Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Geplaatst: 13 jun 2017, 15:27
Laten we weer on-topic verder gaan svp!
Welke scheefgroei? Gingen toen de dominees soms bevindelijk preken? De mens op de voorgrond en de Bijbel hing er maar een beetje bij? Of welke scheefgroei kwam er met de Nadere Reformatie. Als ik hoor dat de dominees zich nu nachtpitjes voelen vergeleken bij het licht dat men met de Nadere Reformatie had ontvangen, dan kan ik de scheefgroei niet zo heel makkelijk plaatsen. Weest u eens concreet: wat groeide er scheef, en beleven we nu dan wellicht een bloeitijd van de kerk?Hendrikus schreef:Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
Ik denk dat er meer achter zit: het spreken over wedergeboorte in engere zin en in bredere zin, het spreken over 'zijn op het erf van het verbond' en nog wat uitdrukkingen zijn uitingen die van ná de reformatie stammen, en in mijn visie uitdrukking geven van zaken die in de Reformatie niet benoemd werden (ik hoop daar later nog op terug te komen, heb nu geen tijd om uitgebreider te reageren).Herman schreef:Dat is geen gedoe, vandergroe. Dat is gewoon uitleg van verschillende uitdrukkingswijzen.
Dat hoeft je voor mij niet te doen. Ik ben op de hoogte.Marco schreef:Ik denk dat er meer achter zit: het spreken over wedergeboorte in engere zin en in bredere zin, het spreken over 'zijn op het erf van het verbond' en nog wat uitdrukkingen zijn uitingen die van ná de reformatie stammen, en in mijn visie uitdrukking geven van zaken die in de Reformatie niet benoemd werden (ik hoop daar later nog op terug te komen, heb nu geen tijd om uitgebreider te reageren).Herman schreef:Dat is geen gedoe, vandergroe. Dat is gewoon uitleg van verschillende uitdrukkingswijzen.
Ik weet het, men hoeft niet te antwoorden, zoals ik heb vernomen is het schrijven op dit forum vrijblijvend... ik weet het. Toch, als men iets zegt, is het mijns inziens wel netjes als je bij vragen, daar verder op ingaat, en je stellingen en gedachten wat nader onderbouwd. Of althans dat probeert te doen. Want ik denk dat het hele forum er belang bij heeft te weten wat er in de Nadere Reformatie scheef is gegroeid, temeer daar dit forum zegt ook in de lijn van de Nadere Reformatie te staan. Neem me daarom niet kwalijk dat ik dit toch even weer naar voren haal.-DIA- schreef:Welke scheefgroei? Gingen toen de dominees soms bevindelijk preken? De mens op de voorgrond en de Bijbel hing er maar een beetje bij? Of welke scheefgroei kwam er met de Nadere Reformatie. Als ik hoor dat de dominees zich nu nachtpitjes voelen vergeleken bij het licht dat men met de Nadere Reformatie had ontvangen, dan kan ik de scheefgroei niet zo heel makkelijk plaatsen. Weest u eens concreet: wat groeide er scheef, en beleven we nu dan wellicht een bloeitijd van de kerk?Hendrikus schreef:Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
In de Nadere Reformatie werd inderdaad de Reformatie verder uitgewerkt, en vastgezet in de belijdenisgeschriften. De HC werd in de kerken verplicht, de Dordtse Leerregels ontstonden na de veroordelingen van Arminius en geestverwanten.Desiree schreef:Ik heb nog niet alles gelezen... maar zit het zo?
Reformatie is theorie. Nadere Reformatie is praktijk. Ik bedoel daarmee.. de theorie is in de praktische woorden uitgelegd. Dan krijg je daarna nog het gezelschapsleven en toen gingen uitleggingen uit de Nadere Reformatie verkeerd overgenomen en uitgelegd worden waardoor je dus inderdaad een soort scheefgroei kreeg.
Voorbeeld van de vierschaarbeleving. Die is een soort aanduiding, een soort uitleg, een soort parabel. Maar het gezelschapsleven heeft er een must van gemaakt etc. En nou ja, je kent de gevolgen.. IK is heer en meester en de ander zit fout, met alle gevolgen van dien.
Wat je schrijft, klopt niet in elk geval: in het gezelschapsleven wordt juist gezegd dat de vierschaarbeleving niet door ieder van Gods kinderen wordt meegemaakt. Dat zijn 'maar witte raven'.Desiree schreef:Voorbeeld van de vierschaarbeleving. Die is een soort aanduiding, een soort uitleg, een soort parabel. Maar het gezelschapsleven heeft er een must van gemaakt etc. En nou ja, je kent de gevolgen.. IK is heer en meester en de ander zit fout, met alle gevolgen van dien.
Vergeving van zonden een zaak van geloof. De Heere kan en wil dit bevestigen met Zijn Woord, maar het is allereerst een zaak van geloof.eilander schreef:Iedereen moet dus weten van bewuste vergeving van zonden
Zou het niet ook liggen aan HOE ze ervoor staan? Als het allemaal maar zo makkelijk gezegd wordt en men is er evengoed een bekeerd mens mee, dan behoren ze niet tot diegenen die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid! Tegelijk is het zo: zalig zijn die hongeren en dorsten.eilander schreef:Wat je schrijft, klopt niet in elk geval: in het gezelschapsleven wordt juist gezegd dat de vierschaarbeleving niet door ieder van Gods kinderen wordt meegemaakt. Dat zijn 'maar witte raven'.Desiree schreef:Voorbeeld van de vierschaarbeleving. Die is een soort aanduiding, een soort uitleg, een soort parabel. Maar het gezelschapsleven heeft er een must van gemaakt etc. En nou ja, je kent de gevolgen.. IK is heer en meester en de ander zit fout, met alle gevolgen van dien.
Het lijkt me even goed niet bijbels, maar deze correctie wilde ik toch even maken.
Ieder kind van God moet wel weten van schuldvergeving, van betaling voor zijn zonden door het plaatsvervangend werk van Christus. Iedereen moet dus weten van bewuste vergeving van zonden, en niet: 'ja daar sta ik nog vóór'.
Waarom trek je deze dingen uit elkaar?Isala schreef:Vergeving van zonden een zaak van geloof. De Heere kan en wil dit bevestigen met Zijn Woord, maar het is allereerst een zaak van geloof.eilander schreef:Iedereen moet dus weten van bewuste vergeving van zonden