NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

huisman

Re: NGK/CGK/GKV - eenheid (?)

Bericht door huisman »

Marco schreef:
Mara schreef:
Marco schreef: In jou bijdragen bespeur ik meer en meer de ondertoon: de kerkenraad kan geen goed meer doen. Helemaal los van de vraag hoe dat zo ver gekomen is (ik was daar, net als de andere forummers niet bij en wil daar geen oordeel over geven), is dat geen goed uitgangspunt voor een discussie.
Zo zwart wit is het niet, omdat
a. De k.r. uit meerdere broeders bestaat
b. Broeders uit de k.r. gaan en nieuwe geroepen worden.

Ondanks het gegeven dat ze naar buiten uitstralen dat zij één front vormen, zullen zij dat toch niet echt zijn. Zo goed ken ik hen wel persoonlijk.
Maar er is een beleid uitgestippeld, mede op grond van de meerderheid van de leden.
M.i. hebben de broeders te weinig oog voor de minderheid.
Voorbeeld:
Als een ouder iemand thuisblijft omdat de HSV wordt ingevoerd, dat is dan jammer, maar niet meer dan dat.
Als ik in de k.r. zou zitten ;) zou ik dat heel erg vinden en ik denk niet dat ik dan verder zou kunnen.
Je zou wel verder moeten. Als iemand thuisblijft omdat de HSV wordt ingevoerd, moet je hem of haar erop aanspreken dat hij thuisblijft. De invoering van de HSV is op zich geen reden tot thuisblijven. Doe je dat, en word je als kerkenraad daarin genegeerd (dat wil zeggen: het thuisblijven houdt aan), dan kan je als kerkenraad niet veel.

Het kan en mag niet zo zijn dat een besluit van de kerkenraad dat moet dienen tot opbouw van de gemeente door iedereen geblokkeerd kan worden die dan maar zegt: 'dan kom ik niet meer'. Daarmee zou de kerkenraad gegijzeld worden door de eigenwijsheid van individuele leden. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Is er meer aan de hand, betreft het een besluit dat in strijd met Gods Woord is, dan is het een ander verhaal. Dan is er de kerkelijke weg (visitatoren, classis e.d. - tot en met artikel 31 DKO toe). Van een besluit tot het invoeren van de HSV kan je dat, meen ik, niet stellen.

Vraagje: Als het andersom zou zijn: de KR stelt voor, terug te gaan naar de SV en een van de 'linksere' leden dreigt met opstappen, zou je net zo reageren?
Het gaat mij niet om het HSV voorbeeld maar om veranderingen in het algemeen. Een kerkenraad moet het heil van allen in de gemeente op het oog hebben. Ik heb nu de indruk dat een moderniserende kerkenraad het voor lief neemt dat er enkele leden geslachtofferd worden.
Militairen noemen dat "collateral damage". Dat ze mensen in grote nood brengen heeft meestal geen dempend karakter op de voortgang van de vernieuwingen.

De houding die Paulus voorschrijft in 1 Korinthe 8 kom ik bij deze verlichte ambtsdragers niet tegen.
11 En zal de broeder, die zwak is, door uw kennis verloren gaan, om welken Christus gestorven is?
12 Doch gijlieden, alzo tegen de broeders zondigende, en hun zwak geweten kwetsende, zondigt tegen Christus.
13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere.
Lees het hele hoofdstuk, ontdekkend hoe het in een gemeente zou moeten gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

Bericht door refo »

Veranderingen dienen zo als gijzelaar ten gunste van degenen die geen verandering willen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Veranderingen dienen zo als gijzelaar ten gunste van degenen die geen verandering willen.
Jammer dat je zo over Paulus lering spreekt.

Ik ken al de argumenten van moderniserende kerkenraden. Niet laten gijzelen door een kleine minderheid of de dictatuur van enkele leden...........allemaal drogredenen om hun eigen zin door te zetten.

Maar om mijn zwakkere broeder of zuster iets te laten....absoluut niet. Voor mij een bewijs dat die moderniseringen ongeestelijk zijn en op een ongeestelijke wijze worden ingevoerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

huisman schreef: Het gaat mij niet om het HSV voorbeeld maar om veranderingen in het algemeen. Een kerkenraad moet het heil van allen in de gemeente op het oog hebben. Ik heb nu de indruk dat een moderniserende kerkenraad het voor lief neemt dat er enkele leden geslachtofferd worden.
Militairen noemen dat "collateral damage". Dat ze mensen in grote nood brengen heeft meestal geen dempend karakter op de voortgang van de vernieuwingen.
Eens met huisman. Er is nou eenmaal in vele CGK's een ontwikkeling aan de gang. Samenwerken met de GKV, en zeker de NGK, kan deze ontwikkeling versnellen. Over dat geslachtofferd worden van leden: dat komt inderdaad voor, vele kerkenraden kijken alleen naar de meerderheid. Overigens heb ik het van de andere kant meegemaakt: een kerkenraad die radicaliseert en het prima vind als de leden doorstroomden naar de GG, GB, HHK, CGK. Dan blijft het tenminste rustig in de gemeente. Dit is hetzelfde in moderniserende gemeenten. Ds. Meeuse heeft ooit eens in het RD gezegd over leden die overstapten naar de Gereformeerde Bond (dus niet door modernisering, maar door radicalisering): „Bij de Heere Jezus liepen mensen eveneens weg." Ik ben bang dat vele kerkenraden ook zo denken en vervolgens er op los kunnen moderniseren of hypercalviniseren. Zolang de meerderheid maar tevreden blijft.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Curatorium eens. Dit gebeurt door onheilig ingrijpen aan beide zijden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Lees dit interview maar eens, "waarom wil je geen lid meer zijn":

http://www.dewekker.com/artikel-386-int ... -meer-zijn

Daarin lees je eigenlijk in een notendop wat de oorzaak is.
Uiteindelijk gaat het om de prediking! Waar op de prediking beknibbeld wordt, gaat dit uiteindelijk spanning opleveren. Mag het Woord nog helemaal en in al zijn delen aan het woord komen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
refo schreef:Veranderingen dienen zo als gijzelaar ten gunste van degenen die geen verandering willen.

Ik ken al de argumenten van moderniserende kerkenraden. Niet laten gijzelen door een kleine minderheid of de dictatuur van enkele leden...........allemaal drogredenen om hun eigen zin door te zetten.

Maar om mijn zwakkere broeder of zuster iets te laten....absoluut niet. Voor mij een bewijs dat die moderniseringen ongeestelijk zijn en op een ongeestelijke wijze worden ingevoerd.
Het is dan wel goed om Paulus goed te lezen. Het gaat daar over het eten van offervlees dat aan afgoden gewijd was. Dat is iets anders dan het invoeren van een nieuwe vertaling, of het zingen van een bepaalde berijming (gesteld dat er geen inhoudelijke bezwaren zijn ingebracht). Als je dat wél wilt toepassen op een bepaalde vertaling, dan moet je je serieus afvragen, wat de status van die vertaling wel geworden is.. Een afgod op zich? Zoals de slang die Mozes ophief om de Israëlieten van de slangenplaag te verlossen - die Hizkia liet vernietigen, omdat die aanbeden werd? Misschien moeten we dan de Statenvertaling maar verbranden...

Iedere reden kan als argument worden gebruikt of als drogreden. Maar als mensen gaan roepen dat ze niet meer in de kerk komen vanwege een Bijbelvertaling moeten ze zich allereerst afvragen, om Wie het in de kerk gaat. Wie roept dat hij de kerk verlaat vanwege een vertaling, geeft daarbij namelijk keihard te kennen dat de vertaling belangrijker is dan de zaak. Waar het om begonnen was, is dan dus helemaal niet meer belangrijk; in de hele discussie is Christus dan allang verdwenen.

Een kerkenraad moet zich dit trouwens ook afvragen, maar dat wordt in dit topic even niet zo belicht.

Mijns inziens daarom voldoende reden om te pleiten voor een discussie over de gronden waar het werkelijk om moet gaan. Psalmberijming, vertaling, ritmisch zingen en zelfs de lengte van de preek (binnen zekere grenzen) zijn dat niet.
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef:
huisman schreef:

Het is dan wel goed om Paulus goed te lezen. Het gaat daar over het eten van offervlees dat aan afgoden gewijd was. Dat is iets anders dan het invoeren van een nieuwe vertaling, of het zingen van een bepaalde berijming (gesteld dat er geen inhoudelijke bezwaren zijn ingebracht). Als je dat wél wilt toepassen op een bepaalde vertaling, dan moet je je serieus afvragen, wat de status van die vertaling wel geworden is.. Een afgod op zich? Zoals de slang die Mozes ophief om de Israëlieten van de slangenplaag te verlossen - die Hizkia liet vernietigen, omdat die aanbeden werd? Misschien moeten we dan de Statenvertaling maar verbranden...

Iedere reden kan als argument worden gebruikt of als drogreden. Maar als mensen gaan roepen dat ze niet meer in de kerk komen vanwege een Bijbelvertaling moeten ze zich allereerst afvragen, om Wie het in de kerk gaat. Wie roept dat hij de kerk verlaat vanwege een vertaling, geeft daarbij namelijk keihard te kennen dat de vertaling belangrijker is dan de zaak. Waar het om begonnen was, is dan dus helemaal niet meer belangrijk; in de hele discussie is Christus dan allang verdwenen.

Een kerkenraad moet zich dit trouwens ook afvragen, maar dat wordt in dit topic even niet zo belicht.

Mijns inziens daarom voldoende reden om te pleiten voor een discussie over de gronden waar het werkelijk om moet gaan. Psalmberijming, vertaling, ritmisch zingen en zelfs de lengte van de preek (binnen zekere grenzen) zijn dat niet.
.......vind jij. :OO3
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:.......vind jij. :OO3
Toon mijn ongelijk hierin maar aan. :hum

Serieus: Als je vindt dat Christus in het geding is, spreek dan ook over Christus. Niet over een vertaling, of over de kleur van de sokken van een dominee.
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef:

Serieus: Als je vindt dat Christus in het geding is, spreek dan ook over Christus. Niet over een vertaling, of over de kleur van de sokken van een dominee.
Jij benoemt concrete zaken waar ik helemaal niet op in wil gaan . Als jij het Bijbelgedeelte wat ik plaatste wat breder zou trekken zou je zien wat in deze de Geest van Christus is. Zaken laten vanwege de zwakkere broeders/zusters . Dat zijn deze moderniserende kerkenraden helaas niet van plan.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
Marco schreef:

Jij benoemt concrete zaken waar ik helemaal niet op in wil gaan . Als jij het Bijbelgedeelte wat ik plaatste wat breder zou trekken zou je zien wat in deze de Geest van Christus is. Zaken laten vanwege de zwakkere broeders/zusters . Dat zijn deze moderniserende kerkenraden helaas niet van plan.
Op die zaken ingaan is ook zinloos, dat zijn we eens.
Met de uitleg en toepassing van dit Bijbelgedeelte ben ik het niet helemaal eens: de zwakkeren waar Paulus het over heeft zijn niet de mensen waar het in deze zaken om gaat. Evenmin heeft Paulus het met 'ergeren' over waar het hier om gaat.

Laat het in de discussie maar liever gaan over de echte zaak: zien we Christus in de zaken waar we over praten?
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef:
huisman schreef:
Marco schreef:

Op die zaken ingaan is ook zinloos, dat zijn we eens.
Met de uitleg en toepassing van dit Bijbelgedeelte ben ik het niet helemaal eens: de zwakkeren waar Paulus het over heeft zijn niet de mensen waar het in deze zaken om gaat. Evenmin heeft Paulus het met 'ergeren' over waar het hier om gaat.

Laat het in de discussie maar liever gaan over de echte zaak: zien we Christus in de zaken waar we over praten?
Als jij zo snel klaar bent met een Schriftgedeelte is verder praten zinloos.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
Marco schreef:Op die zaken ingaan is ook zinloos, dat zijn we eens.

Als jij zo snel klaar bent met een Schriftgedeelte is verder praten zinloos.
Ik wil daar best verder op in gaan. Ik gaf in een eerdere reactie al wat redenen aan waarom dit gedeelte van Paulus niet te gemakkelijk gebruikt kan worden om van alles af te dwingen.

Wat Paulus beschrijft is een situatie waarin mensen die net tot geloof zijn gekomen het vlees niet los kunnen zien van de afgodsdienst waaraan zij zojuist zijn ontsnapt, en waaraan dat vlees dus is gewijd. Om die situatie over te zetten naar een kerkenraad die veranderingen wil doorvoeren heb je wel een stukje motivatie nodig. Je kunt dan wel zeggen, dat je je medegelovigen niet mag 'ergeren' (noem het verzoeken of zo, maar de term ergeren dekt in 21e eeuws NL de lading voor geen meter meer), het is een betere lijn om eerst eens te kijken waarom die medegelovige zich 'ergert'. Anders is het een heel platte discussie:

"Ik 'erger' mij en jij moet daarom ophouden met je veranderingen."
"Maar we doen het toch."

En dáár zit Christus niet in.
merel

Bericht door merel »

Ik ken jamer genoeg een cgk kerkenraad waar jammer genoeg het de andere kant op gebeurt. Het betreft een zeer grote cgk waar een groot gedeelte van de mensen bepaalde veranderingen wil en dit meerdere malen heeft aangegeven en hier een gesprek over wilden. De mensen die dit gesprek wilden met de kr zijn zonder discussie op de zaterdag voor het avondmaal onder censuur gezet. Nu ligt het bij de classis en word het vermoedelijk een kerkscheuring. Het is zo jammer dat mensen hun eigen visie als gelijk bestempelen. Ik moet steeds denken aan de cg preek die ik gisteren heb gehoord, waar draait het om in het geloof?
helma

Bericht door helma »

Verdraagzaamheid jegens de zwakken in het geloof. (Romeinen 14)
Ds van de Belt legde dit in een preek toch wel heel anders uit dan dat algemeen wordt aangenomen wat het betekent.
http://www.prekensite.nl/preken-detail/189
Plaats reactie