Ontwikkelingen HHK

Cirdan

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door Cirdan »

wfloor schreef:
Delftenaar schreef:In het RD van vandaag stond nog een column van Eerste Kamerlid Van Dijk over meer toenadering tussen GB en HHK.
Heb ik gelezen. Het levert meer vragen op dan antwoorden. Hij spreekt over 'hervormd gereformeerden' en 'HHK'. Zitten die hervormd gereformeerden dan niet in de HHK?
Daarnaast heeft de PKN in mei 2004 alle HHK predikanten een brief gestuurd en hen de toegang tot de kansels ontzegt. Deze brief is nooit herroepen en men is er nooit op terug gekomen. De PKN dient dus te beginnen met diegene een brief te schrijven en daarin de brief van 2004 herroepen. Dan kan er pas een begin gemaakt worden met besprekingen.
Bij mij zijn er ook vragen. Sowieso zijn er gemeenten binnen de HHK waar predikanten uit de PKN voorgaan.
Daarnaast vind ik het ongepast om te zeggen dat er weer hervormden op de kansels van de HHK zouden moeten komen, daar er al hervormde predikanten op HHK-kansels staan, uitgezonderd de CGK-predikanten die mogen voorgaan.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
freek

Re: Ontwikkelingen HHK (uit: Beroepingswerk discussie [3])

Bericht door freek »

wfloor schreef:
Delftenaar schreef:In het RD van vandaag stond nog een column van Eerste Kamerlid Van Dijk over meer toenadering tussen GB en HHK.
Heb ik gelezen. Het levert meer vragen op dan antwoorden. Hij spreekt over 'hervormd gereformeerden' en 'HHK'. Zitten die hervormd gereformeerden dan niet in de HHK?
Daarnaast heeft de PKN in mei 2004 alle HHK predikanten een brief gestuurd en hen de toegang tot de kansels ontzegt. Deze brief is nooit herroepen en men is er nooit op terug gekomen. De PKN dient dus te beginnen met diegene een brief te schrijven en daarin de brief van 2004 herroepen. Dan kan er pas een begin gemaakt worden met besprekingen.
Met dit soort scherpslijperij kom je er natuurlijk nooit. Precies wat Diederik bedoelt, denk ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tucht vind allereerst plaats via de prediking. Daar onttrekken de mensen zich nu juist aan. Overigens moet je niet denken dat het hier gaat om afgoderij als pastafarians, maar het gaat over de gemiddelde kerkganger die vind dat "Lubach' wel moet kunnen en dat we niet zo kritisch moeten zijn over 'koning voetbal' enzovoort.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Tucht vind allereerst plaats via de prediking. Daar onttrekken de mensen zich nu juist aan. Overigens moet je niet denken dat het hier gaat om afgoderij als pastafarians, maar het gaat over de gemiddelde kerkganger die vind dat "Lubach' wel moet kunnen en dat we niet zo kritisch moeten zijn over 'koning voetbal' enzovoort.
Nu noem je twee opelijke dingen, maar volgens mijn trap je hier naar mensen van het forum waarvan je niet weet of het blijvers of doorschuivers zijn. Je oordeeld over de gemiddelde kerkganger, als ik in mijn eigen hart kijk, dan zie ik, terwijl ik lubach niet vind kunnen, nogsteeds een bron van wanbedrijven die het iedere dag van de Heere moet hebben.
Laten we dicht bij huis blijven hoe wereldgelijkvormig zijn jij en ik.

We kunnen naar andere wijzen en hen op eenn ding aanspreken, maar we zijn allemaal van een lap gescheurd, ik vind het nogsteeds moeilijk om te zeggen je ziet veel wereldgelijkvormigheid bij doorschuivers. Wie zijn wij om te oordelen?
En waar zie je dat aan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

samanthi schreef:Nu noem je twee opelijke dingen, maar volgens mijn trap je hier naar mensen van het forum waarvan je niet weet of het blijvers of doorschuivers zijn. Je oordeeld over de gemiddelde kerkganger, als ik in mijn eigen hart kijk, dan zie ik, terwijl ik lubach niet vind kunnen, nogsteeds een bron van wanbedrijven die het iedere dag van de Heere moet hebben.

We kunnen naar andere wijzen en hen op eenn ding aanspreken, maar we zijn allemaal van een lap gescheurd, ik vind het nogsteeds moeilijk om te zeggen je ziet veel wereldgelijkvormigheid bij doorschuivers. Wie zijn wij om te oordelen?
En waar zie je dat aan?
Ik trap niet. Ik begon met een Bijbeltekst aan te halen en daar een les aan te koppelen. Verder vinden mijn waarnemingen plaats in mijn eigen kerkelijke gemeente, en naar ik weet is daar maar één andere forummer bij betrokken.
Verder heb ik reeds aangegeven dat dit fenomeen tot zorg dient te leiden. Hoe ga je om met mensen met een klassieke opvoeding hebben ontvangen en dan van (O)GG overgaan naar een hervormde gemeente, met als onderliggende reden dat je daar tenminste een televisie mag hebben. Is dat een heilzame motivatie? ik denk het niet. Mag ik daarvoor waarschuwen? Ik denk het wel.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:Nu noem je twee opelijke dingen, maar volgens mijn trap je hier naar mensen van het forum waarvan je niet weet of het blijvers of doorschuivers zijn. Je oordeeld over de gemiddelde kerkganger, als ik in mijn eigen hart kijk, dan zie ik, terwijl ik lubach niet vind kunnen, nogsteeds een bron van wanbedrijven die het iedere dag van de Heere moet hebben.

En waar zie je dat aan?
Ik trap niet. Ik begon met een Bijbeltekst aan te halen en daar een les aan te koppelen. Verder vinden mijn waarnemingen plaats in mijn eigen kerkelijke gemeente, en naar ik weet is daar maar één andere forummer bij betrokken.
Verder heb ik reeds aangegeven dat dit fenomeen tot zorg dient te leiden. Hoe ga je om met mensen met een klassieke opvoeding hebben ontvangen en dan van (O)GG overgaan naar een hervormde gemeente, met als onderliggende reden dat je daar tenminste een televisie mag hebben. Is dat een heilzame motivatie? ik denk het niet. Mag ik daarvoor waarschuwen? Ik denk het wel.
Is dat echt de reden? Ik neig dit te betwijfelen. Via internet kun je alles kijken ook met filter. Zou je dan voor een TV naar een andere kerk gaan? Sorry dat is kletskoek.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

wfloor schreef:
Nee, hervormd gereformeerd is tegenwoordig de aanduiding voor predikanten die behoren tot de Gereformeerde Bond. Die bevinden zich binnen de PKN. Predikanten binnen de HHK worden aangeduid als Hersteld Hervormd. Dat voorkomt verwarring.
Verder heeft blijven zeuren over het al dan niet eigen gelijk geen enkele zin. Daar los je niks mee op. Je zit het in jouw posting al. Je begint over de brief van eind april 2004 maar je schrijft niets over alle dwaasheid die vanuit de HHK zo her en der is geroepen of in het landelijke kerkblad geschreven. Je kunt alleen verder komen door van beide zijden te belijden dat er grove fouten zijn gemaakt en uit te spreken dat je die elkaar vergeeft.

Cirdan schrijft dat er sowieso gemeenten ijn binnen de HHK waar predikanten uit de PKN voorgaan. Dat klopt. Ik denk dat er twee gemeenten zijn waar dit gebeurt. Maar formeel is het binnen de kerk niet toegestaan omdat predikanten uit de PKN niet bevoegd zijn om voor te gaan binnen de HHK. Andersom gebeurt het bij mijn weten helemaal niet.
Cirdan schrijft ook het ongepast te vinden "om te zeggen dat er weer hervormden op de kansels van de HHK zouden moeten komen, daar er al hervormde predikanten op HHK-kansels staan, uitgezonderd de CGK-predikanten die mogen voorgaan". Dit is een oneerlijke manier van citeer. Van Dijk schrijft niet dat er weer hervormden op de kansels van de HHK zouden moeten komen maar "wat zou ik graag zien dat hervormd-gereformeerde predikanten mogen voorgaan op hersteld hervormde kansels en andersom". Dan is het duidelijk dat het gaat over predikanten uit de Gereformeerde Bond binnen de PKN. En die staan nu (formeel) niet op de kansels van de HHK.
Jongere

Bericht door Jongere »

samanthi, ken jij nu echt geen voorbeelden van de gevallen die Herman beschrijft? Dat zou kunnen verklaren waarom jullie zo langs elkaar heen praten.
Ik zie die voorbeelden helaas wel, van mensen die gaan schuiven omdat ze meer 'vrijheid voor het vlees' willen, om het met Paulus te zeggen. Geregeld gaat het om mensen die openlijk belijden de Heere niet te kennen, maar wel de bekrompen regels zat zijn. Soms mensen die zeggen de Heere te kennen, maar waarbij je je grote zorgen maakt over iemands levenswandel. Je hebt het over de tucht, maar die lijn ligt echt altijd niet zo helder. Er kunnen dingen zijn waarover je je zorgen maakt omdat ze niet met genade samen kunnen gaan, maar die toch geen oorzaak zijn om tucht te hanteren, bijvoorbeeld omdat het niet gaat om een zgn. 'openbare zonde'. Eigenlijk verbaast het me als je zulke voorbeelden niet kent, want ik zie er heel wat.

Iets heel anders is de vraag of iedere kerkwisselaar zulke motieven heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Bij de zgn. "doorschuivers", een term die hier geïntroduceerd werd, ligt dat wat lastiger. Het aantal is daar wel hoger, in mijn beleving. Helaas ken ik ook meerdere voorbeelden van doorschuivers voor wie uiteindelijk buiten de kerk pas het einde van de route lag.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:Cirdan schrijft dat er sowieso gemeenten ijn binnen de HHK waar predikanten uit de PKN voorgaan. Dat klopt. Ik denk dat er twee gemeenten zijn waar dit gebeurt. Maar formeel is het binnen de kerk niet toegestaan omdat predikanten uit de PKN niet bevoegd zijn om voor te gaan binnen de HHK. Andersom gebeurt het bij mijn weten helemaal niet.
Ds. Koppelaar (HHK) ging wel eens voor in de Maranathakerk (PKN Rotterdam-Zuid). De laatste tijd gebeurt dat volgens mij niet meer, maar het is wel een voorbeeld.
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Helemaal eens met jongere, in onze eigen gemeente zijn de afgelopen jaren verschillende gezinnen weggegaan, meestal richting refobaptisme, heb met verschillende van die mensen gesproken, ik kon bij bijna niemand een Bijbelse grond vinden om te vetrekken, er wordt van alles bijgesleept. Spreek je ze een paar jaar later, dan worden een aantal dingen wel duidelijker.....
samanthi

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:samanthi, ken jij nu echt geen voorbeelden van de gevallen die Herman beschrijft? Dat zou kunnen verklaren waarom jullie zo langs elkaar heen praten.
Ik zie die voorbeelden helaas wel, van mensen die gaan schuiven omdat ze meer 'vrijheid voor het vlees' willen, om het met Paulus te zeggen. Geregeld gaat het om mensen die openlijk belijden de Heere niet te kennen, maar wel de bekrompen regels zat zijn. Soms mensen die zeggen de Heere te kennen, maar waarbij je je grote zorgen maakt over iemands levenswandel. Je hebt het over de tucht, maar die lijn ligt echt altijd niet zo helder. Er kunnen dingen zijn waarover je je zorgen maakt omdat ze niet met genade samen kunnen gaan, maar die toch geen oorzaak zijn om tucht te hanteren, bijvoorbeeld omdat het niet gaat om een zgn. 'openbare zonde'. Eigenlijk verbaast het me als je zulke voorbeelden niet kent, want ik zie er heel wat.

Iets heel anders is de vraag of iedere kerkwisselaar zulke motieven heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Bij de zgn. "doorschuivers", een term die hier geïntroduceerd werd, ligt dat wat lastiger. Het aantal is daar wel hoger, in mijn beleving. Helaas ken ik ook meerdere voorbeelden van doorschuivers voor wie uiteindelijk buiten de kerk pas het einde van de route lag.
Ik begrijp heel goed wat er bedoeld wordt, zelf zijn wij anderhalf jaar geleden van CGK naar HHK gegaan, de achtergrond is nu even niet van toepassing, maar daat hebben we de nodige kritiek/ veroordelen op gehad, de achtergrond van ons vertrekken, de pijn, het verdriet is niet te peilen, daarom wil ik benadrukken dat iemand die zijn hele leven CGK is geweest niet flierefluitend naar de HHK overgaat om dan TV te mogen of om het makkelijker te hebben.

In de kerk ( de blijvers) zitten ook mensen die opelijk zeggen de Heere nog niet te kennen, maar wel oordelen over de kleur stropdas van de ander, dit is geen karrikatuur, maar echt gebeurd, toch is dit geen rede om te vertrekken, ik heb er echt heel veel moeite mee de term wereldgelijkvormigheid, de echte definitie is niet die wij vaak denken, zoals dames die een broek dragen of zo, het gaat om je hele levenswandel, zorgen voor je naaste, de minste willen zijn, niet aan je geld vast zitten en nog veel meer.
mirjam
Verbannen

Bericht door mirjam »

Soms kruipen doorschuivers / mensen die een gemeente verlaten, ook heel erg in een slachtofferrol. Dat maakt ze bijna onschendbaar en dat is dan wel weer makkelijk.
samanthi

Bericht door samanthi »

mirjam schreef:Soms kruipen doorschuivers / mensen die een gemeente verlaten, ook heel erg in een slachtofferrol. Dat maakt ze bijna onschendbaar en dat is dan wel weer makkelijk.
wat bedoel je?
Reformer

Bericht door Reformer »

Jongere schreef:
Ditbenik schreef:Cirdan schrijft dat er sowieso gemeenten ijn binnen de HHK waar predikanten uit de PKN voorgaan. Dat klopt. Ik denk dat er twee gemeenten zijn waar dit gebeurt. Maar formeel is het binnen de kerk niet toegestaan omdat predikanten uit de PKN niet bevoegd zijn om voor te gaan binnen de HHK. Andersom gebeurt het bij mijn weten helemaal niet.
Ds. Koppelaar (HHK) ging wel eens voor in de Maranathakerk (PKN Rotterdam-Zuid). De laatste tijd gebeurt dat volgens mij niet meer, maar het is wel een voorbeeld.
Er zijn meer voorbeelden: ds. A.A.F. van de Weg (hhg Abbenbroek) is ook een enkele keer voorgegaan in de Maranathakerk (PKN herv. Rotterdam-Zuid) en in Zoetermeer (Morgensterkerk, PKN). Verder ook ds. C. Oorschot (emeritus HHK) in Dordrecht (wijk 2 en 7 PKN) en ds. R.P. van Rooijen (hhg Oosterwolde) in Valburg-Homoet (PKN).

Overigens zijn er meer dan 2 hersteld hervormde gemeenten waar voorgangers uit de PKN voorgaan: Abbenbroek, Soest, Spijk, Voorschoten, Rotterdam-Kralingse Veer (ds. J.C. de Groot), Vledderveen, Waddinxveen (Dorpstraat; ds. M. van Kooten)
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

mirjam schreef:Soms kruipen doorschuivers / mensen die een gemeente verlaten, ook heel erg in een slachtofferrol. Dat maakt ze bijna onschendbaar en dat is dan wel weer makkelijk.
Zeker waar. Al kan je er veel tegenover zetten. Ik hoop dat je dat ook in ogenschouw nemen wilt.
Plaats reactie