homeopathie

Leonius

Bericht door Leonius »

Dat is niet vreemd. De wetenschap gaat niet uit van de religie dus staat ze er tegenover.
Dat is anders iets van begin 20e eeuw. Het is een onderscheid die gemáákt is, maar die er niet hoeft te zijn. Je poneert heel makkelijk stellingen, zonder echter aan te komen met heldere argumenten. Terugvallen op 'ervaring' is voor de ander niet toetsbaar!

Gr.,
memento

Bericht door memento »

Beste dad,

Terugvallen op iets als 'ervaren', dus eigelijk op 'bevinding', is niets anders dan een geloofsargument. En dan zit je op een heel gevaarlijk vlak. Zéker omdat homeopatie voor het eerst ontstaan is bij artsen die geloofden in magische dingen, zoals schudden.

Kortom, beste dad, als er geen werkzame stof in jouw druppeltjes zit, en het werkt toch, zou je dan niet bang worden? De duivel is erg machtig...
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ach ja weet je, ik heb ook wel een beetje gemengde gevoelens over homeopathie.
Gisteren heb ik me verbrand aan het kopieerapparaat en heb er euchinaforce creme erop gedaan. Mijn ervaring is toch wel goed met die creme.
Ik ben niet zo gek op die druppeltjes die mega naar de alcohol smaken en weet ook niet wat ik daarvan moet denken.

Ik heb een boek gelezen over homeopathie. Hij is zelf arts en wijst bepaalde dingen toch af vanuit zijn geloof.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Gisteren heb ik me verbrand aan het kopieerapparaat en heb er euchinaforce creme erop gedaan. Mijn ervaring is toch wel goed met die creme.
Ik ben niet zo gek op die druppeltjes die mega naar de alcohol smaken en weet ook niet wat ik daarvan moet denken.

Ik heb een boek gelezen over homeopathie. Hij is zelf arts en wijst bepaalde dingen toch af vanuit zijn geloof.
Echinaforce-creme is geen homeopathie, maar fytotherapie - kruidengeneeskunde.
Voor brandwonden kun je trouwens beter Calendula (ook fytotherapie) nemen...
Verder is homeopathie inderdaad een ervaringswetenschap. En daar lijkt mij niks mee. Ooit zal het principe wellicht ontdekt worden. Of niet. Moeten we daarop gaan zitten wachten? Lijkt mij niet.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Echinaforce-creme is geen homeopathie, maar fytotherapie - kruidengeneeskunde.
Voor brandwonden kun je trouwens beter Calendula (ook fytotherapie) nemen...
Verder is homeopathie inderdaad een ervaringswetenschap. En daar lijkt mij niks mee. Ooit zal het principe wellicht ontdekt worden. Of niet. Moeten we daarop gaan zitten wachten? Lijkt mij niet.
Het is wel van dr Vogel :pu

Afbeelding
memento

Bericht door memento »

Als het écht zou werken zou een placebo-test, zoals er velen zijn uitgevoerd, de werking bewijzen. Ook omdat er zeer diverse placebo testen zijn uitgevoerd, ook waarbij de h-artsen zelf elke client afzonderlijk medicijnen mochten voorschrijven. En zie, het werkte ganselijk niet beter dan een placebo...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Dad
Dat is niet vreemd. De wetenschap gaat niet uit van de religie dus staat ze er tegenover.
Wat is dit voor vreemde redenering? Waarom zou wetenschap uit moeten gaan van religie? Wetenschap bestudeert de waarneembare werkelijkheid, en daar valt religie idd buiten. Maar daarom staat het nog niet tegenover religie. Dat gebeurt pas als wetenschappers hun boekje te buiten gaan, en uitspraken doen over religie. Maar dan staan er wetenschappers tegenover religie, en niet de wetenschap.

Volgens jou kan een christen dus ook geen wetenschap bedrijven, of alleen met een gespleten persoonlijkheid?
Dat de huidige wetenschap is begonnen met de Christenwetenschappers is vogens mij niet waar. De grondlegger van de geneeskunst was zeker geen Christen. Wetenschap werdt overal beoefend en was niet voorbehouden aan Christelijke landen.
Daar heb je gelijk in, Hippocrates, bijv. was geen christen. Hierboven heb ik al aangegeven waarom dat geen probleem hoeft te zijn.
Maar wat ook waar is, is dat de (westerse) wetenschap eeuwenlang enorm gestimuleerd is door het christendom. Het feit dat het christendom spreekt van een schepping met een bepaalde orde maakt wetenschap mogelijk en nuttig.
Dus wat ik heb bedoeld op gang te brengen is dit:

Als je kijkt naar de bijwerkingen van de medicijnen, kun je dan bidden om genezing? Terwijl je daarbij ook weet dat het niet geneest maar onderdrukt. Ik denk dat dat niet kan.
Ok we wijzen H af. Wat blijft er over? kruiden, dus niet de A.
Kruiden kunnen ook bijwerkingen hebben, dus die zou je dan ook niet mogen gebruiken.
Wat ook nogal eens gebeurt, is dat men kruiden onderzoekt op de werkzame stof en die dan zelf in het lab maakt. Dan ben je er dus ineens op tegen?

