Kleine ergernissen

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 23 okt 2023, 07:57 Dat valt bij mij onder dezelfde noemer als Shein. Ook daar weiger ik spullen te bestellen.
En gelijk heb je.
Ik sprak laatst mijn 14-jarig nichtje via een videoverbinding. Zij liet vol trots wat nieuwe kleding zien, allemaal gekocht bij Shein, en het gesprek kwam op de omstandigheden van de medewerkers aldaar. Zij, en haar ouders, hebben daar echter geen enkel probleem mee. Recent heeft zij in de klas een discussie over dergelijke webshops gehad bij maatschappijleer, waar de leraar opmerkte dat als 'men' daar niet bestelt, die naaisters helemaal geen werk hebben. Als dit werkelijk zo is, vind ik dat een heel bijzondere gedachtengang, zéker voor een reformatorische middelbare school.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 23 okt 2023, 11:01
merel schreef: 23 okt 2023, 07:57 Dat valt bij mij onder dezelfde noemer als Shein. Ook daar weiger ik spullen te bestellen.
En gelijk heb je.
Ik sprak laatst mijn 14-jarig nichtje via een videoverbinding. Zij liet vol trots wat nieuwe kleding zien, allemaal gekocht bij Shein, en het gesprek kwam op de omstandigheden van de medewerkers aldaar. Zij, en haar ouders, hebben daar echter geen enkel probleem mee. Recent heeft zij in de klas een discussie over dergelijke webshops gehad bij maatschappijleer, waar de leraar opmerkte dat als 'men' daar niet bestelt, die naaisters helemaal geen werk hebben. Als dit werkelijk zo is, vind ik dat een heel bijzondere gedachtengang, zéker voor een reformatorische middelbare school.
Dat argument heb ik helaas vaker gehoord. Dat het bij Shein draait om overconsumptie en elke maand een nieuwe garderobe hetgeen funest is voor het milieu hoor ik helaas minder.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door parsifal »

Via Libris kun je boeken bestellen zodat de plaatselijke boekhandel ook profiteert. Ik kom niet heel vaak bij de boekhandel, maar het is wel goed voor de sfeer in het dorp dat dit soort winkels blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 23 okt 2023, 11:22Dat argument heb ik helaas vaker gehoord. Dat het bij Shein draait om overconsumptie en elke maand een nieuwe garderobe hetgeen funest is voor het milieu hoor ik helaas minder.
Minder is al iets, ik heb het nog nooit gehoord vrees ik. Vond het eerlijk gezegd een best lastig gesprek qua balans, want ik vind het te onbelangrijk om zomaar te laten gaan, maar ik wil als tante ook niet (teveel) in het vaarwater van de ouders komen.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 23 okt 2023, 12:26
merel schreef: 23 okt 2023, 11:22Dat argument heb ik helaas vaker gehoord. Dat het bij Shein draait om overconsumptie en elke maand een nieuwe garderobe hetgeen funest is voor het milieu hoor ik helaas minder.
Minder is al iets, ik heb het nog nooit gehoord vrees ik. Vond het eerlijk gezegd een best lastig gesprek qua balans, want ik vind het te onbelangrijk om zomaar te laten gaan, maar ik wil als tante ook niet (teveel) in het vaarwater van de ouders komen.
Dat begrijp ik ook. Opvoedverschillen zijn er altijd en kunnen heel gevoelig liggen. Wij hebben geen neefjes/nichtjes die wij met regelmaat ( althans vaker dan 1 keer per 2 jaar) spreken. Dat speelt bij ons daarom niet. Wel bemerk je soms bij vrienden die je op regelmatige basis ziet substantiële verschillen in de opvoeding, waar je vanwege 'de goede vrede' gewoon je mond over houdt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Zita »

Mijn plaatselijke boekwinkel is ook bereikbaar via de app. Dus als ik een boek nodig heb, app ik of het op voorraad is. Als dat niet zo is, hebben ze het de volgende dag, en pik ik het gelijk op als ik boodschappen doe. Het wordt prachtig ingepakt, ik krijg een leuk praatje van iemand die echt leest en ze waarderen het oprecht. Onlangs kwam ik er in het voorbijlopen achter dat ik nog een boek moest bestellen. Ik liep naar binnen en liet de bol.com-pagina zien voor de precieze gegevens. Dan vinden ze het heel prettig dat het toch bij hen wordt besteld, en dat gun ik ze graag.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Zita »

