ejvl schreef:Valcke schreef:
Jouw interpretatie volg ik overigens niet. De gevallen zijn geheel verschillend. In jouw geval kun je de partner van je kind als partner aanvaarden, hoewel je zijn of haar keus niet onderschrijft.
In het geval waar we eerder over spraken zit het probleem in de zondigheid van de relatie zelf.
Ok, maar stel dat de dochter een relatie aangaat met een ongelovige man, met de kerk breekt en hier ook mee trouwt. Het is ook een zonde om een relatie met een ongelovige aan te gaan, te breken met de kerk en dergelijken. De zonde zit hem dan niet in man-man of vrouw-vrouw maar in trouwen met een ongelovige en breken met de kerk.
Waarom zou je zo iemand wel als partner kunnen aanvaarden en iemand van hetzelfde geslacht niet? Ze leven in beide situaties in zonden.
En met aanvaarden bedoel ik dan niet accepteren maar bijvoorbeeld uitnodigen op een verjaardag.
Overigens heb ik hier zelf niet mee te maken hoor, echter ken ik wel een voorbeeld van een vader die niet op bezoek wilde bij z'n samenwonende dochter met ongelovige partner en toen ze getrouwd waren na een bepaalde tijd, weer wel. Ik begrijp dat voor mijzelf (nog) niet.
Dat is inderdaad een vraag die meteen volgt als je antwoord 'nee' zou zijn. Ik vind dat ook best een lastige vraag. Aan de ene kant is dat natuurlijk ook een zondige keus, aan de andere kant is het wel een relatie die door God gezien wordt als een wettig huwelijk en het is niet tegennatuurlijk. Zou er inkeer komen (bekering) dan zou dit stel niet hoeven te scheiden. Bij een homohuwelijk is dit anders. Inkeer zou in dat geval moeten leiden tot een breken met de zondige relatie.
Maar ik vind dit ook een moeilijke vraag. Ik denk dat je bij ieder zondige verdrietige situatie opnieuw de biddende afweging moet maken: Heere wat wilt U dat wij doen zullen.
Je kan de ene zonde niet afwegen met de andere, of tegen elkaar wegstrepen.
Ik ken een situatie van samenwonen van een zoon met een ongelovig meisje waar de Godvrezende ouders het niet konden aanvaarden en dus niet op bezoek gingen bij het stel of hen samen thuis ontvingen. Dit was wederzijds tot groot verdriet. Het heeft veel gebed gegeven. Op een gegeven moment stierf moeder. Vader stierf een paar jaar geleden. De jongen is kort daarna met het meisje getrouwd en heeft veel spijt dat hij dit toch niet eerder gedaan heeft toen zijn ouders nog leefden.
Ik weet niet of ik dezelfde keus zou maken. Toch heb ik er wel respect voor. Het is niet de meest eenvoudige keus. Maar wel een keus uit een bewogen hart.