Wat vinden wij van lijfstraf?

Wandelende
Inactief

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Betekent deze uitspraak dat je voor zulke conflicten de gang naar het justitiële apparaat altijd overdreven vindt?
(~)
DDD

Bericht door DDD »

Voor de beschreven conflicten wel. Heel erg overdreven, zelfs.
Wandelende
Inactief

DDD schreef:Voor de beschreven conflicten wel. Heel erg overdreven, zelfs.
Ik ben blij dat het justitiële apparaat ook te raadplegen is voor de dergelijke conflicten.
Ondanks dat ik er zelf met grote voorzichtigheid en bedachtzaamheid mee om zou gaan, althans voor de beschreven conflicten.
(~)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Een op een waar gebeurd verhaal gebaseerde casus:

In havo 5 zit een beer van een kerel, die vele docenten het bloed onder de nagels vandaan haalt met razend irritant en arrogant gedrag. Gesprekken met hem en zijn thuis verlopen stroef tot helemaal niet.
Op een dag valt het volgende voor:
De docent natuurkunde deelt iets uit in de klas, als ondersteuning van de les. Als hij naast het tafeltje van de jongeman loopt, haakt deze de docent pootje, zodat deze valt. Docent staat op en verkoopt leerling een klap.

Formeel mag het niet. Maar zou je nu ook aangifte doen, Ambtenaar? En anderen?
Hee, die leerling heb ik dit jaar ook. Hij was ook vandaag weer goed bezig. :) Maar hij heeft mij nog geen pootje gehaakt, en ik heb thuis nog maar niet gebeld. Maar wat een aap.
Overigens heb ik hem nog geen dreun verkocht. Ik zou eerst op mijn stoel moeten gaan staan om hem een draai om zijn oren te kunnen geven.
Maar even serieus: er zijn weleens leerlingen die mij met hun gedrag (eindeloos zanikend of passief-agressief) een wat agressief gevoel bezorgen. Ik kan mij voorstellen dat een docent daarin weleens over grenzen gaat, door bijvoorbeeld een leerling te stevig bij een bovenarm te pakken. Echt slaan kan ik mij dan weer niet voorstellen; die grens is niet diffuus. Een mep is een mep. Ik kan mij wel het verhaal herinneren van een collega die een leerling had geslagen. Die had ogenblikkelijk zijn excuses aangeboden, ouders van de leerling gebeld en zijn excuses aangeboden en het voorval zelf gemeld bij de directie. Dat liep toen met een sisser af. Anders dan dit dus: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2014:3839.
Slaan is volgens mij in de meeste gevallen machteloosheid of razernij. Er zullen weinig ouders weloverwogen en kalm een mep geven. Het lijkt me sowieso een slecht voorbeeld voor het kind: conflict beslechten door geweld. Bij een driejarige kan ik mij een tik voor het achterwerk ergens nog voorstellen, al vind ik het zelf nog steeds afkeurenswaardig. Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf? Als hij twaalf is? Of blijf je op die manier tot de volwassenheid opvoeden? Geef je een achttienjarige dochter nog steeds een tik?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Phoe, best een hoop grote woorden hier. Ik heb nochtans niks overgehouden van die keren dat ik een tik gehad heb op de middelbare school. Ook als mijn kinderen thuis komen met de boodschap dat ze een tik hebben gehad, wat overigens nooit is gebeurt, zal ik eerst onderzoeken wat er gebeurt is. Ik ga er vanuit dat kinderen het toch heel bont hebben gemaakt voordat een leraar een tik geeft.

Aangifte doen, ik kan me er niks bij voorstellen. Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hoeveel leraren hebben te stellen met de ouders van de jeugd… iets met boom en appel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Als er fysiek geweld wordt gebruikt, is aangifte doen verre van overdreven.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Maanenschijn schreef:iets met boom en appel.
Dat speelde zeker mee in deze situatie, treurig genoeg. Ouders wilden niet spreken over het pootje haken, maar wilden wel excuus voor de klap... De exacte verdere afloop is mij niet bekend, maar aangifte is nooit gedaan, en met de docent gaat het gelukkig wel goed.
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:

Aangifte doen, ik kan me er niks bij voorstellen. Beetje nuchterheid kan geen kwaad. Hoeveel leraren hebben te stellen met de ouders van de jeugd… iets met boom en appel.
Dat rechtvaardigt nog niet het gebruik van fysiek geweld. Het valt mij op hoeveel mensen hier fysiek geweld van een leerkracht vergoelijken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:

Dat rechtvaardigt nog niet het gebruik van fysiek geweld. Het valt mij op hoeveel mensen hier fysiek geweld van een leerkracht vergoelijken.
Dan heb ik het nog niet gehad over die gezonde branie uit klas 3 die ooit zei: ik krijg liever een stevige schop onder mijn achterwerk dan dat ik uren terug moet komen...
- Niet meer zo actief -
Wandelende
Inactief

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:

Val ik onder de door jou bedoelde hoeveelheid mensen?
In dat geval ga ik er van uit dat mijn bijdragen niet op de door mij bedoelde manier door jou worden uitgelegd.
(~)
Maanenschijn

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:

Volgens mij is dit niet fysiek geweld van een leraar vergoelijken. Nee, het mag niet, een leraar heeft zijn handen in alle opzichten thuis te houden. Wettelijk is dat zo geregeld. Maar ik probeer wel wat relativering aan te brengen. Ik ga er van uit dat een professional (want zo beschouw ik een leraar) tot het uiterste getergd zal moeten zijn voordat hij slaat. Dus begin ik bij het kind wat zich heeft misdragen. Natuurlijk kan een docent in blinde drift veel te ver gaan. Maar om bij de eerste de beste tik te spreken over aangifte doen, leraar op non-actief, woorden als 'niet geschikt, andere baan zoeken' gaan me toch echt te ver.

Docenten lijken soms vogelvrij, een potentiële kop van jut. Als ik som hoor wat die allemaal naar zich toe krijgen, waarbij ze 'slechts' met woorden en uit de klas verwijderen zich kunnen verweren kan ik mij heel goed voorstellen dat het wel eens mis gaat. Youtube heeft er filmpjes van staan. Ik weet dat dit uitwassen zijn, maar ik behoor toch niet bij de ouders die zeggen: "blijf van mijn kind", of "mijn kind doet dat niet".
Maanenschijn

Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:

In dat geval ga ik er van uit dat mijn bijdragen niet op de door mij bedoelde manier door jou worden uitgelegd.
Als ik je post betrek om mijn quote appel en boom, nee daarmee bedoel ik je niet. Want daarvoor ken ik je niet voldoende om je onder de onhandelbare ouders te scharen. Uit alle bijdragen hier op het forum vermoed ik zelfs het tegenovergestelde.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zita schreef:Slaan is volgens mij in de meeste gevallen machteloosheid of razernij. Er zullen weinig ouders weloverwogen en kalm een mep geven. Het lijkt me sowieso een slecht voorbeeld voor het kind: conflict beslechten door geweld. Bij een driejarige kan ik mij een tik voor het achterwerk ergens nog voorstellen, al vind ik het zelf nog steeds afkeurenswaardig. Maar wanneer stop je daar dan mee? Als het kind harder kan slaan dan jijzelf? Als hij twaalf is? Of blijf je op die manier tot de volwassenheid opvoeden? Geef je een achttienjarige dochter nog steeds een tik?
Terugslaan hebben ze mij toch nog nooit gedurfd :) Natuurlijk stopt dit (als vanzelf) als het kind ouder wordt, een jaar of 10-12 ofzo.
Wandelende
Inactief

Maanenschijn schreef:
Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:

Als ik je post betrek om mijn quote appel en boom, nee daarmee bedoel ik je niet. Want daarvoor ken ik je niet voldoende om je onder de onhandelbare ouders te scharen. Uit alle bijdragen hier op het forum vermoed ik zelfs het tegenovergestelde.
Ik doelde op de post van Ambtenaar. Zelf ben ik docent in het VO, wellicht kleurt mijn beroep mijn visie wat in. En jouw uitspraak over de appel en de boom, die onderschrijf ik volledig.

In de groep ‘onhandelbare ouders’ val ik inderdaad absoluut niet, 100% zeker.
(~)
Maanenschijn

Even een aardige anekdote:

Ik kan mij nog goed de forse mep herinneren van de docent wiskunde tegen mijn wang....
Waarschijnlijk kan hij zich nog goed herinneren dat ik met blauwe oogschaduw van één van de medeleerlingen mijn wang heb bijgekleurd... en hoe hij zich toen voelde. Mogelijk dacht hij toen dat zijn baan op de tocht stond. Ik meende dat we later over en weer excuses hebben gemaakt.
Plaats reactie