Kerkgebouw vroeger en nu

ejvl

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door ejvl »

@klavart, hoe zit het bij jou met muziek bijvoorbeeld?
Zelf vind ik de muziek van Olivier Messiaen bijvoorbeeld verschrikkelijk om te horen, maar ik vind de muziek bijzonder knap in elkaar gezet, ik zou zelfs naar een concert gaan waar deze muziek gespeeld wordt, terwijl ik het toch niet mooi vind.

Het kan technisch goede muziek zijn, waar ik waardering voor kan hebben, maar die ik toch bijzonder lelijk vind.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Klavart schreef:Er zijn meer dominees die het doen. Zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12422
Wel ben ik het met u eens dat het eigenlijk niets toevoegt aan een synodeverslag.
Niet in de Gereformeerde Gemeenten, voor zover ik weet. Maar dat weet ik natuurlijk niet van iedereen. Het zou in deze tekst in ieder geval heel dom en verwarrend zijn.
Het gebeurt ook in de Ger Gem, voor zover ik weet.
DDD schreef:Maar los daarvan: het is nogal vreemd om een zin zo te interpreteren dat hij niets toevoegt aan een tekst, en vervolgens andere mensen kwalijk te nemen dat zij de tekst zo nemen als hij er staat. Dat is wel wat jij nu doet.
Ik zie niet in waarom dat vreemd zou zijn.
DDD schreef:Ik interpreteer de tekst zo zorgvuldig mogelijk. De uitkomst daarvan bevalt jou niet, en daarom vind je dat de tekst net zo goed had kunnen worden weggelaten. Dat laatste vind ik ook wel, maar daarom heeft de tekst nog wel een betekenis.
Nee, ik vind niet dat de tekst net zo goed weggelaten had kunnen worden omdat de uitkomst van uw interpretatie mij niet zou bevallen. Dat heeft daar niets mee te maken. Verder wil ik u wijzen op NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.
Klavart

Bericht door Klavart »

ejvl schreef:@klavart, hoe zit het bij jou met muziek bijvoorbeeld?
Zelf vind ik de muziek van Olivier Messiaen bijvoorbeeld verschrikkelijk om te horen, maar ik vind de muziek bijzonder knap in elkaar gezet, ik zou zelfs naar een concert gaan waar deze muziek gespeeld wordt, terwijl ik het toch niet mooi vind.

Het kan technisch goede muziek zijn, waar ik waardering voor kan hebben, maar die ik toch bijzonder lelijk vind.
Ik weet wel dat Messiaen een groot componist was. Maar ik kan geen waardering voor zijn werk hebben. Het is inderdaad verschrikkelijk om te horen.
Paal

Bericht door Paal »

DDD schreef:Het is heel raar om zichzelf met wij aan te duiden. En verder doet de smaak van een dominee niets ter zake in een synodeverslag. Er staat toch ook niet of hij liever karnemelk of melk bij het eten drinkt? Al geef ik toe dat dat nog minder belangrijk is dan de opvattingen over mooi orgelspel.

Mijn punt is, dat zoiets niet in zo'n verslag zou thuishoren als het niet is bedoeld als een moreel oordeel over wat wenselijk is in de eredienst dat breder reikt dan een persoonlijke smaak.
Mensen, graag wat langer nadenken.
Natuurlijk is de zin van ds Moens een woordspeling met een knipoog.
Iedere Refo-er, met uitzondering van DDD en wat kornuiten, weet dat PH een stuk of 10 cd's uitgegeven die heten 'voor kerktijd'. Die muziek werd gespeeld op de synodevergadering.
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat zegt toch niets over de betekenis van het woordje ´Wij´? Overigens had de dominee het over 'voor de kerkdiensten' en als dat echt bedoeld was had hij beter kunnen zeggen 'voor kerktijd'.

Maar het voornaamste is mijns inziens dat Klavart een deskundige mening en smaak op één hoop gooit. Het is heel lastig om te bewijzen wat precies kunst is. En bij sommige kunstuitingen kun je daarover ook zeker discussieren. Voor muziek en architectuur geldt hetzelfde.

Maar er zijn mijns inziens grenzen aan wat mogelijk is. Je kunt niet én deskundig zijn op klassieke muziek én Bach niet waarderen. En ik betwijfel of het mogelijk is dat je zicht hebt op architectonische kwaliteit én de twee nieuwe kerken in Barneveld mooi vindt. Ik ben in ieder geval nog nooit die combinatie tegen gekomen.

