Nog een opmerking dan: Ik denk dat de eenvoud van het oude, de vanzelfsprekendheid van de waarheid, een stuk minder is geworden. We zijn wijzen geworden en laten ons niet meer door ouderen onderwijzen. Toch is het niet Bijbels als we de jonge generatie boven de ouden in de poort hoger achten. De Bijbel spreekt in meer positieve zin over de grijsheid en met de grijsheid toch ook de levenswijsheid.Herman schreef:Ik heb fors commentaar op de beschouwingen van dr. Janse. 1. Ik bestrijd de gedachte dat botsingen iets nieuws zijn. 2. De lijn van dr. Janse is niet gelijk aan de lijn van de bevindelijke gereformeerden in totaliteit 3. De claim dat alleen binnen de GG de herdenking van de Hervorming legitiem wordt herdacht. 4. Het uitspelen van de oecumene van het hart tegen de leer, zodra de leer maar iets afwijkt van de GG-norm.-DIA- schreef:Bij het nadenken over vele ongekend hevige en heftige botsingen op o.a. dit forum leek me het goed om wat na te zoeken waar de oorzaak van deze botsende gedachten liggen. Er is veel veranderd in de gereformeerde gezindte. De ouderen onder ons kunnen dat weten, hoewel ook vele ouderen met de geest van deze tijd meegaan. Ik kwam een referaat tegen van dr. C.S.L. Janse, waarvan een uittreksel is gepubliceerd in Criterium. Er is daaruit, met name voor een jongere generatie veel te leren. Er is een compleet nieuwe generatie opgestaan die de oude gereformeerde gezindte nog alleen kennen van horen zeggen, en niet zelden zijn het dan karikaturen.
Het dacht me goed om enkele fragmenten uit de fragmenten die Criterium publiceerde hier over te nemen. Het is dus heel beperkt, enkele fragmenten uit fragmenten uit Criterium. Voor dit forum desondanks toch nog een "forse lap tekst", zoals dat tegenwoordig lijkt te heten.
Kortom. Zoals mij wel vaker opvalt bij de pogingen van dr. Janse om ontwikkelingen te duiden, is zijn methodologie absoluut niet helder en de norm die hij hanteert wekt bevreemding op.
We denken ook aan wat de Prediker zegt:
13 Ook heb ik onder de zon deze wijsheid gezien, en zij was groot bij mij;
14 Er was een kleine stad, en weinig lieden waren daarin; en een groot koning kwam tegen haar, en hij omsingelde ze, en hij bouwde grote vastigheden tegen haar.
15 En men vond daar een armen wijzen man in, die de stad verloste door zijn wijsheid; maar geen mens gedacht denzelven armen man.
16 Toen zeide ik: Wijsheid is beter dan kracht, hoewel de wijsheid des armen veracht, en zijn woorden niet waren gehoord geweest.