelen?

Voor het overige wil ik me bij Afgewezen aansluiten, en daaraan toevoegen, dat ik niet alleen voorbeelden uit de praktijk aanhaal, maar ook een bijbels voorbeeld.
MBE

Bericht door MBE »

Een paar berichten terug ging het over het geloof. Er is maar 1 echt geloof. Zeker waar. Er wordt beweerd dat er verder geen geloof is, dat dit niet aan te tonen is uit de bijbel.
Wat is dit dan voor geloof?
Jak. 2: 19. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Hand. 26:27. Gelooft gij, o koning Agrippa! de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft
jacob

Bericht door jacob »

MBE schreef:Een paar berichten terug ging het over het geloof. Er is maar 1 echt geloof. Zeker waar. Er wordt beweerd dat er verder geen geloof is, dat dit niet aan te tonen is uit de bijbel.
Wat is dit dan voor geloof?
Jak. 2: 19. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Hand. 26:27. Gelooft gij, o koning Agrippa! de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft

Het eerste vers is geen bewijs. Het tweede wel. Ik zal me hier op bezinnen. Ik vind het flauw om nu al gelijk te reageren met, ja maar hij geloofde niet in Jezus. En daarom was het ijdel.
Ik vind dit wel goed gevonden.

(het eerste omdat het inderdaad zo is dat de duivelen weten van hun verwerping, maar geloof baadt hen niet)
Plaats reactie