Het cursieve gedeelte is later gecursiveerd en onjuist.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 sep 2016, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:De architechten van Gouda en Zeist hebben in elk geval begrepen dat een kerk ook een ruimte moet zijn waarin je kunt zingen. Die nostalgische schuurkerkjes zijn vaak laag en rijk gestoffeerd, waardoor er een akoestiek ontstaat van nul komma niks. Je kunt de dominee ongetwijfeld goed verstaan (hoewel, waarom dan tóch overal een geluidsinstallatie?), maar je kunt er niet zingen. Het geluid wil niet weg, want het heeft geen ruimte, geen hoogte vooral. Zowel in Gouda als in Zeist is het heerlijk zingen. Dankzij de gebruikte materialen én dankzij de hoogte.
De architect van Gouda heeft overal aan gedacht, behalve aan de akoestiek. Die is nul komma niks. Of je er heerlijk kunt zingen weet ik niet, het geluid komt overal vandaan. Als iemand rechts voor kucht lijkt dat geluid van links van het midden te komen. Daarnaast is het orgel loeihard. Soms hoor je de gemeente niet eens zingen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Hendrikus schreef:De architechten van Gouda en Zeist hebben in elk geval begrepen dat een kerk ook een ruimte moet zijn waarin je kunt zingen. Die nostalgische schuurkerkjes zijn vaak laag en rijk gestoffeerd, waardoor er een akoestiek ontstaat van nul komma niks. Je kunt de dominee ongetwijfeld goed verstaan (hoewel, waarom dan tóch overal een geluidsinstallatie?), maar je kunt er niet zingen. Het geluid wil niet weg, want het heeft geen ruimte, geen hoogte vooral. Zowel in Gouda als in Zeist is het heerlijk zingen. Dankzij de gebruikte materialen én dankzij de hoogte.
De architect van Gouda heeft overal aan gedacht, behalve aan de akoestiek. Die is nul komma niks. Of je er heerlijk kunt zingen weet ik niet, het geluid komt overal vandaan. Als iemand rechts voor kucht lijkt dat geluid van links van het midden te komen. Daarnaast is het orgel loeihard. Soms hoor je de gemeente niet eens zingen.
Dan hanteren wij kennelijk niet dezelfde definitie van het begrip akoestiek.
Als jij het orgel loeihard vindt, heeft de organist teveel registers open staan - naar jouw smaak. Want dat orgel is niet loeihard, jij vindt het alleen te luid. Enne... zing jij nooit mee?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb opnamen gehoord waar de gemeente goed te horen was. Maar dat was dan misschien via een kunstgreep? Ik kan mij niet voorstellen dat je met één register open en 1000 kerkgangers niet boven het orgel uit kunt komen.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Maar dat zegt toch niets over de betekenis van het woordje ´Wij´? Overigens had de dominee het over 'voor de kerkdiensten' en als dat echt bedoeld was had hij beter kunnen zeggen 'voor kerktijd'.
Misschien moet u het nog een keer nalezen, want dat is precies wat er staat: voor kerktijd.
DDD schreef:Maar het voornaamste is mijns inziens dat Klavart een deskundige mening en smaak op één hoop gooit. Het is heel lastig om te bewijzen wat precies kunst is. En bij sommige kunstuitingen kun je daarover ook zeker discussieren. Voor muziek en architectuur geldt hetzelfde.
Dat doe ik niet, maar dat doet u. Want u stelt dat als iemand een kerkgebouw niet mooi vind, hij ook wel geen deskundige mening zal hebben.
DDD schreef:Maar er zijn mijns inziens grenzen aan wat mogelijk is. Je kunt niet én deskundig zijn op klassieke muziek én Bach niet waarderen. En ik betwijfel of het mogelijk is dat je zicht hebt op architectonische kwaliteit én de twee nieuwe kerken in Barneveld mooi vindt. Ik ben in ieder geval nog nooit die combinatie tegen gekomen.
Ik vind de twee nieuwe kerken in Barneveld ook niet mooi. Het is maar dat u het weet.
DDD

Bericht door DDD »

Dat eerste is duidelijk niet de slimste reactie van mij van de afgelopen week. Je hebt helemaal gelijk. Dus dat pas ik onmiddellijk aan.

Over dat tweede moet ik nog even nadenken. Want dat lijkt inderdaad te kloppen. Ik stel dat een slechte smaak over een onderwerp niet kan samengaan met een deskundig oordeel over datzelfde onderwerp.

En dat derde is dan in ieder geval ook weer helder.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik heb opnamen gehoord waar de gemeente goed te horen was. Maar dat was dan misschien via een kunstgreep? Ik kan mij niet voorstellen dat je met één register open en 1000 kerkgangers niet boven het orgel uit kunt komen.
Met 200 mensen in de kerk (tijdens een orgelconcert, dus wel muziekliefhebbers) en een flinke begeleidingsregistratie is de balans prima. Orgel loeihard? Sorry, maar dat ligt toch echt aan de perceptie van refo en niet aan het orgel. [Of aan de organisten die hij daar zondags hoort...]
~~Soli Deo Gloria~~
mulder

Bericht door mulder »

weer even terug naar de kerkgebouwen: Kijk bijvoorbeeld het gedrocht wat men in Yerseke uit de grond wil stampen. Een vreemd gebouw met een gigantisch dak wat gigantisch uitgevallen is, en dan een iel torentje met dat bekende groene lood... zeker voor de kosten die men voor een reformatorische kerk soms maakt (opzich niet heel erg, in het Woord wordt ook veel geld aan de tempel uitgegeven) kan je echt boeiendere gebouwen laten ontwerpen hoor.....
DDD

Bericht door DDD »

Waar vind ik dat?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Waar vind ik dat?
Kun jij niet googelen ofzo?
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/docume ... 01_tb1.pdf
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Waar vind ik dat?
http://www.nieuwbouwgergemyerseke.nl/
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie