Dank je. Dit geluid miste ik.Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
Maar dat moment van zondaar-worden-voor-God, daar komt de een na na een lange en bange weg van overtuiging, de ander meteen nadat hij door de Heere is stilgezet, en weer een ander komt daar, getrokken door de liefde. Áls we maar op die plek komen. En daar komen we niet door ons eigen willen of kunnen, het is de Geest Die ons daar brengt. Diezelfde Geest Die Christus openbaart aan het hart.
Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
-
- Verbannen
Ik meen dit op te maken uit de reactie die ik citeerde.eilander schreef:Waar lees je dit nu, @Jantje?
En verder is er een heel eenvoudig voorbeeld, wat ook geregeld wordt aangehaald in de preek. Je gaat pas naar de dokter als je ontdekt wordt aan je kwaal, niet als je gezond bent. Zo is het ook in het geestelijke. Je gaat pas naar de medicijnmeester als je wordt ontdekt aan je dodelijke zondekwaal, niet als je nog voortleeft in dodelijke gerustheid. Ik hoop dat @samanthi dat ook deelt.
Verder eens met @Posthoorn. Treffend verwoord!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Er zijn anders ook mensen die om het minste of geringste bij de dokter zitten en anderen die er nooit komen terwijl dat wel goed zou zijn.
Zo is het in het geestelijke leven ook en los daarvan vind ik dat je aan zulke voorbeelden geen argumenten mag ontlenen.
Zo is het in het geestelijke leven ook en los daarvan vind ik dat je aan zulke voorbeelden geen argumenten mag ontlenen.
-
Heeft bidden dan nog wel zin als je toch niet voelt dat je gebeten bent ?Jantje schreef:Ik meen dit op te maken uit de reactie die ik citeerde.eilander schreef:Waar lees je dit nu, @Jantje?
En verder is er een heel eenvoudig voorbeeld, wat ook geregeld wordt aangehaald in de preek. Je gaat pas naar de dokter als je ontdekt wordt aan je kwaal, niet als je gezond bent. Zo is het ook in het geestelijke. Je gaat pas naar de medicijnmeester als je wordt ontdekt aan je dodelijke zondekwaal, niet als je nog voortleeft in dodelijke gerustheid. Ik hoop dat @samanthi dat ook deelt.
Toch staat er niet in de Bijbel zij die zien of voldoende zien dat ze ziek zijn hebben de Medicijnmeester nodig. Maar zij die ziek zijn....Jantje schreef:Ik meen dit op te maken uit de reactie die ik citeerde.eilander schreef:Waar lees je dit nu, @Jantje?
En zij die gezond zijn hebben Hem niet nodig. Maar wie is er van nature gezond? Ook die Schriftgeleerden die dachten door de Wet te houden gezond te zijn waren dodelijk ziek. En hadden ook die Medicijnmeester nodig. Alleen wilden ze er niet van weten.
En omdat het de Medicijnmeester is Die die blindheid voor onze kwaal wegneemt. Is het geheel Gods werk. En zal een christen de genezing ook alleen bij Hem zoeken en vinden. Niet omdat ze zien dat ze ziek zijn. Maar omdat ze ziek zijn. En Hij genezing wil schenken. Puur uit genade.
God heeft puur uit genade Zijn Zoon gezonden Die hoeren, tollenaren etc. opzocht. Hen wilde ontmoeten ook als ze niet naar Hem vroegen. Wilde Hij in hun woning komen.
En dat is nu net niet het verschil tussen mij en Samanti. Daar ging het om een persoon die geen zondaar was, want er was geen zonde kennis. Of is het mogelijk zondaar te zijn zonder kennis aan de zonde? De vraag blijft Hoe iemand die uit zichzelf, in vermening geen zonden te hebben, tot God kan gaan ? Zou God daar in gunst op zien, of juist in toorn, omdat Zijn recht wordt geschonden?Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
Maar dat moment van zondaar-worden-voor-God, daar komt de een na na een lange en bange weg van overtuiging, de ander meteen nadat hij door de Heere is stilgezet, en weer een ander komt daar, getrokken door de liefde. Áls we maar op die plek komen. En daar komen we niet door ons eigen willen of kunnen, het is de Geest Die ons daar brengt. Diezelfde Geest Die Christus openbaart aan het hart.
-
We zijn allemaal rechtschenders, bekeerd of onbekeerd.Vervolgde schreef:En dat is nu net niet het verschil tussen mij en Samanti. Daar ging het om een persoon die geen zondaar was, want er was geen zonde kennis. Of is het mogelijk zondaar te zijn zonder kennis aan de zonde? De vraag blijft Hoe iemand die uit zichzelf, in vermening geen zonden te hebben, tot God kan gaan ? Zou God daar in gunst op zien, of juist in toorn, omdat Zijn recht wordt geschonden?Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
En dat eenzijdige kijk op heeft-diegene -wel -zondekennis vind ik ook vervelend worden
Als onbekeerd mens zie je niet hoe erg de zonde is, zie je niet wat de hel is.
Maar ik hoor nergens de oproep te bidden om dat Licht, Zend Heer Uw licht en waarheid neder.
Natuurlijk deelt @samanthi dat ook. Leuk dat je het eens bent met Posthoorn, en vervolgens toch zo'n fundamentele vraag aan samanthi stelt... Maar dat terzijde.Jantje schreef:En verder is er een heel eenvoudig voorbeeld, wat ook geregeld wordt aangehaald in de preek. Je gaat pas naar de dokter als je ontdekt wordt aan je kwaal, niet als je gezond bent. Zo is het ook in het geestelijke. Je gaat pas naar de medicijnmeester als je wordt ontdekt aan je dodelijke zondekwaal, niet als je nog voortleeft in dodelijke gerustheid. Ik hoop dat @samanthi dat ook deelt.
Het gaat er echter om in deze kwestie, en dan trek ik dat voorbeeld maar even door: mag je tegen ogenschijnlijk gezonde mensen zeggen: "Mensen, ga nou naar de dokter, want al geloof je het niet - je bent dodelijk ziek! En die dokter wil graag dat je komt." Want het is een gegeven dat iedereen ziek is. Natuurlijk is het een constatering dat iedereen die zich kerngezond voelt, niet naar de dokter zál gaan. Maar het mag wel, en het moet zelfs ook. Is het dan niet nodig om eerst te weten dat je ziek bent? Nou, ik kan je verzekeren dat die dokter je dat heel goed kan uitleggen, zodat je het direct gelooft.
Dat natuurlijk deelt samanthi dat ook hoor ik liever uit haar eigen mond. Ze post iig het tegendeel.eilander schreef:Natuurlijk deelt @samanthi dat ook. Leuk dat je het eens bent met Posthoorn, en vervolgens toch zo'n fundamentele vraag aan samanthi stelt... Maar dat terzijde.Jantje schreef:En verder is er een heel eenvoudig voorbeeld, wat ook geregeld wordt aangehaald in de preek. Je gaat pas naar de dokter als je ontdekt wordt aan je kwaal, niet als je gezond bent. Zo is het ook in het geestelijke. Je gaat pas naar de medicijnmeester als je wordt ontdekt aan je dodelijke zondekwaal, niet als je nog voortleeft in dodelijke gerustheid. Ik hoop dat @samanthi dat ook deelt.
Het gaat er echter om in deze kwestie, en dan trek ik dat voorbeeld maar even door: mag je tegen ogenschijnlijk gezonde mensen zeggen: "Mensen, ga nou naar de dokter, want al geloof je het niet - je bent dodelijk ziek! En die dokter wil graag dat je komt." Want het is een gegeven dat iedereen ziek is. Natuurlijk is het een constatering dat iedereen die zich kerngezond voelt, niet naar de dokter zál gaan. Maar het mag wel, en het moet zelfs ook. Is het dan niet nodig om eerst te weten dat je ziek bent? Nou, ik kan je verzekeren dat die dokter je dat heel goed kan uitleggen, zodat je het direct gelooft.
Hier uit de engelse versie van dit topic wat ik bedoel te zeggen.
Canada schreef:C.H. Spurgeon: "I do not believe that any man can preach the gospel who does not preach the law. The book of Leviticus and all the other typical books are valuable as gospel-teaching to us, because there is always in them most clearly the law of God. The law is the needle, and you cannot draw the silken thread of the gospel through a man’s heart, unless you first send the needle of the law through the center thereof, to make way for it. If men do not understand the law, they will not feel that they are sinners; and if they are not consciously sinners, they will never value the sin offering. If the Ten Commandments are never read in their hearing, they will not know wherein they are guilty, and how shall they make confession? If they are not assured that the law is holy, and just, and good, and that God has never demanded of any man more than He has a right to demand, how shall they feel the filthiness of sin, or see the need of flying to Christ for cleansing? There is no healing a man till the law has wounded him, no making him alive till the law has slain him."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ook. En eerlijk gezegd ook bij jou. En zeker bij samanthi. Want ik kan mij niet voorstellen dat zij het hiermee eens is. Want zondaar worden voor God... dat is nu precies wat volgens haar niet hoeft te gebeuren voor de kennis van Christus. Of ik moet erg slecht kunnen lezen en begrijpen.eilander schreef:Dank je. Dit geluid miste ik.Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
James Fraser
Indien God een ziel ziet komen, steunende op zijn berouw en zondekennis, Hij zal hem niet ontvangen. Indien God een zondaar ziet komen met de grootste en vuilste zonden beladen, doch steunende op Zijn evangeliewoord, Hij zal hem ontvangen.
Beste mensen is reageer niet meer omdat het niet uitmaakt, er worden andere dingen ingelezen van wat ik zeg.Erasmiaan schreef:Ik ook. En eerlijk gezegd ook bij jou. En zeker bij samanthi. Want ik kan mij niet voorstellen dat zij het hiermee eens is. Want zondaar worden voor God... dat is nu precies wat volgens haar niet hoeft te gebeuren voor de kennis van Christus. Of ik moet erg slecht kunnen lezen en begrijpen.eilander schreef:Dank je. Dit geluid miste ik.Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Er lopen mijns inziens wat dingen door elkaar.Erasmiaan schreef: Want zondaar worden voor God... dat is nu precies wat volgens haar niet hoeft te gebeuren voor de kennis van Christus. Of ik moet erg slecht kunnen lezen en begrijpen.
Voor het komen tot Christus hebben wij geen zondekennis nodig. We mogen met heel ons harde, dode hart bij Hem komen.
Zonder berouw, met enkel niks en lege handen, blinde ogen.
Het krijgen van kennis van Wie Jezus Christus is, gebeurt niet voordat iemand tot Christus is gekomen.
Als we de Heilige Geest ontvangen, door geloof en wedergeboorte, dan leren we zien hoe verschrikkelijk onze zonden zijn, hoe sterk ons vlees soms nog is, dan worden we zondaar voor God. Zondekennis is een levenslang proces. En zondebelijdenis wordt dan een groot voorrecht, omdat het bloed van Jezus Christus nog niets aan kracht heeft ingeboet.
Dit alles kan niet plaatsvinden voordat iemand tot Christus is gekomen.
Zondekennis zonder Gods Geest, is uit de duivel en brengt ons tot wanhoop, en niet tot bekering.
Als ik alles terug lees, denk ik dat dit is wat Samanthi bedoelt.
Hora est!
Dus je vindt wel dat een mens zondaar moet worden voor God, voordat hij Christus leert kennen? Dan trek ik mijn punt in.samanthi schreef:Beste mensen is reageer niet meer omdat het niet uitmaakt, er worden andere dingen ingelezen van wat ik zeg.Erasmiaan schreef:Ik ook. En eerlijk gezegd ook bij jou. En zeker bij samanthi. Want ik kan mij niet voorstellen dat zij het hiermee eens is. Want zondaar worden voor God... dat is nu precies wat volgens haar niet hoeft te gebeuren voor de kennis van Christus. Of ik moet erg slecht kunnen lezen en begrijpen.eilander schreef:Dank je. Dit geluid miste ik.Posthoorn schreef:Ik denk dat huisman en samanthi beiden gelijk hebben. Ik zou het zo willen verwoorden: Er komt een moment waarop iemand zondaar voor God wordt. En op dat moment wordt hem Christus geopenbaard, als Degene Die de zonde heeft gedragen en weggenomen.
Zo mag er genodigd worden. Maar niet in de beschrijving gepreekt. Want tot Hem zullen mensen komen, door de nood gedreven. Als je huis niet in brand staat, bel je de brandweer niet. En als het in brand staat zullen veel mensen eerst zelf nog proberen om te blussen of te ontkomen.Isala schreef:Voor het komen tot Christus hebben wij geen zondekennis nodig. We mogen met heel ons harde, dode hart bij Hem komen.
Zonder berouw, met enkel niks en lege handen, blinde ogen.
Dit gaat te ver. Je verwart je in je eigen antwoord. Het tweede is het eerste.Het krijgen van kennis van Wie Jezus Christus is, gebeurt niet voordat iemand tot Christus is gekomen.
Voor het eerst leren we dat voordat we Christus kennen. Zondaar worden voor God. En dat komt wel terug maar dan in de weg van de heiligmaking. Maar dat is wezenlijk wat anders.Als we de Heilige Geest ontvangen, door geloof en wedergeboorte, dan leren we zien hoe verschrikkelijk onze zonden zijn, hoe sterk ons vlees soms nog is, dan worden we zondaar voor God.
Dit is in tegenspraak met Gods Woord, met de catechismus en met alle getrouwe oudvaders.Dit alles kan niet plaatsvinden voordat iemand tot Christus is gekomen.
Dat is wel waar.Zondekennis zonder Gods Geest, is uit de duivel en brengt ons tot wanhoop, en niet tot bekering.
Er bestaat ook nog zoiets als de gewoonte om het licht en de kennis te weerstaan, totdat we Christus tevergeefs zoeken. De Schrift en de ervaring leren ons dat mensen God kunnen verwerpen, tot God hen verwerpt en hun gebeden niet wil horen.
J.C. Ryle
Uit: Een jaar lezen in Johannes
N.a.v Johannes 8:21-29
J.C. Ryle
Uit: Een jaar lezen in Johannes
N.a.v Johannes 8:21-29