Kerkgang aanstaande zondag?

helma

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door helma »

Forummer schreef:Het geeft inderdaad een vreemd gevoel, dat mondkapje op. Helemaal als je bijna de enige bent :hum
Waren wij ook. Samen met nog 1 echtpaar. :OO3
Was ook niet geadviseerd bij ons. Maar ja...
Ik ben heel bang dat ik het mijn (schoon-)moeder overbreng.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

terug naar 30, enkel kerkenraad zingt, minder verzen, minder zangmomenten
Mondkapje op bij binnenkomen en uit de kerk gaan.
Als ik een beetje reken, zijn we 1 x per 2 weken aan de beurt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Afgeschaald naar +- 100 personen. Wij zijn gestopt met zingen. Dat is fijn en goed, zeker nu de besmettingen in de gemeente ook oplopen. Alleen erg jammer dat de kerkenraad niet wat koorzangers of voorzangers optrommelt. Nu speelt alleen het orgel. Dat is erg kaal. Wij zijn natuurlijk niet gewend aan zingende personen met een microfoon in de hand op het podium. Maar enige flexibiliteit moet toch kunnen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Afgeschaald naar +- 100 personen. Wij zijn gestopt met zingen. Dat is fijn en goed, zeker nu de besmettingen in de gemeente ook oplopen. Alleen erg jammer dat de kerkenraad niet wat koorzangers of voorzangers optrommelt. Nu speelt alleen het orgel. Dat is erg kaal. Wij zijn natuurlijk niet gewend aan zingende personen met een microfoon in de hand op het podium. Maar enige flexibiliteit moet toch kunnen.
In Kapelle-Biezelinge doen ze dat wel, zag ik.

Hier niet. De(zelfde) voorzanger (als dit voorjaar) zingt met een microfoon de Psalmen mee, gewoon vanuit de bank.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag hadden we niet veel mensen in de kerk. Wel iets meer dan 30, maar dat is in onze gebouw ook wel heel erg weinig.

Zingen alleen één vers aan het begin en één vers aan het einde. Verder wel wat orgelspel.

Verder had iedereen boven de 12 een mondkapje op bij binnenkomst en vertrek. Dus alleen op je zitplaats niet.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

We hadden iets minder dan 60 kerkgangers per dienst, waarvan in de ochtend en middag ook een groot percentage kinderen. We hadden (voor het eerst) drie diensten en we zullen zien of we dat gaan continueren. De koster en wat ouderen heb ik met een mondkapje gezien, verder weinig. Zelf vond ik dat ook wel nodig omdat je in je zwarte pak redelijk makkelijk als kerkganger te herkennen bent, en dat leek me dan wel weer gepast om er eentje te dragen.

Als je op eigen erf in de auto stapt is dat minder noodzakelijk. het kerkgebouw ligt in een hoek van een dorp achter een hek, dus daar heb je ook geen last van publiek. Maar je weet nooit.

In Opheusden bijvoorbeeld was de pers ook aanwezig.
Dodo

Bericht door Dodo »

We hadden twee belijdenisdiensten gisteren. Het was al ingewikkeld om zover te komen, dus de kerkenraden wilden dit niet afzeggen. Wel met alleen genodigden in de dienst (toch nog wel honderd bij elkaar, schat ik). 's Avonds een gewone dienst, met dertig kerkgangers.
Ook wat mondkapjes her en der, ook bij die belijdenis deden. Ik snap het ook wel, als je in de zorg werkt moet je dubbel voorzichtig zijn.

Ik moest er wel aan denken hoe al die dingen toch vrij makkelijk schuiven. In het begin van corona was het al heel wat als de dienstdoende ouderling de predikant geen hand mee zou geven onderaan de kansel - moet je nu eens zien wat er al voor aanpassingen gedaan zijn. Ik vind het niet verkeerd, maar een jaar geleden had je dit allemaal niet kunnen verzinnen. Een mondkapje op in de kerk? Geen hand geven? Dertig kerkgangers?
Habitat

Bericht door Habitat »

Daar zaten we weer, op de bank, met het gezin. Naar het scherm kijkend. Het was heel triest. Heel anders ook dan in maart, toen het een maatregel van korte duur leek.