Ik denk zeker dat je kunt bidden om zegen over het gebruik van geneesmiddelen. Wat betreft de bijwerkingen ben je echt veel te ongenuanceerd. De regelgeving is zo streng dat elke bijwerking die een proefpersoon ooit gehad heeft, vermeld moet worden. Dus ook al had maar 1 van de 1000 proefpersonen een bepaalde bijwerking, het moet op de bijsluiter.
Er zijn idd wel medicijnen met ernstige bijwerkingen, maar zolang het middel niet erger is dan de kwaal, denk ik dat het geoorloofd is er gebruik van te maken (en je dus ook kunt bidden om zegen over het gebruik ervan).

Dat medicijnen alleen onderdrukken en niet genezen is zeker niet waar. Er zijn idd middelen die symptoombestrijding zijn, maar dat geldt voor lang niet alle medicijnen.
Wat ik mis is crities kijken naar de huidige geneeskunst. Hun uitgangspunt eens in ogenschouw nemen, dat mis ik. Maar nu doe ik vast aan komplotdenken.
Wat is volgens jou dan het foute uitgangspunt van de geneeskunst?
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Onderstaand artikeltje gelezen 1,5 maand geleden in het RD? Het gaat niet over echinaceacreme maar over de druppeltjes.
28-7-2005

„Met echinaforce blijf je verkouden”

LOS ANGELES (AP) - Het veelgebruikte homeopathische middel echinacea heeft geen enkel meetbaar effect op het verloop van verkoudheden en heeft ook geen aantoonbare preventieve werking.

Dat is de conclusie van een uitgebreid onderzoek in de Verenigde Staten naar de werkzaamheid van echinacea-middelen tegen verkoudheid. Echinacea wordt onder meer gebruikt voor de productie van het ook in Nederland veelgebruikte middel echinaforce van Dr. A. Vogel.

Echinacea-middelen worden over de hele wereld gebruikt als zelfhulpmedicijn bij verkoudheden. Hoewel tal van gebruikers en homeopathische artsen het middel roemen, tonen wetenschappelijke experimenten geen enkele werkzaamheid aan. Volgens de resultaten van een grote studie, waarvan de resultaten deze week worden gepubliceerd in het New England Journal of Medicine, duurt het genezingsproces bij verkouden mensen die echinacea nemen even lang als bij mensen die geen medicijnen of een placebo gebruiken. Ook worden in de groep echinacea-gebruikers evenveel gezonde mensen ziek als ze worden blootgesteld aan een verkoudheidsvirus. In beide groepen werd 90 procent van de blootgestelde personen verkouden.

Het onderzoek, waaraan 399 personen meededen, werd gefinancierd door het National Center for Complementary and Alternative Medicine, dat ernaar streeft de alternatieve geneeskunde een plaats te geven in de reguliere gezondheidszorg. Het onderzoeksprotocol was van tevoren besproken door voor- en tegenstanders van alternatieve geneeswijzen en aanvaard als een goede methode om de werkzaamheid van echinacea als verkoudheidsmiddeltje te testen.

© Reformatorisch Dagblad
Overigens noemen ze A. Vogel hier nog doctor, maar dat was hij helemaal niet. Hij had zijn zgn. titel behaald op een niet erkende school in de VS, en moest toen dat openbaar kwam zijn titel laten vallen.

[Aangepast op 6/9/05 door Corydoras]
memento

Bericht door memento »

En zo zijn er nog duizenden onderzoeken, met steeds dezelfde uitkomst: Het werkt niet...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door memento
En zo zijn er nog duizenden onderzoeken, met steeds dezelfde uitkomst: Het werkt niet...
Klopt, maar ik plaatste dit omdat er nogal eens gezegd wordt, dat dat komt doordat de onderzoeken niet objectief zouden zijn. In dit geval was het protocol vooraf goedgekeurd door voor- en tegenstanders.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Klopt, maar ik plaatste dit omdat er nogal eens gezegd wordt, dat dat komt doordat de onderzoeken niet objectief zouden zijn. In dit geval was het protocol vooraf goedgekeurd door voor- en tegenstanders.
Bij een fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek gebeurt dit altijd, als dit mogelijk is. En er zijn honderden van onderzoeken te vinden die vooraf goedgekeurd zijn door beide partijen, waarvan de uitkomst is: Homeopatie werkt niet...

En nog steeds blijven er mensen in geloven :stu
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Bij een fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek gebeurt dit altijd, als dit mogelijk is. En er zijn honderden van onderzoeken te vinden die vooraf goedgekeurd zijn door beide partijen, waarvan de uitkomst is: Homeopatie werkt niet...

Heb je het zelf al eens uitgeprobeerd?

Afbeelding
WSO

Bericht door WSO »

....sigaretten D10 tegen longkanker....
memento

Bericht door memento »

Ooit toen ik last had van migraine, hielp niets. Toen wist ik helaas het verhaal achter homeopatie niet, anders had ik echte medicijnen genomen.

Ik ben principieel tegen gebruik van iets waarvan veelvuldig en objectief is bewezen dat het niet werkt. Als we dan alsnog geloven dat het werkt, is en blijft dat superstitie of bijgeloof...
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ja, tegen hooikoorts, maar 't hielp echt niet.
Plaats reactie