merel schreef: 23 okt 2023, 11:22
Edelweiss schreef: 23 okt 2023, 11:01
merel schreef: 23 okt 2023, 07:57 Dat valt bij mij onder dezelfde noemer als Shein. Ook daar weiger ik spullen te bestellen.
En gelijk heb je.
Ik sprak laatst mijn 14-jarig nichtje via een videoverbinding. Zij liet vol trots wat nieuwe kleding zien, allemaal gekocht bij Shein, en het gesprek kwam op de omstandigheden van de medewerkers aldaar. Zij, en haar ouders, hebben daar echter geen enkel probleem mee. Recent heeft zij in de klas een discussie over dergelijke webshops gehad bij maatschappijleer, waar de leraar opmerkte dat als 'men' daar niet bestelt, die naaisters helemaal geen werk hebben. Als dit werkelijk zo is, vind ik dat een heel bijzondere gedachtengang, zéker voor een reformatorische middelbare school.
Dat argument heb ik helaas vaker gehoord. Dat het bij Shein draait om overconsumptie en elke maand een nieuwe garderobe hetgeen funest is voor het milieu hoor ik helaas minder.
Ik hoor onder de pubers Vinted wel steeds gewoner worden, en dat vind ik leuk. Je kunt dan nog steeds een enorme (wisselende) garderobe hebben, maar het is toch heel duurzaam. Sommigen gebruiken het als een soort bibliotheek: bestellen, drie keer dragen en weer verkopen.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door merel »

Zita schreef: 23 okt 2023, 16:18
merel schreef: 23 okt 2023, 11:22
Edelweiss schreef: 23 okt 2023, 11:01
merel schreef: 23 okt 2023, 07:57 Dat valt bij mij onder dezelfde noemer als Shein. Ook daar weiger ik spullen te bestellen.
En gelijk heb je.
Ik sprak laatst mijn 14-jarig nichtje via een videoverbinding. Zij liet vol trots wat nieuwe kleding zien, allemaal gekocht bij Shein, en het gesprek kwam op de omstandigheden van de medewerkers aldaar. Zij, en haar ouders, hebben daar echter geen enkel probleem mee. Recent heeft zij in de klas een discussie over dergelijke webshops gehad bij maatschappijleer, waar de leraar opmerkte dat als 'men' daar niet bestelt, die naaisters helemaal geen werk hebben. Als dit werkelijk zo is, vind ik dat een heel bijzondere gedachtengang, zéker voor een reformatorische middelbare school.
Dat argument heb ik helaas vaker gehoord. Dat het bij Shein draait om overconsumptie en elke maand een nieuwe garderobe hetgeen funest is voor het milieu hoor ik helaas minder.
Ik hoor onder de pubers Vinted wel steeds gewoner worden, en dat vind ik leuk. Je kunt dan nog steeds een enorme (wisselende) garderobe hebben, maar het is toch heel duurzaam. Sommigen gebruiken het als een soort bibliotheek: bestellen, drie keer dragen en weer verkopen.
Mijn oudste koopt daar ook regelmatig om zo voor minder geld dure merkkleding aan te schaffen. Ook heeft hij op deze manier al meerdere paren schoenen gevonden. Ik heb ook wel eens gezocht, maar kan niets van mijn gading vinden.
Laatst gewijzigd door merel op 23 okt 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Bertiel »

ik heb er ook al wel eens wat gekocht.
Met labeltje, niet gedragen - 50% vind ik toch erg interessant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Edelweiss »

Ik ken Vinted niet maar het klinkt zeker goed. Ik zal er eens naar kijken, en dat op een geschikt moment wellicht suggereren :)
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 23 okt 2023, 17:00 Ik ken Vinted niet maar het klinkt zeker goed. Ik zal er eens naar kijken, en dat op een geschikt moment wellicht suggereren :)
Vinted is een platform waar je tweedehands kleding kan kopen/ verlopen. Ik ken veel mensen, met name pubers, die daar kopen en verkopen.
Chrisje72
Berichten: 1502
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb geen boekwinkel meer in de buurt helaas. Ben helemaal dol op boekhandels.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door J.C. Philpot »

Grote ergernis: alle anti-Israel postings die je om de oren krijgt als je Linkedin (natebene een zakelijk platform) opent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door Herman »

Zit je in een links-progressieve werkbubbel? Ik zie ze niet, eigenlijk. Maar mijn vrouw wel. Om het even wat voor links thema het is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 25 okt 2023, 18:14 Zit je in een links-progressieve werkbubbel? Ik zie ze niet, eigenlijk. Maar mijn vrouw wel. Om het even wat voor links thema het is.
Dat zal dan misschien inderdaad wel zo zijn. Ik zal eens grote opruiming houden in mijn connecties op basis van politieke voorkeur :OO3
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie