Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid

-DIA-

Re: Verandering, Vervreemding, Verdeeldheid

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Bij het nadenken over vele ongekend hevige en heftige botsingen op o.a. dit forum leek me het goed om wat na te zoeken waar de oorzaak van deze botsende gedachten liggen. Er is veel veranderd in de gereformeerde gezindte. De ouderen onder ons kunnen dat weten, hoewel ook vele ouderen met de geest van deze tijd meegaan. Ik kwam een referaat tegen van dr. C.S.L. Janse, waarvan een uittreksel is gepubliceerd in Criterium. Er is daaruit, met name voor een jongere generatie veel te leren. Er is een compleet nieuwe generatie opgestaan die de oude gereformeerde gezindte nog alleen kennen van horen zeggen, en niet zelden zijn het dan karikaturen.
Het dacht me goed om enkele fragmenten uit de fragmenten die Criterium publiceerde hier over te nemen. Het is dus heel beperkt, enkele fragmenten uit fragmenten uit Criterium. Voor dit forum desondanks toch nog een "forse lap tekst", zoals dat tegenwoordig lijkt te heten.
Ik heb fors commentaar op de beschouwingen van dr. Janse. 1. Ik bestrijd de gedachte dat botsingen iets nieuws zijn. 2. De lijn van dr. Janse is niet gelijk aan de lijn van de bevindelijke gereformeerden in totaliteit 3. De claim dat alleen binnen de GG de herdenking van de Hervorming legitiem wordt herdacht. 4. Het uitspelen van de oecumene van het hart tegen de leer, zodra de leer maar iets afwijkt van de GG-norm.

Kortom. Zoals mij wel vaker opvalt bij de pogingen van dr. Janse om ontwikkelingen te duiden, is zijn methodologie absoluut niet helder en de norm die hij hanteert wekt bevreemding op.
Nog een opmerking dan: Ik denk dat de eenvoud van het oude, de vanzelfsprekendheid van de waarheid, een stuk minder is geworden. We zijn wijzen geworden en laten ons niet meer door ouderen onderwijzen. Toch is het niet Bijbels als we de jonge generatie boven de ouden in de poort hoger achten. De Bijbel spreekt in meer positieve zin over de grijsheid en met de grijsheid toch ook de levenswijsheid.
We denken ook aan wat de Prediker zegt:
13 Ook heb ik onder de zon deze wijsheid gezien, en zij was groot bij mij;
14 Er was een kleine stad, en weinig lieden waren daarin; en een groot koning kwam tegen haar, en hij omsingelde ze, en hij bouwde grote vastigheden tegen haar.
15 En men vond daar een armen wijzen man in, die de stad verloste door zijn wijsheid; maar geen mens gedacht denzelven armen man.
16 Toen zeide ik: Wijsheid is beter dan kracht, hoewel de wijsheid des armen veracht, en zijn woorden niet waren gehoord geweest
.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:Dat bakje koffie lijkt me zeer interessant om eens te doen.
Uit deze zin blijkt maar weer duidelijk dat het jou méér te doen is om de koffie. #aap #mouw

#geintje :love
Natuurlijk, Zeeuwen bin zuunig, al hoop ik dan wel dat dat bakje koffie opweegt tegen de benzine. Want anders zou het ook weer zonde zijn. :yahoo :haha
Je kan met mij mee rijden. Ik ben wel Zeeuw en ook nog een zuunig maar dat bakkie koffie wint het :hum
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Weer een andere groep is dermate vreemd met de reformatorische taal en gebruiken dat ik mezelf soms afvraag wat ze hier doen.
Er zijn mensen die leven vanuit de Schrift, voluit staan in de lijn van de reformatie, de belijdenisgeschriften van harte onderschrijven maar gewoon Nederlands spreken en niet willen voldoen aan bepaalde uiterlijke kenmerken van wat onterecht reformatorisch wordt genoemd omdat ze het contact zoeken met degenen die buiten zijn 'opdat ik in immers enigen behouden zou'. Die hebben hier net zoveel te zoeken als u.
Je hebt het over andere mensen. De mensen die jij bedoelt, kennen wel de taal en gebruiken. Ze kiezen er alleen voor om die taal niet te gebruiken.
Exact.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik heb fors commentaar op de beschouwingen van dr. Janse. 1. Ik bestrijd de gedachte dat botsingen iets nieuws zijn. 2. De lijn van dr. Janse is niet gelijk aan de lijn van de bevindelijke gereformeerden in totaliteit 3. De claim dat alleen binnen de GG de herdenking van de Hervorming legitiem wordt herdacht. 4. Het uitspelen van de oecumene van het hart tegen de leer, zodra de leer maar iets afwijkt van de GG-norm.

Kortom. Zoals mij wel vaker opvalt bij de pogingen van dr. Janse om ontwikkelingen te duiden, is zijn methodologie absoluut niet helder en de norm die hij hanteert wekt bevreemding op.
Enige tijd geleden maakte ik al de opmerking dat velen binnen de GG en de kerkelijke organisatie zelf etnocentrisch zijn. Dat werd toen niet echt opgepikt, maar ook dit voorbeeld van Janse is daar weer een duidelijk voorbeeld van.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik heb fors commentaar op de beschouwingen van dr. Janse. 1. Ik bestrijd de gedachte dat botsingen iets nieuws zijn. 2. De lijn van dr. Janse is niet gelijk aan de lijn van de bevindelijke gereformeerden in totaliteit 3. De claim dat alleen binnen de GG de herdenking van de Hervorming legitiem wordt herdacht. 4. Het uitspelen van de oecumene van het hart tegen de leer, zodra de leer maar iets afwijkt van de GG-norm.

Enige tijd geleden maakte ik al de opmerking dat velen binnen de GG en de kerkelijke organisatie zelf etnocentrisch zijn. Dat werd toen niet echt opgepikt, maar ook dit voorbeeld van Janse is daar weer een duidelijk voorbeeld van.
Het is net wie het zegt he;)...grapje hoor. Deze beste meneer Janse kan totaal niet reflecteren. Ik heb genoeg met hem te maken gehad als jaarvertegenwoordiger bij de CGO.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Nog een opmerking dan: Ik denk dat de eenvoud van het oude, de vanzelfsprekendheid van de waarheid, een stuk minder is geworden. We zijn wijzen geworden en laten ons niet meer door ouderen onderwijzen. Toch is het niet Bijbels als we de jonge generatie boven de ouden in de poort hoger achten. De Bijbel spreekt in meer positieve zin over de grijsheid en met de grijsheid toch ook de levenswijsheid.
We denken ook aan wat de Prediker zegt:
Met de eerste opmerking ben ik het zeker eens. Maar de vervolgvraag is dan hoe je met dat probleem omgaat. De manier waarop dr. Janse daarover schrijft is nog niet eens een begin van een oplossing. De bijbel zelf gaat ons voor dat de vreze des Heeren prima gepaard kan gaan met het beoefenen van wetenschap. De tegenstelling tussen verstand én het kenmerkende eenvoudige van vroeger is dus iets wat ik volstrekt niet kan meemaken. Mijn voorbeeld daarbij is altijd dat ik de eenvoud van Wulfert Floor verre verkies boven allerlei ingewikkelde bevindelijkheid uit de 20e eeuw.

Meer en meer zie ik in dat niet de vroomheid van een mens maar de kaders van de gereformeerde belijdenis uitmaken of ik met iemand kan opschieten of niet. En dat is ook de objectieve norm op basis waarvan we elkaar hebben te aanvaarden of niet.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:Enige tijd geleden maakte ik al de opmerking dat velen binnen de GG en de kerkelijke organisatie zelf etnocentrisch zijn.
Wat een generaliserende opmerking weer! Wanneer stop je eens met elke mogelijkheid aan te grijpen om misstanden bij de GG aan te geven? En dat ook nog eens te veralgemeniseren?
Volgens mij heb je ooit zelf de opmerking gemaakt dat destijds GG'ers maar niet te uitgesproken moesten zijn in een topic omtrent de PKN. Daar was ik het overigens van harte mee eens, want in plaats van elkaar te bestrijden op het naampje, zouden we beter kunnen streven naar eenheid. Maar doe alsjeblieft dan wederzijds ook niet continu hetzelfde. Blijf gewoon bij de inhoud en zeg desnoods nog iets wat je vindt van de desbetreffende persoon, maar laat dat in het algemeen afzetten tegen bepaalde kerkgenootschappen gewoon achterwege. Je hebt het zo vaak over opmerkingen die wel gegrond zouden moeten zijn op de Bijbel (terecht), wellicht moet je dit soort denigrerende en generaliserende opmerkingen daar ook eens aan spiegelen.
(~)
Isala

Bericht door Isala »

Mannes schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Weer een andere groep is dermate vreemd met de reformatorische taal en gebruiken dat ik mezelf soms afvraag wat ze hier doen.
Er zijn mensen die leven vanuit de Schrift, voluit staan in de lijn van de reformatie, de belijdenisgeschriften van harte onderschrijven maar gewoon Nederlands spreken en niet willen voldoen aan bepaalde uiterlijke kenmerken van wat onterecht reformatorisch wordt genoemd omdat ze het contact zoeken met degenen die buiten zijn 'opdat ik in immers enigen behouden zou'. Die hebben hier net zoveel te zoeken als u.
Je hebt het over andere mensen. De mensen die jij bedoelt, kennen wel de taal en gebruiken. Ze kiezen er alleen voor om die taal niet te gebruiken.
Exact.
Maar ben je als insider verplicht die taal over te nemen?
Bovengenoemde reacties komen op mij over dat het blijkbaar redelijk vast ligt.
Hora est!
Isala

Bericht door Isala »

pierre27 schreef:Deze beste meneer Janse kan totaal niet reflecteren. Ik heb genoeg met hem te maken gehad als jaarvertegenwoordiger bij de CGO.

Sorry pierre27, maar deze reactie komt op mij over als kwaadsprekerij. Wellicht bedoel je het niet zo hoop ik.
Laatst gewijzigd door Isala op 24 okt 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:Enige tijd geleden maakte ik al de opmerking dat velen binnen de GG en de kerkelijke organisatie zelf etnocentrisch zijn.
Wat een generaliserende opmerking weer! Wanneer stop je eens met elke mogelijkheid aan te grijpen om misstanden bij de GG aan te geven? En dat ook nog eens te veralgemeniseren?
Dit is een aardige typering van Ambtenaar en ook nog eens direct van toepassing op dr. Janse. Wat dat betreft is het woord etnocentrisme goed gevonden. Tenslotte is hij als socioloog bijna alleen maar bezig met de uiterlijke kenmerken die de groep bevindelijke gereformeerden samenbinden. Binnen een set van karaktereigenschappen is er dan vervolgens geen variatie meer mogelijk.

Een van de bijzondere dingen is bijvoorbeeld, dat in Hervormd Gereformeerde kring om een heel andere wijze met de komst van de televisie is omgegaan. Niettemin is dat voor Janse een halszaak als het gaat om wereldmijding binnen de kring van bevindelijke-gereformeerden. Zo zwart-wit ligt dat allemaal niet.
Wandelende
Inactief

Herman schreef:Dit is een aardige typering van Ambtenaar en ook nog eens direct van toepassing op dr. Janse. Wat dat betreft is het woord etnocentrisme goed gevonden.
Prima, laat het dan van toepassing zijn op dr. Janse. Dat gaf ik in mijn reactie ook als mogelijkheid, want wat mij betreft mag dat. Het ging mij, en dat besef je volgens mij heel goed, om het generaliserende en veralgemeniserende karakter in de posting.
(~)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Dit is een aardige typering van Ambtenaar en ook nog eens direct van toepassing op dr. Janse. Wat dat betreft is het woord etnocentrisme goed gevonden.
Prima, laat het dan van toepassing zijn op dr. Janse. Dat gaf ik in mijn reactie ook als mogelijkheid, want wat mij betreft mag dat. Het ging mij, en dat besef je volgens mij heel goed, om het generaliserende en veralgemeniserende karakter in de posting.
Ik ervaar het voor me zelf als een zorg. Dus ik kan er alleen maar mee instemmen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Isala schreef:
pierre27 schreef:Deze beste meneer Janse kan totaal niet reflecteren. Ik heb genoeg met hem te maken gehad als jaarvertegenwoordiger bij de CGO.

Sorry pierre27, maar deze reactie komt op mij over als kwaadsprekerij. Wellicht bedoel je het niet zo hoop ik.
Nee egt niet zo bedoeld. Maar het is knetter lastig hem dingen te laten inzien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wandelende
Inactief

Herman schreef:
Wandelende schreef:
Ik ervaar het voor me zelf als een zorg. Dus ik kan er alleen maar mee instemmen.
Waarmee stem je nu in? Met de kritiek op dr. Janse of met de veralgemeniserende opmerking dat etnocentrisme bij velen binnen de GG en de kerkelijke organisatie voorkomt?
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:

Toch wel vreemd. Ik geloof niet dat hij dat zondags geleerd is, gelet op de plaats zijner inwoning.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie