Re: Belijdenis
Geplaatst: 22 feb 2016, 11:26
.
Misschien moet u Romeinen 10v9-10 eens bestuderen in uw schelp.huisman schreef:Volgens mij heb ik iedereen van antwoord voorzien en staan er richting mij geen vragen meer open. Ik trek mij dan ook maar weer terug in mijn schelp.![]()
Het was mij weer een waar genoegen
Ja, maar het ontbreekt me nu aan de tijd om te reageren. Ik kom er zeker nog op terug, vanavond.huisman schreef:Volgens mij heb ik iedereen van antwoord voorzien en staan er richting mij geen vragen meer open. Ik trek mij dan ook maar weer terug in mijn schelp.![]()
Het was mij weer een waar genoegen
Bedankt weer voor je bijdragen.huisman schreef:Volgens mij heb ik iedereen van antwoord voorzien en staan er richting mij geen vragen meer open. Ik trek mij dan ook maar weer terug in mijn schelp.![]()
Het was mij weer een waar genoegen
Leren wij niet dat het avondmaal in plaats van het Pascha is gekomen?? OT - 2 (bloedige) sacramenten: besnijdenis + Pascha, NT - 2 (onbloedige) sacramenten: doop en avondmaa1?huisman schreef:Wij belijden dat de doop ipv de besnijdenis is gekomen maar niet dat het Avondmaal ipv het Pascha is gekomen. dus die 1 op 1 relatie is er niet al hoewel er natuurlijk wel raakvlakken zijn. Maar de vergaande conclusie die jij trekt is nergens op gebaseerd.Posthoorn schreef:Goed, maar dan ook allemaal naar het avondmaal. Immers, het Pascha moest door het héle volk gevierd worden, inclusief de kinderen.huisman schreef:In deze tekst zie je dat het hele verbondsvolk (bekeerd en onbekeerd) opgeroepen wordt om de HEERE te belijden. Een prachtige belijdenis van het volk maar helaas lang niet altijd met het hart. Toch wordt de keuze van elk verbondskind geëist .
Maar wel met mij eens dat de belijdenis van het hele volk werd geëist ?
Er is geen voorwaarde van geloof voor het doen van openbare belijdenis. Net zoals er geen voorwaarde van geloof is bij het ten doop houden van de kinderen. Wel is er de voorwaarde van geloof bij het deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Maar het gaat in dit topic over het doen van belijdenis, dus ik zal mij daar oprichten.Johann Gottfried Walther schreef:Hoe kan je dank belijdenis van geloof doen als je niet geloofd, Refocalvinist?
mulder schreef:Nee. Want het doen van belijdenis is puur door het instituut kerk ingesteld om mensen bij de eigen kerk/godsdienst te houden. Het is een slimme manier om leden te behouden. Het is dus zeker niet Bijbels gebaseerd, helemaal niet zelfs. Daarom slaat de bovenstaande post van RefoCalvinist ook nergens op. De kerk kan zoveel voorwaarden stellen als ze zelf wil.
Overigens wil ik niet zeggen dat belijdenis doen iets onbijbels is. Helemaal niet, het is iets moois om leden bij de kerk te houden en om een onderscheid te maken tussen geloven en niet gelovigen. Maar hier gaan zwaaien met Bijbelteksten kan bij belijdenis gewoon niet in tegenstelling tot bijvoorbeeld doop of avondmaal. Daar kan dat wel, dat zijn Bijbelse gefundeerde zaken.
Ligt er nu net aan wat je onder belijdenis verstaat. Belijdenis van het geloof kan je tweeërlei uitleggen. Geloof in diepe zin en geloof zoals het christelijk geloof/leer.Zita schreef:Is er een Bijbels voorbeeld van die interpretatie van belijdenis?
Dit mag je van mij nader toelichten. De rest slaat dus wel ergens op, behalve mijn posting? Ben benieuwd waarom!mulder schreef:Nee. Want het doen van belijdenis is puur door het instituut kerk ingesteld om mensen bij de eigen kerk/godsdienst te houden. Het is een slimme manier om leden te behouden. Het is dus zeker niet Bijbels gebaseerd, helemaal niet zelfs. Daarom slaat de bovenstaande post van RefoCalvinist ook nergens op. De kerk kan zoveel voorwaarden stellen als ze zelf wil.
Je hoeft mij ook niet te overtuigen @huismanhuisman schreef:Om volledig te zijn zal ik al jouw vragen nummeren en beantwoorden maar met wetenschap dat ik jouw niet zal overtuigen.Sheba schreef:
1.Als je de eis van geloof laat varen, hoe je het ook inkleedt, legitimeer je het ongeloof.
2.Wanneer er geen sprake is van waar geloof, ( en ik heb het dan niet over niet helemaal helder hebben) komt dat ook niet als je mensen belijdenis laat doen. Of waarom zou het dan wel komen?
3.Misschien moet je het rechte gebruik niet aan laten passen door angst voor misbruik? Maar wel voor verkeerd gebruik waarschuwen...
