Oorspronkelijk gepost door Dad
Dat is niet vreemd. De wetenschap gaat niet uit van de religie dus staat ze er tegenover.
Wat is dit voor vreemde redenering? Waarom zou wetenschap uit moeten gaan van religie? Wetenschap bestudeert de
waarneembare werkelijkheid, en daar valt religie idd buiten. Maar daarom staat het nog niet
tegenover religie. Dat gebeurt pas als wetenschappers hun boekje te buiten gaan, en uitspraken doen over religie. Maar dan staan er
wetenschappers tegenover religie, en niet
de wetenschap.
Volgens jou kan een christen dus ook geen wetenschap bedrijven, of alleen met een gespleten persoonlijkheid?
Dat de huidige wetenschap is begonnen met de Christenwetenschappers is vogens mij niet waar. De grondlegger van de geneeskunst was zeker geen Christen. Wetenschap werdt overal beoefend en was niet voorbehouden aan Christelijke landen.
Daar heb je gelijk in, Hippocrates, bijv. was geen christen. Hierboven heb ik al aangegeven waarom dat geen probleem hoeft te zijn.
Maar wat ook waar is, is dat de (westerse) wetenschap eeuwenlang enorm gestimuleerd is door het christendom. Het feit dat het christendom spreekt van een schepping met een bepaalde orde maakt wetenschap mogelijk en nuttig.
Dus wat ik heb bedoeld op gang te brengen is dit:
Als je kijkt naar de bijwerkingen van de medicijnen, kun je dan bidden om genezing? Terwijl je daarbij ook weet dat het niet geneest maar onderdrukt. Ik denk dat dat niet kan.
Ok we wijzen H af. Wat blijft er over? kruiden, dus niet de A.
Kruiden kunnen ook bijwerkingen hebben, dus die zou je dan ook niet mogen gebruiken.
Wat ook nogal eens gebeurt, is dat men kruiden onderzoekt op de werkzame stof en die dan zelf in het lab maakt. Dan ben je er dus ineens op tegen?
Ik denk zeker dat je kunt bidden om zegen over het gebruik van geneesmiddelen. Wat betreft de bijwerkingen ben je echt veel te ongenuanceerd. De regelgeving is zo streng dat elke bijwerking die een proefpersoon ooit gehad heeft, vermeld moet worden. Dus ook al had maar 1 van de 1000 proefpersonen een bepaalde bijwerking, het moet op de bijsluiter.
Er zijn idd wel medicijnen met ernstige bijwerkingen, maar zolang het middel niet erger is dan de kwaal, denk ik dat het geoorloofd is er gebruik van te maken (en je dus ook kunt bidden om zegen over het gebruik ervan).
Dat medicijnen alleen onderdrukken en niet genezen is zeker niet waar. Er zijn idd middelen die symptoombestrijding zijn, maar dat geldt voor lang niet alle medicijnen.
Wat ik mis is crities kijken naar de huidige geneeskunst. Hun uitgangspunt eens in ogenschouw nemen, dat mis ik. Maar nu doe ik vast aan komplotdenken.
Wat is volgens jou dan het foute uitgangspunt van de geneeskunst?