De kerkenraad liep naar hun plek met mondkapjes op. Curieus gezicht. De kinderen haakten gedurende de ochtenddienst af. We hebben het maar zo gelaten. Ik was er zelf ook niet helemaal bij. 's Middags ging het wel iets beter, maar het bleef toch een moeilijke dag.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ik zag gisteren bij ons enkele mondkapjes, maar het aantal was op één hand te tellen. Er was ook geen advies over gegeven.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Afgeschaald naar +- 100 personen. Wij zijn gestopt met zingen. Dat is fijn en goed, zeker nu de besmettingen in de gemeente ook oplopen. Alleen erg jammer dat de kerkenraad niet wat koorzangers of voorzangers optrommelt. Nu speelt alleen het orgel. Dat is erg kaal. Wij zijn natuurlijk niet gewend aan zingende personen met een microfoon in de hand op het podium. Maar enige flexibiliteit moet toch kunnen.
In Kapelle-Biezelinge doen ze dat wel, zag ik.

Hier niet. De(zelfde) voorzanger (als dit voorjaar) zingt met een microfoon de Psalmen mee, gewoon vanuit de bank.
De locatie van de voorzangers maakt mij niet uit. Hoeft niet perse in beeld, als ze er maar zijn. Helaas speelt hier (nog) alleen het orgel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Habitat schreef:Daar zaten we weer, op de bank, met het gezin. Naar het scherm kijkend. Het was heel triest. Heel anders ook dan in maart, toen het een maatregel van korte duur leek.

De kerkenraad liep naar hun plek met mondkapjes op. Curieus gezicht. De kinderen haakten gedurende de ochtenddienst af. We hebben het maar zo gelaten. Ik was er zelf ook niet helemaal bij. 's Middags ging het wel iets beter, maar het bleef toch een moeilijke dag.
Ja, dat vond ik ook. Het ging met de kinderen overigens best goed. We laten ze tegenwoordig tijdens de dienst wat kleuren oid. Dan gaat het vrij aardig. Maar het blijft een surrogaat.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

helma schreef:
Forummer schreef:Het geeft inderdaad een vreemd gevoel, dat mondkapje op. Helemaal als je bijna de enige bent :hum
Waren wij ook. Samen met nog 1 echtpaar. :OO3
Was ook niet geadviseerd bij ons. Maar ja...
Ik ben heel bang dat ik het mijn (schoon-)moeder overbreng.
Ik heb pas een mondkapje opgezet bij bezoek aan mijn ouders. Moest wel rustig praten, anders werd ik een beetje benauwd...
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik vind het niet verkeerd, maar een jaar geleden had je dit allemaal niet kunnen verzinnen. Een mondkapje op in de kerk? Geen hand geven? Dertig kerkgangers?
Niet zingen, (of slechts met 2 voorzangers)?
Geen collecte meer?
Heilig Avondmaal met aparte bekertjes en schoteltjes?
Anderhalve meter uit elkaar moeten zitten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ja, dat vond ik ook. Het ging met de kinderen overigens best goed. We laten ze tegenwoordig tijdens de dienst wat kleuren oid. Dan gaat het vrij aardig. Maar het blijft een surrogaat.
In sommige kerken maken ze blijkbaar een kleurplaat voor de kinderen, die op het thema van de dienst slaat.
Die kun je dan uitprinten en tijdens de preek vertelt de dominee er dan iets over.
Dat houdt de kinderen er dan wel bij, toch? :)

Overigens las ik een oproep dat je een eenzame thuis zou moeten uitnodigen om met jouw gezin mee te luisteren/kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Bij ons twee preken over de bloedvloeiende vrouw. Laten wij het Woord centraal stellen en niet de maatregelen.
Zoom van Zijn kleed. Terstond. Is er nog geloof?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie