Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Hendrien

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:Ik zie nu wat reacties: Het proces start met persoonlijke nood. Er wordt onderzocht of de prediking is naar Gods Woord en men bemerkt dat de prediking niet altijd is naar Gods Woord. Er worden dus dwalingen verkondigd. Zijn die dwalingen nieuw? Hoe was het toen je belijdenis deed? Waren die dwalingen er toen niet? En toen er kinderen ten doop gehouden werden? Waren die dwalingen er toen ook niet?

Wanneer is iets trouwens een dwaling?
Die dwalingen waren er zeker, maar ik zag ze niet. Ik was tevreden met “serieus” zijn. Ik geloofde in de mensen om mij heen, niet in de Zaligmaker.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: Wanneer is iets trouwens een dwaling?
Alles wat je ervan weerhoudt om naar Christus te vluchten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik zie nu wat reacties: Het proces start met persoonlijke nood. Er wordt onderzocht of de prediking is naar Gods Woord en men bemerkt dat de prediking niet altijd is naar Gods Woord. Er worden dus dwalingen verkondigd. Zijn die dwalingen nieuw? Hoe was het toen je belijdenis deed? Waren die dwalingen er toen niet? En toen er kinderen ten doop gehouden werden? Waren die dwalingen er toen ook niet?

Ik kan wel wat zeggen, maar ik denk dat dat niet openbaar kan, want dan weet je tevoren dat je heel het forum over je heen krijgt. Dus de overweging is zwijgen en vrede houden of spreken en oorlog, want daar zal het uiteindelijk dan wel op uitdraaien. Dwalingen of verkeerde voorstelling van zaken zijn er vooral rond de rechtvaardigmaking. Dan kan een ieder die wat van de historie van onze gemeenten zelf wel nagaan waar het begon.
Kerkenraad geeft aan open en transparant te zijn (in de praktijk niet). Er wordt geschermd met de woorden 'des kerkenraads'. Laten wij open en transparant zijn. Over welke dwalingen of verkeerde voorstelling rond rechtvaardigmaking heeft u het?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:

Die dwalingen waren er zeker, maar ik zag ze niet. Ik was tevreden met “serieus” zijn. Ik geloofde in de mensen om mij heen, niet in de Zaligmaker.
En om wat voor dwalingen gaat het dan? Kun je daar in het algemeen iets over zeggen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Hendrien schreef:

En om wat voor dwalingen gaat het dan? Kun je daar in het algemeen iets over zeggen?
Volgens mij is de reden van @Hendrien een andere als alle beweringen die tegenwoordig vaak worden aangedragen als legitieme redenen om een kerkverband te verlaten, als ik me niet vergis.
KB_

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KB_ »

Ook aan de overzijde van de ocean verdwijnen er de laatste twee jaar opeens veel meer jongere. Meeste of hen gaan ook naar de HRC (te vergelijken met HHK) of FRC (CGK BewHetPand). Ik verwacht niet dat the NRC nog groeit dit jaar en dan reken ik de scheuring in Kalamazoo nog niet mee. De prediking spreekt jongere gewoon niet meer aan!! En andere net zo schriftuurlijke kerken lukt het wel terwijl ze aan de kern niets afdoen hoor
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef:Ook aan de overzijde van de ocean verdwijnen er de laatste twee jaar opeens veel meer jongere. Meeste of hen gaan ook naar de HRC (te vergelijken met HHK) of FRC (CGK BewHetPand). Ik verwacht niet dat the NRC nog groeit dit jaar en dan reken ik de scheuring in Kalamazoo nog niet mee. De prediking spreekt jongere gewoon niet meer aan!! En andere net zo schriftuurlijke kerken lukt het wel terwijl ze aan de kern niets afdoen hoor
Soms krijg ik het idee dat gemeenten overzee niet zelden meer behoudend zijn dan hier. Noem slechts een paar namen als bv. ds. G.M. de Leeuw, ds. C. Vogelaar of ds. E.C. Adams.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:Precies, mijn vragen zijn vooral gericht op het overgaan van de GG naar CGK BHP, HHK, PKN GB. Misschien moet ik even een apart topic maken. Mozaïek staat daar te ver van af.
Wat is de toegevoegde waarde van dit topic? Welke vraag wil je beantwoord hebben?

Mensen zullen om tal van persoonlijke redenen gemotiveerd zijn om naar een andere kerk te gaan.
Forummer

Bericht door Forummer »

In veel gevallen zullen de dwalingen niet nieuw zijn, maar luisteren de betreffende luisteraars met nieuwe oren. Voorheen was kerkgang gewoonte, nu is kerkgang noodzaak geworden. Geestelijke honger tegenover geestelijke onverschilligheid voorheen.

Dus ook tijdens het belijdenis doen en tijdens het dopen (indien van toepassing) bestonden deze dwalingen al, alleen waren ze zich dat niet bewust.

Het valt mij persoonlijk op dat het veelal twintigers en dertigers betreft. Een mogelijkheid is dat men voorheen druk was met materiële zaken (huisje boompje beestje) en als dat allemaal op de rit is gaat men zich afvragen wat de zin van het leven is, of er komen kinderen en ineens wordt er een zware verantwoordelijkheid gevoeld waardoor men dieper dan voorheen na gaat denken. Wat ook mee kan spelen is dat deze generatie meer op een open manier over het geloof spreekt, en men jaloers gemaakt word doordat anderen goed van hun Meester spreken.

Het zal plaatselijk verschillen. Dwalingen die ik onder andere ben tegengekomen zijn voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op de onmogelijkheid waardoor lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:Precies, mijn vragen zijn vooral gericht op het overgaan van de GG naar CGK BHP, HHK, PKN GB. Misschien moet ik even een apart topic maken. Mozaïek staat daar te ver van af.
Wat is de toegevoegde waarde van dit topic? Welke vraag wil je beantwoord hebben?

Mensen zullen om tal van persoonlijke redenen gemotiveerd zijn om naar een andere kerk te gaan.
Op zich mag iedereen hier topics openen. De toegevoegde waarde is dat ik best benieuwd ben naar de uitstroom uit diverse gemeenten en welke redenen dat heeft.
Ik zie bijvoorbeeld een antwoord van Bezorgd. Ik vind dat wel interessant. Dat er nu meer beweging is komt volgens hem doordat de samenleving opener is, we kunnen veel makkelijker bij de ander kijken bijvoorbeeld.

Mijn vraag uiteindelijk is misschien wel: Is het ten diepste wel nodig om van kerkverband te wisselen? Is er een andere manier om om te gaan met de nood die gevoeld wordt? Welke andere manier is dat dan?

Een onbijbelse leer (dwaling) zou een reden zijn om weg te gaan. Bij Hendrien zou dat het geval zijn. Anders zou een bezinning mooi zijn rond de vraag: Hoe gaan we om met de nood die gevoeld wordt in het kerkverband waarin je geplaatst bent? Hoe zorg je ervoor dat je het kerkverband niet hoeft te verlaten?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
In veel gevallen zullen de dwalingen niet nieuw zijn, maar luisteren de betreffende luisteraars met nieuwe oren. Voorheen was kerkgang gewoonte, nu is kerkgang noodzaak geworden. Geestelijke honger tegenover geestelijke onverschilligheid voorheen.
Dan heb je het over de waarachtige bekering? Want die bekering werkt honger. Dus dat kan ook gewoon in je eigen kerkverband plaatsvinden toch? Of is wisseling gekoppeld aan bekering bij jou?
Forummer schreef:Dus ook tijdens het belijdenis doen en tijdens het dopen (indien van toepassing) bestonden deze dwalingen al, alleen waren ze zich dat niet bewust.

Het valt mij persoonlijk op dat het veelal twintigers en dertigers betreft. Een mogelijkheid is dat men voorheen druk was met materiële zaken (huisje boompje beestje) en als dat allemaal op de rit is gaat men zich afvragen wat de zin van het leven is, of er komen kinderen en ineens wordt er een zware verantwoordelijkheid gevoeld waardoor men dieper dan voorheen na gaat denken. Wat ook mee kan spelen is dat deze generatie meer op een open manier over het geloof spreekt, en men jaloers gemaakt word doordat anderen goed van hun Meester spreken.
Maar dat kan toch ook binnen het eigen kerkverband? Ik zie de link niet met de noodzaak om te wisselen van kerkverband.
Het zal plaatselijk verschillen. Dwalingen die ik onder andere ben tegengekomen zijn voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op de onmogelijkheid waardoor lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt.
Wanneer spreek je bij een voorwaardelijke prediking en teveel nadruk op één zijde? Is dat te meten? Een voorwaardelijke prediking en de nadruk op onze diepe verdorvenheid is Bijbels en geen dwaling. Mocht je daar toch éénzijdigheid in ervaren, is er dan ook een andere mogelijkheid om met die nood om te gaan dan het wisselen van kerkverband?
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Knippen is onzin.
Ad stelt een eerlijke vraag, ik geef een eerlijk antwoord. Dat kan enigszins herkenbaar zijn, maar anders vraagt men toch naar concrete zaken. Dat doe je zelf ook altijd.
Als we hier met elkaar over willen spreken, moet dat ook in alle duidelijkheid en respect kunnen. Met vaagheid is niemand gebaat, want dan komen er weer opmerkingen dat het niet te verifiëren is.
Juist ja. Deze post zal ik archiveren. Die komt later dan vast ook nog eens van pas in mijn situatie.

Hopelijk is @Ad het niet met jou eens.
Maar goed, even los van personen en zegen en dergelijke.

Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente? Dat kan toch niet?
Dan is er toch wel iets grondig mis in het controlesysteem van meerdere vergaderingen?
En dan is het toch ook wel een beetje vreemd als mensen verwonderd vragen: waarom loopt iedereen weg?
Of niet soms?
Juist ja. Dan had de Heere David ook maar koning af moeten maken na zijn zonde met Bathseba (overtreding 6de en 7de gebod)? Is dat wat je zegt?

Bovendien: de huidige gemeente van betreffende predikant is nog nooit zo groot geweest en het kerkje is zelfs te klein aan het worden.
Door allerlei mensen die er helemaal niet wonen, maar uit naburige of minder naburige zustergemeenten komen. Dat is dan weer omdat een andere predikant niet deugt. Dus of dat nou allemaal zo'n zegenrijk gebeuren is, ik betwijfel het.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je het kerkverband niet hoeft te verlaten?
Door het aan de Heere voor te leggen of je deze weg mag gaan. En ik geloof zeker dat de Heere hierin antwoord geeft
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

KB_ schreef:De prediking spreekt jongere gewoon niet meer aan!! En andere net zo schriftuurlijke kerken lukt het wel terwijl ze aan de kern niets afdoen hoor
Wat is dan het achterliggende probleem? Je zegt: “De prediking spreek jongere gewoon niet meer aan!!”

In andere kerken lukt het wel om de jeugd er bij te houden terwijl er in de kern niks verschilt. Ik begrijp niet precies wat er dan anders is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je het kerkverband niet hoeft te verlaten?
Door het aan de Heere voor te leggen of je deze weg mag gaan. En ik geloof zeker dat de Heere hierin antwoord geeft
Sorry, maar ik denk dat dat te simpel is. Je hebt wel gelijk, maar ik mis in je antwoord de eigen verantwoordelijkheid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie