Ik wil nog welke enkele dingen opmerken; Ja Jacob deze mensen zijn verdoemelijk voor God, dat is een ieder die buiten Christus is. Maar waarom zou je dat geen tijdgeloof of iets van die strekking mogen noemen? Dat is juist de aanduiding waarmee je onderscheid kan maken. Maar ze geloven wél dat de bijbel waar is, maar niet met een waar geloof. Dit probeer ik nu al heel de tijd duidelijk te maken.
Over dit soort onderwerpen zijn al veel discussies geweest. Nog enkele opmerkingen; "een mens wil niet gered worden". Met onze natuurlijke wil zoeken we alleen de dingen van deze wereld, en niet van Gods koninkrijk. Inderdaad moet men wederom geboren worden. Niet uit verdienste, dus je best doen is er niet bij. Verder staat er in mijn bijbel: 'Velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren". Maar dit is, voor mij in ieder geval, totaal niets om de hoop maar op te geven, of om maar klein van God te denken.Vertel mij eens Erasmiaan, hoe kan het dan dat er hier sprake is van een volkomen onbijbelse situatie, namelijk: Mensen willen dolgraag gered worden, maar zijn het volgens jou niet. Hoe komt dat?
En wat moet er gebeuren zodat ze wel gered worden? Wedergeboorte? Maar is wedergeboorte dan iets wat maar aan sommigen die God zoeken en Hem daarom vragen geschonken wordt? Of doen die mensen niet hard genoeg hun best?
Of juist een onderscheid dat gemaakt moet worden, om mensen er voor te behoeden met een onverzoende schuld de eeuwigheid aan te doen?onbijbelse theologie, waarmee mensen van (hun zekerheid in) Christus worden afgehouden.