Dankdag 2020

-DIA-

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Vijand is bovenal satan als het goed is.
Daar heb jij nooit last van ?
De vraag is niet aan mij gericht, maar ik wil wel zeggen wat ik ervan denk. Ik denk dat inderdaad weinig mensen de listige omleidingen van de satan zien en daar ook zelf bewust iets van merken. Dit moet ons ook te denken geven, want ik geloof dat we nauwelijks een tijd weten waarin de satan meer actief is als in deze tijd. In de Saambinder van deze week staat een stukje over lezing van dhr. S.D. Post. Er worden daar slechts enkele punten genoemd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik heb vooral last van mezelf
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb er begrip voor dat je hier vooral zit om dingen te leren en niet om zelf iets bij te dragen. Maar dat wil niet zeggen dat alle vragen gepast zijn. In dit geval bijvoorbeeld, had je eerst even psalm 6 kunnen lezen, en dan gezien dat Satan daar niet aan de orde komt. Daarmee is dit punt geen thema dat past bij het onderwerp van gesprek en kun je daar dus ook geen voorlopige conclusies uit trekken.

Los daarvan wil ik er best iets over zeggen, en dat is, dat ik in het overgrote deel van de gevallen waarin ik zonden bij mijzelf zie, voornamelijk mijn eigen rol bespeur. Dat wil niet zeggen dat Satan mogelijk geen rol heeft in de omstandigheden, maar ik ben nooit willoos in wat ik doe. Dat maakt dat ik voorzichtig ben om al te snel naar Satan als vijand te kijken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
De vraag is niet aan mij gericht, maar ik wil wel zeggen wat ik ervan denk. Ik denk dat inderdaad weinig mensen de listige omleidingen van de satan zien en daar ook zelf bewust iets van merken. Dit moet ons ook te denken geven, want ik geloof dat we nauwelijks een tijd weten waarin de satan meer actief is als in deze tijd. In de Saambinder van deze week staat een stukje over lezing van dhr. S.D. Post. Er worden daar slechts enkele punten genoemd.
Schare die niemand tellen kan zullen Gods Koninkrijk ingaan.
Dus ook een schare die bevindelijk weet heeft van de duivel
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als we in de gelegenheid zijn kunnen we hier meeluisteren met de Dankdagavonddienst
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord

Orde van dienst:
Psalm 33 : 10
Schriftlezing: Habakuk 3
Psalm 4 : 3 en 4
Psalm 42 : 3 en 5
Psalm 18 : 10
Thema en punten:
Tóch dankdag
(Habakuk 3 : 17-19)
1. Onder een allesverwoestend oordeel (vs. 17)
2. In een alles overtreffende vreugde (vs. 18)
3. Vanwege een alles vervullend God (vs. 19)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DANKDAG 2025
„O land, land, land, hoor des HEEREN woord!”
Jeremia 22:29

Onder de schrikkelijke en rampzalige gevolgen van de zonde, die door één mens in de wereld gekomen is, is wel voornamelijk die grote kloof van vijandschap die daardoor tussen God en mensen ontstond, zodat de mens nu zeer ver van God is afgescheiden, ja verder dan de bovenste hemel is van de aarde. Deze rampzalige scheiding en vervreemding van God is nu de rechte bronader waaruit alle schrikkelijke ellenden en rampspoeden voor het zondige en goddeloze mensdom zijn voortgekomen, waaronder niet de minste is dat de zondige mens, die zo ver van God is afgeweken, nu onmogelijk de stem Gods meer kan horen, en nog veel minder Zijn Woord recht kan vatten of verstaan tot zijn bekering en zaligheid. Immers, dat is zo in het natuurlijke: hoe verder de mensen bij elkaar vandaan zijn, hoe minder zij elkaar horen en verstaan kunnen, en hoe verder God en mensen ook door de zonde zijn vaneengescheiden, hoe minder de mensen Gods Woord horen en verstaan kunnen. Toen Adam in de staat der rechtheid zeer nabij de Heere, zijn God, was en dagelijks in Zijn nabijheid wandelde en verkeerde, hoorde hij gedurig de stem van zijn God, als een helder klinkend geluid binnenin zijn gemoed: de Heere sprak toen tot hem, dat hij aanstonds hoorde en verstond, en dat hij ook met een volkomen gewilligheid gehoorzaamde.

Theodorus van der Groe,
predikant te Kralingen

https://www.rd.nl/artikel/1126627-dankdag
DDD

Bericht door DDD »

Rare toestand. Het RD plaatst een biddagpreek op dankdag.

Het moet toch niet gekker worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 nov 2025, 23:32 Rare toestand. Het RD plaatst een biddagpreek op dankdag.

Het moet toch niet gekker worden.
U begrijpt het niet. U kent de 14 en 16 biddagpredicatiën van ds. van der Groe toch wel?
Ik zal het nader proberen te verklaren. Op Bid- en dankdagen werd er altijd een boetepreek gehouden
Dat deed ds. van der Groe ook, in zijn biddagprecactiën. En een boetepreek kan vaak zowel bij de Biddag als bij de Dankdag.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 04 nov 2025, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ja, maar die horen mijns inziens niet als dankdagmeditatie in het RD, hoe stichtelijk ze verder ook zijn.

Ik weet niet of hij op dankdag iets anders bepreekte -er zijn dominees voor wie het ook geen verschil maakt of ze nu bidden of danken- maar wat mij betreft, is het in ieder geval niet zo op de gelegenheid toegesneden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 nov 2025, 23:38 Ja, maar die horen mijns inziens niet als dankdagmeditatie in het RD, hoe stichtelijk ze verder ook zijn.

Ik weet niet of hij op dankdag iets anders bepreekte -er zijn dominees voor wie het ook geen verschil maakt of ze nu bidden of danken- maar wat mij betreft, is het in ieder geval niet zo op de gelegenheid toegesneden.
Het was een boetepreek, maar vooral in deze hoogst actueel, overigens zijn vrijwel alle preken van ds van der Groe ernstig. Maar het lijkt wel of we dat niet meer kennen of wensen. Zolang ik me herinner, zijn in onze gemeente met bid- en dankdagen, meest in de avonddiensten boetepreken gehouden.
DDD

Bericht door DDD »

Een boetepreek kan uitstekend op een heleboel andere momenten worden gehouden. Dankdag is daar mijns inziens niet zo geschikt voor. Hoewel echte dankbaarheid niet los staat van ootmoet en verootmoediging.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 nov 2025, 23:44 Een boetepreek kan uitstekend op een heleboel andere momenten worden gehouden. Dankdag is daar mijns inziens niet zo geschikt voor. Hoewel echte dankbaarheid niet los staat van ootmoet en verootmoediging.
Dat zou inderdaad wel passen. Ook de dank- en biddag.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

er mag best een geest van verootmoediging op dankdag zijn, wie zijn wij.
Maar ik heb recent 3 preken gehoord waarin ik (en de gemeente en de predikant zich insloot) dat we in onze persoonlijke gebeden zo veel vragen en zo bar weinig danken.
Laten we daarom AUB niet een dankdag verwisselen met een boetedag, we hebben zo ontzettend veel om voor te danken!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: 05 nov 2025, 08:15 er mag best een geest van verootmoediging op dankdag zijn, wie zijn wij.
Maar ik heb recent 3 preken gehoord waarin ik (en de gemeente en de predikant zich insloot) dat we in onze persoonlijke gebeden zo veel vragen en zo bar weinig danken.
Laten we daarom AUB niet een dankdag verwisselen met een boetedag, we hebben zo ontzettend veel om voor te danken!
Is het dan niet een hoogst ernstige tijd? Komt en laat ons wederkeren tot de Heere? Dat we verwaardigd mogen worden om in de schuld te komen. Ik kan niet anders denken dan dat een er plaats kan zijn voor ware dankdag na eerst verootmoediging en boete. We kunnen wel zingen: 'Wij hebben God op 't hoogst misdaan', en als alles zo het lijkt maar doorgaat, zou daar dan geen plaats zijn? Zouden we niet aan onszelf worden overgegeven? We vrezen er wel eens voor. En ja, ik weet het ook wel: Dankt God in alles, maar dat kan nooit zonder het eerste.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee, maar op een dankdag hoort de dankbaarheid voor alles wat we nog hebben en wat hebben gekregen te overheersen. Anders doen we God ernstig tekort

Plaats reactie