Tukkertje,
het is lastig discusiëren met jou :#.
We hebben tot nu toe het volgende bereikt.
Premisse A: Jezus is God
Premisse B: God mag je niet afbeelden
Daaruit volgt C: Jezus mag je niet afbeelden.
Premisse A wordt echter aangevochten op het volgende punt: Jezus was ook mens.
Daarbij Premisse D: mensen mag je wel afbeelden.
Volgt E: Jezus mag je wel afbeelden.
Premisse B wordt aangevochten op het volgende punt: Je mag afbeeldingen maken mits je deze niet aanbidt. Zie 2e gebod in Exodus 20
Volgt nog steeds E: Jezus mag je wel afbeelden.
Geef nu eens aan waar volgens jou het aanvechten niet klopt. Geef bijbelse argumenten even geen HC of andere belijdenisgeschriften. Want dat maakt het weer tot een welles-nietes spelletje.
Wees dit keer wel even erg zorgvuldig want het is echt je laatste kans. Hierna geef ik het op.:o
Film over Jezus' lijden: The Passion of the Christ
Nou alsof dit duidelijk is. Geld voor jou de HC niet dan??
Ok bijbelse voorbeelden:
Jes. 40: 18
Bij wien dan zult gij God vergelijken, of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen?
Jes 40:25
Bij wien dan zult gijlieden Mij vergelijken, dien Ik gelijk zij? zegt de Heilige.
Hand. 17:29
Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid61) goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst62) en bedenking gesneden zijn.
Ok bijbelse voorbeelden:
Bij wien dan zult gij God vergelijken, of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen?
Bij wien dan zult gijlieden Mij vergelijken, dien Ik gelijk zij? zegt de Heilige.
Hand. 17:29
Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid61) goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst62) en bedenking gesneden zijn.
Ok dan, ik doe het nog een keer. We spreken af dat ik nu op jouw posting inga, daarna ga je op mijn vorige posting in. Voor de duidelijkheid: je ontkracht mijn aanvechtingen een voor een.
Ik zal je even helpen met bijbellezen. :!
In Jesaja 40 gaat het nl. over dat God iedere vergelijking veruit te boven gaat. Opvallend is wel dat er allerlei menselijke beelden worden genomen om aan te geven hoe groot God wel niet is. Zie bijv. vers 12. God heeft met een vuist de wateren gemeten. Hij heeft de hemel tussen pink en duim uitgemeten. En zo gaat het nog even door. Beelden en nog eens beelden. Prachtig. Allemaal begrijpelijk voor mensen.
De vraag is heeft God vuisten, heeft God en pink of een duim. Natuurlijk niet. Toch past Hij zich blijkbaar aan aan ons denkvermogen en zegt Hij niet tegen Jesaja: foei toch, dat mag je niet doen, dat heb ik toch gezegd in het 2e gebod.
Dus ook deze teksten overtuigen niet van het feit dat je God niet mag afbeelden.
Wat gezegd wordt is dat de beelden van de grieken niet adequaat zijn om God te kunnen kennen. God is anders, je kunt God niet in je hand houden. Integendeel Hij houdt ons in Zijn hand. In Hem bewegen wij en in Hem zijn wij.
En nu gauw terug naar mijn premissen.
Op dit forum voor zover er een bijbelse onderbouwing voor te vinden is. Daarbuiten inderdaad niet, maar dat hindert niet, want er wordt altijd gezegd dat de belijdenisgeschriften volledig in de Schrift verankert zijn. Die moeten dus tegen een stootje kunnen. Ze ontlenen in elk geval hun gezag aan de Schrift en niet aan zichzelf. Daarom ga ik liever direkt terug naar de Schrift dan eerst een omweg te pakken.Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Nou alsof dit duidelijk is. Geld voor jou de HC niet dan??
Het zal wel aan mij liggen maar aan de grootheid van God wordt niet getwijfeld in deze discussie.Ok bijbelse voorbeelden:
Ik zal je even helpen met bijbellezen. :!
In Jesaja 40 gaat het nl. over dat God iedere vergelijking veruit te boven gaat. Opvallend is wel dat er allerlei menselijke beelden worden genomen om aan te geven hoe groot God wel niet is. Zie bijv. vers 12. God heeft met een vuist de wateren gemeten. Hij heeft de hemel tussen pink en duim uitgemeten. En zo gaat het nog even door. Beelden en nog eens beelden. Prachtig. Allemaal begrijpelijk voor mensen.
De vraag is heeft God vuisten, heeft God en pink of een duim. Natuurlijk niet. Toch past Hij zich blijkbaar aan aan ons denkvermogen en zegt Hij niet tegen Jesaja: foei toch, dat mag je niet doen, dat heb ik toch gezegd in het 2e gebod.
Dus ook deze teksten overtuigen niet van het feit dat je God niet mag afbeelden.
Deze tekst gaat over hoe je God kunt kennen. Niet of je Hem mag afbeelden.Hand. 17:29
Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid aan goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.
Wat gezegd wordt is dat de beelden van de grieken niet adequaat zijn om God te kunnen kennen. God is anders, je kunt God niet in je hand houden. Integendeel Hij houdt ons in Zijn hand. In Hem bewegen wij en in Hem zijn wij.
En nu gauw terug naar mijn premissen.
<>< A Dieu
De theoloog
De theoloog
Hoewel de discussie nu een beetje een zijweg is ingeslagen, ging de discussie in eerste instantie om de film The Passion. In de lijn hiervan het volgende krantenartikel:
Klinkt toch als positief nieuws?DOORN - De omstreden film "The Passion of Christ" (Het lijden van Christus) van de Amerikaanse regisseur Mel Gibson zal op grote schaal gebruikt worden voor evangelisatie. De film gaat woensdag in Amerika in première.
Gibson heeft er bij kerken en christelijke organisaties in diverse landen op aangedrongen klaar te staan om in te haken op wat de film teweeg kan brengen. In Nederland is, naar Amerikaans voorbeeld, een platform opgericht, "The Passion of Christ". Daarin werken tientallen christelijke organisaties samen om met de film te gaan evangeliseren. Aan het platform nemen onder meer Willow Creek Nederland, Katholiek Nieuwsblad, CV-Koers, Youth for Christ, de Evangelische Alliantie en de Evangelische Omroep deel.
Het platform wil kerken helpen bij het opzetten van een "natraject" voor bioscoopbezoekers. Er is speciaal drukwerk in voorbereiding, evenals websites voor jongeren en ouderen die vragen hebben na het zien van de film. Voor belangstellenden verschijnt een e-mail-nieuwsbrief.
Als bezoekers vragen hebben, kunnen ze via het kaartje bij de bioscoopkassa naar www. thelife.nl gaan, waar achtergrondinformatie over de Bijbel te vinden is. Mensen worden er doorverwezen naar vervolgactiviteiten in hun woonplaats.
In Amerika loopt het storm. Volgens het gezaghebbende filmindustrieblad "Variety" heeft de distributeur nog 800 extra bioscopen bestemd voor de première. Dat brengt het aantal bioscopen op 2800. In Nederland gaat de film op 1 april in ongeveer vijftig bioscopen in première.
De kritiek van Joodse organisaties op vermeende antisemitische tendensen heeft de film veel publiciteit opgeleverd.
Het is zo lastig. Mag je Jezus nou wel of niet afbeelden. In bepaalde kleuter/kinderbijbels wordt hij wel afgebeeld. Dat is blijkbaar wel geaccepteerd door bepaalde mensen. Al begrijp ik dat lang niet alle kleuterbijbels dat doen. God mag je niet afbeelden, daar is Hij ook duidelijk in. Geen beelden maken, of wat dan ook. Duidelijk voorbeeld is daarbij het gouden kalf, wat het volk Israël maakt. Dus geen afbeeldingen van God.
De Heilige Geest, ja...ik vraag me af hoe je die wil afbeelden. Ik zou het (met alle respect) niet weten. De Heilige Geest is wat dat betreft onzichtbaar.
En dan Jezus. Ik denk dat je hem best mag afbeelden. Het is een gewoon mens geweest. Oké, hij is zonder zonde, maar Hij is wel bewust gezonden; als 'mens'.
Maar daarbij wil ik wel zeggen (heb ik al eens gezegd). Je moet uitkijken met het uitbeelden van het karakter van Jezus. Da's iets waar we niet zo veel van weten. In de Bijbel stond niet duidelijk wat over het karakter, en hoe Jezus was. Dus daarmee moet je oppassen.
Maar zo'n film geeft toch ook een goed beeld van hoe Jezus heeft geleefd, in hoe zo'n omgeving. En hopelijk zet het veel mensen aan het denken, en zo tot bekering komen. Dan is het doel voor mij bereikt!
De Heilige Geest, ja...ik vraag me af hoe je die wil afbeelden. Ik zou het (met alle respect) niet weten. De Heilige Geest is wat dat betreft onzichtbaar.
En dan Jezus. Ik denk dat je hem best mag afbeelden. Het is een gewoon mens geweest. Oké, hij is zonder zonde, maar Hij is wel bewust gezonden; als 'mens'.
Maar daarbij wil ik wel zeggen (heb ik al eens gezegd). Je moet uitkijken met het uitbeelden van het karakter van Jezus. Da's iets waar we niet zo veel van weten. In de Bijbel stond niet duidelijk wat over het karakter, en hoe Jezus was. Dus daarmee moet je oppassen.
Maar zo'n film geeft toch ook een goed beeld van hoe Jezus heeft geleefd, in hoe zo'n omgeving. En hopelijk zet het veel mensen aan het denken, en zo tot bekering komen. Dan is het doel voor mij bereikt!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Dat zeg je nu wel, maar ook in het verhaal van het gouden kalf, gaat het om aanbidden. Niet om het beeld zelf.Oorspronkelijk gepost door marsm104
Het is zo lastig. Mag je Jezus nou wel of niet afbeelden. In bepaalde kleuter/kinderbijbels wordt hij wel afgebeeld. Dat is blijkbaar wel geaccepteerd door bepaalde mensen. Al begrijp ik dat lang niet alle kleuterbijbels dat doen. God mag je niet afbeelden, daar is Hij ook duidelijk in. Geen beelden maken, of wat dan ook. Duidelijk voorbeeld is daarbij het gouden kalf, wat het volk Israël maakt. Dus geen afbeeldingen van God.
Ik zou zelf die twee dingen uit elkaar willen halen.
Verder wordt de Heilige Geest in schilderijen vaak afgebeeld als een duif.
Ik denk dat wij als protestanten in die zin ook de beeldendienst van de Rooms-Katholieken schromelijk overdreven hebben.
Maar dat is weer een andere discussie ben ik bang.
<>< A Dieu
De theoloog
De theoloog