Financiële zaken op zondag

Tiberius
Administrator

Re: Financiële zaken op zondag

Bericht door Tiberius »

Psalm schreef: 02 aug 2023, 22:43
GerefGemeente-lid schreef:Dan dien je op te staan en weg te gaan. Zo moeilijk lijkt me dat niet.

Een dienst bezoeken waarin de vervloekte afgoderij wordt bedreven, is trouwens wel bijzonder vreemd, als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen.
Je bent pas echt een vent als je opstaat en schreeuwt dat dit tegen de orde van God in druist of dat er afgoderij wordt bedreven. Dit moet je dan volhouden totdat ze je uit de kerk verwijderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Nou nee, dat is niet zo mijn stijl; dat vind ik onbeschoft, je bent tenslotte te gast.
Dat is trouwens al een jaar of 10, 15 geleden.
Het kwam zo, dat we de eerste zondag goed uitgezocht hadden; toen was het wel een mannelijke voorganger. De tweede zondag waren we iets minder oplettend blijkbaar.
Overigens zie je in Duitsland niet zo gauw het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke voorganger. Sowieso hebben ze allebei een jurk aan, dus dat maakt het al lastig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 03 aug 2023, 09:02
GerefGemeente-lid schreef:Dan dien je op te staan en weg te gaan. Zo moeilijk lijkt me dat niet.

Een dienst bezoeken waarin de vervloekte afgoderij wordt bedreven, is trouwens wel bijzonder vreemd, als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen.
Je bent pas echt een vent als je opstaat en schreeuwt dat dit tegen de orde van God in druist of dat er afgoderij wordt bedreven. Dit moet je dan volhouden totdat ze je uit de kerk verwijderen.

Nou nee, dat is niet zo mijn stijl; dat vind ik onbeschoft, je bent tenslotte te gast.
Dat is trouwens al een jaar of 10, 15 geleden.
Het kwam zo, dat we de eerste zondag goed uitgezocht hadden; toen was het wel een mannelijke voorganger. De tweede zondag waren we iets minder oplettend blijkbaar.
Overigens zie je in Duitsland niet zo gauw het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke voorganger. Sowieso hebben ze allebei een jurk aan, dus dat maakt het al lastig.
Een man in vrouwenkleding? Ai
newton

Bericht door newton »

Op vakantie in het buitenland, dus op zoek naar een preek om te luisteren. Via cvandaag.bl iets voorbij zien komen van ds Vergunst. De ( ingekorte, dus zonder psalmen) preek stond op Youtube en werd elke paar minuten onderbroken door advertenties. Hilariteit onder de jongste kinderen. Het kanaal waarop de preek stond geeft expliciet aan niet te verdienen aan de geplaatste preken.
Plaatst YouTube altijd advertenties in video’s?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 03 aug 2023, 09:38 Op vakantie in het buitenland, dus op zoek naar een preek om te luisteren. Via cvandaag.bl iets voorbij zien komen van ds Vergunst. De ( ingekorte, dus zonder psalmen) preek stond op Youtube en werd elke paar minuten onderbroken door advertenties. Hilariteit onder de jongste kinderen. Het kanaal waarop de preek stond geeft expliciet aan niet te verdienen aan de geplaatste preken.
Soms wordt een preek inderdaad (sinds enige tijd) onderbroken door reclame. Maar soms ook niet. Ik weet niet hoe dat zit, maar er ook YouTube-kanalen waar je weinig of veel minder last hebt van reclame.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MGG

Bericht door MGG »

newton schreef: 03 aug 2023, 09:38 Op vakantie in het buitenland, dus op zoek naar een preek om te luisteren. Via cvandaag.bl iets voorbij zien komen van ds Vergunst. De ( ingekorte, dus zonder psalmen) preek stond op Youtube en werd elke paar minuten onderbroken door advertenties. Hilariteit onder de jongste kinderen. Het kanaal waarop de preek stond geeft expliciet aan niet te verdienen aan de geplaatste preken.
Tot een paar jaar terug kon de plaatser advertenties uitzetten. YouTube heeft toen de algemene voorwaarden aangepast en zichzelf het recht gegevens om bij elke video advertenties te mogen plaatsen.
Een adblocker installeren is een gratis optie om advertenties te voorkomen.
HHR

Bericht door HHR »

Bezoeken van RKK diensten echt van andere aard.
Ik heb in gebieden/landen waar (hoegenaamd) geen gereformeerde kerken zijn wel RKK diensten bezocht, waar ik versteld stond van de eerbied, jongeren die aanwezig waren, en de kleding van de bezoekers (bv ook de vrouwen iets op het hoofd)
Zouden we door de aangegeven dwaling, (want die is er zeker) niet te veel afschrijven van de RKK? Persoonlijk denk ik dat Gods volk overal gevonden wordt waar de bijbel open gaat.
We vergeten weleens dat we oorspronkelijk allemaal uit de RKK afkomstig zijn. En God daar dus wel degelijk (ge) werkt (heeft)
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik zie dat mijn reactie iets te serieus wordt opgepakt. Ik had er eigenlijk een knipoog achter moeten zetten. De volgende keer maar eerder met emoticons gaan werken.

Nu inhoudelijk. Het is natuurlijk erg onbeschoft en onbehouwen om zoeiets te doen. Erg sociaal onaangepast gedrag. Maar ik zou het wel een moedige actie vinden. Je hebt echt wel lef als je dit zou proberen. Soms denk ik dat we als gereformeerde christenen te schuchter zijn. Andere groepen in de samenleving eisen soms veel meer aandacht op. Dus dit zou wel een stunt zijn om een keer een punt goed duidelijk te maken. Maar denk ook aan hoe Jezus de tempel reinigde; dat ging er ook niet zachtzinnig aan toe.
Psalm

Bericht door Psalm »

HHR schreef: 03 aug 2023, 11:06 Bezoeken van RKK diensten echt van andere aard.
Ik heb in gebieden/landen waar (hoegenaamd) geen gereformeerde kerken zijn wel RKK diensten bezocht, waar ik versteld stond van de eerbied, jongeren die aanwezig waren, en de kleding van de bezoekers (bv ook de vrouwen iets op het hoofd)
Zouden we door de aangegeven dwaling, (want die is er zeker) niet te veel afschrijven van de RKK? Persoonlijk denk ik dat Gods volk overal gevonden wordt waar de bijbel open gaat.
We vergeten weleens dat we oorspronkelijk allemaal uit de RKK afkomstig zijn. En God daar dus wel degelijk (ge) werkt (heeft)
Ja, hier is natuurlijk heel veel over te zeggen. Ik heb ook wel eens gehoord dat in de eerste editie (of concept) van de catechismus helemaal niet stond dat de eucharistie een vervloekte afgoderij is. Maar dat het destijds om politieke redenen is toegevoegd. Ik weet alleen niet of dit waar is.

Verder vind ik het lastig punt. Want je merkt bij veel katholieken ook soms echt wel een oprechte vroomheid. Ook wel een Christuskennis. Het valt mij ook op dat Augustinus best wel een Rooms Katholieke gedachtengoed heeft. Je leest bij hem nog niets over de mariaverering en het pauselijke gezag, maar ik zie toch soms best wat overeenkomsten. Dan denk ik altijd: als er toen al zo gedacht werd. Is de reformatie dan ook weer geen afwijking op de waarheid?
refo

Bericht door refo »

Psalm schreef: 03 aug 2023, 11:29
HHR schreef: 03 aug 2023, 11:06 Bezoeken van RKK diensten echt van andere aard.
Ja, hier is natuurlijk heel veel over te zeggen. Ik heb ook wel eens gehoord dat in de eerste editie (of concept) van de catechismus helemaal niet stond dat de eucharistie een vervloekte afgoderij is. Maar dat het destijds om politieke redenen is toegevoegd. Ik weet alleen niet of dit waar is.
Eerst stond er:
Ende also is de Misse in den gront / een Afgodische verloocheninghe des eenighen Offers ende lijdens Jesu Christi. Met als bewijstekst Hebr 9 en 10.

In de eerste uitgave in de Paltz stond vraag 80 niet. In de tweede druk toegevoegd en nog een aantal keer gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ah, oké bedankt. Weet jij toevallig ook waarom vraag 80 in eerste uitgave niet was opgenomen?
refo

Bericht door refo »

Psalm schreef: 03 aug 2023, 17:02 Ah, oké bedankt. Weet jij toevallig ook waarom vraag 80 in eerste uitgave niet was opgenomen?
Nee, natuurlijk niet.
Het op aangeven van keurvorst Frederik er later bijgezet. Blijkbaar vond hij dat ontbreken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bovendien is niet die eerste versie door de synode geautomatiseerd.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef: 03 aug 2023, 17:14 Bovendien is niet die eerste versie door de synode geautomatiseerd.
Geapprobeerd in combinatie met autocorrectie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kan ook, maar eigenlijk probeerde ik: geautoriseerd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 21:58 Dan dien je op te staan en weg te gaan. Zo moeilijk lijkt me dat niet.
Nee, je moet gewoon je fatsoen bewaren en blijven zitten.
Ik ben wat meer oecumenisch ingesteld dan jij.
Plaats reactie