Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus
Geplaatst: 14 apr 2023, 19:26
Enig en één zijn toch ook precies hetzelfde?
Dankjewel!Posthoorn schreef: ↑14 apr 2023, 19:25Klopt, je zou ook kunnen vertalen "... de HEERE onze God, de HEERE is één." De NBG 51 heeft: "...de HERE is onze God; de HERE is één."Hoopvol schreef: ↑14 apr 2023, 01:19In Deuteronomium 6:4 staat: Hoor Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE. De kanttekeningen zeggen bij enig: dat is een enig, eeuwig, almachtig, Goddelijk Wezen. Ik heb me laten vertellen dat het woord enig ook vertaald zou kunnen worden met één. (Helaas heb ik geen kennis van het Hebreeuws.)
De Drie-eenheid is niet een zaak van autoriteit en onderwerping, maar van onderlinge betrokkenheid. De drie personen van de Drie-eenheid zijn bij elkaar betrokken in een onderlinge beweging van geven en ontvangen van liefde en eer. Er is geen hiërarchie, geen leidinggevende en ondergeschikte, geen Leider en Volger. Ik baseer dat op Bijbelteksten zoals Johannes 1:1-3, waar staat dat het Woord bij God was en zelf God was, en Kolossenzen 2:9, waar staat dat de volheid van de Goddelijkheid lichamelijk woont in Christus en dat Hij het Hoofd is van alle overheid en macht. Ik geloof dat hoewel elke Persoon in de Goddelijke drie-eenheid een unieke rol heeft, dit niet betekent dat er een hiërarchie is tussen hen.Posthoorn schreef: ↑13 apr 2023, 11:09Dat betekent toch niet dat er vóórdien geen gezagsverhouding tussen de Vader en de Zoon bestond. Dat Jezus' gehoorzaamheid een specifieke dimensie erbij gekregen heeft door Zijn vernedering, is uiteraard waar. Hij kwam met een specifieke opdracht naar deze aarde.Valcke schreef: ↑13 apr 2023, 11:02 Filippenzen 2:7 zegt ons duidelijk dat Hij de gestalte van een dienstknecht aangenomen (!) heeft, door Zijn menswording. We mogen Christus als Middelaar en in de staat van Zijn vernedering niet verwarren met Zijn Goddelijke natuur. Ik schrik ervan wat hier beweerd wordt.
In ieder geval ziet 'Vader der eeuwigheid' hier níét op God de Vader. Immers, Die is toch niet als kind geboren enzovoort?Terri schreef: ↑15 apr 2023, 16:06 Hoe moet ik de tekst van Jesaja 9:5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst
in het licht van deze discussie plaatsen, en dan vooral de vet gedrukte tekst?
Ik ben het niet met je eens. Lees bijv. eens Filipp. 2:Arja schreef: ↑15 apr 2023, 16:18De Drie-eenheid is niet een zaak van autoriteit en onderwerping, maar van onderlinge betrokkenheid. De drie personen van de Drie-eenheid zijn bij elkaar betrokken in een onderlinge beweging van geven en ontvangen van liefde en eer. Er is geen hiërarchie, geen leidinggevende en ondergeschikte, geen Leider en Volger. Ik baseer dat op Bijbelteksten zoals Johannes 1:1-3, waar staat dat het Woord bij God was en zelf God was, en Kolossenzen 2:9, waar staat dat de volheid van de Goddelijkheid lichamelijk woont in Christus en dat Hij het Hoofd is van alle overheid en macht. Ik geloof dat hoewel elke Persoon in de Goddelijke drie-eenheid een unieke rol heeft, dit niet betekent dat er een hiërarchie is tussen hen.
Nee, ik bedoel juist dat ik het opmerkelijk vind dat Christus hier de naam Vader der eeuwigheid heeft.Posthoorn schreef: ↑15 apr 2023, 17:45In ieder geval ziet 'Vader der eeuwigheid' hier níét op God de Vader. Immers, Die is toch niet als kind geboren enzovoort?Terri schreef: ↑15 apr 2023, 16:06 Hoe moet ik de tekst van Jesaja 9:5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst
in het licht van deze discussie plaatsen, en dan vooral de vet gedrukte tekst?
Wil je het uitleggen wat het verschil is tussen wat jij zegt en wat ik schreef? Het lijkt zo op elkaar. Ik heb er aandacht aan gegeven. Dat kostte me wel even tijd. Ik denk dat ik nu hier uitgekomen ben.Posthoorn schreef: ↑15 apr 2023, 17:50Ik ben het niet met je eens. Lees bijv. eens Filipp. 2:Arja schreef: ↑15 apr 2023, 16:18De Drie-eenheid is niet een zaak van autoriteit en onderwerping, maar van onderlinge betrokkenheid. De drie personen van de Drie-eenheid zijn bij elkaar betrokken in een onderlinge beweging van geven en ontvangen van liefde en eer. Er is geen hiërarchie, geen leidinggevende en ondergeschikte, geen Leider en Volger. Ik baseer dat op Bijbelteksten zoals Johannes 1:1-3, waar staat dat het Woord bij God was en zelf God was, en Kolossenzen 2:9, waar staat dat de volheid van de Goddelijkheid lichamelijk woont in Christus en dat Hij het Hoofd is van alle overheid en macht. Ik geloof dat hoewel elke Persoon in de Goddelijke drie-eenheid een unieke rol heeft, dit niet betekent dat er een hiërarchie is tussen hen.
5. Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was,
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn,
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is,
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,
11 En alle tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
1. Christus is God evengelijk. Hier wordt met 'God' de Vader bedoeld. En er wordt gezegd dat Christus Hem 'evengelijk' is. Er wordt uitgegaan van de Vader. Dat gebeurt in Johannes 1:1-3 ook.
2. God (de Vader) heeft Hem verhoogd en een Naam gegeven, welke boven alle naam is.
2. Alles loopt uit op de 'heerlijkheid van God de Vader'. Tenminste, zo kun je deze zinsnede opvatten.
Het commentaar van Austin Precept (gebruik ik graag) legt uit dat de titel "Vader der eeuwigheid" verwijst naar de eeuwigheid die Christus als God de Zoon bezit en de relatie die Hij heeft met degenen die Hem geloven. Het verwijst niet naar de relatie tussen de Vader en de Zoon in de Drie-eenheid. Jezus wordt in dit vers beschreven als "Wonderlijk", "Raad", "Sterke God" en "Vredevorst", wat allemaal wijst op Zijn Goddelijkheid. Messiaanse Joodse commentatoren hebben ook over deze tekst geschreven. Rabbi I, Lichtenstein schreef in zijn commentaar op Jesaja dat de titel "Vader der eeuwigheid" verwijst naar de eeuwige aard van de verlossing die Jezus brengt, en dat het wijst op de autoriteit en macht die Hij heeft als de Messias, omdat Hij degene is die de eeuwige verlossing brengt.Terri schreef: ↑15 apr 2023, 19:23Nee, ik bedoel juist dat ik het opmerkelijk vind dat Christus hier de naam Vader der eeuwigheid heeft.Posthoorn schreef: ↑15 apr 2023, 17:45In ieder geval ziet 'Vader der eeuwigheid' hier níét op God de Vader. Immers, Die is toch niet als kind geboren enzovoort?Terri schreef: ↑15 apr 2023, 16:06 Hoe moet ik de tekst van Jesaja 9:5
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst
in het licht van deze discussie plaatsen, en dan vooral de vet gedrukte tekst?
Posthoorn, ik begrijp deze opmerkingen niet goed. Zoals (denk ik) wel bekend is, ben ik geen actieve poster meer. Ik heb eerder in dit topic aangegeven waarom ik desondanks in dit topic gereageerd heb. Voor mijn gevoel heb ik daarmee (ongeveer en in alle gebrek) gezegd wat ik in dit verband wilde zeggen. Daaraan heb ik weinig toe te voegen. Daarnaast heb ik mijn werk en nog veel andere dingen te doen. Er is dan ook niets persoonlijks of pijnlijks aan dat ik het gesprek thans niet vervolg.