Het evangelie

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs........... Ja, van nature gaan we nog liever naar de hel dan als naar de hemel, zoals Ryle dat ongeveer zegt in een boekje aan kinderen gericht.
Dat is pertinent onjuist! Zelfs verstokte atheïsten zullen, als er dan toch "iets" zou zijn, liever naar de hemel gaan dan naar de hel.

Gr.

Breek
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Het Evangelie is alleen een Blijde Boodschap voor Gods kinderen. Zie Lukas 2: 10: "En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal".

Weet je wat onze kanttekeningen dan zeggen bij 'al den volke'? "Namelijk Gods volk".
Als dat er staat ben ik het roerend oneens met die kanttekening.
"Al den volke wezen zal" betekent gewoon heel simpel: Bestemd voor de gehele mensheid.

Let op. Ik doel niet op alverzoening!

Uit genade kunnen wij Jezus aannemen als onze Advocaat.

Gr.

Breek
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Het Evangelie is alleen een Blijde Boodschap voor Gods kinderen. Zie Lukas 2: 10: "En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal".

Weet je wat onze kanttekeningen dan zeggen bij 'al den volke'? "Namelijk Gods volk".
"Al den volke wezen zal" betekent gewoon heel simpel: Bestemd voor de gehele mensheid.

Gr.

Breek
als je de alverzoening niet leert ben je het wel eens met adrianus.

Het is geen blijde boodschap voor bijvoorbeeld de farizeeen. En het is geen blijde boodschap voor degene die geen heil zien in de Heere Jezus.

[Aangepast op 16/11/04 door jacob]
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door jacob.............als je de alverzoening niet leert ben je het wel eens met adrianus.
Weet je wel wat alverzoening betekent Jacob?
Ik denk het niet.
De leer van de alverzoening houdt in dat er niemand verloren gaat.

Zegt Adrianus dit?

Gr.

Breek
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob.............als je de alverzoening niet leert ben je het wel eens met adrianus.
Weet je wel wat alverzoening betekent Jacob?
Ik denk het niet.
De leer van de alverzoening houdt in dat er niemand verloren gaat.

Zegt Adrianus dit?

Gr.

Breek
nee Adrianus zegt dat het alleen een blijde boodschap is voor de Gods Volk

Jij zegt dat het voor iedereen een goed boodschap is. Dus ook voor bijvoorbeeld de farizeen. Nou ik had nou niet het idee dat die mensen zo stonden te springen......

het evangelie is natuurlijk wel een blijde boodschap, maar niet iedereen ervaart dit ook.

en ja hoor ik weet wel wat alverzoening is hoor.

[Aangepast op 16/11/04 door jacob]
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door jacob.......nee Adrianus zegt dat het alleen een blijde boodschap is voor de Gods Volk

Jij zegt dat het voor iedereen een goed boodschap is. Dus ook voor bijvoorbeeld de farizeen. Nou ik had nou niet het idee dat die mensen zo stonden te springen......

Het Goede Nieuws wordt in ieder geval aan iedereen aangeboden, geen mens uitgezonderd.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob.......nee Adrianus zegt dat het alleen een blijde boodschap is voor de Gods Volk

Het Goede Nieuws wordt in ieder geval aan iedereen aangeboden, geen mens uitgezonderd.
dat zegt Adrianus ook.
jacob

Bericht door jacob »

Jongens, zo krijg ik nooit een dag rust....

nee, niet dat ze beginnen met iets aan te nemen, maar dat hen in de nacht van hun zonden en verlorenheid vanuit de Schrift zal worden aangewezen de Enige Weg des Behouds.
tja, deze aanvulling zou je weleens een hoop rust kunnen kosten. :,
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs........... Ja, van nature gaan we nog liever naar de hel dan als naar de hemel, zoals Ryle dat ongeveer zegt in een boekje aan kinderen gericht.
Dat is pertinent onjuist! Zelfs verstokte atheïsten zullen, als er dan toch "iets" zou zijn, liever naar de hemel gaan dan naar de hel.

Gr.

Breek
Ja, omdat er geen derde weg is naar een heerlijk vrederijk, lui lekkerland.
Maar in de diepste zin van het Woord, kiezen ze voor de hel dan voor de hemel.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MatthijsDit gaat wel langs een ordelijke weg door de Heilige Geest! De Heilige Geest is een Geest van orde!
Ik ben het wel met je eens. Alleen zou ik willen weten waar bovengenoemde zin in de Bijbel staat.
Dat staat er niet. Er staat wel dat de Heilige Geest overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Ik bedoelde er mee zeggen, dat alle uitverkorenen dezelfde dingen meemaken.

Dus inwendige roeping, wedergeboorte, rechtvaardigmaking, heiligmaking
Lecram

Bericht door Lecram »

Gr.

Breek
Dat is ook in overeenstemming met andere delen van de Schrift. Als je naar de grondtekst kijkt, kan je ook niet anders concluderen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Gr.

Breek
Dat is ook in overeenstemming met andere delen van de Schrift. Als je naar de grondtekst kijkt, kan je ook niet anders concluderen.
ik kan deze reactie niet helemaal plaatsen lecram. Op welke Schriftplaatsen doel je nu?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik ben het overigens alleen eens met Adrianus als hij niet hieruit wil concluderen dat er geen welmenend aanbod is voor alle hoorders.
Zeker niet! De Boodschap wordt aan een ieder welmanend gebracht, alleen de toepassing ervan in het hart (wezen zal) is beperkt tot al Gods kinderen.

Ik denk dus dat we het helemaal eens zijn.
Als we nu gewoon eens duidelijk maken wat er bedoeld wordt met 'wezen zal' dan komen we dichter bij elkaar.

Als je onder 'wezen zal' de toepassing verstaat, dan is het alleen voor de gelovigen. Als het gaat om de aanbieding, dan is het voor iedereen.
En aanbieden wil dus zeggen dat het niet door iedereen aangenomen wordt.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door jacob
ik ben het overigens alleen eens met Adrianus als hij niet hieruit wil concluderen dat er geen welmenend aanbod is voor alle hoorders.
Zeker niet! De Boodschap wordt aan een ieder welmanend gebracht, alleen de toepassing ervan in het hart (wezen zal) is beperkt tot al Gods kinderen.

Ik denk dus dat we het helemaal eens zijn.
Als we nu gewoon eens duidelijk maken wat er bedoeld wordt met 'wezen zal' dan komen we dichter bij elkaar.

Als je onder 'wezen zal' de toepassing verstaat, dan is het alleen voor de gelovigen. Als het gaat om de aanbieding, dan is het voor iedereen.
En aanbieden wil dus zeggen dat het niet door iedereen aangenomen wordt.
zo is dat, dus is er slechts sprake van een spraak verwarring. Gebeurd wel vaker hier.
Plaats reactie