4a.Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben een belijdenis te mogen doen zonder een waar geloof?
4b.Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben dat een belijdenis zonder een waar geloof al een stapje in de goede richting is want je gebruikt de genademiddelen?
5.En zou je dan aan kunnen wijzen een vb in de Schrift waar positief gesproken wordt over een belijdenis zonder (waar)geloof?
Dus waar iemand de zgn genademiddelen gebruikt, maar waar Christus nog niet in een waar geloof wordt gekend, en dan belijdenis doet van? Ja wat eigenlijk?
1.Ik laat de eis van het geloof niet varen en legitimeer nergens ongeloof.....maar ga wel pastoraal om met tobbers die niet genoeg hebben aan een aangepraat geloof.
2.Je maakt van belijdenis iets groters dan van de twee sacramenten die Jezus Zijn kerk gegeven heeft. Belijdenis afleggen is tweeledig je schaart je totaal achter de gereformeerde leer en je beloofd die leer in je leven te laten zien zoals in deze vraag staat: Belooft gij, overeenkomstig deze leer, trouw, eerlijk en onberispelijk steeds uw leven te zullen inrichten en uw belijdenis met goede werken te zullen versier
Je ontvangt alle rechten en plichten die bij een belijdend lid behoren. Ook een kerkelijk recht om aan het Avondmaal te komen maar wij geloven toch hopelijk nog wel dat daar naast een kerkelijk recht ook een Goddelijk recht voor nodig is?
3.Wat jij onder recht gebruik verstaat is niet mijn opvatting. Zie antwoord op vraag 5.
4a.Kijk maar in 1:16 hoe pastoraal de DL deze tobbers toespreekt .
4b.Nee maar dat bedoel ik natuurlijk ook niet.
5.In deze vraag zit een tegenstelling die ik helemaal niet bedoel. Onze gedoopte jongeren zijn voluit verbondskinderen (H.C. vr en antw 74) en daarvan wordt geëist dat zij de HEERE zullen dienen en belijden. Ik heb al eerder Jozua aangehaald, in jouw optiek had Jozua nooit aan het gehele volk deze belijdenis mogen vragen maar alleen aan de waar gelovige Israëliet. Toch doet hij dat niet omdat de HEERE recht heeft op het hele volk en dus zegt Jozua: kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!
En het hele volk legt belijdenis af met de volgende woorden.
16 Toen antwoordde het volk en zeide: Het zij verre van ons, dat wij den HEERE verlaten zouden, om andere goden te dienen.
17 Want de HEERE is onze God; Hij is het, Die ons en onze vaderen uit het land van Egypte, uit het diensthuis heeft opgebracht, en Die deze grote tekenen voor onze ogen gedaan heeft, en ons bewaard heeft op al den weg, door welken wij getogen zijn, en onder alle volken, door welker midden wij getrokken zijn.
18 En de HEERE heeft voor ons aangezicht uitgestoten al die volken, zelfs den Amoriet, inwoner des lands. Wij zullen ook den HEERE dienen, want Hij is onze God.
Ook onze jongeren als zij tot verstand zijn gekomen mogen niet voorbijgaan aan deze vraag van Jozua. Dat is de verplichting die behoort bij het zijn in het verbond.
....helaas waren er velen bij die later lieten blijken niet oprecht te zijn geweest tot hun eeuwige oordeel....en dit is nu nog zo.
In jouw ideaalbeeld zouden gemeenten als Sardis en Laodicea niet bestaan maar echt ze bestaan!
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Belijdenis doen is de 'uitgestelde' belijdenis die bij de doop hoort. Geen sacrament dus, maar wel onverbrekelijk verbonden met het sacrament van de doop.huisman schreef:Je maakt van belijdenis iets groters dan van de twee sacramenten die Jezus Zijn kerk gegeven heeft.
Vergelijk dit is eens met de situatie op de Pinksterdag. Toen ook een 'collectieve' belijdenis van het hele volk? Nee, maar degenen die het woord van de apostelen 'gaarne aannamen', die, en die alléén, werden gedoopt. Een andere gang van zaken dus dan die tijdens de sluiting van het 'nationale verbond' met Israël. Zie trouwens ook wat Sheba hierover opmerkt.huisman schreef:En het hele volk legt belijdenis af met de volgende woorden.
16 Toen antwoordde het volk en zeide: Het zij verre van ons, dat wij den HEERE verlaten zouden, om andere goden te dienen.
17 Want de HEERE is onze God; Hij is het, Die ons en onze vaderen uit het land van Egypte, uit het diensthuis heeft opgebracht, en Die deze grote tekenen voor onze ogen gedaan heeft, en ons bewaard heeft op al den weg, door welken wij getogen zijn, en onder alle volken, door welker midden wij getrokken zijn.
18 En de HEERE heeft voor ons aangezicht uitgestoten al die volken, zelfs den Amoriet, inwoner des lands. Wij zullen ook den HEERE dienen, want Hij is onze God.